پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بازجوی امیرانتظام: جاسوسی او اثبات نشد و قربانی معرکه آمریکاستیزی شد!

بازجوی امیرانتظام: جاسوسی او اثبات نشد و قربانی معرکه آمریکاستیزی شد!

تصویری از عباس امیرانتظام در جلسه دادگاه در سال ۵۸
تصویری از عباس امیرانتظام در جلسه دادگاه در سال ۵۸

محمدحسین متقی با اشاره به اینکه بازجویی از عباس امیرانتظام، سخنگوی دولت مهدی بازرگان، را او برعهده داشته گفته است٬ هیچ مدرکی دال بر اثبات جاسوسی او پیدا نشد٬ اما «جو ضد بازرگان» و «آمریکاستیزی» این‌قدر شدت گرفت که باید کسی قربانی می‌شد.

محمدحسین متقی در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۴ تیر در وبسایت «مستقبل» منتشر شد گفته است: «به نظر من، آقای امیرانتظام قربانی معرکه آمریکاستیزی شد».

عباس امیرانتظام که از او با عنوان «نخستین و قدیمی‌ترین زندانی سیاسی پس از انقلاب» یاد می‌شد، معاون و سخنگوی دولت مهدی بازرگان بود اما پس از یورش عده‌ای به سفارت آمریکا، وی به «جاسوسی» متهم و تا سال ۷۵ در بازداشت بود.

محمدحسین متقی در مصاحبه جدیدش گفته است٬ امیرانتظام را بلافاصله پس از بازگشت به کشور به محل سفارت اشغال‌شده آمریکا بردند و او «بازپرسی» آقای امیر انتظام را برعهده گرفت.

به گفته وی، محل بازجویی‌ها «منزل یکی از اعضای سفارت آمریکا پشت سفارت» بود و حدود یک هفته و «بیش از ۱۰ جلسه» طول کشید.

محمدحسین متقی که در سال‌های پیش از انقلاب به همراه محمد منتظری در فعالیت‌های مسلحانه خارج از ایران، به ویژه لبنان، شرکت داشت، گفته است سرانجام به این نتیجه رسید که هیچ‌یک از اسناد سفارت اشغال‌شده آمریکا نشان از «جاسوسی» امیرانتظام ندارد.

با این حال به گفته او، به رغم اینکه صورتجلسه مکتوب مبنی بر «بی‌گناهی» عباس امیرانتظام به علی قدوسی، «دادستان کل انقلاب»، ارسال شد اما دادگاهی به ریاست محمد محمدی گیلانی تشکیل شد که «تحت تأثیر شرایط خاص بعد از اشغال سفارت آمریکا بود و به نظر من، بیشتر موضوع سیاسی بود تا قضایی».

بنابر همین گزارش، اظهارات محمد منتظری در دادگاه علیه عباس امیرانتظام نیز تأثیری فراوان داشت.

محمدحسین متقی در این مصاحبه همچنین بازداشت امیرانتظام و اشغال سفارت آمریکا را «به تحریک شوروی» و «حزب توده» می‌خواند و می‌گوید علی قدوسی موضوع بی‌گناهی آقای امیرانتظام را به روح‌الله خمینی گفته بود.

عباس امیرانتظام آذر ۵۸ بازداشت شد و بر اساس خاطراتش، ابتدا ۴۵۴ روز را در انفرادی گذراند. او در دهه ۷۰ بارها خواستار برگزاری دادگاه تجدید نظر و اعاده حیثیتش شد اما مقام‌های جمهوری اسلامی به این درخواست پاسخی ندادند و سرانجام «از زندان اخراج شدم».

آقای امیرانتظام در کتاب خاطراتش، از یکی از بازجویانش با نام «سعید باقری» یاد می‌کند که محمدحسین متقی می‌گوید نام مستعار او بوده است.

محمدحسین متقی سال گذشته نیز در مصاحبه با «تاریخ ایرانی» اظهاراتی مشابه ایراد کرده بود.

عباس امیرانتظام با اینکه در سال ۷۵ «از زندان اخراج شد» اما پس از آن دو بار دیگر نیز به زندان رفت: در سال ۷۹ مدتی بعد از آنکه در یک مصاحبه اسدالله لاجوردی را «جلاد» خواند، و سال ۸۲ پس از انتشار مقاله‌ای از او که در واکنش به دو لایحه محمد خاتمی نوشت: «اصلاح قانون اساسی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه متمدنانه‌ترین و دموکرات‌ترین راه حل برپائی رفراندومی برای تعیین نوع حکومت ایران زیر نظارت نهادهای بین‌المللی است».

عباس امیرانتظام در ۲۱ تیر ۹۷ در ۸۵ سالگی در تهران درگذشت.