شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

درخواست نماینده پارلمان عراق برای خرید سلاح از ایران، نامه «محمود عباس» به بشار اسد، نشست حضوری وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد سوریه و اتهام‌زنی شورای همکاری خلیج فارس به ایران در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حملات سنگین توپخانه ای ارتش ترکیه به شمال عراق نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، یک منبع آگاه در استان دهوک در شمال عراق از حملات سنگین توپخانه ای ارتش ترکیه به چند روستا در این استان خبر داد.

این منبع اعلام کرد: ارتش ترکیه مجددا، روستاهای ناحیه کانی ماسی در استان دهوک را امروز دوشنبه به شدت گلوله باران کرد. تاکنون گزارشی از کشته و زخمی شدگان ناشی از این حملات توپخانه ای مخابره نشده است.

از سوی دیگر خبرگزاری عراق(نینا) هم گزارش داد: حملات توپخانه ای و هوایی ترکیه به استان دهوک در شمال عراق ادامه دارد و ارتش ترکیه به دنبال تسلط بر مناطقی راهبردی در عمق اراضی این استان است.

درخواست نماینده پارلمان عراق برای خرید سلاح از ایران/ نامه «محمود عباس» به بشار اسد/حملات سنگین توپخانه ای ارتش ترکیه به شمال عراق/نشست حضوری وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد سوریه

این رسانه عراقی اعلام کرد: آنگونه که منابع محلی گزارش داده اند، نیروهای ارتش ترکیه به دنبال تسلط بر کوه کیسته در ناحیه کانی ماسی از توابع استان دهوک هستند.

این در حالی است که چندی قبل، «احمد ملا طلال» سخنگوی نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای حملات ترکیه به شمال این کشور را نقض حاکمیت، تمامیت ارضی و ثبات عراق برشمرد و خواستار توقف فوری آن شد.

وی گفته بود: ترکیه مدتی است که دست به تجاوز مکرر به خاک عراق می‌زند. ما ضمن محکومیت این اقدام که به روابط مستحکم و دیرینه بین دو ملت، ضربه می‌زند و تعرض به حاکمیت، جان و مال شهروندان عراق است، خواهان توقف فوری این حملات هستیم.

درخواست نماینده پارلمان عراق برای خرید سلاح از ایران

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از طرح تجهیز تسلیحاتی نیروهای عراقی توسط جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای دوست عراق خبر داد.

«کریم علیوی» عضو این کمسیون به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که طی سالهای گذشته به خاطر قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا، پرونده تجهیز تسلیحاتی ارتش عراق با مشکل روبرو شده است.

وی با تأکید بر اینکه عراق باید کشور دیگری را جایگزین خرید سلاح از آمریکا کند، تصریح کرد: «طرف ایرانی آماده است، به ارتش عراق سلاح بفروشد».

این نماینده عراقی با اشاره به اینکه کیفیت سلاحهای ایران بالاست، خاطر نشان کرد، این سلاحها می‌تواند تحولی در نیروهای عراقی به همراه داشته باشد.

درخواست نماینده پارلمان عراق برای خرید سلاح از ایران/ نامه «محمود عباس» به بشار اسد/حملات سنگین توپخانه ای ارتش ترکیه به شمال عراق/نشست حضوری وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد سوریه

علیوی با بیان اینکه مسئله خرید سلاح از ایران را با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق مطرح خواهند کرد، تأکید کرد، زمان دیدار با نخست وزیر مشخص نیست ولی این مسئله به همراه تجاوزات ترکیه و آمریکا مطرح خواهد شد.

پس از ترور شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده فقید شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نائب رئیس فقید سازمان الحشد الشعبی، پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان تروریست آمریکایی را تصویب کرد.

این در حالی است که آمریکاییها با استفاده از نفوذ شخصیتهای سیاسی وابسته به خود تا کنون مانع اجرای این مصوبه شده‌اند. بارها رسانه‌ها و تحلیلگران عراقی از نقش منفی آمریکا در حمایت از تروریسم و ایجاد ناامنی در عراق انتقاد کرده‌اند.

نامه «محمود عباس» به بشار اسد

«زیاد ابوعمرو» معاون نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه دیدار کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، ابوعمرو در این دیدار نامه «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را تحویل داد.

این نامه درباره آخرین تحولات مربوط به فلسطین بود و عباس در آن تأکید کرده که سوریه و فلسطین در یک سنگر در مقابله با طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند.

ابوعمرو در دیدار مذکور که در مقر وزارت خارجه سوریه برگزار شد بر عمق روابط فلسطینی-سوری و هماهنگی دائم میان سران دو کشور تأکید کرد.

درخواست نماینده پارلمان عراق برای خرید سلاح از ایران/ نامه «محمود عباس» به بشار اسد/حملات سنگین توپخانه ای ارتش ترکیه به شمال عراق/نشست حضوری وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد سوریه

وی در ادامه موضع رام‌الله و محمود عباس و ملت فلسطین در رد معامله قرن و طرح اشغال اراضی کرانه باختری را به اطلاع مقداد رساند.

ابوعمرو سپس بر همبستگی فلسطین با سوریه که مورد هجمه آمریکایی-اسرائیلی قرار گرفته، تأکید کرد و گفت، فلسطین در کنار سوریه برای مقابله با برنامه‌های اسرائیلی-آمریکایی ایستاده است.

مقداد هم بر تماس مستمر با فلسطینی‌ها تأکید کرد و گفت، مسأله فلسطین برای سوریه موضوعی اصلی است و به هیچ وجه نمی‌توان از آن شانه خالی کرد.

وی تصریح کرد، معامله قرن و طرح اشغال شکست خواهد خورد زیرا ملت فلسطین همچنان آماده فداکاری است و سوریه در این جنگ در کنار فلسطین ایستاده است.

مقداد در پایان تأکید کرد که آمریکا نمی‌تواند نظرات و هیمنه خود را بر ملت‌های منطقه تحمیل کند.

نشست حضوری وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد سوریه

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای اولین بار پس از آغاز پاندمی کرونا در بروکسل گرد هم می‌آیند.

تنش حاکم میان اتحادیه اروپا و ترکیه در ارتباط با نقش آنکارا در بحران سوریه و لیبی از موضوعات محوری این نشست خواهد بود.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست حضوری خود همچنین در مورد قانون چینی امنیت هنگ‌کنگ بحث و رایزنی خواهند کرد.

اتهام‌زنی شورای همکاری خلیج فارس به ایران

«نایف فلاح مبارک الحجرف»‌‌ دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، روز دوشنبه، در ادعایی ایران را عامل عدم دست‌یابی به راه حل سیاسی در یمن دانست و مدعی شد که کمک تسلیحاتی ایران علت این مسئله است.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه «الشرق الاوسط»، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با متهم کردن انصارالله مدعی شد: «اقدامات خصمانه پیاپی و عمدی حوثی‌ها علیه اهداف شهری نقض آشکار قوانین بین‌الملل و پروتکل‌های بین‌المللی است».

این اظهارات درست پس از آن است که نیروهای مسلح یمن در پاسخ به تجاوزهای اخیر ائتلاف سعودی به یمن در اطلاعیه‌ای از هدف قرار دادن تأسیسات نفتی و پایگاه‌های نظامی دولت سعودی با موشک‌های بالستیک و پهپاد خبر داد.