شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » واشنگتن برای گزارش «جنایات» سپاه پاسداران در کشورهای عربی شماره تماس مستقیم اعلام کرد

واشنگتن برای گزارش «جنایات» سپاه پاسداران در کشورهای عربی شماره تماس مستقیم اعلام کرد

وزارت امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا با تاکید بر ضرورت گزارش فعالیت‌های سپاه پاسداران ایران در کشورهای عربی که از طریق نمایندگانش به تامین مالی گروه‌هایی می‌پردازد که علیه شهروندان خاورمیانه «جنایات هولناک» انجام می‌دهند، از شهروندان کشورهای عربی خواست این فعالیت‌ها را گزارش کنند.این اقدام ایالات‌متحده یک روز پس از ترور هشام الهاشمی، روزنامه‌نگار، نویسنده و تحلیلگر عراقی منتقد ایران مطرح شد. الهاشمی از سوی افراد مسلح ناشناس در مقابل منزلش به ضرب گلوله ترور شد و گروه‌های شبه‌نظامی هوادار ایران به دست داشتن در این ترور متهم شدند.وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه عربی توئیتر خود و صفحه رسمی برنامه «پاداش برای عدالت» چند شماره تلفن و کانال ارتباطی در برنامه‌های پیام‌رسان واتساپ و تلگرام معرفی کرد که از طریق آنها شهروندان می‌توانند درباره فعالیت‌های سپاه پاسداران که «سازمان تروریستی» خوانده شده، گزارش دهند.در صفحه توئیتر وزارت خارجه آمریکا آمده: «ایران با تامین اسلحه برای گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی در همه جای خاورمیانه شورای امنیت را به چالش می‌کشد.»همزمان آمریکا از شورای امنیت خواست که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تا زمانی که رفتار تهران در زمینه انتشار خشونت و بی‌ثباتی در منطقه تغییر نکرده، تمدید کند.

هشام الهاشمی پس از آن ترور شد که در یک مصاحبه تلویزیونی درباره «هسته‌های کاتیوشا» سخن گفت که از سوی برخی گروه‌های طرفدار ایران و برخی احزاب عراقی حمایت می‌شوند. هسته‌های کاتیوشا به گروهی از نیروهای حشد الشعبی و به ویژه پیکارجویان حزب‌الله عراق گفته می‌شود که به دلیل برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت آمریکا، فرودگاه بغداد و منطقه سبز از سوی دولت عراق دستگیر شدند.

وزارت امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا روز سه‌شنبه 7 ژوئیه 2020 «ترور وحشیانه» هشام الهاشمی، روزنامه‎نگار، نویسنده و تحلیلگر عراقی منتقد ایران را به شدت محکوم کرد و گفت رفتار شبه‌نظامیانی که از ترور الهاشمی ابراز خوشحالی می‌کنند، توهین آمیز است.

هشام الهاشمی تحلیلگر امور امنیتی سیاسی و کارشناس امور گروه‌های تندرو است که در سال 1973 در بغداد به دنیا آمد و در رشته مدیریت اقتصادی فارغ‌التحصیل شد. او همچنین به تاریخ‌نگاری و پژوهش در زمینه‌های امنیتی و سوق‌الجیشی می‌پرداخت و از او به عنوان یکی از مختصص‌ترین تحلیگران درباره داعش و هوادارانش یاد می‌شد.

او بارها به انتقاد از حضور و دخالت ایران در عراق پرداخت و وابستگی برخی گروه‌های مسلح عمدتا شیعه عراقی به ایران را محکوم کرد.

صفحات توئیتری هوادار این گروه‌های عراقی هوادار ایران با خوشحالی خبر ترور او را منتشر کرده و آن را تبریک گفتند.

تصویری؛ «خامنه‌ای قاتل است» شعار عراقی‌‌ها در بغداد در واکنش به ترور الهاشمی

هزاران عراقی روز چهارشنبه 8 ژوئیه در واکنش به ترور کارشناس امنیتی ومحقق سیاسی عراق ، هشام الهاشمی، که شامگاه دوشنبه توسط افراد مسلح در مقابل خانه ‌اش در بغداد کشته شد، با تجمع در میدان التحریر عراق در وسط بغداد ضمن ابراز خشم و انزجار خود از دخالت‌های رژیم ایران در امور داخلی کشورشان شعار «خامنه‌ای قاتل است» را سر دادند.تظاهرکنندگان با بلندکردن تصاویری از هشام الهاشمی و بنرهایی از علی خامنه‌ای رهبر ایران در حالی که از دندانهایش خون می‌چکد شعار :«خامنه ای قاتل است و شبه نظامیانش اهل باطل‌اند» را سر دادند.منظور تظاهر کنندگان در اینجا شبه نظامیانی مانند «عصائب اهل حق» که عراقی‌ها آنها را عصائب الباطل، می نامند و حزب الله عراق که الهاشمی را تهدید به قتل کرده بود.اغلب کارشناسان سیاسی و امنیتی عراق مزدوران و دستنشاندگان جمهوری اسلامی در عراق را به قتل هشام الهاشمی متهم می‌کنند.الهاشمی قبل از ترور چندین بار از سوی حزب الله عراق که به سپاه قدس وابسته است تهدید شده بود. او این تهدیدها را به پلیس و برخی از دوستانش اطلاع داده بود.روز دوشنبه 6 ژوئیه 2020 افراد مسلح ناشناس هشام الهاشمی، تحليلگر منتقد ايران و شبه‌نظامیان وابسته به این کشور را در وسط بغداد به ضرب گلوله کشتند.براساس گزارش‌ها الهاشمی پس از خروج از ساختمان یک شبکه تلویزیونی و در مقابل منزلش ترور شد. یک منبع امنیتی عراقی نیز در گفتگو با رسانه‌های محلی عراق خبر ترور این تحلیلگر منتقد ایران را تایید کرد.این منبع امنیتی گفت که دو مجموعه موتورسوار در مقابل منزل الهاشمی در منطقه زیونه بغداد به سمت او آتش گشوده و به سر و شکم او شلیک کردند. الهاشمی بلافاصله به بیمارستان «ابن النفیس» بغداد منتقل شد ولی بر اثر شدت جراحات جان باخت.موید اللامی رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران عراقی هم در صفحه توئیترش خبر ترور الهاشمی را تایید کرده و نوشت: «به رحمت خدا پیوست… دکتر هشام الهاشمی از سوی افراد مسلح در منطقه زیونه ترور شد… خداوندا او را به رحمت واسعه خودت بیامرز.»هشام الهاشمی تحلیلگر امور امنیتی سیاسی و کارشناس امور گروه‌های تندرو است که در سال 1973 در بغداد به دنیا آمد و در رشته مدیریت اقتصادی فارغ‌التحصیل شد. او همچنین به تاریخ‌نگاری و پژوهش در زمینه‌های امنیتی و سوق‌الجیشی می‌پرداخت و از او به عنوان یکی از مختصص‌ترین تحلیگران درباره داعش و هوادارانش یاد می‌شد.او بارها به انتقاد از حضور و دخالت ایران در عراق پرداخت و وابستگی برخی گروه‌های مسلح عمدتا شیعه عراقی به ایران را محکوم کرد.صفحات توئیتری هوادار این گروه‌های عراقی هوادار ایران با خوشحالی خبر ترور او را منتشر کرده و آن را تبریک گفتند.

پنتاگون: سلیمانی برای هدف قرار دادن منافع آمریکا برنامه ریزی کرده بود

وزارت دفاع آمریكا روز چهارشنبه 8 ژوئیه 2020 اعلام کرد، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران، قبل از اینکه کشته شود، در حال برنامه ریزی برای حملات تروریستی علیه منافع آمریكا و سایر كشورهای منطقه بود.

یک مقام بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا به رسانه‌های این کشور گفت:«كشته شدن سلیمانی خدمت بزرگی به ثبات منطقه و کوتاه کردن دست تهران از بی‌ثبات كردن امنیت كشورهاى همسایه بود».

بیانیه این مقام آمریکایی در پنتاگون در پاسخ به گزارش آگنس کالامارد، بازرس ویژه سازمان ملل که گفته بود قتل سلیمانی «غیرقانونی» بوده است.

کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اقدام آمریکا حمله پهپادی به قاسم سلیمانی و 9 تن دیگر که به کشته شدن همه آنها منجر شد را «غیرقانونی» خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز کالامار، کارشناس ویژه سازمان ملل متحد برای اعدام‌های فراقضایی، سریع یا خودسرانه گفت که آمریکا در توضیح حمله به کاروان حامل سردار قاسم سلیمانی و اثبات ادعایش مبنی بر وجود «تهدیدی جاری یا قریب‌الوقوع» علیه منافعش، نتوانسته شواهد کافی ارائه دهد.

کالامار قرار است روز پنجشنبه گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه کند تا کشورهای عضو درباره این که چه اقدامی در این رابطه صورت بگیرد، بحث کنند. آمریکا دو سال پیش از این شورا خارج شده و دیگر عضو آن نیست.

قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، معاون نیروهای بسیج مردمی عراق، حشد الشعبی به همراه هشت تن دیگر از همراهان‌شان بامداد جمعه 2 ژانویه گذشته به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک حمله پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

واکنش جمهوری اسلامی ایران به کشته شدن قاسم سلیمانی

ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی با موشک‌های بالستیک خود به پایگاه هوایی عین اسد عراق که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، حمله کرد در این حمله حتی یک سرباز آمریکایی هم کشته نشد به گفته منابع آمریکا تمام موشک‌های ایران در خارج از محیط پایگاه نظامی سقوط کردند. اما در ایران بر اثر تهدید آمریکا به واکنش علیه تهران ساعاتی پس از حمله عین الاسد ، نیروهای سپاه پاسداران که به حالت آماده‌باش برای ضدحمله آمریکا قرار گرفته بودند، به اشتباه به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی را که تازه از تهران برخاسته بود، موشک کروز آمریکایی پنداشتند و به سوی آن 2 موشک ضد هوایی شلیک کردند. هواپیمای اوکراینی که عازم کیف بود بر اثر این حمله موشکی سقوط کرد و تمامی 176 سرنشین این هواپیما که عمدتا ایرانی بودند، کشته شدند