جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » علت اوج گیری کرونا در پایتخت!

علت اوج گیری کرونا در پایتخت!

 

اوج گیری کرونا در پایتخت/کووید ۱۹ در عروسی و عزا میزبان است

آمار مبتلایان و فوتی ها هم جلودار برپا کنندگان مراسم ها نشد و هر روز شاهد اوج گیری بیشتر کرونا در استان تهران هستیم به طوری که این ویروس در عروسی و عزا میزبان شده است.

به گزارش مشرق، کووید ۱۹، غولی میکروسکوپی که بنا بر تعبیرهای مختلف هزار چهره است و با گذشت نزدیک به ۶ ماه از اعلام ورود رسمی اش به کشور همچنان قربانی می‌گیرد ناشناخته است، روزی با علائم تنفسی نمایان می‌شد روز دیگر یا تب و سرفه خشک، در بدو ورود جامعه هدفش افراد مسن بودند و کم کم ذائقه اش برای درگیری جوانان و کودکان تغییر کرد، خلاصه مطلب اینکه این ویروس میکروسکوپی کشنده و ویرانگر همچنان ناشناخته است و جولان می‌دهد.

طی ۲۴ ساعت اخیر با شناسایی ۲ هزار و ۵۶۶ مورد جدید مجموع مبتلایان به این ویروس در کشورمان به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسیده و متأسفانه تا طی دوازدهم تیر ماه سال جاری ۱۵۴ هموطن را با این بیماری از دست داده‌ایم و مجموعاً آمار به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر فوتی در کشور رسیده است.

بیشتر بخوانید:

استان تهران در سایه کم توجهی به دستورهای بهداشتی در وضعیت هشدار قرار گرفته، ازدحام در بازارها، حمل و نقل عمومی، رستوران‌ها و مراکز خرید همه و همه دست به دست هم دادند تا کووید ۱۹ پایدارتر از قبل با آمار بالاتر در پایتخت جا خوش کند و قربانی بگیرد.

در این گزارش با گفتگو با مردم و مسئولین به ریشه یابی اوج گیری کرونا در استان تهران پرداخته‌ایم؛

رعایت فاصله اجتماعی در بازارهای سرپوشیده تهران بی معناست

رضا کاشفی شایسته یکی از فعالان اقتصادی بازار مولوی تهران در خصوص چگونگی رعایت پروتکل‌ها در محل کسب خود اظهار داشت: از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا تا کنون همواره استفاده از ماسک، دستکش و شستشوی مکرر دست‌ها طبق پروتکل‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ام و با بستن قسمت ورودی فروشگاه از ورود افراد جلوگیری کرده‌ام تا در حد امکان رعایت پروتکل‌ها و بهداشت را از خود و محل کسب خودم شروع کرده باشم.

کاشفی شایسته در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش مبتلایان پس از یک نزول چشمگیر در تهران چه عاملی بوده است، عنوان داشت: من با توجه به قرار گرفتن محل کارم که در بازار مولوی است به علت طرح ترافیک مجبور هستم که از مترو استفاده کنم و این مسیر هر روزه من است و متأسفانه می بی نم که برخی از مردم به رعایت فاصله اجتماعی بی توجه شده‌اند و در بازار علناً چیزی به عنوان رعایت فاصله اجتماعی بی معنا شده چرا که بسیاری از افراد بی محابا در خیابان و خرید حاضر هستند و فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش را رعایت نمی‌کنند.

کنترل کرونا در پایتخت نیازمند برنامه ریزی منسجم‌تر است

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه شیب ملایم رو به افزایش کرونا در پایتخت نیازمند برنامه ریزی منسجم‌تر است اظهار داشت: بالاترین میزان شیوع کرونا مربوط به پرجمعیت‌ترین مناطق تهران است و د ر این مناطق باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از قبل در دستور کار قرار بگیرد.

علیرضا زالی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استمرار رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی راه حل مناسبی برای کاهش بار بیماری کرونا است گفت: با توجه به اینکه در ناوگان حمل و نقل و عمومی بیشترین احتمال شیوع وجود دارد و در این خصوص درخواست ارائه راهکار داده‌ایم.

استفاده از ماسک در اماکن عمومی تهران از ۱۵ تیر اجباری است

استاندار تهران در خصوص رعایت پروتکل‌ها اظهار داشت: از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک برای همه کارکنان دولت اجباری شده است و در صورتی که افراد به ماسک مجهز نباشند از حضور آنها در محل کار جلوگیری خواهد شد و برای آنان غیبت ثبت می‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه ویروس کرونا در طولانی مدت با ما همراه خواهد بود گفت: برای قطع زنجیره ویروس توجه به ۳ نکته رعایت پروتکل‌ها در اماکن عمومی و ادارات اول از سوی فرد ارائه کننده خدمت، دوم مکان ارائه خدمت که ضدعفونی ها انجام شود و تجمع صورت نگیرد و سوم الزام استفاده مراجعین از وسایل حفاظتی که درخواست دریافت خدمت را دارند الزامی است.

وی با اشاره به اینکه مردم با فرهنگ غنی که دارند حتماً همکاری لازم را خواهند داشت افزود: دیدیم که در ابتدای شیوع، مردم پروتکل‌ها را تا ۸۰ درصد رعایت می‌کردند و متأسفانه این پایین آمدن رعایت‌ها به دلیل عادی سازی شدن ویروس بود که مردم عزیز باید به این موضوع توجه داشته باشند و در این خصوص مهم‌ترین نظارت، نظارت خود مردم است چرا که مثلاً اگر در اتوبوس ۱۵ نفر ماسک داشته باشند و یک نفر بدون ماسک و احتمالاً ناقل باشد می‌تواند همه افراد را درگیر کند و این موضوع نیاز به تذکر دارد.

تعطیلی بانکی در پیشوا به دلیل ابتلاء کارمندان به کرونا

فرماندار پیشوا با اشاره به اینکه یکی از اماکن پرخطر در شیوع کرونا بانک‌ها شناسایی شده‌اند اظهار داشت: مردم این شهرستان همکاری‌های خوبی را از ابتدای شیوع داشتند، اما متأسفانه هم به دلیل خستگی مردم از وضعیت موجود و هم به دلیل اقتصادی و لزوم حضور مردم در مشاغل مختلف شاهد آن بودیم که مردم به خیابان‌ها آمدند و رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کرد.

حسین عباسی با بیان اینکه بانک کشاورزی شعبه پیشوا به دلیل ابتلاء کارمندان این بانک به کرونا تعطیل شده است گفت: از همه مردم خواهش می‌کنیم که پروتکل‌ها را رعایت کنند و در صورت داشتن کوچک‌ترین علامت از حضور در جامعه خودداری کنند.

با همه فراز و نشیب‌ها و تعطیلی‌ها و تعویق‌ها در اجرای مراسم‌ها به نظر می‌رسد که ریشه کنی و افزایش ضریب‌های فاصله گذاری اجتماعی نیازمند فرهنگ سازی بیشتر از پیش دارد، چنانچه با بحران کنونی که در استان حاکم شده مردم همچنان به فکر شرکت در عروسی‌ها و برگزاری مراسم‌های ختم هستند و این تجمع‌ها بیشتر از هر چیزی بر دامن زدن بر گسترش بیماری مؤثر است.

منبع: مهر