پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هدف اردوغان از یکپارچه‌سازی مناطق اشغالی شمال غرب سوریه چیست؟

هدف اردوغان از یکپارچه‌سازی مناطق اشغالی شمال غرب سوریه چیست؟

ترکیه و «هیات تحریر الشام» با حذف مخالفان خود به دنبال یکپارچه کردن مناطق اشغالی شمال غرب سوریه هستند.

تروريست ها (1).jpg

سرویس جهان مشرق– در روزهای گذشته برخی از مناطق اشغالی استان ادلب در شمال غرب سوریه به صحنه درگیری میان  هیات تحریر الشام و  حراس الدین (تروریست های خارجی) تبدیل شد.

هیات تحریر الشام و حراس الدین که از زمان تشکیل تا به امروز تحت فرمان گروه تروریستی القاعده هستند در گذشته با نام «جبهه النصره» و زیر یک پرچم مشترک در سوریه فعالیت می کردند اما اختلاف میان آنان شدت گرفت و در نهایت از یکدیگر جدا شدند.

در حال حاضر  هیات تحریر الشام به سرکردکی «ابو محمد جولانی» به صورت مستقیم از سوی دولت ترکیه پشتیبانی می شود و  حراس الدین از گروه تروریستی القاعده به سرکردگی «ایمن الظواهری» فرمان می برد.

باید توجه داشت  هیات تحریرالشام اگرچه از سوی ترکیه حمایت، سازماندهی و هدایت می شود اما همچنان به صورت غیر علنی از  القاعده دستور می گیرد چرا که اگر روابط آنان علنی شود براساس قطعنامه های سازمان ملل جزیی از القاعده شناخته می شود و در این شرایط راه برای ارتش سوریه و متحدانش برای پاکسازی کامل مناطق اشغالی باز می شود و این مسئله ای است که آنکارا و در مجموع محور غربی – عبری – عربی نمی خواهند اتفاق بیفتد و به همین دلیل نام جبهه النصره را به هیات تحریر الشام تغییر دادند.

به گزارش مشرق، درگیری های اخیر میان گروههادر حومه غربی شهر ادلب زمانی به اوج رسید که هیات تحریر الشام، «ابو مالک التلی» یکی از فرماندهان حراس الدین (سرکرده اتاق عملیات فاثبتو) را دستگیر کرد.

ابو مالک التلی که سابق یکی از سرکرده های گروه تروریستی جبهه النصره بود در حال حاضر مخالف سیاست های دولت ترکیه در شمال غرب سوریه است و توافق آتش بس را میان آنکارا و مسکو نپذیرفت و به همراه چند گروه دیگر، اتاق عملیات «فاثبتو» را تشکیل داد.

در ماه های گذشته  حراس الدین به سرکردکی ابو مالک التلی چندین مرتبه به تیم های گشتی مشترک ترکیه و روسیه در بزرگراه بین الملل M۴  (لاذقیه – حلب) حمله و از عادی شدن تردد در این بزرگراه جلوگیری کرد.حملات گروه حراس الدین که به معنای نقض توافق آتش بس بود، باعث شد تحمل و خویشتن داری دمشق تمام شود و نیروهای ارتش را برای انجام عملیات پاکسازی بزرگراه بین المللی «حلب – لاذقیه» و مناطق حومه (جبل زاویه، جبل اربعین، جسر الشغور و… ) به آماده باش درآورد.

عبور کاروان نظامیان ترکیه از کنار پاسگاه نظارتی  «هیات تحریر الشام»   در جاده M ۴

ترکیه که از آغاز عملیات نیروهای ارتش سوریه برای پاکسازی مناطق اشغالی مرکز، غرب و شمال استان ادلب، شمال غرب استان حماه و شمال شرق لاذقیه در هراس است در گام نخست نسبت به جمع آوری خاکریزهای ایجاد شده در بزرگراه «حلب – لاذقیه» اقدام کرد و در ادامه نیز «ابو مالک التلی» را دستگیر و حملاتی را علیه اتاق عملیات «فاثبتو» در شهر ادلب و مناطق حومه ترتیب داد که به معنای اعلان جنگ به  «حراس الدین» و متحدانش بود.

به گزارش مشرق،  هیات تحریرالشام پس از تقویت مواضع در ورودی های غربی شهر ادلب در چندین نوبت مواضع و پایگاه های گروهک تروریستی حراس الدین را با آتش توپخانه در شهرک «عرب سعید» هدف قرار داد.عناصر هیات تحریر الشام پس از درگیری های سنگین توانستند  حراس الدین را در شهرک «عرب سعید» در محور غربی شهر ادلب به محاصره دربیاورند و در ادامه هم عملیات را برای اشغال این شهرک با تجهیزات نظامی سنگین آغاز کردند.در مقابل «حراس الدین» نیز حملاتی را علیه  تحریر الشام انجام دادند و در مرحله نخست موفق شدند شهرک «الیعقوبیه» را به اشغال دربیاورند و خود را به ورودی شهرک «الجانودیه» در حومه غربی شهر ادلب برسانند.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، عناصر  تحریر الشام ضد حملاتی را علیه  حراس الدین ترتیب دادند و دوباره توانستند شهرک «الیعقوبیه» را به تصرف درآورند و موازنه قدرت را در غرب شهر ادلب به سود خود تغییر دهند.

به گفته منابع میدانی، شماری از اهالی مناطق غربی شهر ادلب در جریان درگیری های اخیر گروه های  کشته و زخمی شدند؛ در حال حاضر درگیری ها  در حومه غربی شهر ادلب به صورت پراکنده جریان دارد.همزمان با درگیری ها در محور غربی شهر ادلب، فرماندهان  هیات تحریر الشام در روزهای گذشته نشستی را در حومه گذرگاه مرزی «باب الهوی» در شمال غرب ادلب و نزدیکی مرزهای مشترک با ترکیه برای چگونگی برخورد با  حراس الدین برگزار کردند و گفته می شود افسران اطلاعات ترکیه نیز به منظور هماهنگی بیشتر در این جلسه شرکت کرده اند.
به گزارش مشرق، «ابو محمد جولانی» سرکرده  تحریر الشام در تلاش است تمامی مناطق اشغالی را در شمال غرب سوریه به اشغال دربیاورد و همه را به صورت یکپارچه تحت فرمان دولت ترکیه درآورد.

خبرها حاکیست، هیات تحریر الشام هر گروهی که مخالف سیاست های ترکیه است را دستگیر یا ترور می کند و وضعیت به حدی غیر قابل تحمل شده که گروه تروریستی القاعده با صدور بیانیه ای از جولانی خواسته که سلاح را غلاف کند و علیه آنچه که او برادران مسلمان خوانده اقدامی نکند؛ همین بیانیه بار دیگر اثبات می کند تحریر الشام و سایر گروه ها مستقیم و غیر مستقیم از «ایمن الظواهری» فرمان می گیرند و فقط برای جلوگیری از عملیات ارتش سوریه تغییر نام داده اند.روند تحولات میدانی در مجموع نشان می دهد، قصد نخست ترکیه و  هیات تحریر الشام از تسویه حساب با گروهک های تروریستی مخالف و تسلط کامل بر مناطق اشغالی شمال غرب سوریه این است که در ابتدا بتوانند در توافق آتش بس با ایران و روسیه هماهنگ تر عمل کنند.

به گزارش مشرق، هدف نهایی و اصلی ترکیه از سیطره کامل بر مناطق اشغالی این است که  در جنگ حتمی آینده با ارتش سوریه یکپارچه باشد تا بتوانند مقاومت بیشتری نشان دهند و مواضع در تصرف را حفظ کنند چرا که اعتقاد دارد شکست های سنگین اخیر در حلب و ادلب نتیجه متحد نبودن گروه ها بوده است.