جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هوک: گزینه نظامی برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای در ایران همواره روی میز است

هوک: گزینه نظامی برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای در ایران همواره روی میز است

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در جریان مصاحبه‌ای در اسرائیل گفته «همان‌طور که رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد و گزینه نظامی در این مورد همیشه روی میز است».

رادیو فردابرایان هوک در پاسخ به پرسش خبرنگار کانال ۱۳ اسرائیل که «آیا چنین است؟» تاکید کرده «البته که [این گزینه] وجود دارد».

نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در پاسخ به این‌ موضوع که شاید مقام‌های جمهوری اسلامی منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، می‌گوید «این مسئله‌ای‌ست که حکومت ایران باید به آن پاسخ بگوید».

او سپس افزوده «ولی مردم آمریکا و اسرائیل باید بدانند که رئیس‌جمهوری [ترامپ] هرگز اجازه نخواهد داد آن‌ها (ایران) به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابند».مصاحبه هوک با باراک راوید، خبرنگار امور دیپلماتیک کانال ۱۳ در اسرائیل، در جریان سفر نماینده ویژه آمریکا به منطقه انجام شده‌است. سفری به عربستان، بحرین، امارات و اسرائیل که در راستای تلاش‌های واشینگتن برای تمدید تحریم‌های بین‌المللی علیه داد و ستد جنگ‌افزار با جمهوری اسلامی صورت گرفته استمقام‌های ایران تاکید دارند به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستند. آن‌ها در عین حال گفته‌اند با پایان تحریم‌های تسلیحاتی قادر به خرید و فروش جنگ‌افزار خواهند بوددولت دونالد ترامپ از توافق اتمی صورت گرفته در دولت پیشین، یعنی دولت باراک اوباما، خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اجرا کرده‌است.اما آن‌چه این روزها در مرکز تلاش‌های واشینگتن قرار گرفته جلوگیری از پایان تحریم‌های تسلیحاتی‌ست که با دستیابی به «برجام» و بر پایه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به‌مدت پنج سال جریان داشت و روز ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد.

در مورد تحریم تسلیحاتی ایران چه می‌دانیم؟

وزیر خارجه ایالات متحده روز ۱۰ تیر در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تمدید این تحریم‌ها، پایان دادن به آن را «خیانت به رسالت سازمان ملل» دانست.مایک پومپئو گفته تهران می‌تواند با خرید جنگنده از روسیه، به روز کردن و توسعه ناوگان زیردریایی خود و تجهیز گروه‌های وابسته به این کشور «شمشیر داموکلس را بر فراز امنیت اقتصادی خاورمیانه نگه دارد».

نشست شورای امنیت؛ آمریکا خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد

پیش از او نیز برایان هوک در اسرائیل تاکید کرده بود «تحریم تسلیحاتی ایران به پایان نخواهد رسید».

چین و روسیه که هر دو در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردار هستند، از قبل اعلام کرده‌ بودند که از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند.

نماینده چین در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت موضع پکن را تکرار و تاکید کرد که واشینگتن از نظر قانونی «نمی‌تواند تحریم‌های سازمان ملل را برگرداند».

برایان هوک به کانال ۱۳ گفته ترجیح کشورش تمدید تحریم‌هاست تا رفتن سراغ مکانیزم‌های پیش‌بینی‌شده در برجام.

دولت دونالد ترامپ، هرچند از برجام خارج شده، اما می‌گوید چون در قطعنامه سازمان ملل از ایالات متحده به یکی از امضاکنندگان توافق نام برده شده، می‌تواند با توسل به مکانیسم‌های پیش‌بینی شده در برجام، تحریم‌ها را علیه تهران بازگرداند.

آقای هوک در مصاحبه خود با کانال ۱۳ می‌گوید آمریکا از مکانیسم‌های قانونی برخوردار است: «ما از گزینه‌های قانونی موجود برای تمدید تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. می‌توانیم راه آسان را برویم یا اینکه راه سخت را پیش بگیریم. ما گزینه تمدید تحریم‌ها را برتری می‌دهیم. اگر طرف الف ما موفق شود لازم نیست سراغ طرح ب برویم».

مقام‌های ایران هنوز به اظهارات تازه برایان هوک واکنشی نشان نداده‌اند. روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، گفته بود «هرگونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت، بر خلاف تعهدات اساسی است که به ملت ایران داده شده و در چنین سناریویی، واکنش ایران، قاطع خواهد بود».

طی ماه‌های گذشته تنش‌ها بین واشینگتن و تهران بار دیگر فزونی گرفته‌است. در ۱۳ دی ماه سال پیش نیز قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به دستور دونالد ترامپ در بغداد هدف قرار گرفت و کشته شد.

منابع: توئیتر باراک راوید و گزارش او در اکسیوس