پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پومپئو در راستای تلاش‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت می‌رود

پومپئو در راستای تلاش‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت می‌رود

وزیر خارجه آمریکا در راستای تلاش‌های واشینگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، به شورای امنیت سازمان ملل می‌رود.این تحریم‌ها ۲۷ مهر به پایان می‌رسد، اما آمریکا کارزاری فراگیر برای تمدید نامحدود آن‌ به راه انداخته است.مایک پومپئو قرار است در نشست ساعت ۱۱ صبح به وقت نیویورک در مورد این تحریم‌ها سخن بگوید.او پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که تحریم‌ها تمدید خواهند شد.

رادیوفردا/ وزیر خارجه آمریکا هفته پیش در نشست اینترنتی یک اندیشکده مستقر در بروکسل گفته بود دولت او در هفته‌های پیش‌رو به مذاکرات با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داد تا قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی تصویب شود.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که تحریم‌های‌ تسلیحاتی باید تمدید شود.

عادل الجبیر و برایان هوک در حال بازدید از تسلیحاتی که ریاض می‌گوید تهران آن را برای حوثی‌های یمن ارسال کرده بود.

بیشتر در این باره:

برایان هوک در ریاض؛ آمریکا و عربستان خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شدند

آقای هوک در جریان سفری به عربستان گفته «لغو تحریم‌ها تنها به این رژیم دل و جرات بیشتری می‌دهد و به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند».

چین و روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت هستند تا کنون با تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران مخالفت کرده‌اند. با این وجود مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که مانع از لغو آن خواهند شد.

واسیلی نبنزیا در این تصویر از اکتبر سال ۲۰۱۹ در مقر سازمان ملل در نیویورک دیده می‌شود

بیشتر در این باره:

روسیه با تمدید یا بازگشت تحریم‌های تهران «مخالفت خواهد کرد»

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سال ۱۳۹۴ و در پیوند با توافق هسته‌ای (برجام) صادر شد، داد و ستد جنگ‌افزار متعارف با ایران به مدت پنج سال ممنوع است.

براساس برجام، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران، ۲۷ مهر سال جاری و در صورت تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای تهران، برداشته می‌شود.

اما علاوه بر آمریکا شماری از متحدان منطقه‌ای این کشور نیز خواستار ادامه تحریم‌ها شده‌اند.

از جمله اسرائیل که با «هشدار» به سازمان ملل در مورد عواقب پایان گرفتن دوره تحریم‌ها، از شورای امنیت خواسته «با نظری جامع به خطرات پیش‌رو در ارتباط با توان تسلیحاتی ایران، از تمدید نامحدود تسلیحاتی ایران حمایت کند».

عربستان نیز خواسته مشابهی را مطرح کرده است.