سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » قتل قاسم سلیمانی؛ ایران برای دونالد ترامپ حکم جلب صادر کرد، آمریکا واکنش نشان داد

قتل قاسم سلیمانی؛ ایران برای دونالد ترامپ حکم جلب صادر کرد، آمریکا واکنش نشان داد

دادستان تهران گفته است برای دونالد ترامپ و ۳۵ نفر دیگر که در قتل قاسم سلیمانی نقش داشته‌اند «دستور جلب» و همچنین درخواست از اینترپل برای اعلام وضعیت قرمز صادر شده است؛ برایان هوک در واکنش به این اظهارات گفت که چنین اقداماتی باعث می‌شود ایرانی‌ها ابله نشان داده شوند.قاسم سلیمانی ۱۳ دی‌ماه پارسال توسط پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.
قاسم سلیمانی ۱۳ دی‌ماه پارسال توسط پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

رادیو فردا/ رسانه‌های ایران روز دوشنبه نهم تیر گزارش دادند که علی القاصی مهر، دادستان تهران، در جلسه مسئولان قضایی گفته است برای ۳۶ نفر که شامل «مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها» می‌شوند دستور جلب صادر شده است.

او در جلسه مسئولان قضایی جمهوری اسلامی گفت که این ۳۶ نفر در کشته شدن قاسم سلیمانی «مباشرت، مبادرت و آمریت» داشته‌اند.

علی القاصی مهر هیچ اشاره‌ای به جزئیات نکرد و بدون اینکه نامی از افراد این فهرست ببرد تنها گفت: «در رأس این فهرست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش نیز پیگیری خواهد شد».

ساعتی پس از انتشار این خبر برایان هوک، مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور ایران، به آن واکنش نشان داد و آن را «شیرین‌کاری تبلیغاتی» خواند.

آقای هوک در نشستی خبری در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفت: «این یک ترفند تبلیغاتی‌ست که کسی آن را جدی نمی‌گیرد و ایرانی‌ها را ابله نشان می‌دهد».

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به اینکه راهنمای اینترپل آنها را از هرگونه مداخله در اموری که ماهیت سیاسی دارد منع کرده است گفت: غیرمحتمل است که پلیس بین‌الملل درخواست ایران را برآورده کند.

اینترپل هنوز واکنشی به اظهارات دادستان تهرانی نشان نداده است. این سازمان که مقر آن شهر لیون فرانسه است، با دریافت درخواست رسمی هر یک از دولت‌های عضو، آن درخواست را در کمیته‌ای به بحث می‌گذارد و در صورت انطباق آن با ضوابط مشخص‌شده، اطلاعات مذکور را با دیگر اعضا به اشتراک می‌گذارد.

قاسم سلیمانی ۱۳ دی‌ماه پارسال توسط پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد و دونالد ترامپ با دفاع از این عملیات، او را «تروریست شماره یک جهان» خواند.

مایک پومپئو روز یکشنبه در توضیح توئیت‌های دونالد ترامپ گفت آمریکا «در چارچوب قانون اقدام خواهد کرد».

بیشتر در این باره:

پومپئو: اقدام نکردن علیه قاسم سلیمانی ریسک بزرگ‌تری بود

مقام‌های جمهوری اسلامی از آن زمان بارها از «انتقام سخت» سخن گفته و گاه نیز به شکایت در مجامع بین‌المللی تهدید کرده‌اند.

تشکلی نیز با عنوان «ستاد پیگیری» کشته شدن قاسم سلیمانی جلساتی برگزار کرده است که هفته گذشته انتشار تصویر آخرین جلسه آن که وزیر خارجه جمهوری اسلامی را در کنار زینب سلیمانی، رئیس جلسه، نشان می‌داد خبرساز شد.

همچنین خانواده سلیمانی و نیز چند مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی از قصد خود برای شکایت یا پیگیری حقوقی این موضوع در نهادهای بین‌المللی خبر داده‌اند اما جزئیات یا تحولات بیشتری در این باره منتشر نشده است.