پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سفیر آمریکا در بیروت: بستن دهان رس/انه‌ها در ایران روی می‌دهد نه در لبنان

سفیر آمریکا در بیروت: بستن دهان رس/انه‌ها در ایران روی می‌دهد نه در لبنان

دوروتی شیا سفیر ایالات‌متحده آمریکا در لبنان روز یکشنبه 28 ژوئن 2020 و در گفتگو با شبکه الحدث گفت که بستن دهان رسانه‌ها در ایران روی می‌دهد نه در لبنان.

دوروتی شیا پیش از این به الحدث گفته بود که حزب‌الله لبنان ثبات این کشور را تهدید کرده و مانع یافته شدن راه‌‌حلی برای بحران اقتصادی لبنان است. این اظهارات خانم شیا با واکنش دادگاهی در صور در جنوب لبنان مواجه شد و روز شنبه حکمی از سوی این دادگاه صادر شد که بر مبنای آن سفیر آمریکا از اظهار نظرهای رسانه‌ای منع و گفتگوی رسانه‌های لبنان با او ممنوع اعلام شد.

سفیر آمریکا در واکنش به این اتفاقات گفت که تصور نمی‌کرد اظهاراتش «همه این دیوانگی» را در پی داشته باشد و افزود: «از دولت شنیدم که منع رسانه‌ای را برخواهد داشت، بستن دهان رسانه‌ها در ایران روی می‌دهد نه در لبنان.»

او در ادامه توضیح داد: «نمی‌خواهم درباره دادگاه‌ها قضاون کنم اما آنچه برای من رخ داد، نتیجه یک اقدام فردی بود. آنچه رخ داد نشان داد که انجام شدن اصلاحات مورد نظر ملت لبنان ضروری است. لبنانی‌ها زمانی که به خیابان‌ها آمدند خواستار روی کار آمدن دولتی غیرفاسد شدند. مهم‌ترین خواسته ملت، وجود یک سیستم قضایی مستقل است.»

دوروتی شیا تاکید که لبنانی‌ها به آزادی‌ رسانه‌هایشان افتخار می‌کنند و اجازه بستن دهان این رسانه‌ها را نمی‌دهند.
در همین‌باره خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرد که «ناصیف حتی» وزیر امور خارجه لبنان فردا دوشنبه دوروتی شیا را به خاطر اظهارات روز شنبه‌اش احضار خواهد کرد.

سخنگوی سفارت آمریکا در بیروت در واکنش به این خبر به شبکه العربیه گفت که دوروتی شیا منتظر دیدار با وزیر امور خارجه لبنان است و روابط بسیار خوبی با او دارد.

برخی رسانه‌های لبنان گزارش کرده‌اند که وزیر امور خارجه این کشور قرار است «توافقنامه وین» را به یاد سفیر آمریکا بیاورد؛ توافقنامه‌ای که براساس آن به سفراء اجازه دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را نمی‌دهد و او اجازه ندارد سخنانی که گروهی از لبنانی‌ها را علیه گروهی دیگر که در قدرت هستند، تحریک می‌کند، اظهار کند.