جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی: اظهارات خطرناک عضو مجلس خبرگان درباره اوضاع کشور/

بسته ویژه خبری-تحلیلی: اظهارات خطرناک عضو مجلس خبرگان درباره اوضاع کشور/

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

سندی که نمی‌گذارد ابطحی از روحانی عبور کند!

مشرق گزارش داد: محمدعلی ابطحی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً در بخشی از یک مصاحبه پیرامون دولت رئیس‌جمهور روحانی اظهار کرده است:

“دولت آقای روحانی هیچگاه ادعای اصلاح طلبی نداشته و شخص آقای رئیس جهمور نیز هیچگاه اصلاح‌طلب نبوده است؛ و اصلاح‌طلبان به عنوان تنها انتخاب خود از ایشان حمایت کردند.“[۱]

*مشخص نیست آقای ابطحی چرا فکر می‌کند که مردم و تاریخ دچار بیماری نسیان و فراموشی هستند و چیزی یادشان نمی‌ماند؟

این آقای ابطحی بود که در شماره چهارشنبه، ۱۷ خرداد سال ۹۶ در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز گفته بود: “اصلاحات، روحانی است”!

و این مصاحبه و این جمله و این تیتر در صفحه اول آن روزنامه جا گرفته بود.

آیا رواست اکنون که موضع پاسخگویی اصلاح‌طلبان از چرایی عملکرد بد و ضعیف دولتشان فرا رسیده و مشکل گرانی در دامن مردم گذاشته شده؛ آقایان بازی “کی بود کی بود من نبودم”! به راه بیاندازند و همه آنچه که برای قالب کردن دولت اعتدال به مردم انجام دادند را منکر شوند!؟

نه! هرگز روا نیست و کسی هم چنین اجازه‌ای به ابطحی و اصلاح‌طلبان نخواهد داد.

ما همچنین در اینجا، صحبت‌های ۶ سال قبل حسین مرعشی، دیگر هم‌طیفی ابطحی را نیز یادآوری می‌کنیم که درباره یکی بودن روحانی و اصلاح‌طلبان گفته بود:

“دولت اعتدال در یکی از مهمترین عرصه‌هایی که اصلاح‌طلبان خواهان اصلاح در آن بودند، ‌یعنی سیاست خارجی، گام موفقیت‌آمیزی برداشته است. گام‌هایی که از همه‌ی گام‌هایی که ما در دوره اصلاحات فکر می‌کردیم، می‌توانیم موفقیت‌آمیز برداریم هم بلندتر است. دکتر روحانی تلفنی با اوباما صحبت کرد. دیگر تابوی مذاکره با آمریکا شکسته است. رابطه ما با غرب نه به دوازده سال قبل که پرونده‌مان به شورای امنیت رفت، بلکه به چهل سال قبل‌تر برمی‌گردد. ما در حال مصالحه‌ای فراتر از مسئله هسته‌ای با غرب هستیم. “[۲]

***

عاقبت “قیام علیه مشکلات”، بدون صندوق رأی چیست؟

اظهارات خطرناک عضو مجلس خبرگان درباره اوضاع کشور

آیت‌ا… هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان، به تازگی در اظهاراتی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، در اشاره به نامه اخیر موسوی‌خوئینی‌ها به رهبر انقلاب [۳] گفته است: “قیام علیه مشکلات” همان مساله‌ای است که ما امروز برای حفظ نظام به آن نیاز داریم.

او تصریح می‌کند: وضعیت امروز جامعه عملا غیرقابل تحمل است و متاسفانه هر روز نیز بدتر می‌شود؛ بنابراین اینطور نیست که بگوییم صبر کنیم تا فردا یا پس فردا مشکلات حل شود. امروز شرایط بسیار حساس است و اگر به سمت‌وسوی اصلاح نرویم، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

هاشم‌زاده هریسی همچنین در اشاره‌ای دیگر به نامه خوئینی‌ها گفته است: این مشکلات و مصایب باید گفته شود و به اطلاع مردم و مسوولان عالیرتبه نظام برسد اما نباید تنها به همین اکتفا کرد، بلکه گوینده مشکلات باید راهکارهایی را نیز برای حل و فصل آنان اتخاذ کند.[۴]

*اینکه زعمای اصلاحات و حامیان گفتمانی آنها که جملگی در روی کار آمدن دولت اعتدال شریک و سهیم هستند؛ از بیان راه حل‌ها استنکاف می‌کنند و در این زمینه با یکدیگر تعارف دارند جای تعجب است!

راه حل هم چیزی جز “صندوق رأی” نیست. همان که مشکلات فعلی و شمایل این روزهای کشور از درون آن بیرون آمده و اگر قصدی برای اصلاح واقعی وجود دارد؛ بایستی راه حل را هم از درون همان جست و به امید یک انتخابات دیگر و رأی خوب ماند.

و سؤال اینجاست که چرا نه موسوی‌خوئینی‌ها و نه آقای هاشم‌زاده هریسی به این واقعیت اشاره نمی‌کنند و نه تنها اشاره ندارند بلکه گویا به طرح عباراتی مثل “تقصیر رهبری است” و “باید قیام کرد” علاقه بیشتری دارند!

البته این نکته هم نبایستی از نظر مخاطبان و پژوهشگران محترم دور بماند که افرادی از رجال اصلاحات در ادامه همین تعارف داشتن و عدم اشاره به اهمیت نقش کلیدی صندوق رأی در استشفای مشکلات کشور؛ دائما به سمت قیام اشاره می‌کنند و از این می‌گویند که مردم دست به اغتشاش خواهند زد، آبان ۹۸ تکرار می‌شود، مردم مرتکب قتل و غارت خواهند شد، اغتشاش از جنوب تا شمال تهران را فرا می‌گیرد و…

اظهاراتی که البته هیچ مذمتی و دقیقا هیچ مذمتی با آنها همراه نیست.

برخی محافل تحلیلی معتقدند که این قبیل صحبت‌ها و ماساژ عبارت‌هایی مثل قیام و غیر قابل تحمل بودن اوضاع؛ در کنار عدم مذمت اعتراض خیابانی و عدم اشاره به صندوق رأی بعنوان تنها حل‌المسائل موجود؛ می‌تواند منجر به بروز آشوب خیابانی و “فتنه اقتصادی” شود.

***

“عارف”؛ رئیس‌جمهور تازه اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰

طی روزهای اخیر و در لابه‌لای اخبار منتشره مبنی بر استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اما تحلیل مهمی از جانب برخی رجال جریان چپ منتشر شد.

احمد زیدآبادی یکی از این افراد است که طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با مضمون نقد عارف نوشته است: عارف اما در سال‌های اخیر عملا به آماج سهل و بی‌هزینه انواع حملات و حتی توهین‌های بخش بزرگی از فعالان اصلاح‌طلب تبدیل شده است به‌طوری که گویی او مسبب تمام یا اغلب گرفتاری‌هایی است که اصلاح‌طلبان به آن دچار شده‌اند! البته می‌توان بلندپروازی‌های عارف را برای ایفای نقش سطح اول در صحنه سیاست ایران، دلیل اصلی نشستن خواسته یا ناخواسته‌اش بر سیبل حملات و تهاجمات بخشی از اصلاح‌طلبان دانست، بلندپروازی‌هایی که با نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ آغاز شد و با رهبری فراکسیون امید در مجلس دهم استمرار یافت و احتمالا با نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ادامه می‌یابد. [۵]

در همین حال، محمدعلی ابطحی، دیگر فعال اصلاح‌طلب هم به تازگی در اظهاراتی گفته است: پیگیری‌های من در خصوص صحت استعفای آقای عارف از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به نتیجه نرسیده است. البته شاید ایشان تصمیم دارند برای ریاست جمهوری اقدام کنند.[۶]

*پس از مسعود پزشکیان، عارف دومین نفری است که بعنوان یک کاندیدای جدی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود.

کسانی از رجال چپ البته اظهاراتی درباره لزوم تکرار تحریم انتخابات در سال ۱۴۰۰ و نیز کاندیداتوری فتنه‌گران سال ۸۸ در انتخابات دولت سیزدهم نیز داشته‌اند. [۷]

صحبت‌هایی مبنی بر لزوم اجماع برای کاندیدای ائتلافی و یا دوری گزیدن از انتخابات برای چند دوره به دلیل نداشتن نیروی مطلوب [۸] هم از اردوگاه اصلاحات به گوش می‌رسد.

مع‌الوصف اما باید توضیح داد که به لحاظ منطق سیاست‌ورزی، مسئله اصلاح‌طلبان در حال حاضر انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.

بلکه مسئله آنها کارنامه به شدت ضعیف رئیس‌جمهور روحانی و البته ارتکاب به رفتار شریرانه تحریم انتخابات مجلس یازدهم است.

دو مقوله‌ای که در دریای موّاج سیاست، مثل دو وزنه به دو پای اصلاح‌طلبان بسته شده و در کنار بار سنگین فتنه ۸۸، جناح چپ را به سمت قعر دریا می‌کشد.

البته این نظر اعضای هسته سخت اصلاحات نیست! و آنها معتقدند بین آنها و نظام اسلامی؛ این نظام است که با مشکل “فتنه اقتصادی” و انفجار مردم به دلیل مشکلاتی که اصلاح‌طلبان ساختند و در دامن آنها گذاشتند مواجه است.

پر واضح است که ورود خواص به این معادله سخت و چند مجهولی و روشنگری و ایفای نقش آنها می‌تواند احتمالات سخت را از گزینه‌های موجود حذف کند و سبب امیدواری مردم شود.

***

1_mshrgh.ir/1089179

2_ https://www.farsnews.ir/news/13940621001579

3_ mshrgh.ir/1088498

4_ https://etemadonline.com/content/415552

5_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/291260

6_ mshrgh.ir/1089179

7_ mshrgh.ir/1080492

8_ mshrgh.ir/1087092