شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » برایان هوک: ایران هر جا که پا گذاشته ویرانی به بار آورده/

برایان هوک: ایران هر جا که پا گذاشته ویرانی به بار آورده/

برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه 29 ژوئن 2020 در یک نشست خبری مشترک با عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی گفت که ایران هر جا که پا گذاشته ویرانی به بار آورده است.

برایان هوک در نشست خبری ریاض گفت: «اگر تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته شود، خشونت‌های منطقه‌ای بیشتر خواهد شد.»

او تاکید کرد: «تنش‌ها در یمن یک چالش جدی است اما سعودی می‌کوشد یک راه‌حل سیاسی برای این بحران بیابد … سعودی برای یمن کمک‌های انساندوستانه می‌فرستد و ایران تسلیحات مرگبار.»

او با اشاره به اینکه «سعودی حضور سازنده‌ای در یمن دارد ولی ایران امنیت را در این کشور مختل می‌کند»، افزود: «ما با سعودی همکاری‌های استراتژیک داریم و در همین راستا 18 هزار سرباز در منطقه مستقر کردیم.»

بر همین اساس هوک از سازمان ملل و جامعه جهانی خواست تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی هم گفت: «ایران سازمان‌های تروریستی مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها را تحت حمایت خود دارد. ایران از سال 1979 تروریسم را حمایت می‌کند و بزرگترین حامی تروریسم در جهان است.»

الجبیر درباره سیاست‌های کشورش در قبال ایران توضیح داد: «اگر ایران دست از حمایت از تروریسم بردارد، ما به شکل دیگری به ایران نگاه می‌کنیم اما ایران کماکان به سیاست‌هایش ادامه می‌دهد…مقامات ایران خودشان باید تاریکی و نور یکی را انتخاب کنند و ثروت‌هایشان را صرف رفاه ملت خود کنند یا مرگ و ویرانی را برای دیگران به بار بیاورند.»

برایان هوک اظهارات الجبیر را تایید کرد و گفت: « با اظهارات عادل الجبیر درباره ایران موافقم و ایران سیاست‌های تاریکی در منطقه به کار گرفته است. در ماه نوامبر و فوریه گذشته چند محموله قاچاق اسلحه ایران به مقصد حوثی‌ها توقیف شد.»

هوک درباره سعودی گفت: « سعودی تحت رهبری شاهزاده محمد بن سلمان مسیر کاملا متفاوتی از ایران در پیش گرفته و ثروت‎هایش را صرف توسعه و پیشرفت ملتش می‌کند. هر جا که ایران پا گذاشته ویرانی و مرگ به بار آورده»
او به اعتراضات در ایران هم اشاره کرد و گفت که آنچه ایران در نوامبر گذشته علیه ملتش انجام داد، یک کشتار بود
حمله به آرامکو نیز از موضوعاتی بود که مسئول گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به آن پرداخت و تاکید کرد: «حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی از سمت جنوب، از ایران و با تسلیحات ایرانی بود. حملات ایران به آرامکو، کاری بود که آنها به صورت پنهانی انجام دادند، تصور کنید اگر تحریم‌های تسلیحاتی برداشته شوند، آنها به صورت علنی چه خواهند کرد.»

برایان هوک در ادامه گفت: «سیاست ایران در قبال آژانس بین‌المللی اتمی مانند بازی موش و گربه است.»
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی هم توضیح داد: «ایران حاکمیت ملی کشورهای دیگر را قبول ندارد و گمان می‌کند هر فرد شیعه مذهب در جهان باید تابع ایران باشد. برجام یک توافق ضعیف بود که باید بسیار قوی‌تر می‌بود، با این حال ایران به این توافق ضعیف نیز تن نداد. پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران، اوضاع را از بد به بدتر تبدیل کرده و ایران را به کشوری خطرناک برای منطقه و همه جهان مبدل می‌کند.»

برایان هوک درباره نقش ایران در جنگ یمن گفت: « کمک‌های تسلیحاتی ایران به حوثی‌‎ها باعث طولانی‌تر شدن جنگ در یمن شد و ایران را به یک مقصر بزرگ در بحران انسانی یمن تبدیل کرد.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی: سعودی با شفافیت کامل و با کمک کارشناس کشورهای دیگر به جهان نشان داد که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو کار ایران و با تسلیحات ایرانی بود.

عادل الجبیر هم در این باره گفت: «ایران حتی یک آجر برای ساخت یک مدرسه در یمن بنا نهاده و به جای این ویرانی و مرگ برای یمن به ارمغان آورده است. ما به تلاش‌هایمان برای نجات یمن ادامه خواهیم داد.»

هوک تاکید کرد که سعودی همپیمان نزدیک آمریکاس است و این کشور به ایران اجازه نمی‌دهد کشورهای همسایه را تهدید کند. او گفت: «ما به ایران اجازه نخواهیم داد شهروندان سعودی را بکُشد و یا نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور را تهدید کند. سعودی همپیمان استراتژیک و امنیتی آمریکاست»

برایان هوک صدور حکم جلب ترامپ از سوی ایران را یک بازی رسانه‌ای خواند و گفت: « ما از آن غافلگیر نشدیم و هیچکس آن را جدی نمی‌گیرد.»

الجبیر هم صدور حکم جلب ترامپ از سوی ایران یک تئاتر خنده‌دار خواند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه « باید با همکاری جامعه جهانی در مقابل تهدیدات ایران بایستیم» درباره برجام گفت: « ایران از برجام به عنوان پوششی برای سیاست‌های فرقه‌گرایانه و توسعه‌طلبانه خود استفاده کرد ولی در پی سیاست‌های دونالد ترامپ و مایک پمپئو سیستم اقتصادی ایران رو به ویرانی نهاده است.»

برایان هوک درباره ملت ایران گفت: «ملت ایران شایسته حکومت بهتری است و ملت ایران است که آینده این کشور را تعیین می‌کند. مطمئنم در آینده روزی خواهد رسید که ملت ایران خود آینده خود را تعیین کند و ما سفارت این کشور در واشنگتن را بازگشایی خواهیم کرد.»

عادل الجبیر در پایان این نشست خبری گفت: « آرزو می‌کنیم ایران روزی به یک کشور عادی تبدیل شده و به حاکمیت ملی دیگر کشورها و قوانین بین‌المللی را رعایت کند اما هر ساله ایران به کشور جری‌تری تبدیل شده و شهروندان را در خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی به قتل می‌رسا