پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه/افشای نقش آمریکا در حمله به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق /

آخرین تحولات خاورمیانه/افشای نقش آمریکا در حمله به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق /

اعلام طرح‌های ایران برای آتش بس در یمن، افشای نقش آمریکا در حمله به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق، ارسال چهارمین محموله کمک امارات به ایران برای مقابله با کرونا و انتقاد مجله آمریکایی از عملکرد ضعیف سازمان ملل در برابر ریاض، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادعای ریاض در مورد ورود چند قایق ایرانی به آب‌های عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ عربستان سعودی مدعی شد، روز پنجشنبه به سه قایق ایرانی که وارد آب‌های منطقه‌ای این کشور شده بودند، هشدار توقف داده است.

بر اساس این گزارش، گشت مرزی عربستان ادعا کرد که به سمت این قایق‌ها تیر اخطار شلیک و آنها را وادار به بازگشت کرده است.

ادعای ریاض در مورد ورود چند قایق ایرانی به آب های عربستان/اعلام طرح های ایران برای آتش بس در یمن/ افشای نقش آمریکا در حمله به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق/ ارسال چهارمین محموله کمک امارات به ایران برای مقابله با کرونا

گشت مرزی عربستان سعودی در ادامه ادعاهای خود افزود، به هیچ وجه اجازه تجاوز به آب‌های منطقه‌ای این کشور را نمی‌دهد.

اعلام طرح های ایران برای آتش بس در یمن

«ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در ایران گفت بهتر بود به جای آنکه رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا درباره جنگ یمن صحبت کند، خود سعودی‌ها درباره آن صحبت کنند.

وی که با شبکه خبری المسیره مصاحبه می‌کرد، گفت که ایران چند طرح درباره آتش‌بس و مذاکره یمنی‌ها میان خود بدون مداخله خارجی مطرح کرده‌ است.

الدیلمی در ادامه این مصاحبه گفت که مطرح کردن مداخله ایران در یمن به دستاویزی برای ائتلاف متجاوز سعودی تبدیل شده تا جنگ علیه یمن را ادامه دهد.

ادعای ریاض در مورد ورود چند قایق ایرانی به آب های عربستان/اعلام طرح های ایران برای آتش بس در یمن/ افشای نقش آمریکا در حمله به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق/ ارسال چهارمین محموله کمک امارات به ایران برای مقابله با کرونا

سفیر یمن در ایران اضافه کرد که نحوه مدیریت سازمان ملل درباره مذاکرات و کمک‌های بشردوستانه در یمن مدیریتی شکست خورده است.

وی تاکید کرد که سازمان‌های منطقه‌ای به نیروهای متجاوز متمایل بوده و برای میانجی‌گری جهت هرگونه مذاکره شایستگی ندارند.

پیش از این نیز «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره کننده یمن (صنعاء) در صفحه توئیتر خود نوشت که دشمنان یمن سخن از آمادگی ریاض برای صلح سخن می‌گویند؛ اما چنین چیزی به هیچ وجه صحت ندارد.

افشای نقش آمریکا در حمله به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق

سفیر آمریکا در کویت روز شنبه از مشارکت نیروهای ائتلاف آمریکایی مدعی مقابله با داعش در عملیات حمله به دفتر گردان‌های حزب‌الله عراق در جنوب بغداد، پایتخت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، النا ل. رومنوسکی،‌ سفیر آمریکا در کویت اظهار کرد: منطقه خاورمیانه منطقه استراتژیک و بسیار مهم برای آمریکاست.

وی مداخله و جنگ‌افروزی‌های کشورش در خاورمیانه را وارونه جلوه داد و مدعی شد: آمریکا همواره از حامیان امنیت و صلح در منطقه بوده و هست و تلاش‌هایی گسترده برای خاموش کردن بحران‌ها و مذاکره با تمام طرف‌ها داشته است.

نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم بامداد جمعه به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق حمله و ۱۴ نیروی این گروه را بازداشت کردند و گفته می‌شود دو آتشبار آماده شلیک کاتیوشا نیز در این عملیات کشف و ضبط شدند.

این نخستین عملیات در نوع خود براساس دستور فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شخص مصطفی الکاظمی بعد از حملات راکتی مکرر به مقرهای نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی است.

او در پاسخ به سوالی درباره رویدادهای اخیر در عراق به خصوص بازداشت اعضای گردان‌های حزب‌الله عراق و اخباری از “کودتای نظامی” در عراق و موضع‌گیری واشنگتن در این باره گفت: آمریکا از دولت عراق و نیروهای مسلح و سازمان مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.

سفیر آمریکا در کویت ادامه مداخله‌گری‌های کشور در امور عراق را این گونه توجیه کرد: اصطلاح “کودتای نظامی” صحیح نیست و واقعیت این است که واشنگتن شاهد بی‌سروسامانی سلاح در عراق است و این مساله خوب نیست سلاح تنها باید در دست ارتش باشد، واشنگتن با قدرت به دولت عراق برای عملی شدن این موضوع کمک خواهد کرد.

النا ادامه داد: حمایت آمریکا برای شناسایی عوامل شلیک موشک‌ها در پایتخت عراق بنا به درخواست دولت عراق و سازمان مبارزه با تروریسم بود و مشارکت نیروهای ائتلاف در این عملیات با درخواست رسمی و طبق قوانین بین‌المللی انجام گرفت.

مقامات آمریکا مدت‌هاست انگشت اتهام را به سمت گردان‌های حزب‌الله عراق در شلیک موشک به پایگاه‌های نظامیان آمریکایی گرفته‌اند.

ارسال چهارمین محموله کمک امارات به ایران برای مقابله با کرونا

خبرگزاری امارات از ارسال چهارمین محموله کمک های پزشکی این کشور به ایران برای مقابله با کرونا خبر داد.

خبرگزاری امارات اعلام کرد: بیش از ۱۶ تن کمک پزشکی فوری به ایران در راستای مقابله با شیوع کرونا ارسال شده است. بیش از ۱۶ هزار نفر از پرسنل درمانی ایرانی از این کمک های امارات برای مقابله با کرونا بهره خواهند برد.

ادعای ریاض در مورد ورود چند قایق ایرانی به آب های عربستان/اعلام طرح های ایران برای آتش بس در یمن/ افشای نقش آمریکا در حمله به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق/ ارسال چهارمین محموله کمک امارات به ایران برای مقابله با کرونا

گفتنی است که این چهارمین محموله ارسالی امارات از مارس گذشته تاکنون به ایران برای مقابله با کروناست. در ۱۶ مارس گذشته، امارات دو هواپیما حامل بیش از ۳۳ تن تجهیزات پزشکی و در سوم آوریل هم ۷.۵ تن با همکاری سازمان بهداشت جهانی به ایران ارسال کرد.

انتقاد مجله آمریکایی از عملکرد ضعیف سازمان ملل در برابر ریاض

مجله آمریکایی « in these times magazine» در گزارشی با اشاره به تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن نوشت: سازمان ملل در منشور خود، این طور خود را معرفی می کند؛ نهاد اخلاقی بین المللی که برای نجات دادن نسل های آینده از تبعات جنگ ایجاد شده است اما فعالانی که به دنبال پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ در یمن هستند معتقدند که این نهاد بین المللی مانع مطرح شدن انتقادات علیه ائتلاف آمریکایی- سعودی می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: یمنی ها معتقدند، همان دستی که کمک های بشردوستانه برای آنها ارسال می کند همان دست به بمباران یمن کمک می کند. دبیر کل سازمان ملل نام ائتلاف سعودی را که بیش از ۵ سال است که در یمن جنگ افروزی می کند از لیست سیاه کشورهای قاتل کودکان خط زده است.

در این گزارش نوشته شده است: این اقدام دبیر کل سازمان ملل باید واکنش فوری نهادهای ضد جنگ را برانگیزد، چون این مسأله همزمان با هدف قرار دادن یک خودرو در شمال یمن و کشته شدن ۱۱ غیر نظامی از جمله ۴ کودک صورت گرفت.

در این گزارش همچنین آمده است: سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ نام عربستان را از لیست کشورهای قاتل کودکان خط زد، چون تهدیداتی در خصوص قطع حمایت مالی از برنامه های این سازمان دریافت کرده بود. ائتلاف سعودی بیمارستان های یمن را بمباران و ریاض اقدام به محاصره یمن کرده که این مسأله مانع ارسال کمک های پزشکی به یمنی ها می شود.

«جواد الطلیباوی» یکی از رهبران جنبش عصائب اهل الحق عراق در واکنش به حمله به مقر نیروهای گردان‌های حزب الله این کشور اعلام کرد: ما نسبت به بازی کردن با آتش هشدار می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: مردان مقاومت و مردان حشد شعبی مردان با غیرت عراقی هستند و هدف قرار دادن آنها را هرگز نمی‌پذیریم.

«حسن فدعم» نماینده جریان حکمت در پارلمان عراق نیز اعلام کرد: حمله به مقر نیروهای حشد شعبی و بازداشت تعدادی از این نیروها، اقدامی تحریک آمیز بوده و عواقب خوبی نخواهد داشت.

همچنین کاربران عرب در توئیتر با ترند کردن هشتگ هایی نظیر «مجاهدان ما خط قرمز ما هستند» حمایت خود را از نیروهای حشد شعبی اعلام کردند.

واکنش‌ها به حمله به مقر نیروهای حشد شعبی با دستور نخست وزیر/محکومیت یک لابی گر عربستانی ضد ایران در آمریکا به 10 سال حبس/ هلی‌برن نیروهای ترکیه در شمال عراق و درگیری با پ.ک.ک/ دیدار محرمانه رئیس موساد با پادشاه اردن

پیش از این «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق، با انتشار یک پست توئیتری به حمله نیروهای امنیتی علیه مقر گردان‌های حزب الله عراق واکنش نشان داده بود.

وی در این پست توئیتری نوشت: حشد شعبی کاروان شهداست و خون خود را در کنار برادرانشان در سرویس امنیتی عراق تقدیم کردند. ما نسبت به هر گونه تلاش برای حمله به آنها و ایجاد فتنه داخلی در این ایام سخت در کشور و اوضاع گسترش ویروس همه گیر در عراق هشدار می‌دهیم.

از سوی دیگر اخباری منتشر شده که نشان دهنده آزاد شدن نیروهای حشد شعبی که بامداد امروز توسط نیروهای سرویس مبارزه با تروریسم بازداشت شده بودند است.

منابع عراقی اعلام کردند نیروهایی که به مقر گردان‌های حزب الله عراق حمله کردند، بعد از دیدن واکنش نیروهای حشد شعبی و مخالفت مردمی با این اقدام، آنها را آزاد کردند. همچنین از نیروهای حشد شعبی به دلیل دریافت یک پیام اشتباه از سوی مرکز عملیات ملی مبنی بر حمله به مقر مذکور و بازداشت نیروهای حشد شعبی عذرخواهی شده است.

منابع آگاه اعلام کردند که بر سر تشکیل یک کمیته امنیتی برای تحقیق در خصوص این واقعه توافق شده است. همچنین پیش از این یک منبع امنیتی عراق در گفتگو با راشاتودی اعلام کرده بود که اخبار منتشره در خصوص اینکه نیروهای حشد شعبی اقدام به محاصره مقر سرویس مبارزه با تروریسم در بغداد کرده‌اند نادرست است.

وی در ادامه افزود: هیچ نیرویی در نزدیکی مقر سرویس مبارزه با تروریسم در بغداد حضور ندارد و اخباری که در این خصوص منتشر شده نادرست است.

همچنین «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق، با انتشار یک پست توئیتری به تحولات بامداد امروز عراق واکنش نشان داد.

المالکی در این پست توئیتری نوشت: حشد شعبی فرمانده پیروزی و نامی برای قدرت ملت و کشور به شمار می رود.

واکنش‌ها به حمله به مقر نیروهای حشد شعبی با دستور نخست وزیر/محکومیت یک لابی گر عربستانی ضد ایران در آمریکا به 10 سال حبس/ هلی‌برن نیروهای ترکیه در شمال عراق و درگیری با پ.ک.ک/ دیدار محرمانه رئیس موساد با پادشاه اردن

وی در ادامه نوشت: ما باید به این نیروها احترام گذاشته و جایگاه آن را حفظ کنیم. حمله به این نیروها و خدشه دار کردن جایگاه آنها جایز نیست.

المالکی همچنین خاطرنشان کرد: نیروهای مبارزه با تروریسم نیز فرزندان ما هستند. ما به جهاد و فداکاری های آنها افتخار می کنیم. خدشه دار کردن جایگاه آنها و دیگر نیروهای ملی عراق نیز جایز نیست.

وی افزود: از همگان می خواهیم خویشتن دار بوده و مشکلات کشور را به دور از کینه ورزی و مداخلات خارجی حل کنند.

محکومیت یک لابی‌گر عربستانی ضد ایران در آمریکا به ده سال حبس

یک تاجر لبنانی-آمریکایی که به نیابت از عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای سوق دادن تصمیمات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به سمت سیاست‌های ضد ایرانی تلاش می‌کرده توسط دادگاهی در ایالت «ویرجینیا» به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

«جورج نادر» (یا جورج نیدر) در ماه ژانویه به جرایمش در زمینه هرزه‌نگاری جنسی کودکان اعتراف کرده بود. او متهم است ۲۰ سال پیش پسربچه‌ای ۱۴ ساله را برای انجام فعالیت‌های جنسی از جمهوری‌ چک به آمریکا آورده است.

نادر علاوه بر این با پرداخت ۱۵۰ هزار دلار به عنوان غرامت به پسربچه اهل چک ـ که او را مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده ـ موافقت کرده است.

واکنش‌ها به حمله به مقر نیروهای حشد شعبی با دستور نخست وزیر/محکومیت یک لابی گر عربستانی ضد ایران در آمریکا به 10 سال حبس/ هلی‌برن نیروهای ترکیه در شمال عراق و درگیری با پ.ک.ک/ دیدار محرمانه رئیس موساد با پادشاه اردن

این فرد که اکنون فرد بالغی است در جلسه استماع دادگاه گفت: «جورج عملاً کل زندگی من را نابود کرد. دارم تلاش می‌کنم تکه تکه آن را کنار هم قرار دهم.»

هلی‌برن نیروهای ترکیه در شمال عراق و درگیری با پ.ک.ک

یک مقام محلی در استان «دهوک» در شمال منطقه کردستان عراق گفت: نیروهای ویژه ترکیه پیش از ظهر روز جمعه با استقرار در شمال این منطقه با عناصر پ.ک.ک درگیر شدند.

به نوشته شفق نیوز، این مقام محلی گفت، درگیری‌ها در کوه های «خامتیر» در نزدیکی روستای «شرانش» رخ داد و پس از آن ارتش ترکیه چند مقر نظامی در این منطقه برپا کرد.

شاهدان عینی نیز گفته‌اند که درگیری‌های طرفین در اطراف روستای «کشانی» در منطقه «باتیفا» رخ داده و جنگنده‌ها و توپخانه ارتش ترکیه نیز به شدت این منطقه را هدف قرار دادند.

واکنش‌ها به حمله به مقر نیروهای حشد شعبی با دستور نخست وزیر/محکومیت یک لابی گر عربستانی ضد ایران در آمریکا به 10 سال حبس/ هلی‌برن نیروهای ترکیه در شمال عراق و درگیری با پ.ک.ک/ دیدار محرمانه رئیس موساد با پادشاه اردن

ترکیه از هفدهم ژوئن گذشته عملیات «چنگال ببر» را علیه عناصر پ.ک.ک در شمال عراق آغاز و دولت عراق نیز بارها ترکیه را به نقش تمامیت ارضی و حریم هوایی خود متهم و آن را محکوم کرده است.

دیدار محرمانه رئیس موساد با پادشاه اردن

پایگاه خبری والا از سفر محرمانه رئیس موساد به اردن و دیدارش با پادشاهی این کشور پرده برداشت.

 این پایگاه خبری به نقل از یک منبع اسرائیلی اعلام کرد، در دیدار یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با عبدالله دوم، پادشاه اردن موضوع مخالفت امان با طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته این منبع، در سایه تنش میان امان و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و روابط سرد میان دو طرف، کوهن پیام‌هایی را از نتانیاهو به عبدالله دوم ابلاغ کرد.

واکنش‌ها به حمله به مقر نیروهای حشد شعبی با دستور نخست وزیر/محکومیت یک لابی گر عربستانی ضد ایران در آمریکا به 10 سال حبس/ هلی‌برن نیروهای ترکیه در شمال عراق و درگیری با پ.ک.ک/ دیدار محرمانه رئیس موساد با پادشاه اردن

مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند، روند الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را اول ژوئیه شروع می‌کنند. تصمیمی که با مخالفت جامعه جهانی روبه روست.

راه‌اندازی چندین پروژه مشترک امارات و اسرائیل

دو شرکت خصوصی امارات متحده عربی و دو شرکت رژیم صهیونیستی در اقدامی که نشان‌دهنده اصرار بر ادامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، چندین پروژه مشترک را راه‌اندازی کردند.

خبرگزاری دولتی امارات «وام» در این باره گزارش داد که این همکاری دوطرفه در راستای تلاش مشترک ابوظبی و تل‌آویو برای مقابله با ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم منطقه صورت می‌گیرد.

«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه اخیراً در نشست مجازی «کمیته یهودی ــ آمریکایی» گفته بود که کشورش با رژیم صهیونیستی در برخی زمینه‎‌ها از جمله پزشکی و تکنولوژی همکاری می‎کند.

ماه پیش نیز دولت امارات به‌ بهانه ارسال کمک‌های پزشکی برای فلسطینیان، این کمکها را به‌ جای ارسال از طریق مصر یا اردن، مستقیم به یکی از فرودگاه‌های رژیم اشغالگر ارسال کرد.

این اقدام ابوظبی واکنش برخی گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین را به‌ همراه داشت و آن را گام دیگر امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به‌ بهانه ارسال کمک‌های پزشکی فلسطینیان و فرود آمدن هواپیمایش در یک فرودگاه اسرائیلی برشمردند.