چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه

آخرین تحولات خاورمیانه

 

درخواست هوک از روسیه و چین برای حمایت از آمریکا، تحریم پنج ناخدای نفتکش‌های ایران از سوی آمریکا، واکنش وزارت خارجه به اصابت خمپاره به خاک ایران و نشست شورای ‌امنیت برای بررسی معامله‌ قرن، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آغاز مذاکرات شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد از امروز چهارشنبه، چهارم تیرماه نخستین دور گفتگوها در مورد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را آغاز خواهد کرد.

طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، در پیوند با تایید توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، مهلت این تحریم‌ها اکتبر امسال به پایان خواهد رسید.

آمریکا روز دوشنبه متن قطعنامه پیشنهادی خود را در اختیار ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داد، ولی چین و روسیه، دو عضو دارای حق وتو، از پیش مخالفت‌شان را با این قطعنامه اعلام کرده‌اند.

دولت آمریکا از مدت‌ها پیش تاکید کرده است که تحریم تسلیحاتی ایران نباید برداشته شود. تصویب هر قطعنامه‌ در شورای امنیت، مستلزم ۹ رای و در عین حال عدم وتوی آن از سوی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس است.

آغاز مذاکرات شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/تحریم ۵ ناخدای نفتکش‌های ایران از سوی آمریکا/واکنش وزارت خارجه به اصابت خمپاره به خاک ایران/ نشست شورای‌امنیت برای بررسی معامله‌قرن

به گزارش رویترز، طبق قطعنامه پیشنهادی آمریکا، فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط ایران ممنوع خواهد شد و کشورهای دیگر نیز فقط در صورت تایید کمیته‌های کارشناسی شورای امنیت می‌توانند به ایران اسلحه و تجهیزات نظامی بفروشند.

در عین حال، تمامی کشورها موظف خواهند شد در صورت وجود شواهد یا سوءظن در مورد وجود تسلیحات و کالاهای ممنوعه، محموله‌ها را بازرسی کرده و از تمام کشورها می‌خواهد، به همین دلیل کشتی‌ها را در آب‌های بین‌المللی با توافق کشوری که آن شناور با پرچمش حرکت می‌کند، بازرسی کنند.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا پس از آن به شورای امنیت ارائه شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت مدعی شد، موشک‌های کروزی که سال گذشته در حمله به تاسیسات نفتی و یک فرودگاه بین‌المللی در عربستان استفاده شده‌اند، «منشأ ایرانی» داشتند.

آمریکا تهدید کرده است که اگر این قطعنامه در شورای امنیت تصویب نشود، با فعال کردن روند مکانیسم ماشه، در چارچوب برجام تلاش خواهد کرد که تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران را فعال کند. این در حالی است که دولت آمریکا در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و دیپلمات‌ها معتقدند که واشنگتن برای رسیدن به این هدف، راه دشواری پیش روی خواهد داشت.

درخواست هوک از روسیه و چین برای حمایت از آمریکا

«برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه از کشورهای روسیه و چین خواست تا از قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران حمایت کنند.

هوک در مصاحبه‌ای اختصاصی با رویترز مدعی شد، چنانچه روسیه و چین از تلاش آمریکا برای به تصویب رسیدن قطعنامه ضد ایرانی جلوگیری کنند در سازمان ملل منزوی خواهند شد و در ادامه ادعا کرد: «ما شاهد ایجاد شکاف فزاینده میان روسیه و چین با جامعه جهانی هستیم.»

این مقام آمریکایی با اشاره به تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که چین و روسیه هنگام تصویب این قطعنامه از جامعه جهانی جدا افتاده‌اند. او مدعی شد که این اتفاق ممکن است این بار در شورای امنیت سازمان ملل متحد و هنگام رأی‌گیری بر سر قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اتفاق بیفتد.

او گفت: «روسیه و چین در نشست هفته گذشته در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منزوی بودند. اگر آنها همین مسیرشان را به سمت ویران‌شهری ادامه دهند، در شورای امنیت هم منزوی خواهند شد.»

ادعاهای برایان هوک درباره چین و روسیه در حالی صورت گرفته که برخی دیپلمات‌های غربی گفته‌اند حمایت از قطعنامه آمریکا به قدری ضعیف است که این قطعنامه ممکن است بدون نیاز به وتو از سوی یکی از این دو کشور هم نتواند در شورای امنیت به تصویب برسد.

تحریم پنج ناخدای نفتکش‌های ایران از سوی آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا، پنج ناخدای نفتکش‌های دخیل در انتقال بنزین ایران به ونزوئلا را در فهرست تحریم قرار داد.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته، این پنج فرد به دلیل «مرتبط بودن با خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران» در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

ایران از ماه آوریل تاکنون پنج نفتکش ـ که مجموعا حدود ۱.۵ میلیون بشکه بنزین حمل می‌کردند ـ به ونزوئلا که به شدت به سوخت نیازمند است، ارسال کرده و این محموله‌ها اندکی از صف‌های طولانی در پمپ‌های بنزین این کشور کاسته است.

آغاز مذاکرات شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/تحریم ۵ ناخدای نفتکش‌های ایران از سوی آمریکا/واکنش وزارت خارجه به اصابت خمپاره به خاک ایران/ نشست شورای‌امنیت برای بررسی معامله‌قرن

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتر نوشت تحریم‌های علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و  شرکت ای-سیل (E-Sail) مستقر در چین از امروز اجرایی شده است.

واکنش وزارت خارجه به اصابت خمپاره به خاک ایران

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در خصوص درگیری رخ داده در نزدیکی مرزهای مشترک ایران و ترکیه بین عناصر تروریست و نیروهای نظامی ترکیه اظهار داشت: بر اساس اخبار منتشره در رسانه های ترکیه، در شامگاه سه شنبه، سوم تیرماه، بین عناصر گروهک های تروریستی و نیروهای نظامی ترکیه در نزدیکی مرز مشترک ایران و ترکیه درگیری مسلحانه رخ داده که در اثر آن، دو نیروی مرزبانی ترکیه مجروح شدند که طبق اخبار منابع ترکیه ای یکی از آنها بر اثر جراحات وارده درگذشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به استناد مرزبانی استان آذربایجان غربی در اثر این درگیری، یک گلوله خمپاره به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران اصابت کرده که خوشبختانه تلفات انسانی در بر نداشته است.ابعاد مختلف این حادثه توسط مسئولان مرزی دو کشور در دست بررسی است.

موسوی با ابراز تاسف و همدردی با آسیب دیدگان این حادثه، تردد عناصر تروریستی بین دو کشور و حمله تروریست ها به نیروهای مرزبانی و نظامی را ـ که منجر به شهادت آنان در جمهوری اسلامی ایران و ترکیه می شود ـ محکوم کرد و افزود: همانطور که بارها بیان کرده ایم مبارزه با تروریسم، باید اقدام جهانی باشد و ضروری است همه کشورها به این امر متعهد باشند و تا زمانی که حمایت های برخی کشورها از این تروریست ها ادامه داشته باشد، متاسفانه شاهد جنایات آنان هستیم.

نشست شورای‌ امنیت برای بررسی معامله‌قرن

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی برگزار شد.‌

این در حالیست که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر در گزارشی با بیان اینکه الحاقِ بخشهایی از کرانه باختری اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی «نقض جدی و فاحش حقوق بین الملل» است، از این رژیم غاصب مصرانه خواست تا این طرح‌های الحاق را کنار گذارد.

در این گزارش که خطاب به شورای امنیت پیرامون مناقشه اسرائیل- فلسطین منتشر شد، گوترش الحاق کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی را «نابودکننده» تمام امیدها برای انجام مذاکرات جدید و در نهایت دستیابی به یک راه حل دو دولتی دانست.

وی در این گزارش با تأکید بر اینکه این اقدام اسرائیل «تلاش‌ها برای پیشبرد صلح منطقه‌ای را تهدید می کند»، از رژیم صهیونیستی خواست تا طرح‌های الحاق خود را کنار گذارد.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به وجود مخالفت‌ها با این الحاق به ویژه در میان مردم اسرائیل گفت: «اگر [الحاق] اجرا شود، نقض جدی حقوق بین الملل از جمله منشور سازمان ملل خواهد بود. این فاجعه‌ای برای فلسطینیان، اسرائیلیان و منطقه خواهد بود».

شایان ذکر است، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بود، فرآیند الحاق کرانه باختری از یکم ژوئیه آغاز می‌شود. این طرح‌ها شامل الحاق شهرک‌های یهودی نشین واقع در کرانه باختری و همچنین دره استراتژیک رود اردن است.