جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در آستانه نشست شورای امنیت؛ روحانی: آمریکا عذرخواهی کند و به برجام برگردد/

در آستانه نشست شورای امنیت؛ روحانی: آمریکا عذرخواهی کند و به برجام برگردد/

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل ساعاتی دیگر اولین دور مذاکره‌ درباره طرح پیشنهادی آمریکا مبنی بر تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را آغاز می‌کند، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از اروپا خواست زیر بار آمریکا نرود و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم خواست استقلال خود را حفظ کند.

آقای روحانی گفت نگران است آمریکا و اسرائیل آژانس را “آلوده” و “از مسیر خود منحرف کنند.”

رئیس جمهور ایران همچنین گفت “رفتار ما با آژانس دوستانه و قانونی بوده” اما آمریکا و اسرائیل به آژانس “فشار” آوردند و “وادارش کردند که نبش قبر کند.”

با این حال او تاکید کرد “بنای ما همکاری با آژانس است” و دولت ایران “آماده” است نظارت آژانس را در چارچوب مقررات بپذیرد.

آقای روحانی از عملکرد “قاطع و حقوقی” چین و روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد اما گفت اروپایی‌ها به دلیل “عمل نکردن به وظایف قانونی” خود در برجام “خیلی شرمنده” هستند و “عذر‌خواهی می‌کنند.”

او همچنین گفت: “هر لحظه که آمریکا اعلام کند به مقررات سازمان ملل باز می‌گردد، تعهدات خود در برجام را اجرایی می‌کند و کنگره و کاخ سفید از مسیر اشتباه خود باز می‌گردند ما همان لحظه آماده مذاکره‌ایم.”

“آنها باید تسلیم قانون شوند، عذرخواهی کرده و ضرری را که به ملت ایران وارد کردند جبران کرده و غرامت بپردازند.”

شورای امنیت سازمان ملل ساعاتی دیگر اولین دور مذاکره‌ها درباره طرح پیشنهادی آمریکا را آعاز می‌کند. آمریکا پیشنهاد کرده تحریم تسلیحاتی ایران به مدت نامحدود تمدید شود.

طبق توافق هسته‌ای‌ ایران با قدرت‌های جهانی (برجام) در سال ۲۰۱۵، تحریم تسلیحاتی ایران پاییز امسال به پایان می‌رسد.

آمریکا از دو روز پیش پیش‌نویس طرح خود را در اختیار پانزده عضو شورای امنیت قرار داده است. چین و روسیه اشاره کرده اند که ممکن است طرح را وتو کنند. این طرح اگر وتو نشود، به ۹ رای نیاز دارد تا بدل به قطع‌نامه شورای امنیت شود.

آمریکا مدتهاست که می‌گوید منع تسلیحاتی ایران نباید برداشته شود. در این طرح، فروش، تامین و انتقال سلاح یا کالاهای مربوط به آن به ایران باید ممنوع شود و کشورها باید از این کار منع شوند مگر با مجوز شورای امنیت.

در صورت تصویب کشورها می‌توانند با استناد به آن محموله‌های دریایی مشکوک را بارزسی کنند.

دوازده روز پیش خبرگزاری رویترز گزارش کرد آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به شورای امنیت گزارش داده که موشک‌های کروز شلیک‌شده به تاسیسات نفتی و یک فرودگاه بین‌المللی در عربستان در سال گذشته “منشاء ایرانی” داشته‌اند.

بنا به گزارش رویترز آقای گوترش به اعضای شورای امنیت گفته این می‌تواند به معنی انتقال تسلیحات و “ناسازگار” با قطعنامه سازمان ملل برای تایید برجام باشد.

آمریکا تهدید کرده در صورتی که این طرح تصویب نشود از شورای امنیت خواهد خواست بر اساس برجام تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را دوباره برگرداند. دیپلمات‌ها می‌گویند آمریکا می‌خواهد به همان توافقی استناد کند که دوسال پیش با وجود مخالفت هم‌پیمانانش، یک‌طرفه از آن خارج شده و برای پیش بردن طرحش نبردی “سخت و بی‌سامان” در پیش خواهد داشت.

در سالگرد خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام، ایران با وجود مخالفت کشورهای اروپایی، کنار گذاشتن برخی از تعهدهای هسته‌ای خود را در پنج مرحله آغاز کرد که دی ماه گدشته به پایان رسید.

پنج روز پیش شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان را تائید کرد و از ایران خواست زمینه دسترسی بازرسانش را به دو مرکز هسته‌ای فراهم کند. این اولین قطعنامه آژانس علیه ایران از سال ۲۰۱۲ به این سو است.

پس از آن بازار ارز در ایران متلاطم شد و قیمت دلار به بیش از بیست هزار تومان رسید. با این حال آقای روحانی امروز دوباره تاکید کرد که “بانک مرکزی می‌تواند مشکل ارز را حل کند” و اگر صادرکنندگان ارز را برگردانند مشکل ارزی وجود نخواهد داشت:

“صادرکنندگان موظف هستند ارز را برگردانند. ما اجازه نمی‌دهیم عده‌ای بخواهند از این شرایط سوء‌استفاده کنند. اگر کسی بخواهد سوء‌استفاده کند بانک مرکزی و قوه قضاییه وارد عمل می‌شوند.”