پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » جان بولتون: توسل ترامپ به چین برای پیروزی در انتخابات/

جان بولتون: توسل ترامپ به چین برای پیروزی در انتخابات/

بولتون و ترامپ - نمایه

مشاور سابق امنیت ملی ترامپ در کتاب جدیدش می‌نویسد: رئیس‌جمهور آمریکا ابتدایی‌ترین اطلاعات را درباره کشورهای دیگر نداشت؛ فکر می‌کرد فنلاند قسمتی از روسیه است و نمی‌دانست انگلیس یک قدرت هسته‌ای است.

سرویس جهان مشرق – طی روزهای اخیر، بخش‌هایی از کتابِ در آستانه‌ی انتشار جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ تحت عنوان «اتاقی که [همه‌چیز] در آن رخ داد: خاطرات کاخ سفید [۱] » توسط رسانه‌های آمریکایی، از جمله نیویورک‌تایمز [۲] ، واشینگتن‌پست [۳] و وال‌استریت‌ژورنال [۴] منتشر شده است که حکایت از افشاگری بولتون علیه رئیس‌جمهور آمریکا در این کتاب دارد [۵] . این کتاب که انتظار می‌رود روز سه‌شنبه، ۳ تیر ۹۹، منتشر شود، پیشاپیش بر کرسیِ پرفروش‌ترین کتاب در فروشگاه آمازون تکیه زده است [۶] و چنان جنجالی به پا کرده که دونالد ترامپ دارد از تمام توانش استفاده می‌کند تا نه تنها مانع از انتشار آن شود [۷] ، بلکه نسخه‌های موجود از این کتاب را نیز «به شکلی که مورد تأیید دولت باشد، جمع‌آوری و نابود [۸] » کند. این در حالی است که یک قاضی فدرال، طی حکمی، امکان پذیرش درخواست دولت ترامپ را رد کرده است [۹] .

جلد کتاب «اتاقی که [همه‌چیز] در آن رخ داد: خاطرات کاخ سفید» نوشته «جان بولتون» (+)

شماری از ادعاهای جنجالی این کتاب تا کنون توسط رسانه‌های مختلف جمع‌آوری شده‌اند [۱۰] . آن‌چه در ادامه این گزارش می‌خوانید، هشت ادعایی است که پایگاه اینترنتی «گاردین» انگلیس آن‌ها را به عنوان شوکه‌کننده‌ترین ادعاهای کتاب بولتون انتخاب کرده است [۱۱] .

توضیحاتی درباره کتاب جان بولتون علیه ترامپ [دانلود]

لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از فضای رسانه‌ای بین‌الملل این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


۱- ترامپ برای پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۰ از چین درخواست کمک کرد

طبق بخش‌های منتخبی که وال‌استریت‌ژورنال از کتاب بولتون منتشر کرده است، ترامپ از چین خواسته تا از قدرت اقتصادی‌اش به منظور کمک به او برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برای یک دور دیگر، استفاده کند. در یکی از این موارد، ترامپ و «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، در حال صحبت درباره خصومت علیه چین در آمریکا بوده‌اند، اما بولتون می‌نویسد:

ترامپ به طرز حیرت‌آوری بحث را به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا کشاند و با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی چین، از «شی» خواست تا به او کمک کند در این انتخابات پیروز خواهد شد. ترامپ برای «شی» توضیح داد که کشاورزها و مسئله افزایش خرید سویا و گندمِ آمریکا توسط چین چه‌قدر در نتایج انتخابات اهمیت دارند. می‌توانستم حرف‌های ترامپ را دقیق، کلمه‌به‌کلمه، منتشر کنم، اما نهاد دولتی‌ای که کتاب را پیش از انتشار بررسی کرده، تصمیم دیگری گرفته [و چنین اجازه‌ای را به من نداده] است.

بولتون می‌گوید، دونالد ترامپ (چپ) برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا از «شی جین‌پینگ»  رئیس‌جمهور چین درخواست کمک کرده است (+)

۲- ترامپ نشان داد که مشکلی با تمدید ریاست‌جمهوری‌اش تا بیش از دو دوره ندارد

یکی دیگر از بخش‌های شوکه‌کننده کتاب که باز هم توسط وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده، نشان می‌دهد ترامپ از پیشنهاد «شی» برای حذف محدودیت تعداد دوره‌های ریاست‌جمهوری، استقبال کرده است. بولتون می‌نویسد:

«شی» به ترامپ گفت دلش می‌خواهد شش سالِ دیگر با ترامپ همکاری کند؛ ترامپ هم در پاسخ گفت که مردم می‌گویند محدودیت دو-دوره‌ایِ قانون اساسی [آمریکا] برای ریاست‌جمهوری، درباره او باید لغو شود. «شی» گفت تعداد انتخابات‌هایی که در آمریکا برگزار می‌شود، بیش از حد زیاد است، و [«شی»] نمی‌خواهد رئیس‌جمهور دیگری را به جای ترامپ ببیند؛ و ترامپ سرش را به علامت موافقت بالا و پایین می‌بُرد.

توضیحاتی درباره کتاب «یک هشدار»، یکی دیگر از کتاب‌هایی که درباره اوضاع داخلی دولت ترامپ نوشته شده است (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

۳- ترامپ به رهبران مستبد لطف می‌کرد

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، بولتون در کتابش با جزئیات توضیح داده است که ترامپ چگونه تلاش نموده تا مواردی از تحقیقات جنایی را برای لطف به رهبران مستبدِ برخی کشورهای دیگر متوقف کند [۱۲] . یکی از این موارد که بخشِ مربوط به آن در کتاب بولتون، توسط واشینگتن‌پست منتشر شده، درباره گفت‌وگوی ترامپ با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سال ۲۰۱۸ است. بولتون می‌نویسد، اردوغان یادداشتی به ترامپ داد که در آن ادعا شده بود یک شرکت ترکیه‌ای که در آمریکا تحت تحقیقات قرار داشت، بی‌گناه است،

سپس ترامپ به اردوغان گفت مسئله را حل‌وفصل خواهد کرد؛ و به رئیس‌جمهور ترکیه توضیح داد که دادستان‌های منطقه‌ای جنوب آمریکا آدم‌های او نیستند، بلکه آدم‌های اوباما هستند؛ و وقتی آدم‌های خودش را جایگزین آن‌ها کند، مشکل حل خواهد شد.

توضیحاتی درباره کتاب «آتش و خشم»،  یکی دیگر از کتاب‌هایی که درباره اوضاع داخلی دولت ترامپ نوشته شده است (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

۴- ترامپ «شی» را به خاطر تأسیس اردوگاه‌های بازداشت جمعی در چین تحسین کرد

بولتون می‌نویسد ترامپ حتی وقتی «شی» از بازداشت جمعیِ مسلمانان اویغور در اردوگاه‌های اجباری [۱۳] دفاع می‌کرد، باز هم حرف‌های رئیس‌جمهور چین را تأیید کرد. بولتون می‌نویسد:

طبق گفته مترجم، ترامپ گفت «شی» باید کارِ ساخت این اردوگاه‌ها را پیش ببرد؛ اردوگاه‌هایی که ایجاد آن‌ها به اعتقاد ترامپ «دقیقاً همان کارِ درست» است.

توضیحاتی درباره کاخ سفیدِ آشفته‌ی ترامپ در کتاب «آتش و خشم»  [دانلود]

۵- دفاع ترامپ از عربستان برای منحرف کردن افکار عمومی از ماجرای «ایوانکا» بود

ترامپ، ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، پس از قتل جمال خاشقجی خبرنگار منتقد عربستانی در ترکیه (جزئیات بیش‌تر) بیانیه عجیب و غریبی در دفاع از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، صادر کرد که به تیتر اول اخبار تبدیل شد. این بیانیه شامل عبارت‌هایی بود مانند «دنیا جای بسیار خطرناکی است!» و «شاید [بن سلمان] این کار را کرده باشد، شاید هم نکرده باشد!» اکنون بولتون در کتابش می‌نویسد که هدف از انتشار این بیانیه، اصالتاً تبدیل شدن آن به تیتر اول اخبار بوده است.

واکنش ترامپ به قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی، به دستور محمد بن سلمان [دانلود]

آن زمان، گزارش‌هایی درباره استفاده «ایوانکا ترامپ» دختر رئیس‌جمهور آمریکا، از ایمیل شخصی‌اش برای انجام امور دولتی منتشر شده بود؛ دقیقاً همان تخلفی که ترامپ به خاطر آن علیه هیلاری کلینتون، رقیبش در انتخابات سال ۲۰۱۶، جنگ به راه انداخته بود. اکنون که دختر خود ترامپ مرتکب همین تخلف شده بود، رئیس‌جمهور آمریکا نیاز به بهانه‌ای برای منحرف کردن افکار عمومی از ماجرای ایوانکا داشت. بولتون در این‌باره در کتابش، به نقل از ترامپ، می‌نویسد:

این [بیانیه، افکار عمومی را] از ایوانکا منحرف خواهد کرد. اگر خودم شخصاً بیانیه را بخوانم، ماجرای ایوانکا تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا می‌نویسد، ترامپ برای منحرف کردن افکار عمومی از جرمی که دخترش «ایوانکا» (چپ) مرتکب شده بود، از محمد بن سلمان دفاع کرده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آن‌چه باید درباره قتل جمال خاشقجی بدانید/ «مأموریت غیرممکن» ترامپ برای نجات شاهزاده جنایتکار

۶- اعضای ارشد کابینه‌ی ترامپ، پشت سرش او را مسخره می‌کردند

مسئله‌ی بی‌اعتقادی و بی‌اعتمادیِ اعضای کابینه‌ی ترامپ نسبت به او تا کنون بارها به بیرون درز کرده و به شکل‌های مختلف روایت شده است، اما از گزارش‌هایی که درباره کتاب بولتون منتشر شده، این‌گونه برمی‌آید که این کتاب حاوی شماری از صریح‌ترین روایت‌ها درباره ناامیدیِ کامل مقامات ارشد کابینه از ترامپ در پشت صحنه است.  در یکی از این روایت‌ها که نیویورک‌تایمز آن را به نقل از کتاب آورده، بولتون ادعا می‌کند پس از دیدار سال ۲۰۱۸ ترامپ با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، یادداشتی از مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، دریافت کرده با این متن: «[ترامپ] مزخرف می‌گوید.» همچنین در کتاب آمده که پمپئو یک ماه بعد هم گفته است اقدامات دیپلماتیک ترامپ در قبال کره شمالی «احتمالی موفقیتش صفر» است.

بولتون (چپ) در کتابش می‌نویسد مایک پمپئو (وسط)، وزیر خارجه آمریکا، سیاست خارجی ترامپ را به تمسخر می‌گرفت (+)

۷- ترامپ فکر می‌کرد فنلاند قسمتی از روسیه است

نیویورک‌تایمز در گزارش خود می‌نویسد کتاب بولتون جزئیاتی را درباره ابعاد عجیبِ اطلاعات عمومیِ ترامپ افشا کرده است. در یکی از این موارد، بولتون می‌گوید ترامپ ظاهراً حتی ابتدایی‌ترین اطلاعات را هم درباره انگلیس نداشت، و یک بار از «ترزا می» نخست‌وزیر سابق این کشور پرسید: «راستی، شما بمب اتم داشتید؟» مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا همچنین ادعا می‌کند ترامپ یک بار پرسید: آیا فنلاند قسمتی از روسیه است؟ و مرتباً رؤسای‌جمهور فعلی و سابق افغانستان را با هم اشتباه می‌گرفت.

ترامپ یک بار از «ترزا می» (راست) نخست‌وزیر وقت انگلیس، پرسیده بود: راستی، شما بمب اتم داشتید؟  (+)

۸- ترامپ معتقد بود حمله به ونزوئلا «کِیف خواهد داد»

در گزارش واشینگتن‌پست به نقل از کتاب بولتون ادعا شده است که ترامپ گفته حمله به ونزوئلا «کِیف خواهد داد» به این دلیل که این کشور «در واقع بخشی از آمریکا» ست [۱۴] .

پذیرایی ترامپ در کاخ سفید از «خوان گوایدو»  (راست) رئیس مجمع ملی و رهبر معارضان ونزوئلا (+)

ادعاهای دیگر بولتون علیه ترامپ

آن‌چه در بالا گفته شد، تنها نکات جنجالی کتاب جان بولتون نیستند. ادعاهای دیگری هم از این کتاب توسط رسانه‌ها افشا شده است. به عنوان مثال، ترامپ گفته باید خبرنگاران را زندانی کرد تا هویت منابع‌شان را افشا کنند؛ و بلکه بالاتر، خبرنگاران «عوضی» هایی هستند که باید آن‌ها را «اعدام» کرد [۱۵] . به علاوه، بولتون اساسِ ماجرای استیضاح ترامپ، یعنی فشار سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین با هدف وادار کردن دولت این کشور به تحقیقات درباره جو بایدن و پسرش [۱۶] و بی‌اعتبار کردن رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات آتی، را تأیید می‌کند و حتی می‌نویسد دامنه موضوعاتِ استیضاح باید گسترده‌تر می‌شد تا افراد بیش‌تری متقاعد شوند که ترامپ باید استیضاح شود.

جان بولتون (راست)،  مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، عالی‌رتبه‌ترین مقامی است که تا کنون علیه رئیس‌جمهور آمریکا دست به افشاگری زده است (+)


کتاب جدید بولتون، به هیچ عنوان تنها یا اولین کتابی نیست که درباره اوضاع متشنج، مضحک و غیرقابل‌باور درون دولت ترامپ توضیح می‌دهد. مشرق پیش از این بخش‌هایی از کتاب‌ها و گزارش‌های منتشرشده با همین موضوع را در اختیار مخاطبان محترم قرار داده است. این گزارش‌ها را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

 زن‌بارگی با همسران دوستان؛ درون کاخ سفیدِ ترامپ چه می‌گذرد؟

 ترامپ «به اندازه گاو هم نمی‌فهمد»

 ترامپ یک «الدنگ عوضی» است که از عهده ریاست‌جمهوری برنمی‌آید

 پوتین محل «سگ» هم به ترامپ نداد

 ماجرای ترامپ، فاحشه‌ها و تخت‌خواب باراک اوباما

 ترامپ به مدیر وقت اف‌بی‌آی: به «من» وفادار باش!

 وقتی مدیر اف‌بی‌آی تا کمر در «کثافت» فرو رفت!

 مدیر اف‌بی‌آی تا سال‌ها چاقو به دست می‌خوابید

 ماجرای کودتا در دولت ترامپ چیست؟

 یک بچه ۱۲ ساله‌ی فحاش؛  توصیف ترامپ در کتاب «یک هشدار»

همچنین گزارش‌های قبلی مشرق در معرفی یا درباره جان بولتون [۱۷] را نیز می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

 «سگ هار» سیاست خارجی ترامپ کیست؟

 بولتون یک نومحافظه‌کار جنگ‌طلب است که اعتقادی به قوانین بین‌المللی ندارد

 بولتون غده سرطانی کاخ سفید بود

 هر کس مشاور امنیت ملی ترامپ شود از بولتون بدتر نیست

 


[۱] The Room Where It Happened: A White House Memoir Link

[۲] Bolton Says Trump Impeachment Inquiry Missed Other Troubling Episodes Link

[۳] Trump asked China’s Xi to help him win reelection, according to Bolton book Link

[۴] John Bolton: The Scandal of Trump’s China Policy Link

[۵] Five Takeaways From John Bolton’s Memoir Link

[۶] Amazon Best Sellers Link

[۷] شکایت دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون لینک

[۸] دولت ترامپ برای به تاخیر انداختن انتشار کتاب جان بولتون از او شکایت کرد لینک

[۹] Judge clears way for John Bolton to publish his book, rejecting Trump administration effort to block it Link

[۱۰] ده ادعای مهمی که جان بولتون در کتابش در مورد ترامپ مطرح کرده لینک

[۱۱] John Bolton’s bombshell Trump book: eight of its most stunning claims Link

[۱۲] Trump was willing to halt criminal investigations as ‘favor’ to dictators, Bolton book says Link

[۱۳] ‘Allow no escapes’: leak exposes reality of China’s vast prison camp network Link

[۱۴] Trump said it would be ‘cool’ to invade Venezuela because the country is ‘really part of the United States,’ according to John Bolton’s new book Link

[۱۵] Bolton claims Trump called journalists ‘scumbags’ who should be ‘executed’ Link

[۱۶] Trump–Ukraine scandal Link

[۱۷] در رسانه‌های آمریکا؛ چرا کتاب جان بولتون علاوه بر ترامپ علیه خود او هم هست؟ لینک