جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌ها/

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌ها/

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، 

*******

**از برجام خارج شویم، ممکن است به ایران حمله کنند

«فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «خروج ایران از برجام به منزله بازگشت تحریم‌های سازمان ملل است. در این زمینه هیچ‌شک و شبهه وجود ندارد. در چنین شرایطی کشور در ذیل بند هفت منشور سازمان ملل خواهد رفت و آزادی عمل زیادی برای تصمیم‌های مختلف به دشمنان داده خواهد شد».

مجلسی در ادامه گفت: «کشورهای اروپایی همواره بین منافع ایران و منافع آمریکا که ارتباط نزدیکی با منافع آنها دارد منافع آمریکا و خود را ترجیح داده‌اند. به همین دلیل نیز در موضوع برجام پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شد تعامل خود با ایران را کمرنگ کردند و در شرایط کنونی تا حدود زیادی قطع کرده‌اند».

حامیان برجام تاکنون بارها مدعی شده اند که ایران در ذیل بند هفت منشور سازمان ملل بود و این برجام بود که ایران را از ذیل بند هفت خارج کرد و به همین خاطر، برجام سایه جنگ را از کشور دور کرده است.

کارشناسان و صاحبنظران در پاسخ تاکید کرده اند که ایران هیچگاه ذیل کلیت بند هفت منشور سازمان ملل نبوده است که حالا برجام بخواهد، ایران را از این وضعیت خارج کند.

ایران پیش از امضای برجام، صنعت هسته ای داشت و تنها در یک قلم با غنی سازی ۲۰ درصد، داروهای موردنیاز برای بیماران خاص را تأمین می کرد. در آن مقطع هسته ای داشتیم و تحریم بودیم و قیمت دلار نیز حدود ۳ هزارتومان بود.

با امضای برجام و بتن ریزی در قلب راکتور اراک و ازکارانداختن سانتریفیوژها و خارج کردن ذخایر اورانیوم غنی شده، هسته ای رفت ولی تحریم ها باقی ماند و البته با تحریم هایی همچون آیسا و کاتسا ۲۰۱۷، دامنه گسترده تری پیدا کرد. قیمت دلار نیز در این مقطع تا ۲۰ هزارتومان افزایش یافت.

این در حالی است که در اثر تبلیغات گسترده دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب، عده ای از مردم در تابستان ۹۴ به خیابان ها آمدند و به جشن و پایکوبی پرداخته و در یک دست اسکناس یک دلاری و در دست دیگر اسکناس ۱۰۰۰ و پانصد تومانی گرفته بودند؛ به این امید که قیمت هر دلار به ۱۰۰۰ و یا پانصد تومان کاهش خواهد یافت.

در مقطعی که هسته ای داشتیم، دلار ۳ هزارتومان، سکه یک میلیون تومان و پراید حدود ۲۰ میلیون تومان بود. حالا که هسته ای نداریم، دلار ۲۰ هزارتومان، سکه ۸ میلیون تومان و پراید حدود ۸۰ میلیون تومان است.

این در حالی است که وعده اصلی دولتمردان درباره برجام، لغو یکباره تحریم ها و گشایش اقتصادی برای عموم مردم بود.

یکی از علت های اصلی بی دستاوردی برجام (علاوه بر متن بسیار ضعیف آن) این بود که دولت روحانی رویکرد خسارت بار «ماندن در برجام به هر قیمت» را از اولین روز توافق تاکنون ادامه داده است.

این رویکرد تأمل برانگیز، طرف غربی را به گستاخی و عهدشکنی ترغیب کرده است. اروپا و آمریکا چون مطمئن هستند که دولت روحانی تحت هر شرایطی در برجام باقی خواهد ماند، هیچ انگیزه ای برای اجرای تعهدات خو ندارند.

اکنون در شرایطی که هسته ای رفته و تحریم ها و قطعنامه های ضدایرانی در جای خود باقی مانده و به عبارتی مدت ها از مرگ برجام سپری شده است، همچنان عده ای در داخل، خروج ایران از برجام را هزینه زا و اقدامی چالشی جا زده و توصیه می کنند که ایران تا اطلاع ثانوی و بدون هیچ چشم داشتی، توافق را یکطرفه اجرا کند!

دغدغه های مجلس یازدهم «فضایی» است

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «دغدغه های فضایی پارلمان یازدهم» نوشت: «قالیباف در نخستین نطق خود ابراز امیدواری کرده بود که مجلس جدید با سرلوحه قراردادن الگوی مدیریت جهادی بتواند در مسیر قانون‌گذاری شفاف در این حوزه مفید واقع شود. از همین باور و نگاه به مجلس می‌شد حدس زد که چه مسیری را طی خواهد کرد…موسی غضنفرآبادی(نماینده مجلس) از فضای خانمان‌سوز، بی‌دینی، بی‌غیرتی، غرب‌گرایی و بی‌اخلاقی در پیام‌رسان‌های خارجی شاکی شده و گفته فضای مجازی باید کنترل شود…محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس در روزهای گذشته از اعلام وصول طرح جمعیت و تعالی خانواده با موضوع فرزندآوری خبر داده بود… هدف این طرح ترغیب جوانان به ازدواج با بسته‌های تشویقی متعدد برای جوانان متأهل بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «محسن دهنوی مدعی شده بود که ما در صنعت فضایی در رتبه پنجم بودیم و دولت روحانی و آذری‌جهرمی ما را به رتبه ۱۵ تنزل داده‌اند. او گفته که روحانی صنعت هسته‌ای را با برجام تعطیل کرد و صنعت فضایی را به دست آقای جهرمی تعطیل کرد».

طیفی که سلفی حقارت و تشکیل کمیته رفع حصر و اروپاگردی و مخالفت با طرح شفافیت آرای نمایندگان را در کارنامه خود ثبت کرده، رویکرد مدیریت جهادی را نگاهی غیرواقع بینانه تلقی می کنند.

از نگاه این طیف، تسهیل ازدواج جوانان و تلاش برای ایجاد تسهیلات برای فرزندآوری و مقابله با ترویج فساد در فضای مجازی، اقداماتی غیرمعمول و فضایی است!

در سال گذشته در جریان انتخابات مجلس یازدهم، انتشار لیست وحدت و در ادامه پیروزی جریان اصولگرا، نقشه اصلاح طلبان برای تفرقه افکنی در جریان انقلابی را نقش بر آب کرد. در ادامه با انتخاب قالیباف با رای قاطع به عنوان رئیس مجلس، دومین پروژه اصلاح طلبان برای سنگ اندازی در مسیر مجلس یازدهم ناکام ماند.

حالا در شرایطی که نمایندگان مردم، یکروز به غیزانیه در اهواز می روند تا صدای مردم را بشنوند و روز دیگر در پی تسهیل ازدواج جوانان هستند، باز هم طیف اصلاح طلب در پی سنگ اندازی در مسیر رسیدگی به امور مردم است.

البته اصلاح طلبان باید هم از مدیریت جهادی گلایه مند باشند. چون افکارعمومی همچنان کارنامه پربار قالیباف در شهرداری را با کارنامه خالی اصلاح طلبان در این نهاد مقایسه می کند.

دلواپسی اصلاح طلبان از آن است که در انتخابات ۱۴۰۰ همین روند در مقایسه مجلس یازدهم با مجلس دهم تَکرار شده و این مسئله برای این طیف شلوغ باز و بی عمل، زنگ خطر جدی است.

**جریان «اصلاحات» برای کشور نقش «مادری دلسوز» است

«حسن رسولی» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «جریان اصلاحات در درون نظام مشفقانه و خیرخواهانه متناسب با سعی و خطاهایی که حاکمیت جوان جمهوری اسلامی ایران داشت در مسیر اداره کشور طی می‌کند در صدد آن است که با شناسایی چالش‌های فرارو، ایرادات و اشکالات را در چارچوب قانون اساسی و اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران بر طرف کند. به عبارتی قرار است نقش مادری را ایفا کند که تمام هدفش سالم نگه داشتن فرزند است حتی اگر این سلامت منوط به خوراندن داروهای تلخ باشد».

رسولی در ادامه گفت: «جریان اصلاحات منظومه رفتاری خود را در قالب اعتقاد قلبی و عملی به حاکمیت نظام و تلاش در جهت استحکام هرچه بیشتر پایه‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکرد نقادی خیرخواهانه و پایش و رفع اشتباه ها، تعریف کرده و دنبال خواهد کرد».

متاسفانه جریان اصلاح طلب در مقاطعی همچون فتنه ۷۸ و فتنه ۸۸ و دی ۹۶ و آبان ۹۸ به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی از خود ارائه نداد.

عملکرد اصلاح طلبان در مقاطعی همچون انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به گونه ای بود که تحسین دشمنان ملت ایران را برانگیخت.

آیا دروغ تقلب و ایجاد آشوب ۸ ماهه در کشور و دمیدن در آتش آشوب و حمایت از اغتشاشگران و شورش علیه جمهوریت و اسلامیت نظام، نامش «مادری کردن» است!؟

یکی از نقاط ضعف جدی حریان اصلاحات این است که نسبت به جریان برانداز موضع رسمی و قاطع نگرفته و سفره خود را از آنان جدا نکرده است.