چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » جزئیات عملیات طاقت‌فرسای انتقال طلا از ونزوئلا به ایران / آمریکایی‌ها تلاش بسیاری برای ممانعت از این انتقال کردند

جزئیات عملیات طاقت‌فرسای انتقال طلا از ونزوئلا به ایران / آمریکایی‌ها تلاش بسیاری برای ممانعت از این انتقال کردند

این پرواز‌ها با ایرباس ۳۴۰ انجام شده است. این هواپیما‌ها به دلیل حجم بالای مخزن نگهداری سوخت قادر به پرواز مستقیم از تهران به کاراکاس هستند؛ پروازی که مدت زمان انجام آن شانزده ساعت به طول می‌انجامد، اما برای حمل بار بیشتر توسط این هواپیماها، نصف مخزن نگهداری سوخت پرو می‌شود…

                                                   جزئیات بیشتر از عملیات طاقت‌فرسای انتقال طلا از ونزوئلا به ایران / آمریکایی‌ها تلاش بسیاری برای ممانعت از این انتقال کردند

اواسط اردیبهشت ماه بود که اخباری مبنی تهاتر طلای ونزوئلا با فرآورده‌ها و خدمات نفتی ایران منتشر شد. در خبر‌ها آمده بود، دولت ونزوئلا ماه آوریل ۹ تن طلا معادل حدودا ۵۰۰ میلیون دلار در ازای خدمات ایران برای بازسازی پالایشگاه‌های این کشور و همچنین دریافت محموله‌های حاوی بنزین ایران با هواپیما به ایران ارسال کرده است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ونزوئلایی اعلام کرده بود: این کشور برای راه انداختن بخشی از پالایشگاه کاردون برای تولید بنزین از ایران تجهیزاتی دریافت کرده است. این خبرگزاری نوشته بود، داده‌های وبسایت “فلایت ریدار ۲۴” نشان می‌دهد، در روز‌های ۲۱ و ۲۲ آوریل هواپیما‌های ماهان‌ایر از مبدا ایران در فرودگاه لاپیدراس در غرب ونزوئلا، که کاردون آنجاست، فرود آمده اند تا تجهیزات مورد نظر را به ونزوئلا انتقال داده و در ازای آن ۹ تن شمش طلا به ایران منتقل کنند.

این در حالی است که مایک پمپئو گفته بود: این پرواز‌ها باید متوقف شود و کشور‌ها باید برای جلوگیری از عبور هواپیما‌های (این شرکت) از آسمان خود تلاش کنند، همانطور که بسیاری کشور‌ها حق فرود را از این خط تحت تحریم گرفته اند. البته بنا به اطلاعاتی که به دست خبرنگار «تابناک» رسیده، تلاش بسیاری از سوی آمریکایی‌ها با تهدید و کارشکنی به منظور جلوگیری از این انتقال صورت گرفته، اما در نهایت اثرگذار نبوده است.

بلومبرگ هم در این رابطه نوشته بود: ونزوئلا که دیگر پول نقدی ندارد و برای احیای صنعت نفت خود نیازمند کمک است، چندین تن از شمش‌های طلای خود را به متحد بلندمدت خود، ایران تحویل می‌دهد. ارسال این محموله‌ها که باعث کاهش ناگهانی ذخایر خارجی ونزوئلا شده، تنها ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه ارزی برای این کشور به جای گذاشته که پایین‌ترین حد طی سه دهه گذشته است.

ایران و ونزوئلا هر دو سعی دارند در برابر تحریم‌های آمریکا، همه گیری ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت که درآمد اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد مقابله کنند. این معامله‌ها با ونزوئلا یک منبع جدید درآمد برای ایران است و به ونزوئلا اطمینان می‌دهد، عرضه بنزین ادامه دارد. ایران جدید‌ترین مقصد برای طلای ونزوئلاست. آمریکا با معامله‌های مشابهی که دولت نیکلاس مادورو با روسیه، ترکیه و امارات انجام می‌داد، برخورد کرده بود.

بنا بر اطلاعاتی که به دست «تابناک» رسیده، هواپیمایی ماهان از طریق انجام چندین پرواز به ونزوئلا در آمریکای افزودنی‌های لازم برای بنزین، قطعات و متخصصان را برای کمک به تعمیر یکی از پالایشگاه‌های حساس ونزوئلا در شمال غرب این کشور ارسال کرده است. در همین حین هم، هواپیما‌های دیگری به یک فرودگاه بین المللی در خارج از کاراکاس فرستاده تا شمش‌های طلا را به مقصد تهران بارگیری کرده و به کشور انتقال دهند.

بنا به اطلاعات به دست آمده، این پرواز‌ها با ایرباس ۳۴۰ انجام شده است. این هواپیما‌ها به دلیل حجم بالای مخزن نگهداری سوخت قادر به پرواز مستقیم از تهران به کاراکاس هستند؛ پروازی که مدت زمان انجام آن شانزده ساعت به طول می‌انجامد، اما برای حمل بار بیشتر توسط این هواپیماها، نصف مخزن نگهداری سوخت پرو می‌شود و هواپیما‌ها در طول مسیر در الجزیره سوخت گیری و مجددا پرواز می‌کنند.

در این هواپیما‌ها دو کروی پروازی و یک تیم ۵ نفره حفاظت حضور داشته اند که در وهله اول تجهیزات ارسالی از ایران را به ونزوئلا انتقال می‌دهند و در مسیر برگشت ۹ تن طلا را بارگیری و پس از یک استراحت ۲۴ ساعته به سمت ایران پرواز می‌کنند.

روایتی که یکی از خلبانان این پرواز دارد این گونه است: معمولا در چنین پرواز‌هایی که اختلاف زمانی بین دو کشور بسیار است و باید از روی اقیانوس‌ها و کشور‌های مختلف گذشت و ۱۶ ساعت پرواز کرد، باید برای آدابته شدن بدن، ۷۲ ساعت کروی پروازی استراحت کنند، اما به دلیل اهمیت موضوع انتقال تجهیزات و متقابلا طلایی که باید به ایران می‌آمد، تیم همراه ما تنها حدود ۲۴ ساعت در ونزوئلا توقف و استراحت کردند و مجددا به تهران بازگشتند.

موضوع مهم این که آمریکایی‌ها تهدید زیادی برای زدن این هواپیما‌ها کردند، اما عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در شکستن حصار تحریم‌های آمریکا، آن‌ها را به عقب نشینی واداشت و آن‌ها در نهایت به تهدید تنها کفایت کرده و هیچ یک از آن‌ها را عملی نکردند.

از طرفی هواپیما‌های ایرانی باید در مسیر به ویژه برای بازگشت از مرز آمریکا و ایالت میامی عبور می‌کردند که بازهم آمریکایی‌ها تلاش زیادی برای انسداد مسیر هواپیما‌های ایرانی کردند تا با ورود آن‌ها به حریم هواپیمایی ایالات متحده بهانه‌ای برای اقدام علیه این پرواز‌ها داشته باشند، اما با هشیاری تیم متخصص پروازی در هر بن بستی از مسیر جایگزین بهره گرفته شد و در نهایت این عملیات با موفقیت به سرانجام رسید.

با سقوط قیمت نفت، طلایی که در کاراکاس نگهداری می‌شود، تبدیل به یک منبع با اهمیت ثروت برای ونزوئلا شده است. در حالی که این کشور ۷۰ تن طلا در ذخایر خود دارد، فروش آن‌ها روز به روز سخت‌تر می‌شود. ایران و ونزوئلا در زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز، قرارداد‌هایی در زمینه پروژه‌های انرژی، کشاورزی و مالی امضا کرده و یک کارخانه مونتاژ خودروی مشترک در غرب کاراکاس راه اندازی کرده بودند.