پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:/سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به آمریکا، ایران و عربستان/

آخرین تحولات خاورمیانه:/سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به آمریکا، ایران و عربستان/

سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به آمریکا، ایران و عربستان، هشدار نظامی رئیس جمهور مصر به دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه، بیانیه وزارت خارجه افغانستان درباره سفر «اتمر» به ایران و اعزام ششمین کشتی ایرانی به ونزوئلا از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست روسیه از ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز شنبه در پیامی توئیتری نوشت: روسیه از دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران می‌خواهد تا مشکلات پیرامون دسترسی را از طریق مذاکرات سازنده و به شیوه ای عملی و مطابق با روش‌های استاندارد و بدون تاخیر حل کنند.

این درحالیست که نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز جمعه نیز به تصویب قطعنامه ضدایرانی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.

درخواست روسیه از ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی/سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به آمریکا، ایران و عربستان/ هشدار نظامی رئیس جمهور مصر به دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه/ بیانیه وزارت خارجه افغانستان درباره سفر «اتمر» به ایران

در این ارتباط اولیانوف گفته بود: شورای حکام آژانس بین الملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران خواسته است تا دسترسی به دو مکان تعیین شده از سوی آژانس را فراهم کند. روسیه و چین علیه این قطعنامه رای دادند. در حالی که تاکید می‌شود که نیاز است تا تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مشکل را بدون تاخیر حل کنند. ما معتقدیم که این قطعنامه می‌تواند غیر سازنده باشد.

سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به آمریکا، ایران و عربستان

روزنامه فرامنطقه‌ای “العربی الجدید” به نقل از مسئولان عراقی اعلام کرد: انتظار می‌رود نخستین سفر دوره‌ای و رسمی “مصطفی الکاظمی” نخست‌وزیر عراق ماه آینده برای اهداف معینی از جمله حمایت از عراق در بحران مالی فعلی‌اش در پی افت قیمت نفت انجام شود.

این منابع با اعلام اینکه الکاظمی در این سفر دوره‌ای به چند کشور از جمله ایالات متحده، ایران و عربستان سعودی خواهد رفت، تأکید کردند: این سفر از اواسط ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد.

درخواست روسیه از ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی/سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به آمریکا، ایران و عربستان/ هشدار نظامی رئیس جمهور مصر به دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه/ بیانیه وزارت خارجه افغانستان درباره سفر «اتمر» به ایران

یکی از مسئولان عراقی درباره این سفر قریب‌الوقوع مصطفی الکاظمی تصریح کرد: محور دیدارها و رایزنی‌ها با هر کشور متفاوت و بر اساس پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق است؛ اما عملاً الکاظمی تلاش می‌کند تا حمایت مالی و سیاسی لازم را برای گام‌های اتخاذی دولت خود کسب کند.

به‌گفته همین مقام مسئول، سفر الکاظمی به ایالات متحده در ادامه روند گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور خواهد بود.

از سوی دیگر، “محمود جواد” عضو کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق و از اعضای ائتلاف “سائرون” در گفت‌وگوی تلفنی با همین روزنامه تصریح کرد: “سفر خارجی قریب‌الوقوع الکاظمی در این موقعیت زمانی برای جلب حمایت برای عراق و دستیابی به دستاوردها ضروری به نظر می‌رسد؛ عراق با بحران بزرگ مالی دست و پنجه نرم می‌کند و به همکاری با چندین کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و دریافت وام امیدوار است و پارلمان نیز از این سفر حمایت خواهد کرد”.

این عضو پارلمان عراق خاطرنشان کرد: نخستین پیام الکاظمی تأکید بر احترام به حاکمیت عراق، عدم استفاده کشورهای دیگر از آن به نفع خود علیه دیگری و تأکید بر این مسئله خواهد بود که عراق دنباله‌رو و هم‌پیمان یک محور علیه دیگری در منطقه نیست.

به گفته محمود جواد، پس از این سفر نخست‌وزیر عراق پارلمان به‌منظور اطلاع از جزئیات آن و و رایزنی‌هایش با آن کشورها در جریان سفرش، میزبان الکاظمی خواهد بود.

هشدار نظامی رئیس جمهور مصر به دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر بعد از ارائه طرح ابتکار عمل خود در لیبی، این بار دولت وفاق ملی این کشور را تهدید کرد و گفت که کشورش به نیروهای این دولت اجازه نخواهد داد بیش از این به سمت شرق حرکت کنند.

سیسی که درخواست روسیه از ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی/سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به آمریکا، ایران و عربستان/ هشدار نظامی رئیس جمهور مصر به دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه/ بیانیه وزارت خارجه افغانستان درباره سفر «اتمر» به ایرانروز شنبه در مراسم افتتاح پایگاه دریایی در نزدیکی مرزهای لیبی سخنرانی می‌کرد، گفت که قاهره اجازه عبور از  خط «سِرت» و پایگاه هوایی الجفره (واقع در مرکز لیبی) را نخواهد داد.

سرت شهری ساحلی در شمال مرکزی لیبی است و نیروهای دولت وفاق ملی این کشور که از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، این شهر را به محاصره درآورده و حتی بخش‌هایی از آن را از نیروهای ژنرال حفتر که مورد حمایت مصر است، آزاد کرده‌اند.

رئیس جمهور مصر گفت که هدف این کشور حمایت و حفاظت از مرزهای غربی‌اش است. او گفت که ثبات و استقرار در لیبی بخشی از امنیت ملی مصر است.

عبدالفتاح السیسی در مورد احتمال عملیات برون‌مرزی این کشور در لیبی نیز گفت که هرگونه دخالت مستقیم مصر در لیبی حمایت بین‌المللی را در پی خواهد داشت.

رئیس جمهور مصر که این روزها به دلیل اصرار اتیوپی بر آب‌گیری سد النهضه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحت فشار داخلی و خارجی است، برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی در پرونده این سد، گفت که قاهره به مسلح کردن قبایل لیبی روی خواهد آورد.

عبدالفتاح السیسی آمادگی نیروهای مسلح مصر برای نبرد را مسئله‌ای ضروری دانست.

حمایت‌‌های نظامی و سیاسی ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی این اواخر باعث پیشروی ارتش تحت امر این دولت در برابر ارتش حفتر شده است. کشورهای عربی امارات و عربستان سعودی که پیشتر پرونده حمایت از حفتر را در دست داشتند، با شکست‌های متوالی اخیر او که منجر به پاکسازی شمال غربی لیبی شده، ترجیح داده‌اند پرونده را به مصر واگذار کنند.

بیانیه وزارت خارجه افغانستان درباره سفر «اتمر» به ایران

«محمدحنیف اتمر»، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان، فردا در راس هیأتی بلندپایه‌ دولتی به ایران می‌رود.

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد در این هیات نمایند‌گان هفت وزارت، پنج ریاست مستقل، مشاور حقوقی ریاست جمهوری و دفتر شورای امنیت ملی این کشور حضور دارند.

درخواست روسیه از ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی/سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به آمریکا، ایران و عربستان/ هشدار نظامی رئیس جمهور مصر به دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه/ بیانیه وزارت خارجه افغانستان درباره سفر «اتمر» به ایران

بر اساس بیانیه امروز شنبه (31 خرداد) وزارت امور خارجه افغانستان، این سفر با هدف پرداختن به رویدادهای ناگوار اخیر، جستجوی راه‌حل برای جلوگیری از تکرار آن، تقویت و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و مذاکرات پیرامون سند همکاری‌های جامع بین دو کشور، انجام می‌شود.

وزارت خارجه ایران نیز امروز اعلام کرد این هیأت در جریان دو روز حضورش در ایران، با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

به گفته‌ وزارت خارجه ایران، گفت‌وگوها بر روی موضوعات مختلف و در چارچوب کارگروه‌های سند همکاری‌های جامع ایران و افغانستان، همکاری‌های اقتصادی و مرزی، همکاری‌های مربوط به شهروندان افغانستان، همکاری‌های رسانه‌ای، امنیتی، بهداشتی و کار گروه همکاری‌های آب و انرژی صورت خواهد گرفت.

اعزام ششمین کشتی ایرانی به ونزوئلا

«حجت الله سلطانی» سفیر ایران در ونزوئلا روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت که ششمین کشتی ایرانی که به سوی ونزوئلا در حال حرکت است حامل مواد غذایی است.

ششمین کشتی ایرانی 17 ماه می (28 اردیبهشت 99) بندر شهید رجایی را به مقصد ونزوئلا ترک کرد و بر اساس آخرین اخبار در حال نزدیک شدن به آب‌های ونزوئلاست.

ایران از ماه آوریل تاکنون 5 نفتکش که مجموعا حدود 1.5 میلیون بشکه بنزین حمل می‌کردند به ونزوئلا که به شدت به سوخت نیازمند است، ارسال کرده است.