جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اولویت‌هایی که باید کمیسیون بهداشت مدنظر قرار دهد !

اولویت‌هایی که باید کمیسیون بهداشت مدنظر قرار دهد !

شاید بتوان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را از مهمترین کمیسیون‌های تخصصی پارلمان معرفی کرد که تصمیماتش تاثیر مستقیمی بر سلامت مردم می‌گذارد؛ لذا اولویت‌های بسیاری برای فعالیت در این عرصه متصور است که مردم انتظار اجرایی شدن آن را دارند.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آیین نامه داخلی مجلس، محدوده وظایف کمیسیون بهداشت و درمان، حوزه‌های بهداشت و درمان، امداد، بهزیستی، تأمین اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی و هلال احمر است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی، سازمان بیمه سلامت، سازمان انتقال خون، سازمان تأمین اجتماعی، جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی و سازمان مدیریت بحران از جمله دستگاه‌های اجرایی ذی ربط این کمیسیون به شمار می‌آیند.

با توجه به عملکرد کمیسیون بهداشت و درمان در ادوار گذشته، انتظارات متعددی از این کمیسیون برای رفع مشکلات حوزه کاری اش وجود دارد، چون طبق بررسی‌های صورت گرفته، عمده تمرکز این کمیسیون در دوره دهم بر مسائل بهداشتی و درمانی بوده و سایر حوزه‌ها همچون اجرای تکالیف تعیین شده در اسناد و قوانین بالادستی معطل مانده است.

درست است که قانون گذاری، یکی از وظایف نمایندگان به شمار می‌آید، اما با توجه به تعدد و حتی تداخل و تضاد قوانین در امور مربوط به بهداشت و درمان به نظر می‌رسد قانونگذاری جدید در حوزه فعالیت این کمیسیون اولویت به شمار نمی‌آید و به جای آن باید تقنین، بازبینی، اصلاح و احیاناً پوشش خلأ‌های موجود مورد توجه نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان باشد، به ویژه تکالیفی که در اسناد و قوانین بالادستی بر زمین مانده و باید فکری برای آن کرد.

به همان اندازه که قانون گذاری جدید اولویتی کمرنگ در فعالیت‌های کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم محسوب می‌شود، انجام وظایف نظارتی اهمیت دوچندانی دارد و تقویت آن امری اجتناب ناپذیر است؛ از جمله آن می‌توان به پیگیری مواردی همچون بررسی اقدامات دولت در مقابله با شیوع کرونا، نحوه اجرای طرح تحول سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع، پیگیری پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، رسیدگی به وضعیت پرستاران، پوشش همگانی بیمه درمانی در کشور و توزیع عادلانه اعتبارات بهداشتی در تمامی استان‌ها اشاره کرد.

درباره اولویت‌های فعالیت کمیسیون بهداشت و درمان تعدادی از نمایندگان عضو این کمیسیون به مواردی اشاره کرده اند. در این باره عبدالحسین روح الامینی از کاندیدا‌های ریاست این کمیسیون با وعده بازگرداندن کمیسیون بهداشت به راس سیاست گذاری نظام سلامت این طور توضیح داد که باید بسیاری از قوانین پایه‌ای قبل و بعد از انقلاب به روز شوند و قوانین جدید رویکرد آینده پژوهی و نگاه به آینده داشته باشند. باید در نظام سلامت به جای انفعال، پیش دستانه فعال بوده و روند‌های سلامت کل نگر با توجه به ابعاد مختلف سلامت، خودمراقبتی، اولویت پیشگیری، شخصی سازی مراقبت سلامت و تغییرات جمعیتی باید جدی گرفته شود.

او بر لزوم توجه به سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری نیز تاکید کرد و اولویت پیشگیری بر درمان، اصلاح سبک زندگی، تامین امنیت غذایی، دسترسی عادلانه به درمان، اصلاح نظام پذیرش در دانشگاه‌ها، تربیت نیروی انسانی متخصص، مدیریت بهینه بیمه‌های پایه و تکمیلی، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و ساماندهی و توسعه طب سنتی را به عنوان موارد مورد اشاره در سیاست‌های کلی سلامت بیان کرد که پیگیری نشده است.

بهینه سازی اعتبارات تخصیصی و بسترسازی برای مشارکت مردم در بهبود نظام سلامت، طراحی نظام سلامت در گام دوم انقلاب، انجام اصلاحاتی در طرح تحول سلامت، پیگیری سیاست‌های کلی جمعیت و در نهایت استفاده از تجارب نمایندگان ادوار گذشته از جمله اولویت‌هایی است که روح الامینی برای فعالیت کمیسیون بهداشت و درمان برشمرد.

محمدعلی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بررسی اقدامات دولت برای مقابله با شیوع کرونا و نحوه اجرای طرح تحول سلامت را به عنوان اولویت‌های کاری این کمیسیون در چهارسال پیش رو برشمرد و وعده فعالیت بیشترو انجام کار‌های تخصصی و علمی کارشناسی را داد. او همچنین بر لزوم نظارت در اجرای درست قوانین بالادستی و طرح‌هایی همچون طرح تحول سلامت، پزشک خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک و نگاه به سلامت جامعه تاکید کرد.

سید مسعود خاتمی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان نیز از ورود جدی این کمیسیون به موضوع واردات بی‌رویه دارو به خصوص دارو‌های خارجی با مشابه داخلی سخن گفت و بر وجود سیاست گذاری درست در این زمینه تاکید کرد.

رضا آریانپور، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان هم با اشاره به ضرورت توزیع عادلانه نیرو‌های متخصص، امکانات درمانی و تجهیزات پزشکی در سطح کشور پیگیری این موضوع را از اولویت‌های این کمیسیون برشمرد و توضیح داد که در حال حاضر بیشتر نیرو‌های متخصص و فوق تخصص در تهران، مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ تجمع پیدا کرده و شهر‌های کوچک از آن بی بهره هستند، این شامل امکانات درمانی و تجهیزات پزشکی نیز می‌شود.

او همچنین ساماندهی بیمه‌های درمانی را از دیگر اولویت‌های کمیسیون بهداشت و درمان عنوان و تاکید کرد که بیمه برای حمایت و پشتیبانی از مردم در مواقع مناسب و ضروری ایجاد شده که امروزه به دلیل سوءمدیریت و محدود بودن منابع مالی بیمه‌ها، امکان حمایت کافی و مناسب از بیماران وجود ندارد و نتیجه آن نارضایتی مردم از بیمه‌ها می‌شود. همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص و بومی‌گزینی آن‌ها نیز بسیار مهم است تا تجمع پزشکان فقط در تهران و شهر‌های بزرگ نباشد.

سید مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سند چشم‎انداز و قانون برنامه ششم توسعه را از جمله فعالیت‌های مهم این کمیسیون دانست و گفت،و ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر ارزش‌های متعالی اسلامی است لذا باید سیاست‌های بهداشتی و پیشگیری بر درمان به عنوان یک اصل مهم مدنظر قرار گرفته باشد.

با توجه به اینکه به شروع رسمی فعالیت کمیسیون‌های تخصصی مجلس یازدهم انتظار می‌رود که نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان اولویت‌های ذکر شده را در دستور کار خود قرار دهند.