جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » اقدام برای تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی در مجلس!همکاری شرکت های آمریکایی با هواوی برای توسعه استانداردهای ۵G

اقدام برای تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی در مجلس!همکاری شرکت های آمریکایی با هواوی برای توسعه استانداردهای ۵G

وزارت بازرگانی آمریکا با وضع قانونی جدید به شرکت های آمریکایی اجازه می دهد برای توسعه استانداردهای ۵G و هوش مصنوعی با هواوی همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، به نظر می رسد آمریکا موضع انعطاف پذیرتری نسبت به هواوی اتخاذ کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا قانونی را وضع کرده که به شرکت های آمریکایی اجازه می دهد برای توسعه استانداردها در حوزه هایی که هواوی در آنها دخیل بوده مانند نسل پنجم اینترنت موبایل، هوش مصنوعی و خودروهای خودران با این شرکت چینی همکاری کنند.به گفته ویلبر راس وزیر بازرگانی این کشور، این اقدام نشان می دهد آمریکا نمی خواهد موقعیت خود در عرضه نوآوری جهانی را از دست بدهد.

همکاری شرکت های آمریکایی با هواوی برای توسعه استانداردهای ۵G

مقامات آمریکایی تاکید دارند همچنان اشتراک گذاری اطلاعات فناوری میان شرکت ها و هواوی ممنوع است و اقدام جدید فقط برای کمک به ایجاد استانداردها بوده است. با این وجود ممکن است برخی از تحریم های آمریکا علیه هواوی رفع شود.

تصمیم آمریکا برای قراردادن هواوی در فهرست سیاه تجاری در سال گذشته، تردیدهایی را درباره  همکاری این شرکت در ایجاد استانداردها ایجاد کرد.

اقدام برای تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی در مجلس

یک نماینده مجلس از اقدام برای تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی در مجلس یازدهم خبر داد و گفت: با توجه به خلاءهای قانونی موجود در حوزه فضای مجازی، این کمیسیون ایجاد می شود.

رضا تقی‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وجود خلاءهای قانونی در حوزه فضای مجازی و توسعه ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، بر لزوم تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

این نماینده مجلس گفت: پیشنهادی که از سوی برخی فعالان حوزه فناوری اطلاعات به نمایندگان مجلس ارجاع شده، مربوط به تشکیل کمیته ویژه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال در مجلس است، اما ما قصدمان این است که «کمیسیون دائمی فضای مجازی» در مجلس ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیسیون دائمی، مستلزم اصلاح آیین نامه داخلی مجلس بوده و طی شدن مراحل آن به طور قطع زمان بر است، ادامه داد: اما با این وجود ما پیگیر انجام آن هستیم و ایجاد کمیسیون دائمی فضای مجازی را ضرورت می‌دانیم.

وزیر اسبق ارتباطات گفت: با توجه به خلاءهای قانونی موجود در حوزه فضای مجازی، کمیته فعلی ارتباطات مجلس به صورت محدود، می‌تواند روی تمامی حوزه اشراف داشته باشد و بر این اساس به نظر می‌رسد که این حوزه نیازمند یک کمیسیون دائمی باشد.

تقی‌پور تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که فضای مجازی آن طور که باید در مجلس دنبال نمی‌شود و از این رو ما در گام نخست در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، موضوع تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی را دنبال می‌کنیم.

به گزارش مهر، پیش از این ۳۵۴ نفر از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور طی نامه‌ای به نمایندگان دوره جدید مجلس، خواستار تشکیل کمیسیون «فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال» در مجلس شورای اسلامی شده بودند.