جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی : ردّ پای فتنه‌گران در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع/

بسته ویژه خبری-تحلیلی : ردّ پای فتنه‌گران در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع/

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

ردّ پای فتنه‌گران در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع

حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز آتش سوزی عمدی در بخشی از مراتع این استان را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا او همچنین گفته است: در این خصوص اخبار واصله از برخی مراجع بیانگر عمدی بودن تعدادی از حریق‌های صورت پذیرفته در برخی از نقاط استان است که بر این اساس افرادی اقدام به آتش زدن مزارع، مراتع، درختان و باغ‌های مردم می‌کنند.

مددی می‌افزاید: طابق ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی، مجازات حریق عمدی توسط اشخاص بین ۲ تا ۵ سال حبس تعزیری است، همچنین با توجه به تبصره ۱ این ماده در صورتی که این اقدام به قصد مقابله با نظام باشد می‌تواند مصداق محاربه شناخته شود که در این صورت مجازات اعدام را برای مجرمان در پی خواهد داشت.[۱]

نورمحمد فردی، معاون سیاسی امنیتی استانداری البرز هم بر شناسایی و دستگیری عواملی که عمدی اقدام به آتش سوزی می‌کنند، تأکید کرده و از این گفته است که عامل ۹۵ درصد آتش سوزی‌های اخیر در استان البرز، انسانی است. [۲]

رسانه‌ها همچنین از دستگیری ۶۰ نفر در جریان آتش‌سوزی بوستان‌های ولایت و چیتگر در تهران خبر داده‌اند.

دستگیری‌هایی که جانشین رئیس‌پلیس پایتخت معتقد است با اهداف خرابکارانه نبوده است! [۳]

*از نگاه تحلیل امنیتی، این سطح از گستره فراگیری در استان‌های مختلف و تواتر رخدادهای آتش‌سوزی؛ به شدت مظنون به خرابکاری است.

واضح است که این آتش، آن آتش نیست! اما می‌بینیم کسانی از تئوریسین‌های اغتشاش حتی صراحتاً از “سرایت آتش” صحبت کرده‌اند و در گفته‌های تئوریسین‌های فتنه اقتصادی به روشنی از “احتمال جرقه” صحبت می‌شود.

جرقه‌ای که با هر ماهیتی اما باید بر خرمن نارضایتی‌ها بیافتد و مردم را به خیابان‌ها بیاورد!

پیش از این و در جریان زلزله سر پل ذهاب نیز حجم فعالیت‌های کاسبان زلزله به سطحی رسید که جعفری دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران یک هشدار جدی را به سیاه‌نمایان داد و گفت: اینکه عده‌ای بخواهند مسائل اجتماعی، برخی امور مثل زلزله و بحران کم آبی و مشکلات اقتصادی را با مسائل اعتراضی گره بزنند و سعی کنند از هر حادثه‌ای یک نماد اعتراض بسازند، با اشکال مواجه است و دادستانی تهران در موارد لازم اقدام خواهد کرد. [۴]

این گزاره‌ها به روشنی بیان می‌کنند که احتمال خرابکاری بودن آتش‌سوزی‌های اخیر و هدایت شده بودن آنها بر خلاف نظر مقام انتظامی تهران بسیار زیاد است.

احتمالی که اگر رفتار امنیتی و اقناعی درستی در قبال آن صورت نگیرد؛ در صورتی دیگر و بصورتی وسیع‌تر احتمال تکرار دارد.

همه باید بدانند که تنها در چند ماه اخیر تقلّاهایی برای کشاندن مردم به خیابان‌ها علیه نظام به بهانه‌هایی مثل گرانی بنزین و حتی کرونا صورت گرفته است.

تقلّاهایی که تا اینجا منجر به پیش‌لرزه آبان ۹۸ شده و نشان داده است که برای نیل به هدف خود از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند!

عباس عبدی، از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص به تازگی اینطور اظهار کرده است که با اعتراض خیابانی و “راه‌بندان” می‌توان به هدف رسید. [۵]

***

برخورد با طبری چگونه سبب مباهات نظام و عزّ اسلام شد؟

درخواست آیت‌ا… رشاد درباره طبری

آیت‌ا… علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، روز گذشته و پیش از آغاز درس خارج فقه خود در مدرسه علمیه امام رضا(ع) طی سخنانی در اشاره به فعالیت‌های کشور در مبارزه با فساد گفت: آیا در شرایط فعلی و راجع به این افراد و جایگاهی که در دستگاه قضا داشتند و تأثیراتی که رفتار آنان در جهات مختلف بر جای می‌گذارد، می‌شود جرم آنان را تنها به ارتشاء قلمداد کرد و در همین فضا و افق مورد بررسی قرارداد و حکم صادر کرد؟

به گزارش خبرگزاری رسا، وی افزود: کسانی که در نظام اسلامی دارای جایگاه و قدرتی می‌شوند باید آن قدرت را در جهتی که به نفع نظام و مردم است به کار بگیرند اما اگر از آن قدرت علیه نظام و به زیان مردم به کار ببندند جرم بسیار سنگینی است، آیا این افراد مرتکب چنین جرمی نشدند؟

آیت‌ا… رشاد همچنین تصریح کرده است: بنده به‌عنوان یک طلبه عرض می‌کنم قضات محترم در چنین مواردی و به خصوص در پرونده‌ای که در این ایام در جریان است به این مهم توجه کنند که چه‌بسا جرائم این افراد فاسد و مفسد تحت عناوین جرم‌های سنگین‌تر و عنوان‌های سخت‌تری باید مورد بررسی قرار گیرد و حکم متناسب با این متخلفان صادر شود.[۶]

*در پرونده طبری بایستی به این نکته توجه داشت که شاهد یکی از منصه‌های افتخارآمیز از رویکردهای نظام اسلامی و قوه قضائیه هستیم که چگونه هیچ فساد و مفسدی را تحمل نکرده و حتی یک متهم سطح بالا در داخل قوه قضائیه را نیز به زیر می‌کشد و محاکمه می‌کند.

تأکیدات آیت‌ا… رشاد نیز کاملا صحیح است و کسی که در بدنه نظام اسلامی مرتکب فساد شود؛ بسا که بایستی با اتهاماتی سنگین‌تر (از لحاظ جنبه افکار عمومی) مورد بررسی و محاکمه قرار گیرد.

در ماجرای دلسوزی‌های خواص کشور در ماجرای طبری؛ درک این نکته حائز اهمیت است که باید از این مقوله یک پلکان تازه برای استحکام بیشتر نظام اسلامی ساخت و با استدلال بیان کرد که طبری و بزرگتر از طبری مادام که تحت رصد و برخورد می‌گیرند؛ نه تنها نمی‌توانند آبروی نظام اسلامی را ببرند بلکه کشف و برخورد با آنها مایه مباهات نظام و عزّ اسلام است. [۷]

***

یک فعال چپ در اشاره به انتخابات ۱۴۰۰:

اصلاح‌طلبان از عراقی‌ها و افغانستای‌ها کمتر نیستند که نتوانند دولت ائتلافی تشکیل بدهند!

“محمدصادق جوادی حصار” عضو شورای مرکزی حزب اعتماد در بخشی از مصاحبه خود با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره کیفیت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۱۴۰۰ و در پاسخ به این سؤال که “پس اصلاح‌طلبان در شرایط ضرور گزینه ائتلاف را بر روی میز خواهد داشت؟ ” گفته است:

“عقل سلیم می‌گوید شما باید از همه امکانات برخوردار باشید و ائتلاف هم اگر می‌خواهد صورت بگیرد باید معنادار بوده و حدود و ثغور داشته باشد. ائتلاف در تمام دنیا معنی دارد. مثلا الان در عراق که دولت ائتلافی تشکیل می‌شود سنی‌ها به میزانی که در مجلس کرسی دارند در دولت وزیر دارند. شیعیان همان اندازه که در مجلس نماینده دارند در دولت هم نماینده دارند. ائتلاف باید معنادار باشد یعنی اگر ما با شما ائتلاف کردیم‌درصد آرای ما به این میزان است پس فلان‌درصد از دولت در اختیار ماست که برنامه‌ها تلفیقی شود. افغانستانی‌ها دولت ائتلافی تشکیل می‌دهند، ما از آنها پایین‌تریم؟ آنها ائتلاف می‌کنند رئیس‌جمهوری در اختیار یک طرف و معاونت اجرایی در اختیار طرف دیگر. باید این اتفاق بیفتد نه اینکه گفته شود چون شما چشم و ابروی زیبایی دارید از شما حمایت می‌کنیم.”[۸]

*رجال جریان سیاسی خاص طی روزهای اخیر و پس از اعلامات رسمی مثل رادیکال شدن، تحریم انتخابات و عدم تمکین از شورای نگهبان [۹]؛ صحبت‌های عجیبی را پیرامون انتخابات سال ۱۴۰۰ مطرح می‌کنند و عملاً به رجال‌الغیب تبدیل شده‌اند.

یکنفر از این می‌گوید که باید بازداشتی‌های فتنه ۸۸ را بعنوان نامزد معرفی کنیم، دیگری اظهار می‌کند که چهره‌هایی مثل محسن هاشمی و حسن خمینی باید بیایند و نفر بعد هم همانطور که خواندیم؛ “ائتلاف” با الگوگیری از روش دولت افغانستان را پیشنهاد می‌دهد. البته کسانی هم هستند که معتقدند اصلاح‌طلبان بایستی به یک دوره طولانی عزلت سلام کنند و در این دوره عزلت‌نشینی به کرده‌های خود بیاندیشند.

در همین زمینه گفته می‌شود که مسعود پزشکیان نیز برای کاندیداتوری در سال ۱۴۰۰ با لیدر اصلاح‌طلبان دیدار کرده است. خبری که البته شخص پزشکیان، بصورتی آهسته آنرا تکذیب می‌کند. [۱۰]

این فضای بلبشو و بلاتکلیفی سیاسی اولا از آنروست که اصلاح‌طلبان حاضر به پذیرش مسئولیت دولت آقای روحانی و ایضا کارنامه ضعیف مجلس دهم و شورای شهر پنجم نیستند و ثانیا به این دلیل عارض شده است که چپ‌ها به جای رعایت قواعد سیاست‌ورزی؛ همانطور که خود نیز اذعان دارند به سمت رادیکالیسم در حرکتند.

بدیهیست که یک جریان سیاسی بی‌مسئولیت و رهرو رادیکالیسم؛ هیچ جایی در سپهر سیاست کشور برای خود متصور نیست و از همین رو به ورطه پراکنده‌گویی خواهد افتاد.

***

1_ www.irna.ir/news/83822292/

2_ www.irna.ir/news/83822283/

3_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/290362

4_ https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3377886

5_ mshrgh.ir/1083718

6_ rasanews.ir/002kTS

7_ mshrgh.ir/1082851

8_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/290397

9_ mshrgh.ir/1080492

10_ mshrgh.ir/1083858