سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تظاهرات افغان‌ها علیه ایران از اروپا تا آمریکا: برای قربانیان عدالت می‌خواهیم/

تظاهرات افغان‌ها علیه ایران از اروپا تا آمریکا: برای قربانیان عدالت می‌خواهیم/

العربیه.نت فارسی/ پس از اعتراضات گسترده علیه برخوردهای دولت ایران با پناهجویان افغان در شهرهای مختلف افغانستان، سرانجام این اعتراضات به اروپا و آمریکا نیز رسید.افغان‌های مقیم اروپا از چند روز به این طرف در شهرهای پاریس، فرانکفورت، برلین و لندن علیه برخوردهای دولت ایران با پناهجویان افغان تظاهرات کردند و خواهان عدالت شدند.روز یک‌شنبه 14 ژوئن 2020 تظاهرات افغان‌ها در شهرهای لندن بریتانیا و واشنگتن آمریکا برگزار شد؛ این معترضان شعارهای ضد دولت ایران سر می‌دادند و تاکید کردند که برای قربانیان افغان در ایران عدالت می‌خواهند.هم‌چنان، در روزهای اخیر شماری از شهروندان افغانستان در شهرهای کابل، هرات، مزارشریف، جلال‌آباد، فراه و لشکرگاه هلمند این کشور علیه برخوردهای دولت ایران با پناهجویان افغان تجمع اعتراضی برپا کردند و در برخی شهرها عکس‌های خمینی، خامنه‌ای، حسن روحانی و هم‌چنان پرچم رژیم ایران را به آتش کشیدند.

در همین حال، وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اعتراضات، سفیر افغانستان در تهران را احضار کرد، اما وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد، هر شهروند افغان بر اساس قوانین و حقوق شهروندی حق دارد اقدام به برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز کند. هرگاه رفتار تظاهرکنندگان منجر به بی‌نظمی و اخلال در اجرای قوانین گردد از سوی نهادی مؤظف مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

احضار سفیر افغانستان در تهران با واکنش‌های شدید شماری از افغان‌ها روبه‌رو شد و این کار دولت ایران را «شرم آور دیده‌درایی» خواندند.
سیلی غفار سخنگوی حزب همبستگی افغانستان یک‌شنبه 14 ژوئن در واکنش به احضار سفیر کشورش در تهران توسط وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، باید خامنه‌ای به دلیل «قتل هزاران فرزند رشید خلق ایران» احضار و محاکمه شود.

سیلی غفار در صفحه رسمی فیسبوک‌اش نوشت: «خامنه‌ای و سایر جلادان حاکم در ایران را نه تنها به دلیل ستم بر کارگران افغان بلکه به خاطر در بند کشیدن، شکنجه و قتل هزاران فرزند رشید خلق ایران باید احضار، محاکمه و به سزای اعمال شان رسانید!».

هم‌چنان، مریم سما عضو مجلس نمایندگان افغانستان شنبه 13 ژوئن در توییتی به احضار سفیر افغانستان در تهران توسط وزارت امور خارجه ایران واکنش شدید نشان داد.

سما نوشت: «‏مردم ما را غرق کردند و سوختاندند، حال وزارت خارجه ایران بیشرمانه سفیر ما را به خاطر اعتراض مردم مان به این جنایت و کشتار احضار کرده است. این است رفتار کشور همسایه و مسلمان. دیده درایی به این می‌گویند. شرم است به وزارت خارجه ما که در این مورد اعتراض نکند. ما این جنایات را فراموش نمی‌کنیم، وزارت خارجه پاسخگو باش».

گفتنی است که پس از گذشت یک‌ونیم ماه از حادثه به رودخانه انداختن مهاجرین افغان توسط نیروهای ایرانی، حادثه دیگری که تیراندازی نیروهای انتظامی ایران به موتر (خودرو) حامل پناهجویان افغان در شهر یزد بود رخ داد که در این تیراندازی موتر یادشده حریق شد که در نتیجه سه افغان بر اثر جراحات و سوختگی جان باختند و شماری نیز زخم برداشتند. هنوز پرونده هر دو حادثه بسته نشده است.