جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی !

بسته ویژه خبری-تحلیلی !

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

معجزه کرونا برای جهانگیری

اسحاق جهانگیری، فعال اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی اخیراً طی سخنانی در نشست با مدیران ارشد سازمان اداری و استخدامی کشور با تأکید بر اینکه دستگاه اداری کشور باید از حالت فرسودگی و فرسایشی خارج شود، گفته است: متأسفانه دستگاه اداری دارای بهره‌وری و بازدهی مطلوب نبوده و نتوانسته نقش خود را در توسعه کشور ایفا کند.

به گزارش جماران، او همچنین تصریح می‌کند: در دوران کرونا برخی کارها که در حالت عادی اجرای آن ماه‌ها به طول می‌انجامید ظرف 48 ساعت حل و فصل شد که این امر بیانگر این است که می توان با کارآمدی مسایل کشور را برطرف کرد.[1]

*ما قضاوت درباره اشاره جهانگیری به معجزه عجیب کرونا در دولت آقای روحانی را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم…

و بیان این نکته هم ضروری به نظر می‌رسد که برخی اقدامات لازم‌الاجرای دیگر نیز وجود دارد که اگر عزمی در دولت وجود داشته باشد؛‌ ظرف مدت چند روز انجام خواهند شد اما بنا به دلایلی شاهد اراده برای انجام آنها نیستیم!

اقداماتی از قبیل نظارت جدی دولت بر قیمت‌ها برای جلوگیری از گرانی، اجرای قوانین مالیاتی بر زمین مانده برای کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها، نظارت بر حسن توزیع خودرو که می‌تواند منجر به ارزانی خودرو شود و عزم دولت برای خروج از سیاه‌نمایی علیه دستاوردهای نظام و کشور زیرا در صورت ادامه روال فعلی همانطور که افرادی از درون دولت هم اشاره کرده‌اند؛ باید منتظر تکرار آبان 98 بود!

***

چرا امثال طبری نمی‌توانند آبروی نظام را ببرند؟

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی‌قمی استاد حوزه علمیه و کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا با اشاره به حدیثی از امام ششم علیه‌السلام درباره گوش دادن به انتقادات خیرخواهانه، به دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی دفتر رئیس سابق قوه قضائیه پرداخت و گفت: هر حکمی برای این فرد صادر شود جبران آبرویی که از نظام برده نخواهد شد!

به گزارش رسا، وی افزود: کسی که در بالاترین رده یکی از مقامات و قوه‌ای حساس مثل قوه قضائیه با این پرونده چند صد جلدی قرار دارد، هر مجازاتی هم که برای این فرد درنظر بگیرند، آیا آبرویی که از نظام رفته برمی‌گردد؟ آیا آبرویی که از انقلاب رفته بر می‌گردد؟ آیا بی‌اعتمادی که مردم به خصوص جوانان داشتند بر می‌گردد؟ اما چرا انسان اینگونه می‌شود؟ چون فقط دنبال این هستیم که از ما تعریف کنند، اگر این فضا باز بود و کسی جرأت کند بگوید جناب آقای رئیس، این معاون شما بد است و …[2]

*اگرچه وقوع فساد تلخ است اما آقای حسینی باید بدانند که آبروی یک نظام با وقوع فساد که امری شخصی و نفسانی است نمی‌رود! بلکه این مماشات با فساد و عدم پیگیری جرائم افشا شده است که سبب آبروریزی یک نظام سیاسی و حکومتی است.

چه اینکه فساد یک امر نفسانی  است و هیچ حکومتی ولو حکومت امام معصوم هم یارای صفر کردن فساد را ندارد.

این کارشناس محترم مذهبی همچنین باید به نیکویی بدانند که منصوب نخست امام مجتبی(ع) در سپاه آن حضرت و ایضاً یکی از منصوبین اصلی امام کاظم(ع) در مباحث مالی بیت آن امام همام نیز درگیر فساد مالی شدند و البته آبرویی هم از آن ائمه هدی نرفت…

زیرا اساساً ربط دادن یک فساد شخصی به آبروی حکومت و نصب کنندگان فرد مفسد (به شرط رعایت پیش‌شرط‌ها) به لحاظ فلسفی درست نیست و امر متناقض است.

 انتظار بود این کارشناس محترم مذهبی اتفاقا از عزم نظام اسلامی و امرای کشور برای مقابله با فساد و به زیر کشاندن هر مفسدی ولو در رده‌های ستادی یک قوه تمجید کنند نه اینکه در یک امر بدون ربط؛ مدعی ریخته شدن آبروی حکومتی شوند که اثباتا با فساد سیستمی و غیر سیستمی هم هیچ میانه‌ای ندارد.

می‌بایست امثال آقای حسینی که بر منابر کشور حضور دارند به مردم بگویند که نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث فساد، تالی تلو حکومت معصوم(ع) است و ضمن تلاش برای جمع کردن بسترهای فساد؛ شدیدترین برخوردها را برای هر فساد کشف‌شده‌ای در چنته دارد.

***

کورس اصلاح‌طلبان برای سیاه‌نمایی از اوضاع کشور

غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در بخشی از مصاحبه خود با شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی مدعی کشنده بودن تحریم‌های آمریکا شده و اظهار کرده است:

“شرایط امروز جامعه با توجه به بحران پاندمی کرونا، تحریم‌های سخت و کشنده‌ای که آمریکا علیه کشورمان اعمال کرده، نارضایتی‌هایی که در دی‌ماه 96 و آبان 98 اتفاق افتاد و با توجه به شرایط تورمی و رکودی که امروز بخش‌های اصلی تولید و خدمات را دچار اختلال کرده شرایط بسیار حساس و شکننده‌ای است.”

او همچنین می‌گوید: بحث ناکارآمدی و وعده‌های داده و عمل نشده شرایطی را به‌وجود آورده که امروز یأس و دلمردگی در فضای عمومی به اوج خود رسیده و امروز سرمایه‌های اجتماعی بسیار نسبت به تحولات اساسی در درون جامعه امید چندانی ندارند.[3]

*حقیقتا این سطح از سیاه‌نمایی را حتی دشمنان خارجی ایران هم علیه کشورمان رواداری نمی‌کنند!

براستی باید پرسید که آمریکا بعنوان دشمن خارجی شماره یک ایران اسلامی چقدر باید وقت می‌گذاشت و پول خرج می‌کرد تا یک نفر از داخل کشور با اشاره و هدایت کاخ سفید حاضر باشد از “کشنده بودن تحریم‌ها”! سخن بگوید؟

اما شاهدیم که آمریکا یک عباسی هم در این زمینه خرج نکرده ولی شنوای این عبارت از جانب یکی از رجال سیاسی اصلاح‌طلب است.

از این حقیقت بگذریم که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران امروز به کمتر از 30 درصد رسیده است و ایران اسلامی هم توانسته به آن حد از قدرت برسد که حتی تحریم شدگان آمریکا در ونزوئلا را نیز از خطر تحریم برهاند.

اما نکته اینجاست که باید فکری به حال این سیاه‌نمایی مورد اشاره کرد که بر اکتاف اصلاح‌طلبان سوار شده است…

یک روز معاول اول رئیس جمهور از شرایط ته درّه سخن می‌گوید، یک روز سخنگوی فلان حزب اعتدالی از سخت‌تر از جنگ بودن شرایط خبر می‌دهد، یک روز عبارت کشنده بودن تحریم‌ها را می‌شنویم و روز دیگر هم به رأی‌العین می‌بینیم که سخنگوی دولت در تمام قیام و قعود خود از اثر تحریم‌ها حرف می‌زند!

تحلیلگران می‌گویند این مقوله اگر مورد برخورد و مداقّه قرار نگیرد؛ جامعه را به تصور زیست جهنمی میرساند. ولو حتی اگر در بهشت زندگی کنند… و سبب‌ساز فتنه‌اقتصادی می‌شود. کما اینکه شاهد پیش‌لرزه‌هایی مثل دیماه 96 و آبان 98 نیز به همین دلیل بودیم و اثر سیاه‌نمایی‌های چندین ساله بر اعتراضات معقول سوار شد و کار به خیابان کشید.

گفتنیست مقام معظم رهبری تاکنون بارها و بارها پیرامون خطر سیاه‌نمایی، بزرگنمایی از مشکلات و تقلا برای ناامید کردن مردم هشدار داده‌اند.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1447986

2_ rasanews.ir/002kNC

3_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/290096