جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات میدانی لیبی؛ نیروهای تحت فرمان آنکارا و تروریست‌های اعزامی از سوریه روی نوار پیروزی/ ژنرال حفتر در انتظار معجزه از سوی روسیه!

آخرین تحولات میدانی لیبی؛ نیروهای تحت فرمان آنکارا و تروریست‌های اعزامی از سوریه روی نوار پیروزی/ ژنرال حفتر در انتظار معجزه از سوی روسیه!

ليبي (1).jpg

نیروهای دولت وفاق ملی در ادامه عملیات علیه نیروهای حفتر موفق شدند مساحت 2 هزار و 600 کیلومتری را باز پس بگیرند و خود را به 13 کیلومتری شهر سرت برسانند.

به گزارش مشرق، نیروهای دولت وفاق ملی ( دولت مستقر در طرابلس و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) که از سوی دولت ترکیه به صورت گسترده پشتیبانی می شوند پس از پیشروی های وسیع روز جمعه ( شانزدهم خردادماه) که منجر به بازپس گیری استان های طرابلس ( پایتخت) و مرغاب شد، عملیات جدیدی را علیه نیروهای ژنرال خلیفه حفتر ( تحت فرمان سعودی، امارات، مصر، فرانسه و روسیه) ترتیب دادند.

یک منبع میدانی که از نزدیک تحولات میدانی را در لیبی دنبال می کند در گفت وگو با مشرق به جزئیات این عملیات اشاره کرد و افزود: نیروهای وفاق حملات را از مناطق شرقی استان مصراته به سمت مناطق شمالی و ساحلی استان «سرت» با هدف سیطره دوباره بر شهر راهبردی سرت آغاز کردند.

این منبع میدانی با بیان این که نیروهای وفاق عملیات را با کمک و همراهی تروریست های اعزامی از سوریه و مستشاران و نیروی هوایی ارتش انجام دادند، گفت: این عملیات در گام نخست از سمت منطقه «ابوقرین» به سمت شهر سرت علیه نیروهای ژنرال حفتر شروع شد.

وی تصریح کرد: پس از درگیری های سنگین چند ساعته، نیروهای دولت وفاق ملی موفق شدند مناطق «الوشکه، بویره الحسون، منطقه30، نیروگاه برق، وادی جارف » را از تصرف نیروهای حفتر خارج کنند و به کنترل در بیاورند.

به گفته این منبع میدانی، روز شنبه (هفدهم خردادماه) نیروهای وفاق در جریان عملیات و پیشروی در محور شمالی استان سرت حدود 2 هزار و 600 کیلومتر مربع از مساحت در تصرف را بازپس گرفتند و خود را به 13 کیلومتری شهر مهم و راهبردی سرت رساندند.

به گزارش مشرق، این پیشروی ها تا غروب روز شنبه ادامه داشت و نیروهای دولت وفاق ملی حتی موفق شدند خود را به غرب شهر سرت برسانند اما با مقاومت نیروهای حفتر و حملات هوایی ناشناس مواجه و مجبور شدند به سمت نیروگاه و حومه «سه راه قبیبه» عقب نشینی کنند و عملیات به صورت موقت متوقف شد.

در صورتی که عملیات در این محور با بازپس گیری شهر سرت ادامه یابد، نیروهای دولت وفاق ملی می توانند پیشروی ها را به سمت مناطق شرقی از جمله «هرواه، تسعین و…» بکشانند و امنیت شهر سرت را بیش از پیش تامین کنند و راه را برای بازپس گیری مناطق مرکزی و جنوبی از جمله فرودگاه الجفره و مناطق «ودان، هون و سوکنه» بیشتر باز کنند.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، دولت وفاق ملی نیرو و تجهیزات جدیدی را به مناطق غربی سرت انتقال داده و آزادی این شهر را در دستور کار قرار داده و در تلاش است تحولات میدانی را در محور شمالی استان سرت به سود خود تغییر دهد.

در مقابل، نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر در محور «القبیبه» و سه راه «القبییه» واقع در غرب شهر «سرت» موضع گرفته اند؛ منطقه القبیبه حدود 13 کیلومتر با شهر سرت فاصله دارد؛ همزمان پهپادهای اماراتی و روسی در آسمان شهر سرت و مسیر «سرت – الوشکه» در حال پرواز هستند.

به گزارش مشرق، پهپادهای ارتش ترکیه نیز که وظیفه حمایت هوایی از نیروهای وفاق را بر عهده دارند ، در حال هدف قرار دادن تجمعات نیروهای حفتر در این منطقه هستند و در تلاش هستند راه را برای نیروهای زمینی باز کنند؛ در ساعات و روزهای آینده باید منتظر ماند و دید که آیا نبرد غیر مستقیم ترکیه و روسیه در خاک لیبی به یک جنگ مستقیم و تمام عیار تبدیل خواهد شد یا خیر.