جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه// افشای سه محور اصلی گفت‌وگو‌های راهبردی عراق با آمریکا /

آخرین تحولات خاورمیانه// افشای سه محور اصلی گفت‌وگو‌های راهبردی عراق با آمریکا /

 

افشای سه محور اصلی گفت‌وگو‌های راهبردی عراق با آمریکا، استعفای هادی العامری از عضویت پارلمان عراق، استقبال روسیه، امارات، بحرین و اردن از ابتکارعمل مصر برای حل بحران لیبی و پس گرفتن شکایت آمریکا از یک شهروند ایرانی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تشکیل کابینه جدید اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز شنبه تلویزیون اسرائیل گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر سر تشکیل یک کابینه امنیتی اختصاصی توافق کرده اند که وظیفه اصلی آن، رسیدگی به موضوعاتی همچون الحاق کرانه باختری و برنامه هسته‌ای ایران است.

بنا به گزارش شبکه ۱۳ خبری اسرائیل، پس از آنکه نتانیاهو و گانتز، رؤسای دو حزب «لیکود» و «ائتلاف آبی و سفید»، به این نتیجه رسیدند که کابینه امنیتی فعلی با شانزده وزیر و چهار ناظر بی در و پیکرتر از آن است که بر سر موضوعات بسیار مهم به شیوه‌ای مؤثر بحث و مذاکره کنند، اواسط هفته گذشته در مورد تشکیل یک کابینه امنیتی جداگانه و اختصاصی به توافق رسیدند.

این کابینه امنیتی اختصاصی احتمالاً مشتمل بر هشت وزیر ارشد کابینه رژیم صهیونیستی خواهد بود و احزاب سیاسی تحت رهبری نتانیاهو و گانتز- لیکود و آبی و سفید- از سهمیه برابری در این کابینه برخوردارند.

تشکیل کابینه جدید اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته ای ایران/افشای سه محور اصلی گفت‌وگوهای راهبردی عراق با آمریکا/ استعفای هادی العامری از عضویت پارلمان عراق/پس گرفتن شکایت آمریکا از یک شهروند ایرانی

شبکه ۱۳ خبری اسرائیل همچنین به نقل از چهار وزیر و مقام ارشد صهیونیستی – که نامشان را فاش نکرد – گزارش داد که حتی گروه کوچک‌تری شامل نتانیاهو، گانتز و «گابی اشکنازی» وزیر خارجه این رژیم تشکیل می‌شود تا به صورت خاص طرح اشغال کرانه باختری را پیش ببرند.

گفتنی است، هرگونه تصمیم اخذ شده در این تشکل های کوچک‌تر همچنان به تأیید کابینه امنیتی ۱۶ عضوی نیاز خواهد داشت.

افشای سه محور اصلی گفت‌وگوهای راهبردی عراق با آمریکا

منابع آگاه از مذاکرات استراتژیک عراق و آمریکا اعلام کردند که این مذاکرات شامل 3 محور اصلی خواهد بود. از سوی دیگر کمیته روابط خارجی پارلمان عراق نیز ابراز داشت که این گفتگوها با توازن گفتمان و چشم‌انداز استراتژیک میان دو کشور همراه خواهد بود.

یک منبع مسئول به روزنامه الصباح گزارش داد که سه محور اصلی در نشست طرف عراقی و آمریکایی که یازدهم ماه جاری برگزار خواهد شد، مورد بحث قرار می‌گیرد.

این منبع تصریح کرد، یکی از این محورها تاکید بر حمایت نظامی از عراق در جنگ با عناصر تروریستی داعش و تعهد به حمایت از تاسیسات خارجی است که در این کشور فعالیت می‌کنند.

وی افزود: عراق همچنین با توجه به افزایش خطر کرونا در مناطق مختلف این کشور در مرحله بعدی، تمایل به حمایت بهداشتی در زمینه مقابله با شیوع این ویروس دارد و این گفتگو که قرار است، دو تا سه ساعت از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، حول محور حمایت سیاسی و اوضاع منطقه و نقش عراق در آن خواهد بود.

تشکیل کابینه جدید اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته ای ایران/افشای سه محور اصلی گفت‌وگوهای راهبردی عراق با آمریکا/ استعفای هادی العامری از عضویت پارلمان عراق/پس گرفتن شکایت آمریکا از یک شهروند ایرانی

از سوی دیگر، کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق اعلام کرد که موضع آن در این مذاکرات توازن و تعادل گفتمانی میان دوطرف و یک چشم انداز استراتژیک و اجتناب از یکطرفه بودن گفت‌وگوهاست.

«رامی السکینی» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق در گفت‌وگو با روزنامه الصباح ابراز داشت که پیچیدگی شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی در زمان کنونی مستلزم یک تفاهم و توازن در سطوح سیاسی و اقتصادی و بین‌المللی و منطقه‌ای بوده و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر کشور باید در گفتمان و تصمیمات و چشم‌انداز استراتژیک خود در جریان مذاکرات مذکور این نکته را رعایت کند.

منبع مذکور در پایان اشاره کرد که این مذاکرات به ویژه در موازنه درگیری‌ها و ایجاد راه‌حل‌ها برای بحرانهای عراق در زمینه اقتصادی و امنیتی و بهداشتی از جمله سخت‌ترین مراحل تاریخ دولت و نخست‌وزیری الکاظمی است.

استعفای هادی العامری از عضویت پارلمان عراق

ریاست پارلمان عراق اعلام کرد، درخواست استعفای هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و پیشنهاد تعیین عبدالکریم یونس به عنوان جانشین وی به دست ریاست پارلمان رسیده است.

در همین راستا، خبرنگار شبکه روسیا الیوم گزارش داد، العامری رسماً درخواست استعفای خود را به محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق تحویل داده و پارلمان نیز با این استعفا موافقت کرده است.

تشکیل کابینه جدید اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته ای ایران/افشای سه محور اصلی گفت‌وگوهای راهبردی عراق با آمریکا/ استعفای هادی العامری از عضویت پارلمان عراق/پس گرفتن شکایت آمریکا از یک شهروند ایرانی

وی افزود: اطلاعات به دست آمده در این باره حاکی از آن است که دلیل استعفای العامری به گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال تعیین وی در یک پست اجرایی بازمی‌گردد و احتمال داده می‌شود که این پست ریاست حشد شعبی باشد.

این در حالی است که حشد شعبی در بیانیه‌ای کوتاه، اخبار منتشره درباره تغییر فالح فیاض، رئیس خود را تکذیب کرد.

استقبال روسیه، امارات، بحرین و اردن از ابتکار عمل مصر برای حل بحران لیبی

سفارت روسیه در مصر در بیانیه‌ای از ابتکار عمل قاهره برای حل و فصل بحران لیبی استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: مصر امروز ابتکار عمل مهمی را برای پایان دادن به بحران لیبی ارائه کرد و ما از تمامی تلاش‌ها برای حل و فصل این بحران و برقراری دوباره صلح در سراسر لیبی استقبال می‌کنیم.

وزارت خارجه امارات نیز ضمن استقبال از این ابتکار عمل از تلاش های مصر در این باره تشکر و قدردانی کرد. این وزارتخانه بر حمایت امارات از تمامی تلاش‌ها در لیبی و توقف فوری درگیری در این کشور و همچنین بازگشت به روند سیاسی به رهبری سازمان ملل تأکید کرد.

بحرین نیز حمایت خود را از ابتکارعمل مصر اعلام کرد و خواستار آغاز گفت‌وگوی جدی در این باره شد. خالد بن احمد آل خلیفه، مشاور پادشاه بحرین در امور دیپلماتیک در توییتر در این باره نوشت: ابتکارعمل قاهره، گام مهمی بود که تمامی طرف‌های درگیر در لیبی را به آغاز گفت‌وگوی جدی برای دستیابی به یک توافق تاریخی در این کشور ترغیب می‌کند.

این در حالی است که دولت وفاق ملی لیبی به عنوان دولت قانونی این کشور، مخالفت خود را با ابتکارعمل جدید قاهره برای حل و فصل بحران این کشور اعلام کرده است.

رئیس‌جمهوری مصر، رئیس پارلمان در شرق لیبی و فرمانده نیروهای ارتش ملی این کشور روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک پس از نشست خود در قاهره، ابتکارعمل جدیدی برای پایان دادن به بحران لیبی اعلام کردند.

عبدالفتاح سیسی در نشست خبری مشترک با عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق وابسته به نیروهای «ارتش ملی» تحت فرماندهی خلیفه حفتر و خود خلیفه حفتر گفته‌اند، ابتکارعمل جدید قاهره این پیام را به جهانیان می‌رساند که باید خواست و اراده ملت لیبی درباره ثبات، حفظ حاکمیت و اتحاد کشور و مقدم قرار گرفتن منافع لیبی اجرایی شود.

ابتکارعمل جدید قاهره درباره حل بحران لیبی شامل پیشنهادها برای اعلام آتش‌بس در سراسر لیبی از روز دوشنبه هشتم ژوئن و تجدید فراخوان برای ازسرگیری مذاکرات صلح در ژنو تحت نظارت سازمان ملل در قالب ۵+۵ است.

پس گرفتن شکایت آمریکا از یک شهروند ایرانی

وزارت دادگستری آمریکا در تصمیمی اتهامات خود علیه یک بانکدار ایرانی را پس گرفت.

در این ارتباط گفته شده، پس از آنکه بازرسان پرونده اتهام علیه یک بانکدار ایرانی در نیویورک آمریکا اعلام کردند که منابع کافی را برای ادامه دادرسی در اختیار ندارند، وزارت دادگستری آمریکا به عنوان شاکی پرونده نیز درخواست بررسی اتهامات را پس گرفت.

تشکیل کابینه جدید اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته ای ایران/افشای سه محور اصلی گفت‌وگوهای راهبردی عراق با آمریکا/ استعفای هادی العامری از عضویت پارلمان عراق/پس گرفتن شکایت آمریکا از یک شهروند ایرانی

این فرد بانکدار ایرانی با نام «علی صدر هاشمی نژاد»، شهروند ۴۰ ساله معرفی شده و پیشتر در دادگاه فدرال منهتن در نیویورک آمریکا با طرح اتهام «نقض تحریم‌ها علیه ایران» مجرم شناخته شده بود.

این شهروند ایرانی در ۱۶ مارس ۲۰۲۰ بعد از محاکمه‌ دو هفته‌ای در نیویورک در پنج مورد اتهامی از سوی آمریکا در ارتباط با نقض تحریم‌ها علیه ایران و اقدامات بانکی مجرم شناخته شد.

پیشتر وکلای صدر، اتهامات مطرح علیه او توسط دستگاه قضائی آمریکا را رد کرده بودند.