سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی »  فائزه هاشمی: اگر کشته شدن یک نفر در آمریکا مهم است چرا شما 230تن را در تظاهرات ایران کشتید/

 فائزه هاشمی: اگر کشته شدن یک نفر در آمریکا مهم است چرا شما 230تن را در تظاهرات ایران کشتید/

دبی_العربیه.نت فارسی

فائزه هاشمی نماینده پیشین مجلس ایران با فاجعه آمیز توصیف کردن قتل جورج فلوید و وحشتناک خواندن ارتکاب آن بدست یک مامور پلیس، می پرسد چگونه است «که کشته شدن یک نفر در امریکا» ناگهان برای مقامات ایران این همه اهمیت یافته، در حالیکه خود همزمان «به کشتن ٢٣٠ نفر در تظاهرات ایران» اذعان دارند؟

او در گفتگوئی که نوار صوتی آن منتشر شده ‌است، اظهارات مقامات ایران در بارۀ کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکا را «طنزِ خنده دار» توصیف کرده و گفته است:«کسانی که این رویداد را با این شدت محکوم می‌کنند» اگر در گفتار خود صداقت دارند باید از وقوع رخدادهای «بدتر از آن» در ایران جلوگیری کنند.

فائزه هاشمی می‌پرسد «اگر کشته شدن یک نفر در آمریکا اینهمه مهم است، چرا شما 230نفر را در تظاهرات کشتید؟ یا 2 هزار نفر زخمی داشتید؟ آمار بازداشتی‌ها را هم که هنوز نداده‌اند. آمار کسانی را که پس از بازداشت محکوم شدند را نداده‌اند.»

فائزه هاشمی، نمایندۀ دورۀ پنجم مجلس و از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی، در واکنش به رفتار مقامات ایران در بارۀ قتل شهروند سیاه پوست آمریکائی می‌گوید «کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی.»

او با ابراز تردید نسبت به نیت مقامات ایران از سخنان اخیر خود در ارتباط با ریشه بروز حوادث اخیر آمریکا گفت: «اگر کسانی که وقایع آمریکا محکوم می‌کنند، واقعی حرف می‌زنند، در درجۀ اول باید تلاش کنند در کشور خودشان اینگونه اتفاقات روی ندهد.وقتی ما اعمالمان بدتر از اینهاست، محکوم کردن چنین جریاناتی در جای دیگر، خنده دار است.»

فائزه هاشمی می‌گوید «ما بیشتر از آمریکا، شاهد اتفاقات ناگوار در کشور خود بوده‌ایم. در دوره‌های مختلف؛ آبان ماه 98، دی ماه 96 افراد دستگیر می‌شوند، محاکمه می‌شوند. بخاطر نقد و انتقاداتی که می‌کنند. زندان می‌روند و برخوردهائی که برای موضوعات مسالمت آمیز که قانون اجازه داده. وقتی ما خودمان چنین شرایطی داریم، طرف را محکوم کنیم، قابل قبول نیست و بیشتر به نظر می‌رسد، خوشحال شدن از جریانات آمریکاست تا بتوانیم خود را توجیه کنیم.»».

فائزه هاشمی می گوید «ما اگر واقعا دنبال آزادی مردم و حقوق مردم [بودیم] و توجه به اقلیت‌ها داشتیم» باید به وضعیت کشور خود توجه می‌کردیم.

او یادآوری کرد که در ایران «حقوق اقلیت‌ها، حقوق مردم، حقوق منتقدین، حقوق فعالان اجتماعی، حقوق کسانی که دنبال آزادی‌های خود هستند همیشه ضایع شده» . حال یک نفر که در آمریکا کشته شده به این شدت محکوم می‌کنیم، ولی خودمان آمار 230 نفری ـ که آنهم جای سئوال دارد که آیا این آمار درست است یا نه؟ ـ می‌دهیم».

اشاره او به شمار رسمی کشته شدگان در سرکوب تظاهرات آبان ماه 98است که چند روز پیش از سوی وزیر کشور و سپس رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

در روزهای اخیر مقامات ایرانی در محکوم کردن رویدادهای آمریکا و کشته شدن جورج فلوید هر یک بر دیگری سبقت می‌گیرند به طوری که حسن روحانی رئیس جمهوری این حادثه را وحشیانه خواند و خامنه ای رهبر انقلاب نیز تاکید کید کرد حاکمیت آمریکا مردم این کشور را می کشد و عذرخواهی هم نمی کند. ظریف وزیر خارجه و قالیباف رئیس جدید مجلس نیز هریک به فراخور خود در محکوم کردن این حوادث در آمریکا و تاکید بر نژادپرستانه بودن نگرش حاکمیت آمریکا، هم سخن گفته و هم مطلب نوشته اند.