پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انتقادهای معاون ارتش ایران از سپاه ساعاتی پس از انتشار حذف شد/

انتقادهای معاون ارتش ایران از سپاه ساعاتی پس از انتشار حذف شد/

حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا، با انتقاد تلویحی از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی سپاه پاسداران، به مواردی از نادیده گرفته شدن ارتش در دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی اشاره کرد؛ ایرنا ویدئوی این مصاحبه را از خروجی خود حذف کرد.

رادیوفردا/ دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ تهران/ خبرگزاری ایرنا ویدئویی کوتاه از این مصاحبه را هفته گذشته با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری» منتشر کرد اما ویدئوی کامل مصاحبه روز یکشنبه ۱۱ خرداد ساعاتی پس از انتشار در این خبرگزاری بدون هیچ توضیحی حذف شد.

دریادار حبیب‌الله سیاری در این مصاحبه از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی سپاه پاسداران انتقاد می‌کند و می‌گوید: «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی بشوند».

وی با تأکید بر اینکه ارتش مطابق مقررات وارد فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی نمی‌شود گفت: «آیا این معنی‌اش این است که سیاست نمی‌فهمیم؟ این نیست. ما سیاست را خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه هستیم، اما وارد سیاست نمی‌شویم. چون سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است.»

این فرمانده نظامی همچنین از نادیده گرفته شدن ارتش در دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی، از جمله در صدا و سیما و فیلم‌های خاص، انتقاد کرد و گفت بعد از پخش شدن اظهاراتی اشتباه درباره آب‌های سرزمینی ایران و کوتاهی ارتش، «قانونی شکایت کردم، برای رئیس صدا و سیما هم نامه نوشتم» اما کسی جواب نداد.

به گفته حبیب‌الله سیاری، این موارد نشان می‌دهد که «چیزی پشت پرده هست. در همین سیستم صدا و سیما».

حبیب‌الله سیاری از سال ۸۶ فرماندهی نیروی دریایی ارتش را برعهده داشت و در آبان ۹۶ با حکم علی خامنه‌ای، این نیرو را ترک کرد و به عنوان معاون هماهنگ‌کننده ارتش منصوب شد.

او در مصاحبه‌اش با ایرنا همچنین از غیبت ارتش در آثار تبلیغی و به جای آن قهرمان‌سازی از «یک سید و یک حاجی که با یک تیربار ژ۳ یک لشکر را در ۲۴ ساعت از بین می‌برد» انتقاد کرد و گفت: «اگر این طوری‌ست، هشت سال جنگ برای چه بود».

این فرمانده ارشد ارتش همچنین از تصویری که از ولی‌الله فلاحی در فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا ارائه می‌شود نیز به شدت انتقاد کرد و گفت شخصا به کارگردان گفته است این تصویر فرمانده او نیست و این موضوع او را به گریه انداخته است.

ولی‌الله فلاحیٰ فرمانده نیروی زمینی و بعد کفیل ریاست ستاد مشترک ارتش بود و در مهر ۱۳۶۰ اعلام شد که وی به همراه چند تن دیگر در سانحه سقوط هواپیما کشته شده است.

خبرگزاری ایرنا هنوز توضیحی درباره علت حذف شدن این مصاحبه از خروجی‌اش ارائه نکرده است.

وبسایت «انصاف نیوز» می‌گوید پدرام الوندی، مدیرکل اخبار داخلی ایرنا، حاضر به توضیح در این باره نشده است.

وجود تبعیض‌های فراوان علیه ارتش ایران و جلوگیری از عرض اندام آن در مقابل سپاه پاسداران پیش از این نیز بارها مطرح شده است. هواداران جمهوری اسلامی وظیفه ارتش را «دفاع از کشور» و وظیفه سپاه را «دفاع از نظام» ذکر می‌کنند.