شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » آتشفشان های گل دلیل ایجاد اشکال عجیب روی مریخ/

آتشفشان های گل دلیل ایجاد اشکال عجیب روی مریخ/

سطح مریخ مملو از اشکال عجیب و غریبی است که بررسی‌های علمی نشان می‌دهد آتشفشان های گلی عامل شکل‌گیری بسیاری از این اشکال بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، پژوهشگران اروپایی با شبیه سازی شرایط کره مریخ بر روی زمین به این نتیجه رسیده‌اند که در این سیاره آتشفشان هایی وجود دارد که از آنها گل خارج می‌شود و گل افشانی آتشفشان های مذکور باعث ایجاد اشکال منحصر به فردی می‌گردد.

آتشفشان های گل دلیل ایجاد اشکال عجیب روی مریخ

اگر چه سیاره مریخ این روزها بسیار خشک بوده و فعالیت آتشفشانی خاصی در آن وجود ندارد، اما در گذشته این سیاره محل فعالیت آتشفشان هایی مانند بزرگ و منحصر به فرد در منظومه شمسی بوده است. سابقه فعالیت برخی از این آتشفشان ها به دو میلیارد سال قبل باز می گردد.از سوی دیگر در گذشته‌های دور در مریخ دریاچه، رودخانه و حتی اقیانوس‌هایی وجود داشته است. شبیه سازی شرایط مریخ در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد نشان می‌دهد ترکیب آب و خاک مریخ به شکل‌گیری توده‌های عظیم گل منجر می شده که از زیر سطح این سیاره و از طریق مجاری آتشفشانی به بیرون پرتاب می‌شدند.توده‌های گل بعد از خروج از عمق زمین به شکلی بی نظم و آرام بر روی سطح آن جاری می‌شوند. اما رفتار این توده‌ها در سطح مریخ متفاوت بوده و در دمای سرد این سیاره، ابتدا توده‌هایی حجیم، گرد و صاف از گل شکل می‌گرفتند. پوسته توده‌های یادشده بعد از گرم شدن هوا در طول روز ترک برداشته و گل مایع از درون آنها به بیرون روان شده و سپس در سرما یخ می‌زد و تداوم این روند اشکال هندسی عجیبی را در سطح مریخ ایجاد می‌کرد.