پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سفیر آلمان در تهران فراتر از یک جاسوس

سفیر آلمان در تهران فراتر از یک جاسوس

1

بررسی روند مواجه رسانه‌ای خارج از ایران با طرح موضوعاتی همچون جاسوسی او در تهران، یک مساله قابل توجه را نمایان می کند.

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

طی روزهای گذشته مباحثی درباره جاسوس بودن میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران در فضای مجازی و همچنین رسانه‌های رسمی کشور مطرح شده است. درباره این سفیر پرحاشیه که این روزها زیر ذره بین رسانه‌های ایران قرار گرفته چند نکته اساسی ذیل وجود دارد:

1. میشائیل کلور برشتولد دارای سوابق مشخص اطلاعاتی و امنیتی و رده بالا در سازمان امنیتی آلمان است. سازمانی که بررسی اجمالی آن در چند دهه اخیر نشان می دهد که چگونه در ده‌ها پروژه اطلاعاتی و امنیتی مشترک با موساد اسرائیل را همکاری و همراهی داشته است. به همه اینها چند سال حضور مستقیم برشتولد در سفارت آلمان در تل‌آویو را هم اضافه کنید.

2. بررسی روند مواجه رسانه‌ای خارج از ایران با طرح موضوعاتی همچون جاسوسی او در تهران، یک مساله قابل توجه را نمایان می کند. حجم پرداخت و دفاع رسانه‌های اصلی ضد ایرانی که ارتباطاشان با سرویس های اطلاعاتی غربی کاملا رسمی و اعلام شده است،  نشان می‌دهد که حفظ و حراست از میشائیل کلور برشتولد در تهران برای آنها به شدت مهم و حیاتی شده است. شدت دفاع و تلاش برای ادامه سفیر بودن برشتولد و ادامه حضور او در تهران نشان می‌دهد که او ظاهرا اهمیتی بیش از یک سفیر معمولی برای جریان ضدانقلاب و اپوزسیون خارج نشین را دارد.

3. اما یک سوال صریح درباره میشائیل کلور برشتولد، درباره میزان دخالت وی برای قرار گرفتن حزب الله لبنان در لیست گروه های تروریستی آلمان است. موضوعی که از دو جهت غیرقابل انکار نشان می‌دهد که او در این پروژه سهیم بوده است. مساله اول سوابق اطلاعاتی و همکاری رسمی در جایگاه یک مقام بلندپایه امنیتی در آلمان با سرویس اطلاعاتی اسرائیل و همچنین حضور چند ساله وی در منطقه خاورمیانه به عنوان سفیر است. اما مساله دوم حضور وی به عنوان سفیر در خاورمیانه و آشنایی مستقیم با محور مقاومت  در تل آویو و یمن و مهمتر از همه اینها حضور او در سفارت آلمان در تهران – به عنوان رهبر جریان مقاومت- است. این سوابق بی شک نظرخواهی از او را به عنوان یک کارشناس و یک مدیر مرتبط با پرونده حزب الله لبنان را، غیرقابل انکار کرده است. به بیان ساده تر کوچکترین سهم میشائیل کلور برشتولد در روند قرار گرفتن حزب الله لبنان در فهرست گروه های تروریستی آلمان، سهم مشورتی و مشاور بودن است. البته این حداقل نقش غیرقابل انکار او در این ماجرا است. زیرا در این میان از چند ماه قبل چند سوال اساسی از میشائیل کلور برشتولد در برلین درباره حزب الله لبنان پرسیده شده که او به انها قطعا پاسخ های محرمانه  قابل توجهی داده است. سوالاتی از این دست که ایران به عنوان عقبه اصلی جریان مقاومت و حزب الله لبنان در مواجه قرار گرفتن این گروه در فهرست گروه های تروریستی آلمان چه واکنش احتمالی خواهد داشت و مهمتر از همه اینکه این اقدام چه تبعات و هزینه ای برای برلین از طرف تهران خواهد داشت؟ و ده ها سوال مهم دیگر… بنابراین از این منظر نقش سفیر آلمان در اینباره خیلی برجسته تر و غیرقابل انکار است!

4. حضور میشائیل کلور برشتولد به عنوان سفیر در برخی کشورهای منطقه نشان می دهد که وی از چند سال قبل بر مسایل سیاسی و امنیتی خاورمیانه تمرکز داشته است. در این میان سوابق حضور  میشائیل کلور برشتولد در یمن به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری فدرال آلمان نیز شاهدی قابل توجه از این مساله است که او درباره برنامه های منطقه ای ایران نیز سرشته قابل توجهی دارد. سفارت یمن برای شخصیتی مانند او که سوابق بلندپایه امنیتی در کارنامه خود داشته به ظاهر کوچک می نماید، مگر اینکه آمدن او را به خاورمیانه آنهم در کشوری همانند یمن را با برنامه و چشم اندازی کلان تر از برنامه های یک سفیر معمولی تصور کرد. در این میان جایگاه یمن برای برنامه و چشم انداز منطقه ای جمهوری اسلامی بر کارشناس ارشد امنیتی و اطلاعاتی همانند او پوشیده نیست. به همین دلیل بیهوده نیست اگر مدعی شویم که حضور او در یمن ارتباط مستقیمی با شروع مطالعه، بررسی و ورود مستقیم به مواجه و مهار طرح های منطقه ای ایران باشد. از این منظر نیز می توان مدعی شد که برشتولد را نه تنها باید فراتر از یک جاسوس دید بلکه باید حداقل بخشی از مدیران غربی طرح مهار منطقه ای ایران دانست. پرونده استراتژیکی که سالهاست اروپایی ها به نمایندگی از آمریکا در دل تهران به دنبال به سرانجام رساندن آن هستند.