سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » حمله دوباره به مزدوران اسد در استان درعانشان میدهد که عمر توافق مرداد ۹۷ در جنوب سوریه به پایان رسیده است؟

حمله دوباره به مزدوران اسد در استان درعانشان میدهد که عمر توافق مرداد ۹۷ در جنوب سوریه به پایان رسیده است؟

تروریست‌ها

عناصر مسلح با حمایت های خارجی بار دیگر برای ناامن کردن استان درعا فعال شده اند و به نظر می رسد توافق مصالحه در جنوب سوریه گام به گام به فروپاشی نزدیک تر می شود.

به گزارش مشرق، اواخر سال گذشته مزدوران بشار الاسد (به تعبیر مشرق نیوز “نیروهای ارتش سوریه”؟!) در پاسخ به حملات گروهی از عناصر مسلح و هسته های خاموش گروه های مبارز در استان درعا، عملیاتی را برای تامین امنیت و پاکسازی مناطق آلوده انجام دادند.عناصر مسلح  با وجود این که در جریان این عملیات، متحمل ضربات مهلک و سنگینی شدند اما باز هم با حمایت های ائتلاف غربی – عربی – صهیونیستی به تحرکات خود در استان درعا ادامه دادند و در روزهای گذشته دوباره برخی مناطق را ناامن کردند.گروه های مسلح در حالی برای بر هم زدن امنیت استان درعا تلاش می کنند که پیشتر از سوی ارتش سوریه مورد عفو قرار گرفتند و بر مبنای توافق تابستان سال ۹۷ تعهد داده بودند دست به سلاح نبرند و به مصالحه پایبند باشند.

براساس اطلاعات به دست آمده، عناصر مسلح و هسته های خاموش و پنهان مبارز ضد اسد که به صورت مخفیانه به فعالیت ها در استان درعا در جنوب سوریه ادامه می دهند، مزدوران رژیم اسد را در چند محور هدف قرار دادند.به گفته منابع میدانی، مسلحین که تعداد آنان به حدود ۵۰ تن می رسید، به سرکردگی «محمد قاسم الصبیحی» ملقب به «ابوطارق» به مقر نیروهای ارتش ارتش سوریه در شهرک «المزیریب» در حومه جنوبی درعا حمله کردند. در جریان این حملات غافلگیرانه، ۹ تن از مزدوران رژیم غیرقانونی اسد را به هلاکت رسیده که پیکرهای آنان را در میدان «الغبشه» رها کردند.

به گزارش مشرق، همزمان با تصمیم عشایر برای شناسایی، برخورد و تسلیم مسلحین، شماری از نیروهای گروه «چهارم» ارتش وابسته به رژیم غیرقانونی اسد از منطقه «قلعه المضیق» در شمال غرب استان حماه به استان درعا اعزام شدند تا پاسخ مناسب را به مسلحین دهند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای اعزامی گروه چهارم به همراه تعدادی دیگر از نیروهای ارتش (گروه ۱۵) و نیروهای عشایر، عملیاتی را در محور شهرک «المزیریب» علیه عناصر مسلح  تحت فرمان «ابوطارق» ترتیب دادند.به گفته منابع میدانی، نیروهادر جریان این عملیات موفق شدند مقر اصلی «ابوطارق» سرکرده مسلحینرا در شهرک «المزیریب» شناسایی کنند و حملات سنگینی را علیه این پایگاه انجام دادند. نیروها در جریان درگیری ها در این محور توانستند ۱۵ تن از عناصر مسلح  را به هلاکت برسانند و ۵ تن دیگر را هم دستگیر کنند؛ شماری دیگر از مسلحین نیز پس از متحمل شدن ضربات سنگین به سمت روستاهای حومه متواری شدند.

به گزارش مشرق، تحرکات و حملات گروه های مسلح و عناصر مخفی  فقط به شهرک «المزیریب» خلاصه نشد و ۳ تن از نیروهای اسد در حدفاصل شهرک های «ناحته و ملیحه» در جنوب شرق درعا به هلاکت رسیدند.

ارتش سوریه پس از این حمله در شهرک های «بصر الحریر، الحراک، ملیحه شرقی و ملیحه غربی» محدودیت رفت و آمد اعلام کرد؛ از سویی دیگر یک تن از نیروهای اسد در محور «درعا بلد» در جنوب شهر درعا مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد؛ براساس اطلاعات به دست آمده، درگیری هایی با گروه های مسلح در حومه شهرک «طفس» در جنوب غرب استان درعا گزارش شده است.  روند تحولات میدانی در مجموع نشان می دهد، مزدوران اسد قصد دارد با عناصر مسلحی که به توافق و مصالحه پایبند نیستند، برخورد قاطع کند و با همراهی عشایر و اهالی ریشه ناامنی ها را در استان درعا بخشکاند و مناطق آلوده را پاکسازی کند.

مرداد ماه سال ۹۷ پس از پیروزی های گسترده نیروهای سوری در مناطق مرکزی و شمالی، گروههای مسلح دریافتند که نمی توانند از پیشروی ها در استان درعا جلوگیری کنند و در نهایت برای مصالحه به اجماع رسیدند و براساس توافقی که حاصل شد به مناطق اشغالی استان ادلب در شمال سوریه انتقال داده شدند اما چند گروه از عناصر مسلح با این شرط که دست به سلاح نبرند در این استان باقی ماندند. عناصر مسلحی که متعهد شده بودند با نیروهای ارتش سوریه درگیر نشوند، از اواخر تابستان سال گذشته بار دیگر تحرکات و حملات را آغاز کردند و تاکنون دهها تن از نیروهای ارتش سوریه را در استان درعا به هلاکت رساندند.