جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی !

بسته ویژه خبری-تحلیلی !

انتقام گیری اصلاح طلبان از مردم

مردم باید منتظر باشند تا در صبح فردای کارآمدی مجلس یازدهم؛ توجیهات جدیدی را از اصلاح‌طلبان بشنوند. توجیهاتی مثل همان که درباره کارآمدی قالیباف در شهرداری اظهار کردند که دست او باز بود و دست ما بسته!

 خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

عضو “شورای ناکارآمدان” می‌گوید به ما اجازه کار نمی‌دهند…

محمدجواد حق‌شناس، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در بخشی از مصاحبه با شماره چهارشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز گفته است:

“امروز برای هر کسی که بخواهد در جامعه تحول ایجاد کند و در مسیر توسعه و اصلاح‌طلبی حرکت کند شرایطی فراهم می‌شود که باید هزینه‌های زیادی را تحمل کند. به نوعی می‌شود گفت که شاید هسته‌هایی در قدرت اجازه نمی‌دهند در حوزه‌ها و بخش‌هایی که به نفع جامعه است این تحولات به‌وقوع بپیوندند. درست اداره شدن بخش‌هایی که هسته سخت قدرت اداره می‌کند نیازمند ملزومات اصلاح‌طلبانه است. اما میل پایان‌ناپذیری که وجود دارد تا در حوزه قدرت همه قدرت را از آن خود کند طبیعتا مشکلات جدی را پیش پای هر حرکت اصلاحی می‌گذارد و کار را سخت می‌کند. این اتفاقی است که امروز می‌توانیم از آن به‌عنوان یک نقطه آسیب یاد کنیم.“[1]

*اصلاح‌طلبان در حالی بصورت ناجوانمردانه از این می‌گویند که چیزی به نام هسته سخت قدرت اجازه تغییرات اصلاح‌طلبانه را نمی‌دهد که به مردم نمی‌گویند به دنبال چه تغییری بوده‌اند که اجازه نیافته‌اند؟!

تجربه دولتین اصلاحات و اعتدال نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان از برداشت از صندوق توسعه گرفته تا عبور از خطوط قرمز نظام، اصرار بر خواسته‌های غلط و اجرای آنها، به هرج و مرج کشاندن اقتصاد کشور، انتصاب چندین شهردار و سرپرست در یک دوره شورای شهر و غلطتیدن به ساحت سیاست‌بازی به جای خدمتگزاری را در کارنامه خود دارند و البته به لحاظ ساختارهای مردمسالار در نظام اسلامی نیز کسی از شاکله قدرت، مانع آنها نبوده است.

مثال بارز این قضیه عبور اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت آقای روحانی از خطوط قرمز مصرّح نظام در ایام برجام بود که البته با سماحت رهبری نظام؛ در همین عبور هم حتی هیچ مانعی ایجاد نشد.

اما چیزی که حق‌شناس حاضر به بیان آن نیست را ما به مردم می‌گوییم…

اینکه تغییرات مورد خواست آنها در چارچوب نظام و مردم ممکن نیست و اینکه اساساً در قاموس اصلاحات خبری از خدمتگزاری ویژه به مردم نیست و از همین روست که دائماً شنوای عبارت‌هایی مثل “نمی‌گذارند” هستیم!

این مسئله اوج ناجوانمردی است که یک جریان سیاسی که نشان داده نه در مجلس، نه در دولت و نه در شورای شهر بصورت ژنتیکی کارآمد نیست؛ نظام اسلامی را مقصّر این ناکارآمدی معرفی کند.

مثلا مردم و نظام اسلامی چه گناهی دارند که اعضای شورای شهر تهران به جای نمایش کارآمدی و خدمتگزاری؛ بصورت علی‌الدوام مشغول تخریب قالیباف و تأکید بر ستاندن پول بیشتر هستند؟

گفتنیست، شهرداری تهران به تازگی به جرم گرانفروشی در اماکن ورزشی متعلق به شهرداری جریمه و محکوم شده است!

***

تمنّای سلفی حقارت در مجلس یازدهم!

علی تاجرنیا، فعال چپ و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم درباره مجلس یازدهم به ایلنا گفته است: مشکل حال حاضر مجلس مشکل ریاست و بخش‌های دیگر آن نیست بلکه مشکلش محدود شدن اختیارات پارلمان در کشور است و مشکل این است که مجلس به انحاء مختلف محدود شده و از کارآمدی لازم برخوردار نیست.

او با بیان اینکه مجلس به جای اینکه جای چهره‌های قوی و عصاره فضائل ملت باشد، تبدیل به جایگاه افرادی شده که مورد تائید شورای نگهبان هستند و نه الزاماً از افکار عمومی، ادامه داد: این مجلس با توجه به اینکه کمترین مشارکت را در طول تاریخ پیروزی انقلاب داشته طبیعا در کنار آن اختیارات محدود قرار می‌گیرد و فاقد توانایی‌های لازم است.

تاجرنیا تصریح می‌کند: چنین مجلسی به جای اینکه قانونگذار و ناظر خوبی برای امور کشور باشد بیشتر در نقش مجموعه‌هایی قرار می‌گیرد که به فکر امور اجرایی در محدوده حوزه انتخابی خودشان هستند.

تاجرنیا همچنین گفته است: یک دست شدن مجلس نه تنها منازعات را کم نخواهد کرد بلکه آن را به سطح نازلتری تعمیم خواهد داد به طوریکه اگر در مجلس ششم اختلاف نظر در مورد مباحثی چون مسائل هسته‌ای، قانون و آزادی مطبوعات و نیز اصلاح انتخابات مجلس بود در این مجلس مسائل بسیار کم اهمیت‌تری محل منازعات خواهد شد.[2]

*اصلاح‌طلبان به جای رعایت اخلاق سیاست و منطق تحزبّ پس از پیروزی رقیب، اما کمر بسته‌اند تا از تمام قیام و قعود مجلس یازدهم سیاه‌نمایی کنند.

مجلسی که هنوز نیامده اما بایستی درباره صدر تا ذیل آن سیاه‌نمایی شود تا به جای منافع مردم، منافع چپ‌های شکست خورده در انتخابات تأمین شود!

جالب است که اصلاح‌طلبان در این پروژه، جدای از تمنیّات درونی خود، با یک کارنامه ضعیف از مجلس دهم که وبال آنها شده نیز مواجه هستند و این مسئله پیچیدگی آسمان و ریسمان بافتن مربوطه را برای آنها صد چندان کرده است!

چه اینکه آنها می‌دانند مشکل اصلی مجلس دهم آنها “ناکارآمدی” بود و این گزینه در مجلس یازدهم بنا به دلایلی نخواهد بود. فلذا مردم از هم‌اکنون باید منتظر باشند تا در صبح فردای کارآمدی مجلس یازدهم؛ توجیهات جدیدی را از اصلاح‌طلبان بشنوند.

توجیهاتی مثل همان که درباره کارآمدی قالیباف در شهرداری گفتند و اظهار کردند که دست او باز بود ولی دست ما بسته!

و یا آنچه که چپ‌ها برای لجن‌پراکنی علیه طرح کارای مجلس هفتم مبنی بر “تثبیت قیمت‌ها” صورت دادند.

مسئله “عصاره فضائل ملت” بودن یا نبودن نمایندگان مجلس یازدهم نیز در معدل “مدیریت جهادی” و کارآمدی یا ناکارآمدی آنها مشخص خواهد شد…

به سخن دیگر اینکه آقای تاجرنیا مطمئن باشند که مسئله اصلی نمایندگان اصولگرا در مجلس یازدهم؛ مدیریت جهادی، کارآمدی نظام و معیشت مردم خواهد بود نه مقولات مهمتری مثل “سلفی حقارت” و یا “استعفای جمعی نمایندگان”!

***

پیروز حناچی، شهردار اصلاح‌طلب تهران مطرح کرد:

منافع قالیباف از ساخت پارک و مترو!

محمدباقر قالیباف، فعال اصولگرا و شهردار سابق تهران به تازگی طی سخنانی در جمع فعالان جهادی اسلامشهر گفته است: اگر مردم ناراضی باشند یعنی عملکرد مسئولین ضعیف بوده است. یعنی مسئولین به جای حل مشکلات مردم و مخصوصاً مشکلات معیشتی به سراغ تخریب سیاسی رقیب رفته‌اند. یعنی برای مردم کاری نکرده‌اند و می‌خواهند حواس مردم را پرت کنند تا نپرسند چرا کار نمی‌کنید؟

به گزارش اعتمادآنلاین، او تصریح می‌کند: کار به جایی رسیده است که در تهران مردم می‌گویند اتوبان جدید نخواستیم، اگر همین چاله‌های اتوبان‌ها را پر کنید هنر کرده‌اید. اینها نتیجه دور شدن از مردم است. نتیجه بی باوری به آرمان‌های انقلاب است.[3]

در همین حال، خبرگزاری دولتی ایرنا، روز شنبه گذشته اظهاراتی از پیروز حناچی که به نظر می‌رسد واکنش به صحبت‌های به قالیباف بوده است را منتشر کرد.

شهردار اصلاح‌طلب تهران در این باره اظهار کرده است: اشخاصی به دلیل برخی منافع، پروژه‌ای را اجرا می‌کنند که تاثیرگذاری ندارد و بعد از اجرا هم مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

او می‌افزاید: در آغاز کار هزینه پروژه را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام می‌کنند و در عمل با هفت هزار میلیارد تومان پروژه تمام می‌شود که منطقی نیست و به‌طور قطع ایراد دارد.

شهردار تهران گفت: برخی منافعشان در اجرای پروژه‌هایی به اصطلاح «راه بنداز جابنداز» است که معمولا هزینه‌های پروژه را پیش از اجرا کم اعلام می‌کنند، همه این موارد و اعداد و ارقام در حسابرسی سالانه شهرداری مشخص است.

وی با بیان اینکه مدیریت جدید شهری اصراری به فریاد زدن میزان بدهی‌های شهرداری ندارد، گفت: شهری که اعلام کند بدهی‌هایش چند برابر بودجه‌اش است، در واقع غیر مستقیم اعلام ورشکستگی کرده است در حالی که شهرداری تهران با وجود این میزان بدهی هم می‌تواند مشکلات شهر را با همکاری همه حل کند.

وی افزود: بدهی‌های شهرداری تهران بر اساس برخی اسناد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که به این رقم‌ها باید رقم ۶ هزار میلیارد تومان دعاوی حقوقی و قضایی هم که رقم درشتی است، اضافه کرد یعنی در صورتی که شهرداری محکوم به پرداخت شود، این مبلغ را هم باید پرداخت کند.[4]

*ما قضاوت درباره واکنش حناچی را به مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

خاصّه اینکه قالیباف بعد از مدت‌ها تخریب و هجمه اصلاح‌طلبان شورای شهر و شهرداری، فقط اقدام به بیان یک جمله کرده است!

در اشاره به اظهارات حناچی بیان دو نکته نیز ضروریست. اولا مخاطبان باید بدانند کسانی که قبل از حناچی همین ادعاها را درباره بدهی شهرداری تهران مطرح کردند به زندان و شلاق محکوم شدند. و بسا که این سرنوشت برای شهردار تهران و مدعای دروغ او نیز محتوم باشد.

و ثانیا بهتر بود حناچی توضیح می‌داد که منفعت قالیباف از ساخت خیابان و پل و مترو و پارک چه بوده است؟!

حناچی که بصورت دوره‌ای علیه قالیباف صحبت می‌کند؛ چند روز قبل نیز طی اظهاراتی در روزنامه همشهری گفته بود: ما شهرداری تهران را با انبوهی از بدهی‌های به جای مانده از مدیریت‌های‌ گذشته و در وضعیتی که کشور دشوارترین تحریم‌های اقتصادی چند دهه اخیر را پشت سر می‌گذارد تحویل گرفتیم؛ امکانات و بهره‌مندی ما از بسیاری از منابع مالی محدود شده و بارها در تنگناهای تامین منابع برای اداره شهر، در معرض این پیشنهاد قرار گرفته‌ایم که به مسیرهای قبلی بازگردیم و دست‌کم بخشی از منابع اداره شهر را به کمک شهرفروشی تامین کنیم.[5]

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/287622

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-899404

3_ https://etemadonline.com/content/403972

4_ www.irna.ir/news/83781118/

5_ mshrgh.ir/1069421