جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها!

اخبار ویژه روزنامه‌ها!

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند

***********

کیهان

می‌گفتند گداپروری است حالا با سهام عدالت پُز می‌دهند!

مخالفان دیروز سهام عدالت، به بهره‌برداران امروز/ تبدیل شده‌اند. آنها به سهام عدالت، «گداپروری» و «ضدعدالت» می‌گفتند؟

سایت مشرق در گزارشی نوشت:با توجه به تبلیغات درباره سهام عدالت، مرور مواضع مسئولان فعلی دولت دوازدهم درباره طرح سهام عدالت که در سال ۱۳۸۵ توسط دولت نهم پایه‌گذاری شد خالی از لطف نیست.

اکنون که مسئولان دولتی درباره اعلام اخبار خوش مربوط به سهام عدالت مسابقه گذاشته‌اند و اصلاح‌طلبان حامی‌دولت هم که روزگاری مخالف سرسخت این طرح بودند، سکوت کرده‌اند، بد نیست مواضع آنها درباره طرح سهام عدالت که در سال ۱۳۸۵ توسط دولت نهم پایه‌گذاری شد را به طور تیتروار بازخوانی کنیم:

عباس کاظمی‌مشاور بیژن زنگنه وزیر نفت (۱۹ دی ۱۳۹۶): سهام عدالت صاحب ندارد و فقط پول را بین گداها توزیع می‌کند.

حسن روحانی (۱۹ بهمن ۱۳۸۸): دولت در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ بیشتر دنبال این بود که مثلاً سهام عدالت را توزیع کند. درحالی‌که هدف سیاست‌های اصل ۴۴ این بود که بالاتر از بحث مالکیت مدیریت دولتی نباشد و مالکیت و مدیریت به مردم واگذار شود.

اسحاق جهانگیری (۱۸ مهر ۱۳۸۸): استراتژی توسعه صنعتی را به تمسخر گرفته‌اند که صنعتی شدن به چه کار می‌آید، ما می‌خواهیم همین چند کارخانه‌ای را که گذشتگان ساخته‌اند تبدیل کنیم به سهام عدالت و به دست مردم بدهیم. بعد از چهار سال هنر ما این شده است که ببینیم در طول این سی سال چقدر فولاد ساخته‌شده، سهام این‌ها را بدهیم به مردم.

محمد نهاوندیان (۸ مرداد ۱۳۸۸): اقتصاد صدقه‌ای راه به جایی نخواهد برد باید اصلاحات ساختاری را آغاز کرد و از پول دادن‌های صدقه‌ای اجتناب کنیم و به بهینه‌سازی و دسترسی به بازار همزمان توجه کنیم.

محمدباقر نوبخت (۷ خرداد ۱۳۸۸): امروز دیگر توزیع سیب‌زمینی و سهام عدالت، چک پول و توزیع با عجله ۸۰ هزار تومان سود سهام عدالت نتیجه نمی‌دهد.

محسن صفایی فراهانی (۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸): یارانه نقدی، سهام نفت و یا پرداخت ۸۰ هزار تومان سود سهام عدالت همه بحث‌های عوام‌فریبانه‌ای است که از سوی کسانی که می‌خواهند قدرت را به دست بگیرند، مطرح می‌شود.

محمدعلی نجفی (۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸): ما معتقدیم روش کار (سهام عدالت) غلط است و در حال حاضر این کار نقطه مقابل خصوصی‌سازی است و سهام عدالت باید جایگاه مناسبی پیدا کند.

عیسی کلانتری (۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸): توزیع سهام عدالت چوب حراج زدن به منابع ملی است.

میرحسین موسوی (۷ اردیبهشت ۱۳۸۸): سهام عدالت مصیبت بزرگ دولت آینده است.

محمدباقر نوبخت (۱۱ اسفند ۱۳۸۷): ما نتوانستیم تمام شرکت‌ها و کارخانجات دولتی را واگذار کنیم و به‌جای آن سهام عدالت را واگذار کردیم. سهامی‌که نه تنها مدیریت را انتقال نمی‌دهد بلکه با ارائه آن، افراد مختلف در انتظار به‌دست آوردن پول و درآمد خواهند بود.

حسن روحانی (۳۰ بهمن ۱۳۸۷): توزیع سهام عدالت یعنی باقی‌ماندن مدیریت‌ها در دست دولت.

محمد خاتمی‌(۳ آذر 1۳۸۷): بسیار جفاست که عدالت را در عدالت اقتصادی و آن هم اقتصاد صدقه‌ای که بعضی از حکومت‌ها به بهانه اینکه لقمه نانی به مردم بدهند خلاصه کنیم.

حسن روحانی (۲۰ شهریور ۱۳۸۷): (در واکنش به توزیع سود سهام عدالت) آیا با تزریق نقدینگی بی‌حساب و توزیع پول بین مردم می‌توان به عدالت رسید؟

مسعود نیلی (۱۵ مهر ۱۳۸۶): طرح سهام عدالت طرح گداپروری است.

رسول منتجب‌نیا (۱۲ تیر ۱۳۸۶): نباید به‌گونه‌ای به مردم کمک کرد که گداپروری شود.

سعید لیلاز (۳۱ خرداد ۱۳۸۶): (سهام عدالت) به‌خاطر سیطره دولت و اقتصاد دولتی عملاًً سودی نصیب سهام‌داران جدید نخواهد کرد و منجر به انقلاب اقتصادی مسئولان نخواهد شد؛ زیرا در این طرح انتقال مدیریت انجام نمی‌شود و سود سالانه زیادی ندارد و درصد اندکی، مؤثر واقع می‌شود.

سیدکامل تقوی‌نژاد (۱ مرداد ۱۳۸۵): سهام عدالت کاغذی است که مردم را برای مدتی سرگرم می‌کند و ناشی از تجربه شکست‌خورده ۹ کشور پس از سقوط شوروی است.

کنایه سایت دولتی تاریخ مصرف اصلاح‌طلبان تمام شد

کاربران یک سایت دولتی می‌گویند جریان اصلاحات  با قحط‌الرجال مواجه است و اعضای آن را باید بیش از رقبا پایید تا گل به خودشان نزنند!

در حالی که اصلاح‌طلبان روحانی را نامزد اجاره‌ای و دولت او را رحم اجاره‌ می‌خوانند خبر آنلاین (وابسته به دو تن از مدیران ارشد دولتی) نوشت: اختلافات در جریان اصلاحات هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود، اختلافاتی که بخشی از آن به عملکرد شورای عالی سیاستگذاری باز می‌گردد  که طی چند ماه اخیر گسترده‌تر هم شده است و برخی اصلاح‌طلبان از ضرورت بازسازی این جریان از یک سو و طراحی سازوکار راهبری جدید در این جریان سخن می‌گویند.

زنگ هشدار برای این جریان آنجا به صدا درآمده که براساس تحلیل‌ها و ادعاهای تئوریسین‌ها و چهره‌های شاخص این جریان، بدنه رأی جریان اصلاحات نیز با ریزش قابل توجهی روبرو شده است. آنچنان که صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در لایو اینستاگرامی با خبرآنلاین به پایان اصلاحات اشاره کرد و گفت: اصلاحات تمام شده است، در دوم اسفند ۱۳۹۸، همه چیز تمام شد، اصلاحات تمام شد، چون کرونا بود نمی‌شد ختم و شب هفت گرفت، مسجد الجواد را نمی‌شد کرایه کنیم که بعدازظهر برای فاتحه بیایند. مردم در این تاریخ نشان دادند که از اصلاح‌طلبان عبور کردند.

در همین راستا خبرگزاری خبرآنلاین از کاربران خود پرسید بود؛ «از نگاه شما ریشه اختلافات بین اصلاح‌طلبان کجاست و چقدر ضرورت بازسازی جریان اصلاحات وجود دارد؟» پاسخ‌هایی که کاربران به این سوال دادند قابل توجه بود.

تعدی از کاربران خبرآنلاین، مشکلات اصلاح‌طلبان را، ساختاری دانسته و از عدم اعتماد مردم به آنان سخن گفتند.

– «مشکل اصلاح‌طلبان ساختاری است. آنان تجربه کار جمعی را به‌خوبی فرا نگرفتند و از طرف دیگر هر کدامشان برای خود رویایی در سر دارند که نمی توانند در جای کوچک جمع شوند.»

– «اصلاح‌طلبی یک حزب و یا ایدئولوژی خاصی نیست. تنها یک حرکت سیاسی با وعده اصلاح قوانین و وضعیت کلی کشور است. به همین دلیل تاریخ مصرف دارد. نمی‌توان تصور کرد که مردم ۵۰ سال رای بدهند به گروهی با وعده اصلاح کردن اوضاع!»

– «مشکل اصلی که برای احزاب اصلاح طلب وجود داره اعتماد عمومی نسبت به احزاب اصلاح‌طلب خیلی کم هست. یعنی یه جورایی عدم اعتماد در اکثر زمینه‌ها چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی. در سیاست خارجی یه نوع خودفروختگی نسبت به بیگانگان وجود داره. در بحث سیاست داخلی در کل کارایی مثبتی انجام نشده که مردم ببینند و باور کنند.»

– «آقا شما اگه تو رشته برق موفقی دلیل نمیشه تو سیاست هم موفق باشی. البته بعد ۸۸ قحط الرجال شد، که عارف اومد بالا.»

– «اصلاح‌طلبی مرده است، دیگه بازسازی معنا نداره.»

– «کی می‌خواهید بفهمید مردم حتی از شنیدن نام این دسته‌بندی‌های سیاسی و یارکشی‌ها حالشون بد میشه.»

– مشکل از مارادونا نیست ]…[ ها آمدند وسط و نابود کردند این جریان را.

صوفی: جهانگیری برای نامزدی باید خود را از عملکرد دولت روحانی تبرئه کند

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در هفتمین سال دولت روحانی می‌گوید موفقیت جهانگیری در انتخابات 1400 به میزان برائت  او از دولت بستگی دارد.

علی صوفی وزیر کار دولت اصلاحات به روزنامه فرهیختگان گفت: ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها باعث شده مطالبات مردم بر زمین بماند و مردم همچنان درگیر مشکلات گذشته خود باشند. مشکلاتی که اکنون تشدید هم شده. یعنی با برخی تصمیمات توسط نهاد انتخاباتی ریاست جمهوری، اثرات بسیار منفی‌ای در زندگی مردم شکل گرفته است. تصمیماتی نظیر افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت بنزین که منجر به اعتراضات خیابانی هم شد.

وی درباره عدم ثبت‌نام برخی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: آنهایی که ثبت‌نام نکردند، این نگرانی را داشتند که اگر ثبت‌نام کنند، فایده ندارد. اگر تایید هم شوند، مردم آنها را انتخاب نمی‌کنند.

صوفی درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌گوید: اعتبار اجتماعی اصلاح‌طلبان همانند سال 92 نیست و سرمایه اجتماعی این جریان بسیار فروکش کرده است. بنابراین اصلاح‌طلبان در درجه اول باید اعتبار خود را بازسازی کنند و برای اینکه اعتبار خود را بازسازی کنند، غیر از انتخاب کاندیدای حداکثری راه دیگری ندارند. علاوه بر آن باید حتما برنامه‌های کارشناسی شده دقیق و قابل ارزیابی وجود داشته باشد، باید به مردم بگویند ما فقط به معرفی کاندیدا کفایت نمی‌کنیم بلکه برنامه قابل ارائه برای شما داریم. در حقیقت برخلاف عملکرد گذشته مجلس و دولت یک برنامه عملیاتی کارشناسی شده دقیق داریم که به واسطه آن در همین فضای بین‌المللی و داخلی می‌توانیم اوضاع معیشتی مردم را بهبود ببخشیم. اصلاح‌طلبان باید اعتماد مردم را به دو چیز جلب کنند؛ یکی به آن کاندیدا و ارائه این تضمین که او کسی نیست که شعارش یک چیز باشد و عملش چیز دیگر.

وی با بیان اینکه «اصلاح طلبان نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت عملکرد مجلس دهم و فراکسیون امید و عملکرد دولت روحانی شانه خالی کنند. در هر حال اصلاح‌طلبان عامل انتخاب این مجلس و این دولت هستند و بنابراین باید این مسئله را در درجه اول صادقانه بپذیرند و اعتراف کنند،» افزود: ما باید مسئولیت شرایط موجود جامعه را از هر نظر بپذیریم. صوفی می‌افزاید: روحانی در دولت دوم مردم را کنار گذاشت و اساسا رویکرد او در انتخاب کابینه و انتخاب مسئولان و حتی در انتخاب رئیس دفتر خود کاملا با عقبه کاملا واضح و قابل پیش‌بینی بود که این دولت با این وضعیت راه به جایی نخواهد برد. همین وضعیت باعث شد که مردم بدون ملاحظه خاصی خیلی صریح بگویند از رایی که دادیم، پشیمانیم.  عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه گفت: حضور جهانگیری در دولت روحانی به جایگاه اجتماعی ایشان لطمه زده است.

صوفی اظهار داشت: این دیگر هنر جهانگیری است که چطور بتواند در مواجهه با مردم خود را از ارتباطی که با دولت روحانی و عملکرد ایشان داشته، مبرا کند. اینها به هنر جهانگیری و اصلاح‌طلبان که به کمک ایشان می‌آیند، بستگی دارد.

سخنان صوفی در حالی است که جهانگیری معاون اول روحانی بوده و در عملکرد دولت شریک است به ویژه واگذاری 18 میلیارد دلار ارز دولتی که به دلار جهانگیری معروف شد.

عاموس یادلین: ایران از سوریه نمی‌رود وزیر دفاع اسرائیل بی‌خود می‌گوید

رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل گفت برخلاف برخی فضاسازی‌ها، ایران در حال ترک سوریه نیست و دلیلی هم ندارد این کار را بکند.

به گزارش روزنامه جروزالم‌پست عاموس یادلین اکنون مدیر موسسه مطالعاتی INSS، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: برخلاف برخی گزارش‌ها ایرانی‌ها در حال ترک سوریه نیستند. من این را باور نمی‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اگر این ماجرا صحیح نیست، چرا ارتش اسرائیل بیانیه‌ای منتشر کرده و گفته ایران در حال کاهش حضور در سوریه است؟، اظهار داشت: دیدم که یک منبع ارشد در حوزه دفاعی، این را گفته است. ظن من این است که این سخن از سوی فردی در بخش سیاسی ارتش بیان شده است.

یادلین در پاسخ به سوالات در مورد اینکه آیا منظور او، نفتالی بنت وزیر دفاع اسرائیل است، گفت که «من فکر می‌کنم شما پازل‌ها را کنار هم گذاشتید که چه کسی به زودی از وزارتخانه می‌رود و چه میراثی می‌خواهد از خود باقی بگذارد.

این مقام ارشد سابق ارتش اسرائیل در توضیح اینکه چرا ایران سوریه را ترک نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: «سوریه تنها کشور عربی بود که در طول جنگ عراق و ایران، از این کشور حمایت کرد. روابط بین ایران و سوریه به لحاظ استراتژیک قوی است و تهران به دمشق به عنوان پایه سیاست منطقه‌ای خود نگاه می‌کند.»

وی ادامه داد: برای ایران خیلی مهم است که حکومت سوریه را تقویت کند. قاسم سلیمانی می‌گفت، حفاظت از تهران، از دمشق شروع می‌شود.

یادلین اضافه کرد: «ایران می‌خواهد خیلی به ما به لحاظ فاصله کیلومتری نزدیک باشد. هیچ چیزی در مورد  اهداف استراتژیک ایران تغییر نکرده است.

وی گفت: «ایران همیشه خود را تطبیق می‌دهد. در زمان‌های مختلفی، ما دیدیم که ایران نیروهای بیشتر یا کمتر و متفاوتی در سوریه به دلیل شرایط متفاوت داشت.

رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل گفت: «سلیمانی به دنبال تبدیل سوریه به پایگاهی برای حمله به اسرائیل بود. طرح او شامل احداث فرودگاه و پایگاه دریایی و خطوط لجستیک و موشک‌های بالستیک پیشرفته و هواپیماهای بدون سرنشین بود. چیزهایی که آنها را قادر به حمله اسرائیل از سوریه می‌کرد.

یادلین گفت اکنون فرماندهان ایران در سوریه حضور دارند و احتمالا تغییری که اتفاق افتاده، استفاده بیشتر از گروه‌های شبه نظامی شیعه به جای نیروهای ایرانی است.

هشدار رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران درباره سفته‌بازی و رشد ۲۳۲ درصدی بورس

رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران معتقد است رشد بیش از دو برابری شاخص بورس در قیاس با رشد قیمت مسکن و سکه و ارز، غیرطبیعی است و باید جلوی سفته‌بازی در این بازار گرفته شود.

مسعود خوانساری رئیس‌ اتاق بازرگانی تهران می‌نویسد: در طول سال ۱۳۹۸ با وجودی که نرخ میانگین سکه معادل ۳۰ درصد، نرخ دلار کمتر از ۲۰ درصد، مسکن حدود ۶۲ درصد رشد داشته و تورم بنا به گزارش بانک مرکزی معادل حدود ۴۱ درصد بوده است شاخص بورس معادل ۲۳۲ درصد رشد کرده است.

رشد شاخص بورس طی اولین ماه کاری سال ۹۹ نیز با رشد بیشتری به کار خود ادامه داده به نحوی که از رقم ۵۰ درصدی فراتر رفته است همچنین رقم شاخص، از فروردین سال ۹۷ الی آخر فروردین ماه سال ۹۸ معادل 5/4 برابر شده است.

در شرایط فعلی در بورس، متوسط قیمت به عایدی (P/E) به عدد ۱۷ رسیده است که تقریباً معادل ارقام بورس نیویورک است. در حالی که تورم آنها حدود 1/5-2 درصد و تورم کشور ما به روایت بانک مرکزی در سال ۹۸ معادل ۴۱ درصد است.

در یک ماهه فروردین ماه حدود ۱۴۱,۰۰۰ میلیارد تومان در بورس معامله انجام شده که برابر کل سال ۹۷ است. اما در این موقعیت چه باید کرد؟ حداقلی‌ترین کار این است که به سرعت برخی اقدامات را در دستور کار قرار داد. مانند اینکه به مـدیریت انتقـال ریـسک و توزیـع آن توجه کرد، به فکر ایجاد شـفافیت اطلاعات بیشتر در بازار بود، کشف قیمت و ایجاد بازار رقابتی را با جدیت پیش برد.

همزمان باید جلوی سفته‌بازی را گرفت. به صورت جدی به فرهنگ‌ سهامداری و ترویج آن اندیشید. استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سهامداران خرد را تشویق کرد و گسترش داد. با عرضه بیشتر سهام به بازار تعادل داد و نرخ بازده سهام را منطقی کرد. ضمن اینکه به صورت جدی باید به فکر زیرساخت‌های اصلی بازار سهام بود.

خراسان

مجوز ویژه روحانی به سپاه در جزیره ابوموسی

به پیشنهاد تعدادی از اعضای کابینه که طی روزهای اخیر به تایید رئیس جمهور رسیده، حق بهره برداری از تعدادی موج شکن های سواحل جنوبی کشور در اختیار نیروی دریایی سپاه و ارتش قرار می گیرد که شامل موج شکن های موجود در هندیجان، جزیره فارور و جزیره ابوموسی به ندسا و بندر گواتر در کنارک و سیریک به نداجاست. در این مجوز تاکید شده که باید حقوق مکتسبه صیادان از طرف بهره برداران رعایت شود.

پایان ضرب الاجل فوری دولت  به مدیران درباره «پاکنا»

با توجه به تاکید مسئولان ارشد اجرایی مبنی بر ضرورت ثبت و به روزرسانی اطلاعات کارمندان و حتی قراردادهای کارگری در یک سامانه جامع، یک مدیر مهم دولتی در نامه روزهای اخیر خود به اعضای کابینه از آن ها خواسته است در نهایت تا 20 اردیبهشت این اطلاعات را در سامانه «پاکنا» (پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری) ثبت کنند در غیر این صورت مسئولیت پیامدهای ناشی از آن بر عهده آن دستگاه خواهد بود.

ایران

ادعایی درباره تبادل زندانیان ایران و امریکا

خبر اول اینکه، نیویورک تایمز ادعا کرده که ابوالفضل مهرآبادی، معاون دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن گفته است، مذاکرات بر سر مبادله «مایکل وایت» با یک ایرانی که تاکنون هویتش فاش نشده، جریان دارد.ادعا شده، مایکل وایت دو سال پیش در ایران بازداشت شده است.

به گزارش ایرنا، اما علیرضا میریوسفی، رایزن مطبوعاتی نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در حساب توئیتری خود نوشت: «در این برهه، هرگونه گمانه‌زنی درباره تبادل شتابزده است. ایران همواره بر این باور بوده است که ما پذیرای گفت‌وگو درباره تبادل جامع ایرانیانی که به اشتباه یا با حکم دادگاه در امریکا حبس شده‌اند با امریکایی‌هایی هستیم که به دلیل نقض امنیت ملی، مجرم شناخته شده‌اند و در حال حاضر در ایران زندانی هستند.»

تلاش ناکام «سنا» برای لغو وتوی ترامپ

خبر دیگر اینکه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مصوبه کنگره این کشور درباره محدودیت قدرت یا اختیارات جنگی رئیس جمهوری علیه ایران را وتو کرد. به‌گزارش ایرنا ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این یک قطعنامه بسیار توهین‌آمیز بود که توسط دموکرات‌ها به‌عنوان بخشی از استراتژی برای پیروزی در انتخابات سوم نوامبر با تفرقه حزب جمهوریخواه مطرح شد.

این قطعنامه که توسط سناتور «تیم کین» ارائه شده بود، دولت ترامپ را موظف می‌کرد که ظرف ۳۰ روز همه نیروهای نظامی امریکا را از مواضعی ضدایرانی خارج کند، مگر اینکه از کنگره مجوز دریافت کند.با این حال سنای امریکا در رأی‌گیری پنجشنبه شب نتوانست آرای کافی برای لغو وتوی ترامپ را به‌دست آورد. برای لغو وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی سنا نیاز به دو سوم آرا داشت. اما در این رأی‌گیری ۴۹ سناتور رأی موافق و ۴۴ نفر رأی مخالف دادند.

ابراهیم فیاض: مجلس یازدهم استراتژی ندارد

شنیدیم که، ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه  با اشاره به اینکه در حال حاضر 8 اصولگرا  برای ریاست مجلس نامزد شده‌اند، گفته است: اساساً نحوه راهیابی هیچ کدام آنها به مجلس ربطی به میزان پایبندی‌شان به عقاید اصولگرایی نداشت. قبلاً اصولگرایان و اصلاح‌طلبان استراتژی کلان داشتند اما در منتخبان مجلس یازدهم استراتژی نمی‌بینم.

به گزارش نامه نیوز، وی افزوده: منتخبان مجلس یازدهم با گرایش‌های پراکنده سیاسی هستند که تنها ضدیت با دولت روحانی حلقه مشترک آنهاست. معتقدم قطعاً اختلافات با آغاز مجلس آینده تازه شروع می‌شود و یک مجلس بشدت متکثر به لحاظ سلیقه خواهیم داشت که همه آقا هستند و هر روز در آن  بجنگ بجنگ  است چون باهنری نیست که بگوید نمایندگان جریان اصولگرا همگی این طوری رأی دهید؛ هر کسی حرفی می‌زند و ادعایی دارد.

تقاضای جهانی برای کیت‌ های ایرانی

دست آخر اینکه،   ایران ۴۰ هزار کیت تست کرونا به آلمان ارسال کرد و کشورهای دیگر نیز به دنبال این کیت‌ها هستند. به گزارش تابناک، به نقل از بلومبرگ، ایران اعلام کرده که حدود ۴۰ هزار کیت تست تشخیص کرونا تولید شده را برای شناسایی کرونا به آلمان ارسال کرده است. براساس این گزارش، سایر کشورها از جمله اسپانیا، برزیل، ترکیه و اکوادور نیز خواستار دریافت تست تشخیص کرونا از ایران شده‌اند.

آرمان

افطاری‌های هدف‌دار

نماینده قم در یک توئیت معناداری به برخی ضیافت‌های افطاری منتخبان مجلس یازدهم انتقاد کرد. احمد امیرآبادی نماینده قم در توئیتی با هشتگ شفافیت نوشت: «‏مجلس یازدهم مجلس شفافیت است، همکارانی که باعناوین مختلف فراکسیونی منتخبین را برای افطار که بعضا در مکان‌های مجلل برگزار می‌شود دعوت می‌کنند بدانند با حضور تعداد زیادی عناصر انقلابی در مجلس یازدهم ره به جایی نخواهند برد و اسامی این افراد نیزاعلام می‌شود فقط بعدا گلایه نکنید.»

انجام تست روزانه کرونا از ترامپ

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت که از زمان ابتلای یکی از پیشخدمت‌های شخصی او در کاخ سفید به ویروس کرونا، انجام تست هفتگی از او و معاونش مایک پنس به تست روزانه تبدیل می‌شود. رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به ابتلای یکی از پیشخدمت‌های شخصی او در کاخ سفید به ویروس کرونا گفت: تماس نزدیکی با او نداشته است و جواب هر 2 تست کرونا او منفی شده است. ترامپ افزود از این به بعد از او و مایک پنس نه به صورت هفتگی بلکه به صورت روزانه تست کرونا انجام می‌شود.

واگذاری 50 درصد سرخابی‌ها

سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران به‌زودی واگذار خواهد شد و تعاونی‌ها نقش پررنگی در آن خواهند داشت. این در حالی است که طبق جلسه شورای عالی نظارت بر اصل 44 مصوب شده است که بخش عمده‌ای از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران به تعاونی‌ها واگذار شود. شورای عالی نظارت بر اصل 44 پیشنهاد کرده است 10 درصد سهام باشگاه‌های سرخابی برای کشف قیمت در بورس و 50 درصد به شرکت‌های سهامی عام با حداقل 10 هزار سهامدار و مابقی به تعاونی سهامی و فراگیر واگذار شود.

سردار سلیمانی درباره زلزله چه‌گفته بود

همزمان با زلزله بامداد جمعه در تهران و دماوند و برخی دیگر از مناطق، حساب توئیتری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در ساعت لحظه آسمانی شدن این سردار رشید اسلام، پستی را مبنی بر سخنان سپهبد قاسم سلیمانی در تاریخ بیست و سوم، دی‌ماه سال 96 منتشر کرده است. گفتنی است حساب توئیتری منتسب به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به بخشی از صحبت‌های شهید راه مقاومت نوشت: حاج‌قاسم سلیمانی: یک زلزله 5 ریشتری در یک شب تهران را به‌هم می‌ریزد؛ خب؛ تصور کنید داعش وارد کشور ما می‌شد.

مصادره املاک نزدیکان عمرالبشیر

کمیته مبارزه با فساد سودان اعلام کرده، بعد از آنکه تحقیقات درباره املاک و مستغلات نزدیکان عمرالبشیر، رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور به این نتیجه رسیده که آنها این املاک را از طریق پارتی‌بازی تصاحب کرده‌اند، این املاک استرداد می‌شود. در همین رابطه، کمیته لغو تمکن سودان اعلام کرده، بخشی از املاک متعلق به داماد، پسران و دختران برادران البشیر و نیز وزیر دفاع سابق را مصادره کرده است. گفتنی است این کمیته مالکیت اراضی مصادره شده با مساحت حدود 92هزار متر مربع را به وزارت دارایی واگذار کرده است. کمیته مذکور همچنین هیأت مدیره‌های شرکت هلدینگ فرودگاه‌های سودان و شرکت فرودگاه بین‌المللی خارطوم را به دلیل اتهامات فساد منحل کرده است.

پایان گروگان‌گیری در دیر

فرمانده انتظامی استان بوشهر از آزادی گروگان و دستگیری دو گروگانگیر در کمتر از پنج ساعت با عملیات پیچیده و دقیق پلیس در شهرستان دیّر خبر داد. سردار خلیل واعظی گفت: شخصی با تماس با سامانه 110 اظهار می‌کند که از دست گروگانگیران فرار کرده و جانش در خطر بوده و از نیروهای پلیس برای نجاتش امداد خواهی می‌کند. سریعا پلیس آگاهی شهرستان دیر با تشکیل یک تیم ویژه موفق شد هر دو نفر گروگانگیر را شناسایی، دستگیر و در اختیار مراجع قضائی قرار دهند. همه افراد مرتبط با این پرونده غیر بومی و اهل استان‌های همجوار بوده که در شهرستان کنگان سکونت داشته‌اند.

تشییع جنازه دردسرساز

برگزاری آیین تشییع جنازه در یکی از مناطق شهرستان دزفول برای بانیان مراسم دردسرساز شده است. دادستان شهرستان دزفول در این باره اظهارکرد: قبل از برگزاری آیین تشییع جنازه، ماموران کلانتری به صاحبان مراسم تذکر دادان و از آنها تعهد می‌گیرند که جهت جلوگیری از شیوع کرونا، مجلس را با کمترین جمعیت و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله عدم‌تشکیل اجتماع و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار کنند، اما این افراد به تعهد خود پایبند نشدند. منصور محمدی‌خباز در ادامه گفت: در راستای این عهدشکنی برای چند نفر از بانیان مراسم تشکیل پرونده شده است و به دادسرا احضار شده‌اند تا طبق مقررات با آنها برخورد شود.

دستگیری اعضای باند فیشینگ 10 میلیاردی

رئیس پلیس فتای استان فارس از انهدام اعضای باند کلاهبرداران فیشینگ 10 میلیاردی خبر داده و با اشاره به اینکه در فرآیند رسیدگی به این پرونده و با توجه به اسناد و مدارک، 5 هزار فقره شماره کارت فیشینگ شده از سراسر کشور استخراج شده است، گفت: متهمان در بازجویی فنی و تخصصی به برداشت 10 میلیارد ریال از حساب‌های افراد مختلف در سراسر کشور به صورت غیرمجاز اقرار کرده‌اند. گفتنی است سرهنگ حشمت‌ا… سلیمانی در ادامه اظهارداشت: افسران سایبری پلیس فتا در بررسی‌های فنی و تخصصی به دیگر شگرد متهمان رسیده‌اند که با رصد سایت‌های فروش دستگاه ps4، با فروشندگان قرار حضوری می‌گذاشته‌اند و پس از اخذ کالا با ترفند خاص و با نشان دادن یک رسید پرداخت جعلی حدود 90 فقره کلاهبرداری انجام داده‌اند.

باز بودن تمام استادیوم‌ها تا 2 روز

وزیر ورزش در گفت‌وگویی تلفنی با محسنی بندپی استاندار تهران با تاکید بر آمادگی مجموعه‌های ورزشی استان تهران برای پذیرایی از شهروندان تهرانی اظهارداشت: تا 2 روز آینده درهای تمامی اماکن روباز و استادیوم‌های ورزشی می‌تواند روی مردم باز باشد. مسعود سلطانی‌فر در ادامه سخنانش اظهارکرد: از مجموعه سه هزار سمن‌های کشور، جوانان زیادی به صورت داوطلبانه و منظم آماده کمک و حضور در برنامه‌های ستاد مدیریت بحران تهران و کشور هستند. در این راستا با هماهنگی و دستوری که به معاونت جوانان داده‌ام سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط کاملا آماده همیاری و مشارکت با ستادهای مدیریت بحران هستند.

کرونا نعمت فوق‌العاده خدا بود!

امام جمعه مشهد در مطلبی در حاشیه شیوع ویروس کرونا در قالب «پیام جمعه» در این باره‌ اظهار داشت: این ویروس منحوس و بیماری برای ما بلا بوده اما عوارضش را که می‌بینیم، واقعاً نعمت فوق‌العاده خدا بوده است. در این راستا آیت‌ا… علم‌الهدی در متن این پیام نوشته است:‌ این ویروس استعدادها را شکوفا کرده و مردم را به حرکت درآورده است؛ اولی که این ویروس آمد، در مشهد ما که بعد از تهران بزرگ‌ترین شهر کشور است، کیت آزمایش نبود، نمونه‌ها را به تهران می‌فرستادند، در آنجا آزمایش انجام می‌دادند و جواب می‌دادند که چه کسی مبتلا به کرونا و چه کسی مبتلا به بیماری‌های دیگر است. غربی‌ها امروز به روزی رسیده‌اند که به قول آن سیاستمدار آمریکایی که گفت «غرب، وحشی‌گری خودش را نشان داد».

لغو لیگ والیبال ملت‌های 2020

در حالی که پیش از این فدراسیون جهانی والیبال از به تعویق افتادن لیگ ملت‌های 2020 خبر داده بود، حالا تصمیم برای لغو کامل این مسابقات نهایی گرفته است. گفتنی است در این راستا برخی از رسانه‌های خارجی از لغو این مسابقات خبر داده‌اند و داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران در گفت‌وگوی خود با برنامه ورزش و مردم این خبر را تایید کرده است. این در حالی است که در این رابطه با اینکه فدراسیون جهانی والیبال به واسطه درآمدزایی بالا از برگزاری لیگ ملت‌ها علاقه‌ای به لغو مسابقات نداشته است و ابتدا آن را به بعد از المپیک موکول کرده است، اما در نامه‌ای به فدراسیون‌های عضو از لغو قطعی مسابقات لیگ ملت‌های 2020 خبر داده است.

پساب بهشت زهرا وارد شبکه نمی‌شود

بهشت زهرا معاون نظارت و بهره برداری آب و فاضلاب استان تهران گفت: پساب خروجی بهشت زهرا بالاتر از حد استاندارد است اما با این وجود بازهم پساب این بخش وارد شبکه فاضلاب تهران نمی‌شود. محمدرضا کرمی نژاد در با بیان اینکه بازدیدهای دوره‌ای از تصفیه‌خانه فاضلاب بهشت زهرا صورت می‌گیرد، اظهار کرد: به تازگی نیز با هدف بازبینی روند خروج پساب اجساد کرونایی بازدیدی با تیم کارشناسی از سالن‌های تطهیر و تصفیه خانه بهشت‌زهرا انجام شد و تمام ابعاد محیط زیستی و بهداشت این موضوع مورد توجه قرار گرفت.