پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه/

آخرین تحولات خاورمیانه/

دیدار سفرای ایران و آمریکا با نخست وزیر جدید عراق، برگزاری نخستین نشست کابینه جدید عراق، احداث پایگاه جدید آمریکا در سوریه و افزایش تنش‌های سیاسی در اقلیم کردستان عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به کشته شدن شش سرباز پاکستان در منطقه مرزی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ منابع پاکستانی از کشته شدن شش سرباز این کشور در انفجاری در یک منطقه مرزی با ایران خبر دادند.

منابع رسانه‌ای پاکستان نیز گزارش دادند، بر اثر انفجار بمب کنارجاده‌ای در منطقه «بولدا» در نزدیکی مرز مشترک با ایران، شش سرباز پاکستانی کشته شدند و یک نفر دیگر هم زخمی شد.

دفتر اطلاع‌رسانی ارتش پاکستان روز جمعه اعلام کرد که این حادثه هنگام بازگشت نیرو‌های مرزی از مأموریت گشت‌زنی به پایگاه خود در ۱۴ کیلومتری مرز‌های این کشور با ایران رخ داد.

دفتر اطلاع‌رسانی ارتش پاکستان تأکید کرد که این بمب کنارجاده‌ای از طریق دستگاه کنترل از راه دور منفجر شد؛ هنوز هیچ گروهی مسئولیت وقوع این انفجار را به ‌عهده نگرفته است.

دیدار سفرای ایران و آمریکا با نخست وزیر جدید عراق

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز شنبه پس از دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق در صفحه توئیترش درباره جزییات این ملاقات نوشت: در جلسه با آقای کاظمی، همکاری‌های دوجانبه و تداوم اقدامات در زمینه قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، همکاری‌های بانکی، راه آهن خرمشهر – بصره و روادید اتباع دو کشور رایزنی شد و قول همکاری دادند و از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش تقدیر کردند.

وی افزود: کاظمی ایران و عراق را دو کشور دوست و برادر دانستند

کشته شدن 6 سرباز پاکستان در منطقه مرزی ایران/دیدار سفرای ایران و آمریکا با نخست وزیر جدید عراق/ برگزاری نخستین نشست کابینه جدید عراق/ احداث پایگاه جدید آمریکا در سوریه

ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد امروز به دیدار «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر جدید عراق رفت و با وی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری عراق (واع)، الکاظمی در این دیدار بر علاقه مندی عراق برای ایجاد بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران و تمامی کشورهای همجوار تاکید کرد.

سفیر آمریکا نیز امروز به دیدار نخست وزیر جدید عراق رفت. نخست وزیر عراق در دیدار با سفیر آمریکا تاکید کرد که این کشور هرگز نقطه شروع تهدید برای کشورهای همسایه یا دوست نخواهد بود.

دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی در دفترش میزبان ماتیو تولر، سفیر آمریکا در عراق بود.

کشته شدن 6 سرباز پاکستان در منطقه مرزی ایران/دیدار سفرای ایران و آمریکا با نخست وزیر جدید عراق/ برگزاری نخستین نشست کابینه جدید عراق/ احداث پایگاه جدید آمریکا در سوریه

الکاظمی بر لزوم همکاری و هماهنگی میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی و رویارویی با تروریسم و مقدمه‌چینی برای گفتگوی استراتژیک میان دو کشور و تلاش برای حفظ امنیت و ثبات منطقه و دور کرن آن از خطرات تاکید کرد و گفت که عراق صحنه تسویه حساب‌ها و تعدی به کشوری همسایه یا دوست نخواهد بود.

سفیر آمریکا نیز به الکاظمی برای کسب رای اعتماد پارلمان تبریک گفت و تاکید کرد، کشورش آماده حمایت از عراق در تمامی زمینه‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی و در زمینه مقابله با کروناست.

برگزاری نخستین نشست کابینه جدید عراق

حزب دموکرات کردستان عراق نامزد خود برای تصدی وزارت خارجه این کشور را فاش کرد.

«بشار کیکی»، عضو حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق در بیانیه‌ای گفت: «سهم کُردها در کابینه عراق چهار وزارتخانه است، اما آنها از زمان نخست وزیری عادل عبدالمهدی از یک سهم خود کوتاه آمدند تا به دیگر طوائف داده شده و کابینه تصویب شود».

وی گفت، در کابینه مصطفی الکاظمی هم به دلیل تمایل آشکار شیعیان به دستیابی به کرسی وزارت دارایی، کُردها همین رویه را در پیش گرفتند و از کرسی وزارت دارایی در ازای گرفتن کرسی وزارت خارجه کوتاه آمدند.

کیکی تنها نامزد تصدی این وزارتخانه را از سوی کُردها «فؤاد حسین» اعلام کرد و گفت که قرار است کابینه جدید عراق تا قبل از عید تکمیل شود.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز شنبه نخستین جلسه هیات دولت خود را برگزار کرد.

کشته شدن 6 سرباز پاکستان در منطقه مرزی ایران/دیدار سفرای ایران و آمریکا با نخست وزیر جدید عراق/ برگزاری نخستین نشست کابینه جدید عراق/ احداث پایگاه جدید آمریکا در سوریه

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق گفت که الکاظمی نخستین جلسه هیات دولت را برگزار کرد.

پارلمان عراق روز پنجشنبه به دولت الکاظمی رای اعتماد داده بود.

احداث پایگاه جدید آمریکا در سوریه

بخش هماهنگی‌های افراد مسلح در سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی، پایگاه نظامی جدیدی در منطقه الزرات در مرزهای اداری دو استان الرقه و دیر الزور در ماه آوریل گذشته ایجاد کردند.

به گزارش العهد، بخش هماهنگی‌های افراد مسلح در سوریه تاکید کرد که از اول ماه می جاری، ده‌ها کامیون حامل مهمات و سلاح و مواد لجستیکی، وارد این پایگاه شده است.

این بخش اعلام کرد که بالگردها سلاح و سربازان را به دو میدان نفتی العمر و کونیکو آورده و سپس آنها را زمینی، به پایگاه جدید انتقال دادند.

بخش هماهنگی‌های افراد مسلح در سوریه به این امر اشاره کرد که نیروهای آمریکایی زمانی که تجهیز این پایگاه را تکمیل کردند، پرچم آمریکا را بر آن پایگاه که موقعیت استراتژیک دارد، برافراشتند.

کشته شدن 6 سرباز پاکستان در منطقه مرزی ایران/دیدار سفرای ایران و آمریکا با نخست وزیر جدید عراق/ برگزاری نخستین نشست کابینه جدید عراق/ احداث پایگاه جدید آمریکا در سوریه

این پایگاه از این حیث موقعیت استراتژیک دارد که در مرزهای اداری میان دو استان الرقه و دیر الزور قرار دارد و به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در کرانه غربی رود فرات در استان الرقه نزدیک است.

افزایش تنش‌های سیاسی در اقلیم کردستان عراق

تنش‌ها در اقلیم کردستان عراق در ماه‌های گذشته و در مناسبات‌ مختلف میان دو حزب حاکم این منطقه افزایش یافته است. آخرین نمونه آن هم به نامه چهارده تن از اعضای فراکسیون‌های مختلف شورای استانی سلیمانیه در خصوص تدوین پروژه تمرکززدایی از حاکمیت اقلیم و کسب اختیارات مالی و اداری بیشتر برای سلیمانیه، حلبچه، گرمیان و راپرین که از مناطق تحت نفوذ اتحادیه میهنی کردستان هستند، برمی‌گردد.

به موازات تنش‌های موجود با اتحادیه میهنی کردستان، روابط حزب دموکرات کردستان عراق با جماعت اسلامی کردستان نیز متشنج شده است.

سوران عمر از اعضای فراکسیون جماعت اسلامی کردستان در پارلمان محلی اقلیم در خصوص فساد گسترده مالی در بدنه حکومت محلی و بهره برداری حزبی از درآمدها و منابع این منطقه افشاگری کرده بود. حزب دموکرات کردستان عراق که با ائتلاف احزاب کوچک اقلیم کردستان توانسته است به اکثریت پارلمانی دست یابد اقدام به سلب مصونیت از این عضو پارلمان کرد تا به گونه‌ای راه محاکمه وی از سوی بارزانی‌ها هموارتر شود.

نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق با هدف سلب مصونیت از سوران عمر، روز پنجشنبه برگزار شد. فراکسیون‌های اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی این نشست را تحریم کردند اما حزب دموکرات کردستان با ائتلاف موجود با احزاب کوچک کردستان توانست نشست را برگزار کند.

ریواس فایق رئیس پارلمان اقلیم کردستان از اتحادیه میهنی، ریاست نشست را به هیمن هورامی معاون خود از حزب دموکرات کردستان واگذار کرد. با وجود مخالفت‌ها با برگزاری و دستور کار این نشست، در نهایت مصونیت پارلمانی عضو فراکسیون جماعت اسلامی کردستان لغو شد.

جماعت اسلامی کردستان در بیانیه‌ای به شدت به عملکرد حزب بارزانی اعتراض کرده است. عبدالستار مجید رئیس فراکسیون جماعت اسلامی در پارلمان اقلیم، حزب مسعود بارزانی را به مبارزه بیشتر در راستای شفافیت و جلوگیری از انحصارگرایی تهدید کرده است.

علی باپیر امیر جماعت اسلامی کردستان نیز در واکنش به تحولات صورت گرفته اعلام کرد که حزب دموکرات کردستان بار دیگر به وجهه پارلمان اقلیم کردستان لطمه زده است.

حزب دموکرات کردستان در دوره گذشته پارلمان محلی از ورود یوسف محمد رئیس پارلمان از جنبش تغییر به اربیل جلوگیری کرده بود. یوسف محمد از مخالفین تمدید دوره ریاست مسعود بارزانی در آن دوران بود و بر اصلاح قانون ریاست اقلیم پافشاری می‌کرد.

امیر جماعت اسلامی کردستان عراق تاکید کرده است که این حزب در نتیجه فشارها از مواضع اصولی خود دست نخواهد کشید. حزب جماعت اسلامی از مخالفین برگزاری رفراندوم مسعود بارزانی در سال 2017 و معتقد بود که شرایط برای چنین پروسه‌ای در سطوح داخلی و خارجی مهیا نیست. این حزب همچنین دیدی انتقادی به کارنامه حکمرانی بارزانی‌ها در اقلیم کردستان دارد.

از سوی دیگر، تحولات روز پنجشنبه پارلمان اقلیم کردستان بار دیگر روابط دو حزب حاکم این منطقه را متشنج کرده است. فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در بیانیه‌ای نسبت به سیاست حزب بارزانی واکنش نشان داده و آن را عاملی در جهت افتراق سیاسی در اقلیم کردستان قلمداد کرده است.

از سوی دیگر، فراکسیون حزب دموکرات کردستان هم در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرده است که سلب مصونیت از عضو یاد شده پارلمان محلی بر اساس قوانین این منطقه و پارلمان آن بوده است.

با توجه به تحولات چند ماه گذشته در میان دو حزب حاکم اقلیم کردستان، درخواست تمرکززدایی مناطق تحت نفوذ اتحادیه میهنی از حکومت اقلیم، تنش‌های پیش آمده میان جماعت اسلامی و حزب دموکرات کردستان عراق می‌توان پیش‌بینی کرد که تنش‌های سیاسی در این منطقه همچنان روند صعودی داشته باشد.