پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ژنرال میلی: فناوری موشک ماهواره‌بر ایران باعث نگرانی است!

ژنرال میلی: فناوری موشک ماهواره‌بر ایران باعث نگرانی است!

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، سه شنبه ۱۶ اردیبهشت گفت، فناوری موشکی که ایران برای فرستادن ماهواره به مدار زمین استفاده کرد، باعث نگرانی است.

ژنرال مارک میلی

رادیو فردا/ ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که در نشست خبری در وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص تهدید ناشی از اقدام ایران در فرستادن یک ماهواره به فضا، اظهار داشت: ماهواره‌ای که ایران به فضا فرستاده در واقع یک وب‌کم معلق است. خود ماهواره نگران کننده نیست، اما تکنولوژی به‌کار رفته در این موشک، موشک‌های دو مرحله و سه مرحله‌ای و همچنین درس‌هایی که از آن گرفته می‌شود، جای نگرانی دارد.موشک‌های می‌توانند کارهای مختلفی انجام دهند، یک موشک می‌تواند ماهواره و دیگری می تواند تجهیزات انفجاری حمل کند. بنابراین، نکته اصلی این است؛ بله ، هر زمان که ایران هر نوع موشک با برد طولانی را آزمایش کند ، یک نگرانی امنیتی است.

ایران را از «نزدیک رصد می‌کنیم»

ژنرال مارک میلی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اقدامات ایران در منطقه خاورمیانه گفت، ما فعالیت‎های ایران را از خیلی نزدیک زیر نظر داریم همان طوری که کشورهای بسیار دیگری را رصد می‌کنیم. ما نیروهای خود را در سطح بالای هشدار نگهداشته‌ایم تا جهت هرگونه رویدادی در خاورمیانه آماده باشیم.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز در این کنفرانس خبر نیز گفت، ایران همچنان به رفتارهای شرورانه خود در سراسر منطقه ادامه می‌دهد و این مایه یاس است. در حالی که مردم ایران با شیوع ویروس کرونا درگیرند.وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که اگر منابع خود را صرف کمک به مقابله با این ویروس می‌کرد اکنون مردم ایران در موقعیت بهتری بودند.مارک اسپر در ادامه اظهار داشت که ایران به همه منطقه تروریسم صادر می‌کند و برای منطقه مشکل ایجاد می‌کند.وی تصریح کرد که امریکا خواهان آن است که ایران مانند یک کشور پایبند به عرف بین المللی رفتار کند.

تصویری که رسانه‌ها در ایران با عنوان لحظات اولیه پرتاب موشک «قاصد» منتشر کردند

سپاه پاسداران در اوایل اردیبهشت سال جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماهواره‌بر «قاصد» از کویر مرکزی ایران پرتاب شده و ماهواره نور را «با موفقیت» در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داده است.در همین زمینه، دو فرمانده سپاه پاسداران در دو برنامه جداگانه تلویزیونی توضیحات دیگری درباره این ماهواره دادند و هدف اولیه آن را «شناسایی» ذکر کردند و مدعی شدند که مأموریت‌های بعدی شامل شناسایی، ارتباطی و ناوبری خواهد بود.

آمریکا بلافاصله این اقدام را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست و مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز بعدتر گفت این اقدام نشان داد ادعای جمهوری اسلامی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه فضایی‌اش دروغ است.سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز این اقدام را مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواندند و با لحن‌هایی متفاوت، یا آن را محکوم، یا از آن ابراز نگرانی شدید کردند.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید همه کشورهای صلح‌طلب باید در کنار هم برنامه موشکی بالستیک ایران را رد کنند

پومپئو از اتحادیه اروپا خواست افراد و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کند

 

با استفاده از «سی ان بی سی» و رادیو فردا