جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا : آمریکا تلاش می‌کند نگذارد ایران از روسیه و چین سلاح بخرد.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا : آمریکا تلاش می‌کند نگذارد ایران از روسیه و چین سلاح بخرد.

تاکید پومپئو بر استفاده آمریکا از حق خود در شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه ۱۲ اردیبهشت تاکید کرده است که ایالات متحده با استفاده از حق خود در شورای امنیت سازمان ملل مانع به پایان رسیدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران خواهد شد.

به گزارش رادیوفردا مایک پومپئو در مصاحبه با برنامه رادیویی باک سیکستون اظهار داشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خوبی متوجه شد که توافق هسته‌ای با ایران یک فاجعه است و در ماه مه (اردیبهشت) سال ۲۰۱۸ کشور را از این توافق خارج کرد.یکی از دلایل (چنین مخالفتی) این بود اکثر محدودیت‌های اصلی در نظر گرفته شده در این توافق دائمی نبودند و آنها در حال پایان یافتن هستند. نخستین محدودیت از این دست در ماه اکتبر سال جاری فقط چند ماه دیگر به پایان می‌رسد.

ایران از ابتدا از سال ۲۰۰۷ تاکنون حق خرید و فروش جنگ‌افزار ندارد اما براساس توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، و همچنین قطعنامه شورای امنیت در تایید این توافق، این تحریم تسلیحاتی قرار است ۱۸ اکتبر امسال ( ۲۷ مهر ماه ) به پایان برسد.

از ۴۲۹ عضو مجلس نمایندگان که دموکرات‌ها در آن صاحب اکثریت هستند، تاکنون ۳۸۲ نفر نامه به مایک پومپئو را امضا کرده‌اند

بیشتر در این باره:

مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تلاش دیپلماتیک دولت ترامپ برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران شد

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ امضا شد. شش روز پس از آن، ۲۹ تیر، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، بر این توافق صحه گذاشت و شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو کرد.

آمریکا در هفته‌های اخیر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده و خواستار تمدید این تحریم است.

وزیر امور خارجه آمریکا در این مصاحبه تاکید کرد که ایالات متحده از تمامی ابزارهای دیپلماتیکی که در اختیار دارد استفاده می‌کند تا این اطمینان حاصل شود در ماه اکتبر آینده چین نتواند تانک‌هایش را و روسیه نمی‌تواند تسلیحاتش را به ایران بفروشد.

وی گفته است: تمامی ممنوعیت‌ها در خصوص سلاح‌های متعارف که امروز وجود دارند به پایان خواهند رسید و آنها ، در ایران بزرگترین حکومت حامی تروریسم، قادر خواهند بود همه سیستم‌های تسلیحاتی را بخرند.

مایک پومپئو در ادامه تصریح کرد: ایالات متحده حق روشنی در شورای امنیت دارد تا این محدودیت‌ها را نگه دارد و رئیس جمهوری ترامپ به روشنی تاکید کرده است که ما می خواهیم مطمئن شویم که ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت و حدی که امکان دارد مانع دسترسی آنها به سیستم های تسلیحاتی خواهیم شد.

جدال توییتری

در همین حال، الیزابت وارن، سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست، از تلاش های تازه دولت دونالد ترامپ برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران انتقاد کرده است. این انتقاد خانم وارن واکنش مایک پومپئو را در پی داشته است.

سناتور وارن در توییتی نوشته بود٬ دولت دونالد ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران عملا اکنون گزینه‌های ما را برای تامین امنیت خود محدود کرده است.

مایک پومپئو در واکنش به این توییت الیزابت وارن در توییتی نوشته است، آمریکا و اسرائیل خارج از توافق ایران، تلاشی ناکام برای خشنود کردن تروریست‌ها، از امنیت بیشتری برخوردارند.

در همین زمینه، مایک پومپئو در روزهای اخیر چندین بار تأکید کرده است «دور نگه داشتن جنگ‌افزار از دسترس آیت‌الله به نفع همه است» و «تمدید این تحریم به سود همه دنیاست».

شماری از رسانه‌ها، از جمله نیویورک تایمز، پیش‌بینی کرده‌اند اگر روسیه و چین با چنین پیشنهادی مخالفت کنند، در آن صورت آمریکا به این استدلال حقوقی روی خواهد آورد که هنوز «جزو مشارکت‌کنندگان برجام» تلقی می‌شود و از این رو می‌تواند اصطلاحا با فعال کردن مکانیسم ماشه مانع از وتوی آنها شود.

جمهوری اسلامی می‌گوید آمریکا نه فقط عملا از برجام خارج شده بلکه هنگام خروج از توافق هسته‌ای مشخصا به «توقف مشارکتش در برجام» اشاره کرده است.

منابع: وب سایت وزارت خارجه آمریکا، رادیو فردا