جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

جنگ لفظی متحدان عربستان و امارات در یمن، پاسخ دیپلمات روسیه به طرح ضدایرانی پامپئو، تحرکات مشکوک داعش در چهار استان عراق و احتمال انصراف الکاظمی از نخست وزیری عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ورود هفتاد کامیون سلاح آمریکا به شمال سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نظامیان اشغالگر آمریکایی در تحرکات جدید خود در شمال سوریه، چندین کامیون نظامی را راهی دو پایگاه خود در استان الحسکه کردند.

گروه «دیده بان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه هفتاد کامیون حامل سلاح و تجهیزات نظامی را به حومه استان الحسکه واقع در شمال سوریه فرستاد.

گروه مزبور تاکید کرد که این کاروان آمریکایی تجهیزات نظامی خود را از گذرگاه مرزی «الولید» عراق به شمال سوریه منتقل و در پایگاه‌های غیر قانونی «قصرک» و «تل بیدر» در حومه الحسکه مستقر کرد.

ورود 70 کامیون سلاح آمریکا به شمال سوریه/جنگ لفظی متحدان عربستان و امارات در یمن/ پاسخ دیپلمات روسیه به طرح ضدایرانی پامپئو/ تحرکات مشکوک داعش در 4 استان عراق

آمریکا یکشنبه شب نیز کاروانی متشکل از سی تانکر و کامیون حامل سلاح و مهمات را از عراق روانه استان الحسکه کرد.

نظامیان آمریکایی در هجدهم آوریل نیز پنجاه کامیون حامل سلاح و مهمات را از گذرگاه الولید عراق به استان الحسکه سوریه منتقل کردند.

جنگ لفظی متحدان عربستان و امارات در یمن

پس از اعلام خودمختاری «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) که از حمایت امارات عربی متحده برخوردار است، «هانی بن بریک» معاون رئیس این شورا، روز دوشنبه، تصریح کرد که دولت منصور هادی با طولانی کردن جنگ و قطع خدمات، از مردم یمن امرار معاش می‌کند.

در همین ارتباط، مردم شهر عدن، پس از قطعی برق این شهر، که به دنبال سوء مدیریت دولت مستعفی یمن به وجود آمده بود، اعتراض و شورش کردند.

ورود 70 کامیون سلاح آمریکا به شمال سوریه/جنگ لفظی متحدان عربستان و امارات در یمن/ پاسخ دیپلمات روسیه به طرح ضدایرانی پامپئو/ تحرکات مشکوک داعش در 4 استان عراق

نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن در شامگاه ششم اردیبهشت، همزمان با بیانیه رئیس این شورا –مقیم در امارات- درباره اعلام خودمختاری در جنوب یمن، تحرکات نظامی خود را در عدن آغاز کردند.

پاسخ دیپلمات روسیه به طرح ضدایرانی پامپئو

«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز دوشنبه در توئیتر ادعاهای یک مقام سابق آمریکایی درباره امکان توسل آمریکا به یکی از بندهای برجام برای تمدید تسلیحاتی علیه ایران را به چالش کشید.

این بحث از آن جهت مطرح شده که روزنامه «نیویورک‌تایمز» بامداد دوشنبه گزارش داد، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش است در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران، با توسل به یکی از بندهای موجود در توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

ورود 70 کامیون سلاح آمریکا به شمال سوریه/جنگ لفظی متحدان عربستان و امارات در یمن/ پاسخ دیپلمات روسیه به طرح ضدایرانی پامپئو/ تحرکات مشکوک داعش در 4 استان عراق

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده، جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.

ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند، «سازوکار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.

تحرکات مشکوک داعش در چهار استان عراق

«غانم العیفان» عضو شورای استانداری الانبار عراق و از فرماندهان سازمان الحشد العشائری از تحرکات مشکوک بقایای داعش در صحرای غربی این استان، همزمان با درخواست‌های سیاسی برای اخراج نیروهای سازمان الحشد الشعبی از این استان خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: بقایای گروه تروریستی داعش، فعالیت خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای در استان‌های الانبار و کرکوک و مثلث دیالی و صلاح الدین آغاز کرده‌اند.

العیفان با هشدار درباره فعالیت هسته‌های خاموش داعش در این مناطق گفت: تهدیدهای داعش نگرانی زیادی در معادله امنیتی کشور به وجود نمی آورد؛ اما عملا بقای این هسته‌های خاموش و بقایای داعش و عدم حل و فصل این معضل، تاثیرات  منفی برای وضعیت امنیتی کشور به همراه خواهد داشت.

«حمید الهایس» رئیس شورای نجات در استان الانبار، پیشتر درباره درخواست برخی طرف‌های سیاسی مبنی بر دور کردن نیروهای الحشد الشعبی از مناطق غربی عراق و خطرات بازگشت داعش به این مناطق هشدار داده بود.

«صفاء الاعسم» مشاور نظامی عراقی نیز، جزئیاتی از یک طرح با کمک طرف‌های سیاسی در این کشور، مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای سازمان الحشد الشعبی از «القائم» و سایر مناطق در غرب الانبار برای باز شدن عرصه برای نیروهای آمریکایی و بازاستقرار آنها در این مناطق خبر داده بود.

احتمال انصراف الکاظمی از نخست وزیری عراق

یک منبع سیاسی روز دوشنبه اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف عراق احتمالا در چند روز آینده از مسئولیت تشکیل کابینه انصراف دهد.

به گزارش سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، این منبع با هشدار نسبت به خطرات چنین احتمالی اظهار کرد: الکاظمی با تشکل‌ها و فراکسیون‌های سیاسی، دوگانه‌ برخورد می‌کند و برای همین، این شیوه موانع بزرگی را در راه تشکیل کابینه برای او ایجاد می‌کند و احتمال دارد او در چند روز آینده مجبور به استعفا از این مسئولیت شود.

ورود 70 کامیون سلاح آمریکا به شمال سوریه/جنگ لفظی متحدان عربستان و امارات در یمن/ پاسخ دیپلمات روسیه به طرح ضدایرانی پامپئو/ تحرکات مشکوک داعش در 4 استان عراق

این منبع در ادامه گفت: الکاظمی باید در وهله اول از اشتباهات نخست وزیران مکلف قبل از خود استفاده کرده و مطابق با منافع عمومی جامعه، چهره‌های مناسبی را برای کابینه خود انتخاب کند.

او افزود: فراکسیون‌های شیعه پس از مخالفت با کاندیداهای پیشنهادی الکاظمی برای وزارتخانه‌ها، اکنون به دنبال آن هستند که ظرف مهلت ۴۸ ساعت با یکدیگر بر سر معرفی کاندیداهای جدید برای کابینه الکاظمی به توافق برسند.

منبع مذکور تاکید کرد: تایید نشدن کابینه الکاظمی به دلیل نیاز به دولتی قدرتمند جهت عبور از شرایط موجود و خروج از بحران مالی، امنیتی و بهداشتی، مشکل بسیار بزرگی ایجاد خواهد کرد.

این در حالی است که مختار الموسوی، نماینده فراکسیون فتح در پارلمان عراق، امروز در گفت‌وگویی مطبوعاتی، از آغاز مرحله جدیدی از مذاکرات الکاظمی با فراکسیون‌های سنی و کرد خبر داد.

الموسوی اظهار کرد: نخست وزیر مکلف مذاکرات جدیدی را با فراکسیون‌های سنی و کرد آغاز خواهد کرد تا به این ترتیب بحرانی را که در آن فراکسیون‌های شیعه برخی کاندیداها را در کابینه حفظ می‌کنند، از بین ببرد.

این نماینده فراکسیون فتح گفت: فراکسیون‌های شیعه تصویب کابینه الکاظمی را به آن مشروط کردند که او اختیار انتخاب نمایندگان فراکسیون‌های سنی و کرد در کابینه را از آنها بگیرد.

وی افزود: فراکسیون‌های شیعه بر خلاف فراکسیون‌های سنی و کرد که کاندیداهای خود برای کابینه را تعیین کرده‌اند، الکاظمی را در انتخاب کاندیداهایشان آزاد گذاشتند، در صورتی که فراکسیون‌های سنی و کرد از دادن آزادی عمل به الکاظمی برای انتخاب کادر وزارتی خود امتناع کنند، فراکسیون‌های شیعه نیز کاندیداهای خود را برای کابینه جدید معرفی خواهند کرد و اختیار عملی را که در این مورد به الکاظمی داده بودند، پس خواهند گرفت.

الموسوی ادامه داد: در توافق سیاسی برای احزاب شیعه دوازده وزارتخانه، برای احزاب اهل تسنن شش وزارتخانه برای کردها، سه وزارتخانه و اقلیت‌ها هر کدام یک وزارتخانه اختصاص یافت.

این چهره فراکسیون فتح در ادامه گفت: فراکسیون‌های شیعه منتظر مذاکرات الکاظمی با فراکسیون‌های سنی و کرد و توافق‌های حاصل از آن و در راس آنها تعیین موضع‌گیری نهایی درباره کاندیداتوری چهره‌های جدید و یا تایید چهره‌های پیشنهادی الکاظمی هستند.

بر اساس اظهارات منابع رسانه‌ای، الکاظمی به فراکسیون‌های شیعه اعلام کرده که برخی تغییرات را در مورد کاندیداهای کابینه‌ خود انجام خواهد داد و در صورت اعتراض هر فراکسیون و یا طرف سیاسی، بدون هیچ تردید، از این مسئولیت انصراف خواهد داد.

نخست وزیر مکلف عراق ۲۲ آوریل جاری در منزل هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح با رهبران شیعه درباره تشکیل کابینه دیدار و گفت‌وگو کرد.