پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » حمله اسرائیل در الکسوه در جنوب دمشق و منطقه سیده زینب اماکن محل استقرار نیروهای جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش/

حمله اسرائیل در الکسوه در جنوب دمشق و منطقه سیده زینب اماکن محل استقرار نیروهای جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش/

کشته شدن چند «نیروی ایرانی و حزب‌الله» در حمله هوایی اسرائیل به سوریه

پس از یک حمله هوایی دیگر اسرائیل علیه سوریه در کمتر از یک هفته اخیر، گروه ناظر حقوق بشر این کشور مدعی شد که «چهار ایرانی و سه سوری» در این حمله کشته شده‌اند.

این دومین حمله منتسب به اسرائیل در روزهای گذشته است که به وقت محلی، حدود ساعت پنج بامداد دوشنبه هشتم اردیبهشت در حومه دمشق رخ داد.

به گزارش رسانه‌های منطقه ظاهراً هدف حمله اسرائیل اماکن محل استقرار نیروهای جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش در الکسوه در جنوب دمشق و منطقه سیده زینب بوده است.

اما از آسیب به مناطقی در شهرک‌های حجیره و عادلیه در اطراف پایتخت نیز بر اثر اصابت ترکش‌های موشک‌ها خبر رسیده است.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، ویرانی در طبقات بالایی یک ساختمان چند طبقه در حجیره را نشان می‌دهد.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، از کشته شدن «سه شهروند و زخمی شدن چهار غیرنظامی دیگر» شامل یک کودک در ساختمان ویران شده در منطقه حجیره خبر داد اما مدعی شد که سامانه پدافند هوایی این کشور «اکثر موشک‌های دشمن صهیونیستی را پیش از اصابت به اهداف رهگیری و ساقط کردند».

به گزارش شبکه لبنانی المیادین، «جنگنده‌های اسرائیل» با پرواز در ارتفاع پایین در آسمان لبنان به شلیک موشک به سوریه اقدام کردند.

ساعاتی پیش از حمله بامداد دوشنبه، نفتالی بنت، وزیر دفاع در دولت موقت اسرائیل، «هشدار» داده بود که کشورش از «اقدامات دفاعی خود کوتاه نخواهد آمد و مصمم‌تر از ایران است».

به نوشته جروزالم پست، آقای بنت گفته بود که وضع آن‌ها (ایران، حزب‌الله و سوریه) به تازگی در سوریه «خوب نیست».

اسرائیل حضور و نفوذ ایران و هم‌پیمانان تهران در سوریه را برای امنیت خود «خطرناک» می‌داند و از بیش از پنج سال پیش حملات متعددی به اهداف آنها داشته است.

این حملات پس از بروز بحران همه‌گیری ویروس کرونا مدتی متوقف شد اما حمله بامداد دوشنبه، سومین اقدام از این دست در ۱۲ روز اخیر است.

دوشنبه گذشته هم‌زمان با سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به سوریه، منطقه تدمر در استان حمص هدف حملات منتسب به اسرائیل قرار گرفت که دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن دست‌کم نه تن، شامل سه سوری و «شش خارجی» در آن خبر داد.

سوریه در شکایت به سازمان ملل اعلام کرد که موشک‌های اسرائیل با شلیک به نزدیکی آثار باستانی تدمر یا پالمیرا، این مناطق را به خطر انداخت. آثار تاریخی تدمر، بخشی از میراث فرهنگی جهانی به‌شمار می‌آید.