سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارش روزانه ویژه‌ از لابه‌لای عناوین خبری رسانه‌های مکتوب!

گزارش روزانه ویژه‌ از لابه‌لای عناوین خبری رسانه‌های مکتوب!

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد،

*******

** شیرزاد: اگر روحانی نبود معلوم نبود چه بر سرِ ایران می آمد

«احمد شیرزاد» عضو فراکسیون افراطیون اصلاح طلب در مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اگر منصفانه قضاوت کنیم، سیاست ائتلافی اصلاح‌طلبان با آقای روحانی شکست نخورد. شاید اکنون که در اوج بحران‌ها قرار داریم، چیزی جز انتقاد به آقای روحانی و اصلاح‌طلبانی که از او حمایت کردند به ذهنمان نرسد اما پس از این دولت و در شرایطی که از این بحران‌ها دور شده باشیم، می‌توانیم داوری دقیق‌تری انجام دهیم. واقعیت این است که سیاست اصلاح‌طلبان در سال‌های 92 و 96 هم خودشان و هم روحانی و هم مردم را منتفع کرد زیرا اگر روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شد، یک نیروی تندروی اصولگرا بر کرسی ریاست‌جمهوری می‌نشست و معلوم نبود متعاقب سیاست‌های چنان فردی در تمام این سال‌ها چه بر سر ایران می‌آمد. هنر یک جبهه سیاسی بازی با ممکنات است نه غرق‌شدن در آرزوها؛ پس اگر اصلاح‌طلبان در سال1400 بازهم سیاست ائتلاف را در پیش بگیرند، چندان عجیب نخواهد بود.».

‌شیرزاد در ادامه در پاسخ به این سوال که «اصلاح‌طلبان در چند سال اخیر با انتقادهای جدی از سوی مردم مواجه شدند؛ به‌نحوی که بخشی از مردم باور داشتند مسئولیت مشکلاتی که در دوران ریاست‌جمهوری روحانی ایجاد شد، با اصلاح‌طلبان است زیرا ایشان حامی او در سال‌های 92 و 96  بودند. با توجه به پیشنهاد شما مبنی بر گفت‌وگوی اجتماعی آیا این امکان وجود دارد که تا انتخابات سال‌ آینده گفت‌وگو با مردم بتواند منجر به ترمیم سرمایه‌ اجتماعی شود؟» گفت:«خیر؛ تا سال1400 چنین امکانی وجود ندارد اما در طول زمان خیلی چیزها دگرگون می‌شود. گرچه در حال حاضر چشم‌انداز روشنی پیش‌ِروی اصلاح‌طلبان وجود ندارد و جامعه تا سال 1400 اقبال خوبی به آنها نشان نمی‌دهد اما می‌شود با برنامه‌ای بلندمدت بازهم سرمایه‌ اجتماعی را بازسازی کرد».

شیرزاد علیرغم اذعان به پایگاه ضعیف اجتماعی اصلاح طلبان و نارضایتی مردم از کارنامه دولت، باز هم از همان ترفند نخ نما و تکراری «رقیب هراسی» و به عبارتی، «لولوتراشی از رقیب» استفاده کرده است.

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان چندی پیش با انتقاد از عملکرد دولت گفته بود:«توجه داشته باشید که دولت روحانی در سال‌های قبل خیلی مسائل کم اهمیت‌تر از کرونا را هم نتوانست مدیریت کند…من معتقدم انتظار مدیریت این شرایط از آقای روحانی اساسا انتظاری واهی است زیرا او مدت‌هاست که به طور جدی نشان داده هیچ برنامه‌ای ندارد و دچار روزمرگی شدید است…حتما ارزیابی جامعه مدنی در سال آینده از عملکرد روحانی و دولت به مراتب منفی‌تر و سیاه‌تر از قبل خواهد بود…البته اگر آقای روحانی این وزرای ضعیف و نالایق را از دور خود کنار بزند و یکسری آدم‌های باتجربه را برای مدیریت کرونا روی کار آورد، در همین شرایط تحریم و با همین محدودیت منابع هم می‌توان تصمیمات خوبی گرفت».

پیش از آن، «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران در اظهارنظری مشابه گفته بود:«بحران مدیریت مدیران ناکارآمد در دولت اول آقای روحانی در دولت دوم نیز نمایان شد و مشکلات امروز را به وجود آورد».

روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز چندی پیش نوشته بود:«باید قبول کنیم از سال ۹۲ به بعد که اصلاح‌طلبان مناصب بیشتری را از طریق انتخابات‌ها کسب کردند، ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها و بی‌توجهی به شاخص‌ها و اصول مدیریت که پیش زمینه و ضرورت توسعه است، مغفول‌تر ماند».

«فائزه هاشمی» نیز پیش از این گفته بود:«روی صحبت در این بخش، دولت و شورای شهر و شهرداری تهران است…در نهادهای در اختیار اصلاح طلبان تقریباً منافع قومی و قبیله‌ای و باندی و حزبی و جناحی و خانوادگی به منافع ملی و حقوق مردم می‌چربد».

در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 96، اصلاح طلبان مدعی شدند که اگر آقایان رئیسی یا قالیباف به ریاست جمهوری برسند، شرایط کشور بحرانی شده و دلار 5 هزارتومان خواهد شد. در نهایت روحانی در انتخابات پیروز شد؛نکته قابل تأمل اینجاست که دلار در دولت دوم روحانی تا آستانه 20 هزارتومان نیز افزایش یافت!

چندی پیش «صادق خرازی» از فعالین اصلاح طلب گفته بود:«من جریان اصلاحات را فاقد هدف و برنامه می دانم». طیف اصلاح طلب نه کارنامه قابل دفاعی دارد و نه برنامه ای برای اداره کشور، برای همین صرفا در پی رقیب هراسی است.

** هاشمی‌طبا: کاری از نمایندگان مجلس یازدهم ساخته نیست

«مصطفی هاشمی طبا» کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری 96 در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«نمایندگان مجلس یازدهم…غیر از نطق و صحبت و تذکر در مجلس کاری از پیش نخواهند رفت. ممکن است طرح‌هایی هم بدهند یا حرف‌های بزرگی بزنند اما تمام آنها شعار است و پشتوانه‌ای هم ندارد و بعید است که بتوانند اقدامی کنند که پشتوانه‌های مالی داشته باشد یا حتی در حد عملکرد بخواهند پیشروی کنند».

هاشمی طبا در ادامه گفت:«نمایندگان مجلس یازدهم فقط به گذران وقت مشغول می‌شوند و نهایتا نطق و تذکر بدهند. حتی اگر در جهت تاثیرگذاری بر شرایط هم گامی بردارند و بخواهند طرحی ارائه بدهند این طرح‌ها هم بازی با کلمات است و امکان عملی ندارد…با این وضع امروز کشور و نمایندگان مجلس یازدهم و باتوجه به سوابق برخی آنها به راحتی می‌توان دریافت که کار خاصی از آنها ساخته نیست. ممکن است لفاظی کنند یا در قالب شعار و جمله حرف‌های تندی بزنند اما کاری از پیش نمی‌برند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت:«اینکه جریان اصولگرا به‌طور یکدست یا جریان اصلاح‌طلب به‌طور یکصدا بر کشور حاکمیت پیدا کند هیچ‌تفاوتی در اصل موضوع و مشکلات کشور ندارد مگر اینکه یکدستی اصلاح‌طلبان منجر به تغییر سیاست‌های خارجی کشور باشد و توسط آن مسائل و مشکلات داخلی هم حل شوند».

اصلاح طلبان در هفته های اخیر، مجلس یازدهم را «پوپولیست»، «تندرو»، «کم تجربه»، «خام»، «اهل شعار» و…نامیده اند، این در حالی است که هنوز مجلس یازدهم شروع به کار نکرده است.

تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس یازدهم را جوانان مومن، متخصص و انقلابی تشکیل داده اند. برخی از منتخبان مردم در مجلس یازدهم از هفته های گذشته با برگزاری نشست های متعدد با صاحبنظران، فعالان عرصه تولید، شرکت های دانش بنیان و متخصصان جوان در تلاش هستند تا اقدامات قابل توجهی برای رفع مشکلات مردم انجام دهند.

این مسئله برای اصلاح طلبان یک زنگ خطر جدی است. چه آنکه این طیف نه در دولت، نه در مجلس و نه در شورای شهر و شهرداری تهران به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ندارد.

بنابراین مردم قطعا کارنامه مجلس یازدهم را با مجلس دهم که سلفی حقارت و اروپاگردی و کمیته رفع حصر را در کارنامه خود دارد، مقایسه خواهند کرد. همان اتفاقی که در مقایسه کارنامه قالیباف در شهرداری با کارنامه اصلاح طلبان در شهرداری رخ داد.

در روزهای گذشته، «علی مطهری» نماینده اصلاح طلب مجلس گفته بود که اگر قالیباف هم رئیس مجلس شود، اتفاق خاصی رخ نمی دهد!

اصلاح طلبان از مقایسه کارنامه مجلس یازدهم با مجلس دهم هراس دارند و این مسئله کار این طیف را برای انتخابات 1400 بسیار سخت خواهد کرد.

فعالین اصلاح طلب همچنان مدعی هستند که دیپلماسی انفعالی،مشکللات اقتصادی کشور را رفع خواهد کرد. این در حالی است که برجام، تجربه ای عبرت آموز در این زمینه است.

** خباز: مردم از محدودیت های دولت خبر ندارند

«محمدرضا خباز» استاندار سابق سمنان که چندی پیش با برگزاری مراسم «رونمایی از پلاک منزل پدری روحانی»، با واکنش بسیار منفی مردم و کارشناسان مواجه شد، در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «دولتِ شبانه روز» نوشت:«در این شرایط بحرانی و دست بسته دولتمردان برای اداره کشور نباید از حق گذشت و باید گفت که کسی از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان و نیروهای اجرایی نسبت به این بحران‌ها بی‌تفاوت نبوده و نقش تماشاچی نداشته‌اند. کما اینکه رییس‌جمهوری نیز دیروز در سخنرانی خود در جلسه هفتگی هیات دولت شهادت داده که وزرا و مسوولان تا پاسی از شب در محل کار مشغول فعالیت و خدمت هستند».

خباز در ادامه نوشت:«نباید محدودیت‌ها و معذوریت‌های دولت را نادیده گرفت. به گمان من البته مردم از این معذوریت‌ها و محدودیت‌ها خبر ندارند و شاید بهتر است، دولتمردان در این زمینه بیشتر و صریح‌تر اطلاع‌رسانی کنند. به هر روی بر کسی پوشیده نیست که از رییس‌جمهوری تا همه وزرا، روسا و مسوولان تلاش شبانه‌روزی دارند».

اصلاح طلبان از یکسو می گویند «دولت اختیارات لازم را ندارد» و «مجلس در رأس امور نیست»، اما وقتی فصل انتخابات فرا می رسد، برای حضور در پاستور و بهارستان، سر و دست می شکنند! این رفتار مصداق بی مسئولیتی و توهین به شعور مردم است.

برخلاف ادعای پرتکرار اصلاح طلبان، دولت، امکانات و اختیارات بسیار گسترده ای دارد. مشکل دولت آقای روحانی این است که اهتمام و اراده ای برای بهره مندی از این اختیارات ندارد و مشکل طیف اصلاح طلب نیز این است که با دروغ کمبود اختیارات، همیشه از پذیرش مسئولیت اقدامات خود شانه خالی می کند.

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاحات چندی پیش با اشاره به اختیارات گسترده رئیس جمهور گفته بود:«مدت‌هاست که شاهد تشکیل نهاد جدیدی تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران قوا و به ریاست رئیس‌جمهور با اختیارات بسیار بالا و فراقانونی هستیم. بدین نحو که اگر چیزی را مصلحت دیدند که در قانون وجود نداشته می‌توانند اجرا کنند و بعداً به مجلس مراجعه کرده و آن را قانون کند. آقای رئیس‌جمهور در این حد اختیارات دارد اما اتفاق خاصی نیفتاده است».