جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

آمریکا پرونده پرتاب ماهواره نظامی سپاه را ‘به شورای امنیت می‌برد’

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کشور قصد دارد پرونده پرتاب ماهواره نظامی سپاه پاسداران را به شورای امنیت ببرد.مورگان اورتگاس به بی‌بی‌سی فارسی گفت که پرتاب این ماهواره از نظر ایالات متحده نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.خانم اورتگاسگفت آمریکا از شورای امنیت خواهد خواست که درباره این پرتاب تحقیق کند و اطمینان حاصل کند که اقداماتی که کشورها در سرپیچی از قطعنامه‌های سازمان ملل انجام می‌دهند برای آنها عواقبی خواهد داشت.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه سوم اردیبهشت اعلام کرد که اولین ماهواره نظامی خود با نام نور را با موشک ماهواره‌بر قاصد “با موفقیت” به فضا پرتاب کرده و در مدار قرار داده است.ساعاتی پیش مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم گفت که ایران باید به خاطر پرتاب این ماهواره مسئول شناخته شود و پاسخگو باشد.آقای پومپئو درباره پیامدهای این اقدام به ایران هشدار دادوگفت که ایران باید به خاطر پرتاب این ماهواره مسئول شناخته شود و پاسخگو باشد.آمریکا برنامه ماهواره‌ای ایران را پوششی برای آزمایش‌های موشکی می‌داند و بارها از آن انتقاد کرده است.

قطعنامه ۲۲۳۱

آقای پومپئو ساعاتی بعد از انتشار خبر پرتاب ماهواره گفت که اظهار نظر درباره جزییات این پرتاب را به عهده وزارت دفاع آمریکا می‌گذارد اما افزود: “وقتی درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حرف می‌زنیم، به نظرم همه کشورها متعهدند که به این سازمان رجوع کنند و ببینند آیا این پرتاب با قطعنامه سازگار است یا نه. من فکر می‌کنم به هیچ وجه این طور نیست و ایران باید پاسخگوی اقداماتش باشد.”اشاره آقای پومپئو به قطعنامه مصوب شورای امنیت در سال ۲۰۱۵، بعد از توافق هسته‌ای ایران است که در آن از جمهوری اسلامی درخواست شده از هرگونه فعالیت مربوط به توسعه موشک‌های بالیستیک قادر به حمل کلاهک اتمی خودداری کند. ایران می‌گوید برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قابل مذاکره نیست.ساعاتی قبل از هشدار وزیر خارجه آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده هم گفته بود که به نیروی دریایی کشورش دستور داده قایق‌های ایرانی را که برای کشتی‌های آمریکایی مزاحمت ایجاد می‌کنند، هدف قرار دهند و نابود کنند.

این دستور یک هفته بعد از تازه‌ترین رویارویی قایق‌های سپاه با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس صادر شد.

برنامه فضایی نظامی؟

وزیر امور خارجه آمریکا گفت پرتاب امروز “ثابت کرد که هر آنچه در تمام این مدت درباره ایران می‌گفتیم، درست بود.”

او گفته سپاه درحالی “ماهواره نظامی” به مدار زمین فرستاده که ایران قبلا گفته بود برنامه ماهواره‌ایش نظامی نیست و صرفا جنبه اقتصادی دارد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، گفته است که با پرتاب ماهواره نور “سپاه امروز فضایی شد”.

آقای سلامی تاکید کرده که پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست و “دستاوردی راهبردی” برای ایران به شمار می‌آید.

او گفته “امروز ما می توانیم جهان را از فضا رویت کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.”

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی ایران صبح روز چهارشنبه با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است که این موفقیت سپاه پاسداران بازتاب زیادی در رسانه های بین المللی داشت. نکته مهم این است که منابع اطلاعاتی و رسانه ای غربی اطلاعی از زمان و مکان پرتاپ ماهواره نداشتند که همین مسئله منجر به غافلگیری آن ها شده است.

بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

بین الملل تابناک:  ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی ایران صبح روز چهارشنبه با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است که این موفقیت سپاه پاسداران بازتاب زیادی در رسانه های بین المللی داشت.

این ماهواره از ماهواره‌بر 3 مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار 425کیلومتری زمین قرار گرفت.

در همین راستا پایگاه خبری شبکه «روسیا الیوم» نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اولین ماهواره نظامی این کشور را با نام ماهواره «نور 1» از ماهواره‌بر 3مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران به شکل موفقیت‌آمیز پرتاب کرده و این ماهواره در مدار 425 کیلومتری از سطح زمین قرار گفت. این رویداد یک پیروزی و دستاورد بزرگ در زمینه توسعه موشکی ایرانی به شمار می‌آید.

بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

پایگاه اینترنتی نشریه جروزالم پست در خبری فوری نوشت: «تلویزیون دولتی ایران گزارش داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نخستین ماهواره نظامی خود را در مدار زمین قرار داد.»
بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

«فرانس 24» نیز گزارش داد که ایران امروز از پرتاب موفقیت‌آمیز اولین ماهواره نظامی خود خبر داده و این ماهواره کاملا در مدار قرار گرفت.

خبرگزاری اسپوتنیک پرتاب ماهواره نظامی ایران را “دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران” برشمرده و خاطرنشان کرد که پیش از این در خبرها، اطلاعاتی از پرتاب سه ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران منتشر شده بود و این که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با تأکید بر این که فعالیت هفت سال گذشته این پژوهشگاه در پیشرفت فناوری فضایی تاثیرگذار بوده، بیان داشته که در حوزه طراحی و ساخت ماهواره نیز ماهواره مخابراتی ناهید ۱ را به پایان رسانده که آماده پرتاب است و ماهواره سنجشی پارس ۲ هم در دست تجمیع است، همچنین مدل مهندسی ماهواره ناهید ۲ نیز پایان رسیده و مراحل ساخت مدل کیفی و پروازی آن در دست اقدام است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات سپاه نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران امروز چهارشنبه از قرار گرفتن نخستین ماهواره نظامی این کشور در مدار زمین خبر داد».

بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

شبکه تلویزیونی الجزیره بلافاصله پس از پرتاب ماهواره نظامی «نور»، این خبر را در شبکه خود پوشش داد و موفقیت‌آمیز بودن و قرار گرفتن آن در مداری به ارتفاع ۴۲۵ کیلومتری از سطح زمین را اعلام کرد.

بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

خبرگزاری شینهوآی چین به پوشش خبر «قرار گرفتن موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور در مدار زمین از سوی سپاه پاسداران» پرداخت.

بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

شبکه یورونیوز هم «قرار گرفتن ماهواره نور در مدار زمین از سوی سپاه پاسداران» را در فهرست عناوین مهم اخبار خود قرار داد.

پایگاه «آی ۲۴ نیوز» در خبری فوری به موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در قرار دادن ماهواره نظامی نور در مدار زمین پرداخت.

شبکه ان‌بی‌سی شیکاگو با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر خود به پوشش خبر «قرار گرفتن ماهواره نور در مدار زمین» پرداخت.

پایگاه روزنامه ینی شفق ترکیه خبر موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در قرار دادن ماهواره نظامی نور در مدار زمین در فهرست اخبار مهم خود قرار داد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز با پوشش خبر نخستین ماهوار نظامی ایران نوشت: «سپاه پاسداران ایران اعلام کرد یک ماهواره نظامی را با موفقیت در مدار قرار داد.»

بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

نشریه صهیونیستی دبکا فایل ضمن پوشش خبر «قرار گرفتن نخستین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین»، موفقیت‌آمیز بودن آن را «ادعایی» خواند و نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مدعی است پرتاب ماهوار نظامی موفقیت آمیز بوده است».

شبکه عرب نیوز ضمن پوشش خبر «قرار گرفتن نخستین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین» نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می‌گوید این ماهواره را در میان تنش‌های آمریکا در مدار قرار داده است.»

بازتاب گسترده پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران در رسانه های جهان/ چرا ناظران بین المللی غافلگیر شدند!؟

پایگاه خبری النشره لبنان نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران دو ماه پس از پرتاب ناموفق ماهواره ظفر طی ماه‌های گذشته که البته بعد نظامی نداشت٬ امروز اولین ماهواره نظامی خود را پرتاب کرد که کاملا در مدار قرار گرفت.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نیز در بخش اخبار مهم خود به موضوع پرتاب ماهواره نظامی ایران پرداخته و نوشت: وبسایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح امروز از پرتاب موفقیت‌آمیز اولین ماهواره نظامی این کشور طی دو مرحله خبرداد که در مدار 425 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

پایگاه خبری المصری الیوم نیز گزارش داد که صبح امروز چهارشنبه 22 آوریل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توانست اولین ماهواره نظامی این کشور طی دو مرحله به شکل موفقیت‌آمیز پرتاب کند.

در همین راستا پایگاه خبری العهد لبنان هم پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی «نور» ایران را تیتر اصلی اخبار خود کرد.

روزنامه الشرق هم در این زمینه گزارش داد که مقامات ایرانی صبح امروز از پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی این کشور به نام «نور 1» خبر دادند که دستاورد بزرگی در زمینه توسعه موشکی ایران به شمار می‌آید.

پایگاه خبری فلسطین‌الیوم هم به موضوع پرتاب اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح امروز نخستین ماهواره نظامی این کشور را از ماهواره‌بر 3 مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران به شکل موفقیت‌آمیز پرتاب کرد و کاملا در مدار قرار گرفت.

پایگاه اطلاع رسانی الغد عراق هم امروز نوشت: اولین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
این پایگاه اطلاع رسانی با اشاره به اینکه این ماهواره توسط موشک حمل کننده قاصد بر روی مدار زمین قرار گرفته است ، افزود: موشک قاصد از بیابان های مرکز ایران پرتاب شده است .
الغد اضافه کرد: این دستاوردی بزرگ برای ایران در زمینه موشکی ایران است.
شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق نیز با بازتاب این موفقیت بزرگ گزارش داد که با قرار گرفتن این ماهواره نظامی ایران بر روی مدار زمین، این کشور به موفقیت بزرگی دست یافت که نشاندهنده توانایی این کشور در زمینه موشکی است.
بی اطلاعی و غافلگیری
نکته مهم این است که منابع اطلاعاتی و رسانه ای غربی اطلاعی از زمان و مکان پرتاپ ماهواره نداشتند که همین مسئله منجر به غافلگیری آن ها شده است.
براساس گزارش کارشناسان نظامی، در پرتاب های قبلی همچون سیمرغ به علت طولانی بودن فرایند آماده سازی و مونتاژ روی سکوی ثابت تقریبا از یک هفته قبل پرتاب ماهواره پیش بینی می شد؛ ولی موشک قاصد ظاهرا نیاز به مونتاژ در محل پرتاب ندارد و دارای قابلیت های تاکتیکی بهتری است و احتمال دارد از سکوی متحرک هم پرتاب شود.