چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزارت بهداشت: واکنش به فیلم شتر و درمان کرونا!

وزارت بهداشت: واکنش به فیلم شتر و درمان کرونا!

جهانپور درباره سبقت گرفتن آمار مبتلایان کشورمان از چین گفت: سوالات چین را از من نپرسید؛ ممکن است موجب دلخوری یا داستان شود؛ به هر حال، چین تجربیاتی در مراکز متعدد دانشگاهی در این حوزه داشت که انتقال آنها سودمند بود. البته ما از چین یا هر کشور دیگری کپی/پیست نکردیم و مدل خودمان را داشتیم که تا به امروز موفق بوده است. اینکه بعدا چه خواهد شد قابل پیش بینی نیست.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان گفت: من نمی‌توانم پاسخگوی افزایش تردد‌ها و سفر‌های غیر ضروری باشم؛ همه دنیا به سمت بازگشایی رفته‌اند و مختص به ما نیست.

به گزارش «تابناک»، دکتر کیانوش جهانپور در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامی داشت هفته سلامت که از امروز آغاز شده، در پاسخ به سوالی در  خصوص لغو ممنوعیت سفر و گزارش های رسیده از افزایش ترددهای جاده‌ای در نقاط مختلف کشور، گفت: در خصوص افزایش ترددها باید از خود مسافرین و آنهایی که تردد می‌کنند سوال کرد، به ویژه اگر سفر غیرضروری رفته باشند که آسیبش بیش از همه متوجه خودشان و اطرافیانشان است. البته اینکه تردد‌ها ضروری است یا نه را من نمی‌توانم قضاوت کنم.

وی با تاکید بر اینکه دلیل افزایش ترافیک در شهر‌ها، استفاده مردم از خودرو‌های شخصی و توصیه مسئولان به این امر و حتی تک سرنشین بودن خودروهای سواری است، گفت: همه دنیا به سمت بازگشایی رفته‌اند و امروز اصلاً استثنایی نداریم و پیشتر هم تاکید شده بود که اقداماتی مانند قرنطینه را نمی‌توان در طولانی مدت در دستور کار قرار داد و همه جوامع در دنیا توان ادامه این اقدامات برای طولانی مدت را ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: نکته کلیدی در این میان است که باید بدانیم چیزی تمام نشده و باید نکات بهداشتی را رعایت کرد و حتی باید بیش از پیش به اجرای هرچه صحیح‌تر فاصله گذاری اجتماعی بپردازیم و نکات بهداشتی را رعایت کنیم، چراکه مثلا قبلا در خانه بودیم و نیازی به استفاده از ماسک نبود اما اکنون که بیرون می‌رویم هم لازم است ماسک بزنیم و هم مرتب دست هایمان را با آب و صابون بشوریم. این را هم یادآوری کنم که همچنان مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است و ۲۰ میلیون نفر از جمعیتی که با بازگشایی این مراکز در خیابان‌ها بودند کاسته شده است.
متوفیان اعلام شده بیش از آمارهای قطعی است/ نمی‌توانم پاسخگوی افزایش ترددها باشم/ واکنش به «فیلم شتر»!
وی در پاسخ به سوالی درباره ویدیوی منتشر شده درباره خوردن ادرار شتر برای درمان کرونا گفت: وزارت بهداشت ناظر بر حریم خصوصی افراد نیست و نه در این زمینه کارویژه‌ای داریم که هر فردی ممکن است برود ادرار شتر یا گاو را مصرف کند و نه اطلاعاتی در این خصوص داریم. البته یک نکته درباره فیلم اینکه شتری هم که در آن کلیپ وجود دارد، عربی نیست و نژادی از کشور‌های سردسیر است. احتمالا خواص آن با هم متفاوت است!

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: روزی در هند گفته می‌شود که از ادرار گاو استفاده شود و ممکن است روزی کسی در جایی از دنیا رفتار دیگری داشته باشد. هر فردی می‌تواند به اصطبل برود و هرچیزی را مصرف کند، ولی هیچکدام از این موارد مورد تأیید وزارت بهداشت نیست. این افراد ممکن است رژیم های غذایی خاصی داشته باشند یا اتخاذ کنند یا مشکلات شخصیتی و اجتماعی داشته باشند که حتی ممکن است نیازمند درمان باشد.

وی در ادامه گفت: علم طب، تجربی است و تک تک گزاره‌های آن قابل اصلاح و ویرایش است. گزاره‌های طبی در طول تاریخ تجربه شده و اگر سودمند نباشد کنار می‌رود. ولی وقتی گزاره‌ها توسط برخی افراد به منابع مقدس منسوب می‌شود، دیگر قابل تست نیست و بر مبنای یکی از انواع مغالطه اتفاق می‌افتد که امور را به مسائل مقدس گره می‌زنند تا قابل رد نباشد. باز هم از این کارها رخ خواهد داد که شاید برای انبساط خاطر افراد باشد و بیش از آن ارزش ندارد.

جهانپور در پاسخ به سوال «تابناک» درباره سبقت گرفتن آمار مبتلایان کشورمان از چین و اینکه چه درس های از چینی ها گرفتیم که درست نبود و چه درس هایی از ایشان نگرفتیم؟، گفت: سوالات چین را از من نپرسید؛ ممکن است موجب دلخوری یا داستان شود [با لبخند] به هر حال، چین تجربیاتی در مراکز متعدد دانشگاهی در این حوزه داشت که انتقال آنها سودمند بود و در این تردیدی نیست.
وی افزود: انتقال این تجربیات و دانش که حتی با سفر گروه های علمی آنها به کشورمان همراه بود، به ویژه تجربیاتی که در هفته‌های اولیه مقابله با این بیماری داشتند، سودمند بود و در این تردیدی نداریم. این فرایندی است که اصطلاحا به آن مدیریت دانش می‌گویند. اما این به آن معنا نیست که ما از چین یا هر کشور دیگری کپی/پیست می‌کنیم، بلکه ما اینجا اساتید، محققین و مدیران تدبیر‌هایی را در نظر می‌گیرند و ما مدل خودمان را داشتیم و داریم که تا امروز هم قابل دفاع است.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در ادامه گفت: تا امروز که ۸ هفته از شناسایی نخستین موارد ابتلا به این بیماری در کشور می‌گذرد و روند افزایشی و بعد کاهشی و ثبات نسبی را تجربه کردیم، اتفاق مثبتی رقم خورده و همه چیز در کل قابل قبول است، اما اینکه از امروز به بعد چه می‌شود را نمی توانیم پیش بینی کنیم و لازم است 15 روز یا یک ماه بعد در این باره اظهار نظر کنیم.
وی افزود: خوش‌بختانه همزمانی این بیماری در ایران و برخی کشورهای اروپایی، آمریکایی و کشورهای توسعه یافته کمک می‌کند که با قیاس با آنها بتوانیم از نسبت موفقیت و موفقیت نسبی حرف بزنیم. اینکه شرایط خودمان را با کشورهایی قیاس کنیم که جمعیت کمتر یا مساحت کمتر دارند و یا تخت بیمارستانی شان بیشتر است و این را هم مد نظر قرار دهیم که ما با تحریم های ظالمانه هم مواجه هستیم. اینها شاهد زنده هستند و می توان با مقایسه شرایط کشورمان با آنها به نکاتی پی برد.
جهانپور با تاکید بر اینکه این همزمانی موجب شده انتقادات کاهش پیدا کند، گفت: این به آن معنا نیست که همه کارها به نحو مطلوب و صحیح انجام شده اما به نظر می‌آید که کلیت امور در کشور با نمره قابل قبولی شروع شده و تا کنون ادامه یافته است. اگر به دو ماه گذشته برگردیم، توفیق نسبی در ایران داشتیم؛ با مجموع هزینه کرد و خساراتی که در ابعاد مختلف دیدیم، توفیق نسبی داشتیم و کمتر کشوری با ابعاد این بحران در ایران مواجه شد که توانسته باشد با این حجم از خسارت از این مرحله عبور کرده باشد.
واکنش به فیلم شتر و درمان کرونا!/ متوفیان اعلام شده بیش از آمارهای قطعی است/ نمی‌توانم پاسخگوی افزایش ترددها باشم/ مدل ما کپی و پیست از چین نبود و تا امروز قابل دفاع است/ گواهی فوت کرونا توسط پزشک صادر می‌شود
وی در پاسخ به سوالی در مورد ارائه راه حل‌های عجیب توسط برخی کارشناسان دعوت شده به صدا و سیما از جمله فرار از ابتلا با کرونا با بو کردن نارنج، گفت: وزارت بهداشت در موضوع‌های مختلف اسامی کارشناسان را به شورای سیاست گذاری صداوسیما اعلام می‌کند، اما تعداد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آن قدر زیاد است که قادر به تامین کارشناس برای حضور در همه برنامه‌ها نیستیم. نزدیک به 200 شبکه رادیویی و تلویزیونی به چند زبان داریم که تامین کارشناس برای همه شان مقدور نیست و گاهی عجیب ترین افراد را دعوت می‌کنند!
رئیس قرارگاه مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که آیا نمی شود یکبار برای همیشه افرادی که اظهارنظرهای شاز و عجیب مطرح می‌کنند را تحت تعقیب قرار داد؟، گفت: اگر افرادی در امر درمان مداخله کنند، پیگیری خواهیم کرد و سعی می کنیم بزرگترهایشان و سر منشاها را هم مورد پیگیری قرار دهیم چراکه اگر پرسنل مان بیش از این هم باشد، نمی‌توانیم همه این اظهار نظر‌ها را رصد کنیم و در این زمینه خبرنگاران به ما کمک می‌کنند و بسیاری از موارد را به اطلاع ما می‌رسانند. باید بپذیریم ۹۵ درصد جامعه طبیعی هستند، اما به هر حال ۵ درصد انحراف معیار هم داریم!
وی در پاسخ به سوالی در خصوص شایعات مطرح درباره درج علتی غیر از کرونا در گواهی فوت، گفت: اگر بیمار بر اساس کرونا فوت کرده باشد، باید فرم پنومونی کرونایی روی پرونده او باشد چراکه تنها این روزها نیست که با مدارک و مستندات کار داریم و بعدا همه این پرونده ها باید مورد بررسی و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی قرار گیرد. ابلاغ معاونت درمان وزارت بهداشت در این زمینه، دستورالعمل طبیعی است چراکه ده‌ها هزار نفر مشکوک به کرونا در کشور بستری شده‌اند و این اطلاعات برای مطالعات اپیدمیولوژیک بسیار مهم است.
جهانپور افزود: وقتی گواهی فوت صادر می‌شود، علت زمینه‌ای و ثانویه و نهایی در برگه ثبت می‌شود. علت ثانویه در گواهی فوت می‌تواند کرونا باشد و این گواهی توسط پزشک صادر می‌شود. چه کسی می‌تواند به پزشک اجبار کند که در گواهی فوت چیزی خلاف آن بنویسد؟ منِ پزشک که ۴ صفحه گواهی فوت را پر می‌کنم و در هر صفحه دو مهر می‌زنم و علت مرگ را می‌نویسم و جواز فوت و دفن را صادر می‌کنم، ۸ بار مهر و امضا کرده‌ام.
وی در ادامه گفت: حتی وزیر بهداشت نمی‌تواند به پزشک بگوید علت فوت در گواهی فوت را چیز دیگری بنویسد. هر پزشکی که می‌دانست بیمار به علت ابتلا به کرونا فوت کرده و ننوشته، مقصر است. وقتی گواهی صادر می‌شود، آنچه اتفاق افتاده و قطعی است را باید گواهی کرده باشد و اگر چیزی جز آن نوشته، گواهی فوت خلاف صادر شده است.
رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نامه اخیر وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر تکمیل پرونده مبتلایان به کرونا گفت: قبل از این‌که وزیر بهداشت این ابلاغیه را داشته باشد، معاون درمان وزارت بهداشت هم این موضوع را برای رفع مشکل ترخیص جسد‌های متوفیان صادر کرده بود. اعلام شده بود که شرح حال، علامت و سی تی اسکن می‌تواند برای پزشک موضوع را مشخص کند و از درج کلمه مشکوک برای متوفیان خودداری شود. بخشی از آمار متوفیان این است که تست مثبت ندارند، اما در آمار ما به عنوان مبتلا به کووید ۱۹ درج شده است. این موضوع باعث شد که اجساد تعیین تکلیف شوند و تعداد آمار مبتلایان فوت شده که در گواهی فوت کلمه کرونا درج شده، بیش از آمار تست قطعی متوفیان است.

وی افزود: وزیر بهداشت برای افراد بستری و تکمیل پرونده‌ها بخشنامه مجددی انجام داد و اعلام شد که تست‌های PCR حتما در پرونده‌ها درج شود. زیرا این شائبه مطرح شده بود که برای رایگان نشدن درمان بیماران کووید ۱۹ ممکن است کد دیگری برای بیمار ثبت شده باشد، اما الان همه مراکز موظف هستند که تست PCR چه منفی و چه مثبت را در پرونده بیمار درج کنند. در شرایط طغیان و بحران ممکن است در سرعت تشخیص و درمان اشکالاتی وجود داشته باشد. امروز که بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافته است، باید این هشدار به بیمارستان‌ها داده شود که قبل از گذشت زمان، نواقص احتمالی برطرف شود.

واکنش به فیلم شتر و درمان کرونا!/ متوفیان اعلام شده بیش از آمارهای قطعی است/ نمی‌توانم پاسخگوی افزایش ترددها باشم/ مدل ما کپی و پیست از چین نبود و تا امروز قابل دفاع است
جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص شائبه هایی که برخی مسئولان به آمار وارد می‌دانند، گفت: برخی از اعضای شورای شهر تهران امکان دارد بگویند که آمار انتخابات هم اشتباه است و در انتخابات تقلب شده؛ آیا این حرفشان درست است که حالا به آمار وزارت بهداشت اعتراض می‌کنند؟ ما موارد غیرقطعی و غیرشناسایی را نه می‌شناسیم و نه آمار می‌دهیم و تنها آمار قطعی را اعلام می‌کنیم و این به معنی این نیست که آمار غیرقطعی نداریم. آمار یعنی چیزی که شناخته شده است نه موارد شناخته نشده.
وی افزود: موارد منفی کاذب و شناسایی نشده وجود دارد، اما در آمار‌های وزارت بهداشت چنین آماری نداریم. برخی فکر می‌کنند چیز جدیدی کشف کرده‌اند و می‌گویند آمار‌های واقعی از آمار وزارت بهداشت بالاتر است. آماری که ما اعلام می‌کنیم موارد شناسایی شده است و فقط چیزی که مستند داریم و قطعی است را اعلام می‌کنیم و جز این هم اعداد دیگری را با فشار هیچ شخصی اعلام نخواهیم کرد و دوستان هم بیش از حد اصرار نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ما مسئولیتی در این زمینه نداریم که اگر کسی گفته آمار را قبول ندارد، در زمینه آن صحبت کنیم. برخی افراد کارشناس شمارش رای هستند تا شمارش علت مرگ و میر. ما در مورد یکی از دوستان گفتیم که کارشناس تولد است، وی بیان کرد کرد که آمار پاس کرده است. دوستان باید در حوزه‌ای اظهار نظر کنند که تخصص دارند. هیچ کدام از این افراد در زمینه علت فوت تخصص ندارند. این افراد در زمینه سابقه شمارش رای تخصص دارند، اما علت فوت خیر، بنابراین پاسخی در مورد این اظهار نظر‌ها ندارم. اگر کسی کارشناس پزشکی قانونی است و می‌تواند تفکیک کند که مرگ و میر‌ها به چه علت است، ما هم در کلاس درس آن‌ها شرکت می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: در خارج از کشور هم برخی افراد در کشور‌هایی هستند که ۹ تا ۱۰ درصد موارد شناسایی شده فوت کرده‌اند و بعد می‌گویند در ایران آمار مرگ و میر مشکوک است. در حالی‌که اول باید از دولت همان کشور سوال کنند که چطور ممکن است ۹ تا ۱۰ درصد شناسایی شده‌ها در آن کشور‌ها فوت کنند؟ البته بیش از ایران تست می کنند اما آمار شناسایی نشده هایشان بیشتر است. این را می شود از آمارهایشان دریافت که نرخ مرگ در آنها از نرخ جهانی بالاتر است.

جهانپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا بازار‌های سرپوشیده باز شده، اما اماکن مذهبی باز نشده؟، گفت: امسال ماه رمضان اعمال را به صورت فردی انجام دهید تا نکات هشدار دهنده کاهش پیدا کند و بتوانیم زودتر این اماکن را باز کنیم. اتفاقا اعمال عبادی که زودتر از همه امور مشمول دورکاری شده بودند. باید توجه کنیم که “بازگشایی” مسابقه نیست و اگر بشود به حرم ها رفت، من زودتر از همه در کربلا نایب الزیاره شما خواهم بود.

وی در پاسخ به اظهارنظری درباره گلایه کادر درمانی در برخی بیمارستان های تهران از مسئولان وزارت، گفت: آمار مبتلایان در تهران کاهش یافته به گونه ای که چند بیمارستان از خدمات رسانی کرونا خارج شده‌اند. قطعا تعداد مراجعه کنندگان و مبتلایان نسبت به هفته‌های گذشته در تهران کاهش یافته و امیدواریم این روند حفظ شود.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره میزان پایین فوت در ایران نسبت به کشور‌های اروپایی گفت: اگر آمار فوت را به نسبت کل بشناسیم، این عدد در ایران پایین‌تر است، اما همزمان باید تعداد بهبود یافتگان هم در نظر گرفته شود. تعداد بهبود یافتگان افزایش یافته و تعداد موارد فعال در کشور‌های اروپایی بیشتر است. شناسایی و اقدام زود هنگام در ایران منجر به این شد که موارد بهبود یافته افزایش پیدا کند. همه افراد بهبود یافته نیز مشخصات موجودی دارند.
وی افزود: کشور‌هایی که واکسن «ب ث. ژ» زده‌اند نیز احتمال داده می‌شود که رابطه‌ای بین شدت و عواقب ویروس کرونا با زدن این واکسن وجود دارد. البته این احتمال است و هنوز قطعی نیست اما خوش بختانه این واکسن از جمله واکسن هایی است که همه ایرانیان می زنند.