جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری!

بسته ویژه خبری!

تلفات حوادث رانندگی در کشور ۴۰ درصد کاهش یافته

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: به دنبال کاهش قابل توجه سفر‌ها در نوروز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اصل در خانه ماندن برای قطع زنجیره این بیماری، شاهد کاهش ۴۰.۶ درصدی تلفات حوادث رانندگی در کشور بودیم. در این مدت ۵۱۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که ۴۳۱ نفر از آنان مرد و ۸۲ نفر زن بودند. بر اساس این گزارش در نوروز امسال، استان تهران با ۵۲ فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشت، پس از آن استان فارس با ۴۵ و خوزستان و کرمان هر کدام با ۳۹ فوتی در رتبه‌های بعدی تلفات تصادفات قرار گرفتند. همچنین استان‌های ایلام با یک، یزد و قم هر کدام با چهار و زنجان با پنج فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز امسال را داشتند. در نوروز امسال ۲۹ اسفند (با ۴۴ فوتی) و ۲۷ اسفند (با ۴۳ فوتی) بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص دادند. بر اساس آمار‌های موجود از کل تلفات حوادث رانندگی نوروز امسال ۱۸۲ نفر راننده، ۱۶۵ نفر سرنشین، ۹۶ نفر عابرپیاده، ۵۹ نفر موتورسیلکت سوار و ۱۱ نفر نامعلوم بودند.

وزارت بهداشت در واکنش به انتشار کلیپ خوردن ادرار شتر

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ویدیوی منتشر شده در زمینه خوردن ادرار شتر برای درمان کرونا بیان کرد: این‌که هر فردی برود ادرار شتر را مصرف کند که وزارت بهداشت ناظر بر حریم خصوصی افراد نیست. در این زمینه نه کارویژه‌ای داریم و نه اطلاعاتی. شتری هم که در آن کلیپ وجود دارد، عربی نیست و نژادی از کشور‌های سردسیر است. احتمالا خواص آن با هم متفاوت است! وی ادامه داد: روزی در هند گفته می‌شود که از ادرار گاو استفاده شود و ممکن است روزی کسی در جایی از دنیا رفتار دیگری داشته باشد. این افراد ممکن است مشکلات شخصیتی و اجتماعی داشته باشند. رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: علم طب، تجربی است و تک تک گزاره‌های آن قابل اصلاح و ویرایش است. گزاره‌های طبی در تاریخ تجربه شده و اگر سودمند نباشد کنار می‌رود. ولی وقتی گزاره‌ها توسط برخی افراد به منابع مقدس منسوب می‌شود، دیگر قابل تست نیست و بر مبنای مغالطه اتفاق می‌افتد. باز هم از این رشته کار‌ها ادامه پیدا می‌کند و شاید این موارد برای انبساط خاطر افراد باشد و بیش از آن قابل ارزش نیست.

امام جمعه ایرانشهر پس از انتشار کلیپ جنجالی، استعفا داد

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با استعفای حجت الاسلام ابطحی، امام جمعه ایرانشهر به دنبال انتشار کلیپی از او در فضای مجازی موافقت کرد. به گزارس خبرگزاری «حوزه»، اخیراً کلیپی از حجت الاسلام سیدشجاع الدین ابطحی، امام جمعه ایرانشهر در حالی که داخل خودرو نشسته بود و به کارگران پول می‌داد، در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش‌هایی روبرو و موجب سوءاستفاده رسانه‌های معاند و هجمه علیه ائمه جمعه و روحانیت شد. پس از این واکنش ها، حجت الاسلام سیدشجاع الدین ابطحی، امام جمعه ایرانشهر با ارسال نامه‌ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، استعفای خود را اعلام کرد که مورد موافقت این شورا قرار گرفت. امام جمعه مستعفی ایرانشهر تاکید کرده قصد کمک به کارگران را داشته و از مردم ایرانشهر که اسباب تکدر خاطر آنان فراهم شده، پوزش طلبیده است.

۴۵ میلیون جوجه در آستانه معدوم سازی

غلامعلی فارغی، عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: انتشار تصویر معدوم‌سازی جوجه‌ها باعث حساس شدن جامعه و تعدادی از مسئولان شد، در حالی که این اتفاق در بسیاری از کشور‌های جهان نیز رخ می‌دهد و برای جلوگیری از آن باید سیاست‌های کلان را طوری در نظر گرفت که تقاضا برای این جوجه‌ها باشد. وی با بیان این‌که مرغداران در ایران براساس تکلیف دولتی و نیاز پیش‌بینی شده تولید می‌کنند، گفت: پیش از ماجرای کرونا به ما تکلیف شده بود که ۱۳۵ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار برای تبدیل شدن به جوجه و سپس مرغ برای تامین نیاز کشور تولید کنیم. با کاهش تقاضا تحت تاثیر شیوع، امروز وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که نیاز کشور حدودا ۱۰۰ میلیون جوجه است و ما می‌گوییم که نیاز حدودا ۹۰ میلیون جوجه خواهد بود. از این‌رو عددی بین ۴۵ تا ۳۵ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار مازاد در کشور تولید خواهد شد. عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این موضوع که برای جلوگیری از معدوم‌سازی نمی‌توان مرغ مادر را از چرخه تولید خارج کرد، اظهار کرد: در صورتی که این اتفاق بیفتد در آینده کشور با کمبود جدی مرغ مواجه می‌شود و از این‌رو با تغییر سیاست‌ها باید کاری کرد که مرغداران از روی اجبار به چنین تصمیمی نرسند. فارغی ادامه داد: یکی از گزینه‌های موجود در این حوزه خرید تخم‌مرغ‌های مازاد از سوی دولت است. به این ترتیب که این حدود ۴۵ میلیون تخم‌مرغ از مرغدار خریداری شود تا به این ترتیب از سویی جلوی زیان ماهانه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی این صنعت گرفته شود و از سوی دیگر جوجه‌ها نیز معدوم نشود.

زیباکلام: اصولگرایان تندرو در سال ۱۴۰۰ با آمریکا توافق می‌کنند!

زیبا کلام با بیان اینکه ترامپ می‌داند بر خلاف روحانی یا ظریف که در ایران کار‌ه ای نیستند، تندرو‌ها کاره‌ای هستند تصریح کرد: اگر او بتواند با آن‌ها به توافق برسد، این توافق مثل برجام نیست که تندرو‌ها زیرش بزنند و نگذارند موفقیت آمیز شود؛ بنابراین احتمال اینکه توافق یا نرمش قهرمانانه‌ای بین تندرو‌ها و ترامپ در سال ۱۴۰۰ صورت بگیرد بسیار زیاد است. یعنی تندرو‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت و سوی یک نرمش قهرمانانه بروند. این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: با مصیبت‌هایی که کرونا ایجاد کرده به علاوه وضع نامساعد اقتصادی و فشار‌های بیشتر از سوی آمریکا و جامعه جهانی، خطرات و تهدیداتی همچون اعتراضات آبان سال گذشته مسئله‌ای نیست که تندرو‌ها نسبت به آن تفاوت باشند. آن‌ها می‌دانند که واقعا دیگر مردم از نظر فشار‌های اقتصادی دارد جان شان به لب شان می‌رسد؛ بنابراین سعی می‌کنند به شکلی با کنار آمدن با آمریکا لااقل مقداری وضع اقتصادی بهتر شود. چون آن وقت روحانی هم نیست که اگر وضع اقتصادی بهتر شود سودش به او برسد بلکه وقتی وضع اقتصادی سال آینده در نتیجه کنار آمدن با ترامپ بهتر شود، همه سودش به تندرو‌ها می‌رسد و آن‌ها می‌توانند به قشرها و لایه‌هایی که به شدت تحت فشار اقتصادی هستند، بگویند ببینید وقتی روحانی بود وضع شما چگونه بود، ولی الان وضع چقدر بهتر شده است!

دو اقدام پاپ فرانسیس به درخواست آیت الله محقق داماد

در پی نامه‌ای که آیت الله محقق داماد به منظور رفع تحریم‌های ایران برای پاپ فرانسیس ارسال کرد، دو اقدام جالب توجه از سوی پاپ صورت پذیرفت: نخست پاپ با هدف تسکین آلام و درد‌های مردم ایران همزمان با عید پاک برای ایشان دعا کرد و در اقدام بعدی دستور داد دولت واتیکان به کلی کرافت سفیر آمریکا یادآور شود که مسئولیت‌های اخلاقی و ارزش‌های انسانی ایجاب می‌کند دولت آن کشور نسبت سیاست اعمال تحریم‌ها برای دسترسی مردم ایران به دارو و تجهیزات پزشکی در این شرایط سخت تجدیدنظر کند.

شورایی که یک سر آن شکوری راد باشد و سر دیگر آن کواکبیان، کاری از پیش نمی‌برد

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات، درباره تغییر «مانیفست اصلاحات» برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: من معتقدم چه با کرونا و چه بی کرونا بعد از انتخابات دوم اسفند و حتی قبل از این انتخابات-چنانکه قبلاً هم اعلام کردم-عمر شورای سیاست گذاری با این ساختار و ماهیت و مدیریت تمام شد. تاکید می‌کنم هم در شکل و هم در محتوا کار این شورا تمام است. یعنی اگر شکل این مجموعه هم عوض شود، مدیریت و فرم آن هم تغییر کند، شورایی که یک سر آن صادق نوروزی و شکوری راد باشد و سر دیگر آن کواکبیان و حسین کمالی اساساً این ساختار نمی‌تواند هیچ کاری را پیش ببرد. زیرا آن سری که من هم نسبت به آن انتقاد ضمنی دارم اساساً چیزی به عنوان مردم و جامعه مدنی و بحران‌های اجتماعی را در نظر ندارد و معتقد است تحت هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کرد./مهر

تحصیل‌کرده‌ها بیشتر نگران کرونا هستند

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به تازگی یک نظرسنجی ملی انجام داده تا مشخص کند مردم ایران در دوران شیوع ویروس کرونا بیشتر نگران چه موضوعات جامعه‌شناختی هستند. بیشترین آمار نگرانی مردم ایران بر اساس این نظرسنجی نگرانی ابتلا به ویروس است. در واقع ۶۱.۳ درصد از مردم نگران ابتلای خود یا یکی از افراد خانواده خود به ویروس کرونا هستند. اما در کمال تعجب در این نظرسنجی ۱۹.۷ درصد از مردم از ابتلای خود یا افراد خانواده به این ویروس نگران نبوده‌اند و ۱۸.۱ درصد هم این نگرانی را تا حدودی عنوان کرده‌اند. پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی نیز در قیاس با افراد بدون تحصیلات دانشگاهی بیشتر ترس ابتلاء به این ویروس را دارند. همچنین همه گروه‌های سنی گرفتار ترس و استرس ابتلا به ویروس کرونا شده‌اند. /تسنیم

تشدید همسرآزاری سنتی به دلیل کرونا

رضا جعفری سدهی، جامعه‌شناس و کارشناس بهزیستی گفت: به نظر می‌رسد شیوع کرونا سبب ظهور عوامل جدید در بروز یا تشدید آسیب‌های سنتی همسرآزاری شده و خشونت علیه زنان در شرایط بروز انواع بحران‌ها و فجایع طبیعی و انسان ساخت افزایش معناداری می‌یابد. گزارش‌ها از کشور‌هایی مانند چین، بریتانیا، آمریکا و بسیاری از کشورها، نشان دهنده افزایش موارد خشونت خانگی از زمان شروع بحران است. به طور مثال، آمار خشونت خانگی گزارش شده به پلیس جانگ ژو استان هوبی چین در فوریه ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، سه برابر بیشتر بوده است. /ایرنا

چرا کرونا مردان را بیش از زنان قربانی می‌کند؟

دانشکده بهداشت و مؤسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این پرسش که آیا میزان بروز و شدت ابتلاء به ویروس کرونا در مردان و زنان متفاوت است، اعلام کرد: به نظر می‌رسد در زمینه میزان مرگ و میر و آسیب پذیری به بیماری بین دو جنس تفاوت وجود دارد. شواهد به دست آمده نشان می‌دهد میزان مرگ و میر بین مردان بیشتر از زنان است. تفاوتی که تاکنون بین شدت و مرگ و میر بیماری بین دو جنس دیده شده است می‌تواند ناشی از تفاوت‌های جنسیتی یا ویژگی‌های سیستم ایمنی دو جنس یا رفتار‌های پرخطر بیشتر در مردان (مانند سیگار کشیدن) باشد. /مهر

ورود مجلس به ماجرای کُشتن و دفن جوجه‌های زنده یک روزه

احمد کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس، در واکنش به ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی در خصوص دفن جوجه‌های زنده یک روزه گفت: امروز از مسئولان ذی ربط، نمایندگان مختلف اتحادیه‌ها و انجمن‌ها دعوت کردیم به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیایند تا درباره این اتفاقات توضیحاتی دهند و برای حل مشکل پیش آمده در خصوص بازار مرغ هم‌اندیشی داشته باشیم. جدا از این جلسه، مکاتباتی واصل شده است و صحبت‌هایی هم با اعضای اتحادیه و انجمن داشتیم تا به اصل موضوع در خصوص اتفاق صورت گرفته پی ببریم.

برخی نذر کرده اند خود را عین”اصول دین” بپندارند

مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: برخلاف دستور اکید دین اسلام مبنی بر پنهان نگه داشتن کمک به مستمندان، امام جمعه ایرانشهر برای دادن چند اسکناس ۱۰ هزار تومانی به کارگرانی که بی‌کار مانده‌اند، در داخل خودرو نشست و در برابر دوربین فیلمبرداری با رفتاری غیرمحترمانه اقدام کرد. این رفتار خلاف دستور شرع و دور از مبانی اخلاقی و کرامت انسانی، بازتاب منفی وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته و هم‌اکنون در فضای مجازی دست به دست می‌شود. شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در برابر چنین رفتارهایی تا چه وقت می‌خواهد سکوت کند و بی‌عملی نشان دهد؟

کسانی که می‌گویند کرونا علامت ظهور است آبروی دین را می‌برند

«محمدتقی فاضل میبدی»، پژوهشگر مسائل دینی، درباره اینکه عده‌ای شیوع ویروس کرونا را علامت ظهور امام زمان (عج) می‌دانند، گفت: در دنیای طبیعت انسان شاهد رویداد‌های تلخ و شیرین است. بلا‌های بزرگ آسمانی قبلا هم آمده و در آینده هم خواهد آمد؛ از سقوط شهاب سنگ‌ها گرفته تا زلزله و سیل و آخرین آن کروناست که شاهد آن، هستیم؛ بنابراین کسانی‌که می‌گویند کرونا علائم ظهور است و لشکر خداوند است را نباید باور کرد این حرف‌ها خرافات، ترویج جهالت، آبروی دین بردن و آبروی خداوند را خراب کردن در بین جوانان است. خداوند به بشر عقل داده است برای همین کارها. /برنا

آمار دولتی قربانیان کرونا درست نیست

محسن هاشمی گفت: نام برخی بیماری‌ها را به‌جای کرونا جا می‌زنند، آمار واقعی دچارشدگان و جان‌باختگان کرونا با آمار‌هایی که دولت اعلام می‌کند فاصله بسیاری زیادی دارد. به علت تاخیر در اعلام ورود کرونا به ایران، حساب‌نکردن کشته‌شدگان پیش از آن، نبود تست کافی و جا زدن نام بیماری‌های دیگر مثل اختلال تنفس به جای، کرونا، شمار واقعی قربانیان کرونا چندبرابر آمار دولتی است. این اختلاف آمار به صورت کلی مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارد.

رئیس دیوان محاسبات به مجلس فراخوانده شد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ کل کشور گفت: قرار است رئیس و دادستان دیوان محاسبات سه‌شنبه هفته جاری برای ارائه گزارش و توضیحاتی درباره تفریغ بودجه ۹۷ در کمیسیون برنامه و بودجه حاضر شوند. محمدرضا رضایی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ کل کشور در گفتگو با فارس، اظهار داشت: گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه سال ۹۷ و به دنبال آن مطرح شدن مباحثی همچون حقوق‌های نجومی به مدیران و همچنین ابهام در موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی و انحراف بودجه‌ای ۴/۸ میلیارد دلاری میلیون تومانی، اعتراضات و انتقادات بسیاری از نمایندگان را در پی داشت. وی افزود: در همین رابطه برخی نمایندگان به هیأت رئیسه مجلس درخواست برگزاری جلسه‌ای مجدد با حضور رئیس دیوان محاسبات دادند چرا که اخیرا بیانیه عادل آذر در این خصوص ابهامات و انتقادات نمایندگان را پررنگ‌تر کرد. نماینده مردم جهرم با تاکید بر اینکه تکلیف انحراف بودجه‌ای ۴/۸ میلیارد دلاری در بوجه ۹۷ باید روشن شده و دولت در این خصوص پاسخگو باشد، تصریح کرد: هیأت در راستای درخواست نمایندگان اعلام کرد که قرار است سه‌شنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شود.

توصیه اصلاح طلب معروف برای بعد از کرونا

یک فعال سیاسی و استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر کرونا به تعویق فعالیت‌های علمی، اجتماعی و سیاسی خود گفت: بعد دوران قرنطینه باید برای برگزاری جلسات دفاع رساله دانشجویان، حضور در جلسات دادگاه و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برنامه ریزی کنیم. محسن رهامی با اشاره به تأثیر شیوع بیماری کرونا در زندگی شخصی و خانوادگی خود، اظهار کرد: این پدیده، فرصتی ناخواسته فراهم کرده و باصطلاح توفیق جبری شده که ساعات بیشتری را در خانه و همراه با خانواده صرف کنیم و بسیاری از کار‌ها و مطالعات مورد علاقه و عقب مانده را که فرصت لازم برای انجام آن‌ها فراهم نمی‌شد، الان جبران شود. ده‌ها کتاب در کتابخانه شخصی من در نوبت مطالعه بودند، ولی به علت اشتغالات روزانه، کمتر فرصت حتی تورق آن‌ها بدست می‌آمد، چه برسد به این که با حوصله به مطالعه آن‌ها بپردازم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کار و فعالیت‌های اجتماعی و کلاس‌های دانشگاهی از طریق فضای مجازی و غیر حضوری بطور منظم برگزار می‌شود. کلاس‌های عمومی مانند کلاس‌های فقه استدلالی، تفسیر قرآن مجید و اخلاق و معرفت دینی که قبلا هفتگی در کانون توحید تهران برگزار می‌شد، پس از شیوع کرونا با استفاده از فضای مجازی منظم تشکیل شده و بصورت زنده پخش می‌شود. وی با بیان اینکه جلسات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضوری همگی تعطیل شده و بعضا همفکری‌ها و مشورت‌ها در حد ضروری بصورت تلفنی و امثال آن انجام می‌شود، تصریح کرد: ولی انجام مصاحبه‌ها و صدور بیانیه‌های سیاسی و اجتماعی و امثال این امور، مانند گذشته بوده و روند عادی خود را دارد البته نوع نگاه به مسائل تا حدی تفاوت کرده و بنظر می‌رسد عمق بیشتری یافته است.

توصیه وزیر احمدی‌نژاد به روحانی

فعال اصولگرا گفت: دولت هرچه سریع‌تر باید سیاست‌های اقتصادی پس از کرونا را مدون کرده و به اجرا بگذارد. محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت هشتم در ارزیابی اقدامات دولت در مواجهه با ویروس کرونا، گفت: بزرگ‌ترین مشکل دولت تزلزل در تصمیم گیری است؛ برای مثال شاهد بودیم در مقاطع مختلف در این باره که مردم در قرنطینه بمانند تصمیمات متفاوتی گرفته شد. او ادامه داد: قطعا هزینه چنین تصمیماتی برای کشور بسیار سنگین است و اگر قرار باشد زنجیره این بیمار مهلک قطع شود بایستی تصمیمات قاطعی در این باره گرفته شود؛ لذا کشور‌هایی که توانستند درباره موضوع قرنطینه قاطعانه تصمیم بگیرند و این را برای عموم مردم اجرا کنند در زمان محدود موفق به مهار این بیماری شده که یکی از این نمونه‌ها کشور چین است وتجربه اش دراختیار ماست. ناظمی اردکانی افزود: علاوه بر این نباید تصمیماتی که به وسیله دولت اعلام می‌شود در مغایرت با تصمیماتی باشد که در ستاد مقابله با کرونا گرفته می‌شود، اما متاسفانه برخی اوقات این مغایرت‌ها را شاهد هستیم؛ برای مثال در این زمینه که آیا سلامت مردم بر معیشتشان اولویت دارد و یا بالعکس هنوز به تصمیم قاطعی دست نیافته‌اند و اینک اعلام می‌شود هر دو موضوع باید در کنار یکدیگر رعایت شوند مردم را در وضعیت دوگانه‌ای قرار داده و ما را یاد این صحبت در زمان انتخابات می‌اندازند که «هم چرخ‌های اقتصادی باید بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها» در حالی که شاهد این بودیم که هر دو دچار اختلال شدند.

تکذیب هک اطلاعات دانشجویان خارج از کشور

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان امور دانشجویان گفت: اطلاعات دانشجویان خارج از کشور از سازمان امور دانشجویان هک نشده است. بهزاد رسته‌من مطلق روز دوشنبه اظهار داشت: اخباری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر هک شدن سایت این سازمان و دسترسی به مدارک هویتی دانشجویان خارج کشور منتشر شد که این اخبار صحت ندارد. وی افزود: دسترسی به وبسایت سازمان امور دانشجویان پیوسته برقرار است و پیگیر برخورد قانونی با انتشاردهندگان این دسته از اخبار هستیم. مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: هم اکنون متقاضیان این سایت می‌توانند با مراجعه با آدرس اینترنتی www.saorg.ir به این سایت دسترسی پیدا کنند.

دیدار ظریف با بشار اسد در سایه کرونا

وزیر امور خارجه ظهر روز دوشنبه با رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه سوریه دیدار و گفتگو کرد. به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «محمد جواد ظریف» که به منظور دیدار با مقامات سوریه به دمشق سفر کرده است، ظهر امروز با «بشار الاسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. همچنین وزیر امور خارجه با معاون نخست‌وزیر و همتای سوری خود، «ولید المعلم» دیدار کرد و درخصوص موضوعات مختلف به گفتگو پرداخت. ظریف صبح امروز در صدر یک هیات سیاسی با استقبال «فیصل مقداد» قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه سوریه وارد دمشق شد.

شاخصه‌های رئیس و هیات رئیسه مجلس از نگاه وزیر احمدی‌نژاد

منتخب مردم اردبیل در انتخابات دوره یازدهم مجلس گفت: تدین، انقلابی‌گری، طهارت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مهم‌ترین شاخص‌های رهبر انقلاب برای نمایندگی مجلس است که رئیس و هیات رئیسه مجلس نیز باید این شاخصه‌ها را دارا باشند. علی نیکزاد منتخب مردم اردبیل در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: جبهه ائتلاف می‌بایست شعار‌های اساسی انقلاب، شاخص‌های رهبری و خواسته‌های مردم را جدی‌تر مطالبه کند. او افزود: تدین، انقلابی‌گری، طهارت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مهم‌ترین شاخص‌های رهبر انقلاب برای نمایندگی مجلس است که رئیس و هیات رئیسه مجلس نیز باید این شاخصه‌ها را دارا باشند. نیکزاد در ادامه نوشت: «وحدت حول گزاره‌های مصلحت اندیشانه و غیرانقلابی شکل نخواهد گرفت»

توضیح واعظی در مورد تصمیم ستاد کرونا برای اماکن مقدسه و حرم‌ها

رئیس دفتر رییس جمهور در خصوص تصمیم ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در خصوص حرم‌ها و اماکن مقدسه توضیح داد. محمود واعظی در واکنش به بازتاب ناقص تصمیمات جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا در برخی از رسانه‌ها در مورد حرم‌های مطهر و اماکن مقدسه گفت: این گونه تصمیمات در ستاد ملی بر اساس نظر کارشناسی کمیته‌های تخصصی ذیربط و شرایط کنترل بیماری و نقش تجمعات در گسترش آن، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتخاذ می‌شود و در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم قبلی ستاد در ارتباط با حرم‌های مطهر و اماکن مقدسه تا پانزدهم اردیبهشت تمدید شد. وی افزود: البته بازگشایی هرچه سریعتر اماکن بخصوص در ماه مبارک رمضان که ماه دعا و عبادت است، آرزوی همگانی است و برای بازگشایی و یا ادامه روند فعلی بعد از این تاریخ براساس شرایط بیماری و ارزیابی وزارت بهداشت از شرایط، تصمیم‌گیری خواهد شد.

آخرین وضعیت جسمی لاریجانی پس از ابتلا به کرونا

عضو هیات‌رئیسه مجلس در تشریح آخرین وضعیت جسمی علی لاریجانی پس از ابتلایش به بیماری کرونا، گفت: هنوز تست کرونای علی لاریجانی منفی نشده و او این هفته نیز در جلسات علنی حضور نخواهد داشت. احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت جسمی علی لاریجانی رئیس مجلس پس از ابتلایش به بیماری کرونا، گفت: حال عمومی آقای لاریجانی بهتر از قبل شده، اما همچنان امکان حضور در جلسات علنی مجلس را ندارد. وی با بیان اینکه به تازگی از علی لاریجانی تست کرونا گرفته شده است، اظهار داشت: در این تست مشخص شد که هنوز وجود ویروس کرونا در بدن او وجود دارد و جواب تست در زمینه بیماری کرونا منفی نشده است. عضو هیات‌رئیسه مجلس ادامه داد: آقای لاریجانی در جلسات فردا و پس‌فردای مجلس نیز حضور نخواهد داشت و احتمالا از هفته‌های آتی با نظر پزشکان در مجلس حضور یابد. امیرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: حضور و یا عدم حضور آقای لاریجانی در جلسات علنی مجلس منوط به نظر پزشکان است و نمی‌توان فعلا در این زمینه اظهارنظر کرد. پیش از این، حسن زمانی مشاور رئیس مجلس در گفت‌وگویی با تسنیم از بهبود وضعیت جسمی علی لاریجانی پس از ابتلایش بیماری کرونا خبر داده بود.