جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی !

بسته ویژه خبری-تحلیلی !

خطر بیکاری ۴ میلیون نفر در کشور با ادامه تعطیلی بنگاه ها

به دلیل قرنطینه کرونا، تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در خوزستان به بیش از ۳ برابر رسیده است. دولت و قشر برخوردار جامعه باید پیش‌بینی‌های لازم برای این مشکلات را داشته باشند.

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

۱ میلیارد یورو کم است، پول آستان قدس را هم می‌خواهیم!

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی، طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

“اگر نهادهای ثروتمند که در حوزه اقتصادی فعال هستند یاری می‌کردند حتما دولت آقای روحانی نیز به ‌سمت‌وسوی قرنطینه کشور حرکت می‌کرد. اگر منابع مالی خوبی برای دولت وجود داشت و یا به‌فرض ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بنیاد مستضعفان، آستان قدس، اوقاف و… دولت را یاری می‌کردند و مقداری از سرمایه‌های خود را به‌دولت برای مبارزه با کرونا اختصاص می‌دادند، دولت می‌توانست نه‌تنها یک ماه بلکه شش ماه کشور را قرنطینه و ارزاق و مایحتاج مردم را تامین کند و به‌سرعت نیز کرونا را کنترل و برآن فائق آید. “!

او می‌افزاید: با این حال آنچه مشخص است با همه این محدودیت‌ها بسیاری از کشورها هنوز نتوانستند مثل ایران در مواجهه با کرونا موفق عمل کنند.[۱]

*مدتی پیش از این، بهزاد نبوی، از دیگر فعالان اصلاح‌طلب نیز در اظهاراتی گفته بود: در کشور ما چهار نهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند؛ ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان، هیچیک از اینها ارتباطی با دولت و مجلس ندارند! [۲]

بایستی اینطور نتیجه گرفت که افرادی که چنین سخنانی را مطرح می‌کنند خود را به تجاهل زده‌اند و نمی‌خواهند به مردم بگویند که دولت در ایران اختیاردار بیش از ۹۵ درصد از بودجه، اجرائیات و درآمدهای کشور است.

بعد دیگر این تجاهل نیز بزرگنمایی درباره واقعیت و میزان داشته‌های نهادی انتصابی کشور است.

داشته‌هایی که هرگز در سطح ادعای این افراد نیست زیرا اگر چنین می‌بود اساساً حقیقت رقابت‌های ریاست‌جمهوری زیر سؤال می‌رفت و این سمت در ساختار اداری ایران به یک سمت تشریفاتی تبدیل می‌شد. که صد البته چنین نیست.

در این باره می‌توان به گفته‌های مقامات این نهادها بعنوان مسئولان آگاه نیز مراجعه کرد…

پیش از این، پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در سخنانی پیرامون حجم دارایی‌های این نهاد ملی گفته بود: ما جای دولت را نمی‌گیریم، در این باره غلو شده است. همه بنیاد را روی ترازو بگذاریم نسبت به دولت یک درصد هم نیست. [۳]

در همین حال، مهدی برادران، قائم مقام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی نیز چندی قبل در واکنش به بزرگنمایی از دارایی‌های آستان قدس تأکید کرده بود: سهم سازمان اقتصاد رضوی اصلاً –حتی- درصدی از اقتصاد ایران را شامل نمی‌شود. شما اگر صد شرکت برتر کشور را مشاهده کنید متوجه خواهید شد شرکت‌های تابعه آستان اصلاً در این فهرست قرار ندارند. و در صنایعی مانند پتروشیمی، مخابرات و … اصلاً نامی از آستان قدس وجود ندارد.

به گزارش الف، او گفته بود: مجموعه سازمان اقتصادی رضوی اولین سازمانی بوده که در قالب سایت https://shafaf.reo.ir اطلاعات و مشخصات سازمان های تابعه را بارگذاری و شفاف اعلام کرده است. حتی عملکرد سال های گذشته، سود و زیان، کلیه اسامی سازمان ها هیات مدیره ها در قالب بحث شفافیت در این سایت وجود دارد. تاکید ما همیشه بر این بوده از آنجا که مردم به آستان قدس رضوی اعتماد کامل دارند سازمان نیز برای پاسداری از این اعتماد باید تمام اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد.

برادران تصریح می‌کرد: تمام دارایی‌هایی سازمان اقتصاد رضوی یک صدم حتی هلدینگ خلیج فارس هم نمی‌شود که سهام آن بخشی مربوط به دولت و برخی دیگر از طریق سهم عدالت به مردم واگذار شده است. [۴]

گزارش‌های اقتصادی دیگر نیز حکایت از آن دارد که حجم ۵ نهاد اقتصادی خارج از دولت که مسئولان آنها انتخابی هستند؛ کمتر از ۹ درصد دارایی‌های دولت است. [۵]

ما قضاوت و مقایسه درباره این حقایق را بر عده مخاطبان محترم می‌گذاریم…

چه اینکه از پس این مقایسه یقینا مشخص خواهد شد که چه کسانی با علم به اینکه قرنطینه پلیسی طولانی مدت ممکن نیست و هیچ کشوری در دنیا هم به آن تن نداده است؛ قصد فتنه‌انگیزی و فضاسازی علیه حاکمیت کشور را دارند!؟

گفتنیست، نهادهای حاکمیتی هریک به وسع خود، حمایت‌های متعددی را از قشرهای مختلف مردم در دوران شیوع کرونا انجام دادند که از جمله آن می‌توان به تهیه اقلام بهداشتی برای کشور از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بخشش اجاره مایملک بنیاد مستضعفان، اهدای بسته‌های معیشتی به برخی قشرهای مردم و… اشاره کرد.

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان به تازگی از توضیح ده‌ها میلیارد تومان کارت هدیه بین دستفروشان، زندانیان، کولبران، ساکنان برخی جزایر جنوبی و… نیز خبر داد. +

اظهارات گرامی‌مقدم درباره لزوم دست کردن دولت در جیب نهادهای حاکمیتی در حالی است که هنوز چند روز بیشتر از اعطای ۱ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به دولت توسط مقام معظم رهبری نگذشته است…

***

آیت‌ا… توکل:

ثروتمندان به دنبال حاجتمندان بروند

آیت‌ا… سید رحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع) که بر دنبال کردن امور نیازمندان از سوی افراد دارا تأکید دارند، بیان کرد: این روایت صراحت دارد که اگر انسان در توان مالی باشد، لازم است که به دنبال حاجتمندان برود.

وی افزود: عده‌ای واقعاً محتاج اما آبرومند هستند و به کسی روی نمی‌آوردند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند؛ بدین جهت خوب است که انسان اینگونه افراد را محترم بردارد چرا که از سوی خدا خیری برای برآورده کننده حاجت نیازمند وجود دارد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: در ماه مبارک رمضان نیز بر عده‌ای که توان مالی دارند، شرعاً، عقلاً و عرفاً لازم است که در حد توان به نیازمندان کمک کنند.

آیت‌ا… توکل در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم توجه مسئولان به مردم نیز تأکید کرده است. [۶]

*مسئله “انفاق” و “احسان” در دین مبین اسلام از جمله مقولاتی هستند که اگرچه همچون خمس و زکات، وجوبی در باب آنها ذکر نشده اما به شدت محل توجه هستند و راه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه در بطن آنها نهفته است.

چه اینکه بر اساس تعالیم اقتصادی اسلام، وظیفه شهروندان در قبال مشکلات اقتصادی نیازمندان، بیش از وظیفه حاکمیت است.

در کارنامه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما معدل، قابل قبول است و این ارتقای سطح عمومی شاخص‌های اقتصادی می‌طلبد که یکان یکان آحاد کشور، بیش از گذشته به فکر نیازمندان و یا حتی رفع نیاز غیر ضروری دیگران در قالب متد احسان باشند.

شیوع ویروس کرونا در کشورمان نیز با وجود اینکه خوشبختانه وارد فاز مهار شده است اما سبب‌ساز بروز مشکلات اقتصادی برای برخی از خانوارها نیز شد که این مسئله همانطور که آیت‌ا… توکل نیز بیان داشته‌اند؛ توجه همزمان آحاد مردم و البته دولت را می‌طلبد.

دستگیری آبرومندانه ثروتمندان و متمکنین از نیازمندان در شرایط فعلی و به راه انداختن موج “رزمایش مواسات”؛ جدای از رفع مشکلات و جلب رضایت الهی؛ می‌تواند رافع برخی تهدیدهای امنیتی علیه کشور عزیزمان نیز باشد.

چه اینکه عده‌ای در اوج خباثت به کمین نشسته‌اند تا از آب گل‌آلود مشکلات اقتصادی ویروس کرونا؛ ماهی فتنه صید کنند.

سعید حجاریان و چند تن دیگر از تحلیلگران اصلاح‌طلب، پیش از این تأکید کرده‌اند که باید در پساکرونا منتظر اغتشاش بود! [۷]

***

۳ برابر شدن متقاضیان بیمه بیکاری در خوزستان!

مدیرکل بیمه تامین اجتماعی خوزستان در خصوص وضعیت افراد بیکار شده ناشی از اثرات ویروس کرونا در این استان گفته است: تا پیش از این تعداد ۸ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کردند اما با شیوع ویروس کرونا، تاکنون با تقاضای برقراری بیمه بیکاری ۲۶ هزار نفر موافقت شده است.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد مرعشی با اشاره به اینکه ممکن است این تعداد بیکار شده در روزها و یا هفته‌های دیگر بیشتر شود، گفت: سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک مجموعه خودگردان، با مشکلاتی روبه‌رو شده است.[۸]

*اگرچه نرخ بیکاری در ایران طی سال‌های گذشته در مسیر کاهش قرار داشته و بخش اعظمی از مشاغل خدماتی کشور نیز در بین کارجویان داخلی خریدار ندارد اما با این وجود، دولت آقای روحانی و خیّرین کشور حتما بایستی به فکر پیامدهای قرنطینه مخصوصا در بعدی اقتصادی باشند.

قرنطینه کرونا، ضررهایی را متوجه صاحبان مشاغل روزمرد، موقت و خدماتی کرده است که این مقوله تدبیر جدی همگانی را می‌طلبد. زیرا خطراتی در زیر پوست این رخدادها قرار دارد که دشمن بصورت جدی مترصد استفاده از آنهاست.

در این زمینه، دادن اطمینان به مردم برای برنامه‌های جبرانی دولت، اعلام پیوست برای تصمیمات بهداشتی دولت، اعلام خبرهای خوب در بحث بازگشت مردم به کسب و کارها و کاهش تعداد دریافت‌کنندگان بیمه‌بیکاری و نیز برنامه‌ریزی برای جریان یافتن سریع کسب و کارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از جمله نکاتی است که بایستی مد نظر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باشد.

رصد امنیتی کسانی که قصد کاسبی از مشکلات مردم را دارند و دائما در گوش جامعه “اغتشاش” را نجوا می‌کنند نیز پیوست مهمی است که توجه به آن در قضایای فوق‌الذکر ضروریست.

***

۱_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۸۶۳۲۶

۲_ mshrgh.ir/۹۹۵۲۶۵

۳_https://tn.ai/۲۰۶۰۹۶۹

۴_mshrgh.ir/۱۰۰۳۶۴۵

۵_http://kayhan.ir/fa/news/۱۷۰۶۰۳

۶_rasanews.ir/۰۰۲im۴

۷_mshrgh.ir/۱۰۶۱۹۸۶

۸_www.irna.ir/news/۸۳۷۵۶۴۴۳/