شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مشاور ترامپ در امور چین: پکن باید ثابت کند که مسئول شیوع کرونا نیست/

مشاور ترامپ در امور چین: پکن باید ثابت کند که مسئول شیوع کرونا نیست/

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا طی روزهای گذشته به انتقادات خود از چین شدت بخشید و پکن را مسئول انتشار ویروس كرونا و تبدیل آن به یک بیماری همه گیر جهانی دانست.

ایالات متحده آمریکا چین را به توطئه با سازمان بهداشت جهانی و پنهان كردن اپیدمی برای هفته‌ها که باعث شیوع بیماری همه گیر و کشته شدن هزاران نفر گردید، متهم کرد.

پیتر ناوارو، یکی از برجسته ترین مشاوران پرزیدنت ترامپ در امور چین، با حمله‌ای شدید اللحن به چین این کشور را مسئول اصلی شیوع ویروس کرونا که اکنون به یک فاجعه جهانی تبدیل شده است، دانست.

پیتر ناوارو ، مشاور تجارت کاخ سفید روز دوشنبه 20 آوریل در مصاحبه اختصاصی با «فاکس نیوز»، گفت: «چین بازار تجهیزات محافظت‌های پزشکی را همزمان با شیوع ویروس کرونا احتکار کرده و صادرات این تجهیزات ضروری به جهان را منع کرد».

اظهارات ناوارو هماهنگ کننده سیاست تولیدات دفاع ملی آمریکا، در راستای گزارش اخیر «فاکس نیوز» است که در آن با استناد به منابع متعدد در آن گفته شده ویروس کرونا در آزمایشگاه چینی ووهان تولید شد اگر چه این ویروس یک سلاح بیولوژیکی نیست اما به عنوان بخشی از تلاش‌های چین برای اینکه نشان دهد، در توانایی شناسایی و كنترل ویروس‌ها با میزان توانایی ایالات متحده آمریکا برابر یا برتری دارد، صورت گرفت.

توطئه مشترک چین و سازمان بهداشت جهانی

ناوارو که نخستین کسی بود که درباره جدی بودن خطر ویروس کرونا جدید هشدار داده بود، خاطرنشان کرد: «چین طی این بحران چندین کار را انجام داد که به کشته شدن بسیاری از مردم در سراسر جهان منجر شده است».

او ادامه داد: «اول از همه این ویروس در چین تولید شده است ثانیا این ویروس را با کمک سازمان بهداشت جهانی پنهان کرده‌اند. سومین کاری که آنها انجام دادند اساساً رسيدن به یک گنج از راه فروش تجهیزات محافظ پزشکی شخصی بوده و اکنون آنها از آن سود می برند».

ناوارو اظهار داشت: «بسیاری از ایالت‌های آمریکا از کمبود تجهیزات محافظ شخصی برای کارمندان مراقبت‌های بهداشتی در طول بحران کرونا ویروس رنج می برند».

ناوارو تأکید کرد: «آنچه ما می دانیم این است که نقطه صفر این ویروس چند مایل با آزمایشگاه ووهان فاصله داشت و فکر می کنم این وظیفه چین است که ثابت کند که ویروس از آزمایشگاه مذکور نبوده است».

او افزود: «مهمتر از همه ما می دانیم که در طی یک دوره 6 هفته حساس، چین از نفوذ خود در سازمان بهداشت جهانی برای مخفی کردن ویروس از جهان استفاده کرد. این زمانی بود که چین می توانست این ویروس را در ووهان مهار کند نه اینکه 5 میلیون چینی از ووهان خارج شوند و این ویروس را در سرتاسر جهان منتشر کنند»..

ناوارو تأکید کرد: «آنچه اتفاق افتاد باید برای هر آمریکایی بسیار آزار‌دهنده و ناراحت کننده است سو استفاده از بحران قبل از اعلام خطر آن».

ناوار گفت: «در این بازه زمانی 6 هفته‌ای که این ویروس قاتل را از جهان پنهان می‌کردند ، چین به یک منبع اصلی تجهیزات محافظ شخصی پزشکی و بزرگترین تولید کننده این ابزارها در جهان، به وارد کننده این تجهیزات تبدیل شد».

او افزود: آنها اساساً تقریباً تمام تجهیزات حفاظتی شخصی پزشکی را در سرتاسر جهان از بین بردند و بارگیری کردند از جمله تجهیزات بسیاری از آمریکا که به دلایل بشردوستانه ما تجهیزات حفاظت شخصی پزشکی خود را با آنها به اشتراک گذاشتیم و آنچه اتفاق افتاد ، ترک مردم در نیویورک، میلان و در هر مکانی که ابزار پزشکی نیاز بود اما وجود نداشت.

اخاذی و سوء استفاده چین

مشاور ترامپ در امور چین اضافه کرد: «اکنون آنچه امروز اتفاق می‌افتد و به اندازه بیماری کرونا نگران کننده است، این است که چین از گنج «تجهیزات محافظ پزشکی» و احتکار بازار آن سو استفاده و سودآوری می‌کند. من مواردی دیدم که ماسک‌های نیم دلاری ساخته شده در چین به قیمت 8 دلار به بیمارستان‌های آمریکا فروخته می شود».

او افزود: آنها اساساً تقریباً تمام تجهیزات حفاظتی شخصی پزشکی را در سرتاسر جهان از بین بردند و بارگیری کردند از جمله تجهیزات بسیاری از آمریکا که به دلایل بشردوستانه ما تجهیزات حفاظت شخصی پزشکی خود را با آنها به اشتراک گذاشتیم و آنچه اتفاق افتاد ، ترک مردم در نیویورک، میلان و در هر مکانی که ابزار پزشکی نیاز بود اما وجود نداشت.

ناوارو با اشاره به آمار یکشنبه جانباختگان آمریکایی ، گفت: «چین ممکن است سعی کند تا از این بحران برای تحقق اجنده خود در سراسر جهان بیشتر استفاده کند».

پیتردر پایان گفت: «تمرکز فعلی ما این است که اطمینان حاصل کنیم که مردم آمریکا همه چیزهای مورد نیازشان را در اینجا دارند

سازمان جهانی بهداشت: درباره کرونا چیزی از آمریکا پنهان نکردیم

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه 20 آوریل 2020 اعلام کرد چیزی درباره ویروس کرونا از ایالات متحده آمریکا پنهان نکرده است.

تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر اینکه که «از روز اول» درباره خطرات مرتبط با کرونا هشدار داده، گفت که «روزهای بدتر هنوز از راه نرسیده‌اند.

پیش از این ایالات متحده آمریکا این سازمان را به طرفداری از چین متهم و با انتقاد از «عملکرد ضعیف» این سازمان درباره کرونا، کمک‌های مالی خود به سازمان جهانی بهداشت را به حالت تعلیق درآورد.

ویروس کرونا از زمان انتشار در ماه دسامبر در چین، تا کنون جان بیش از 165 هزار نفر را در جهان گرفته است.
براساس آمارهای رسمی تا کنون 2 میلیون و 403 هزار و 410 نفر در 193 کشور جهان به شکل قطعی به این ویروس مبتلا شده‌اند، هر چند که آمار مبتلایان واقعی بسیار بیشتر از این رقم است، زیرا که این عدد تنها نشانگر افرادی است که نتیجه تست کرونا روی آنها مثبت اعلام شده است.

بیشترین مرگ و میر در آمریکا بود که تا کنون 39 هزار و 90 نفر در این کشور جان باخته‌اند. ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و بریتانیا نیز از نظر تعداد کشته‌های در رده‌های بعدی ایستادند.

اولین مورد مرگ بر اثر کرونا در 9 ژانویه 2020 در شهر ووهان چین ثبت شد. 83 روز طول کشید تا تعداد کشته‌ها به 50 هزار نفر برسد اما 50 هزار نفر دیگر تنها در 8 روز جان باختند تا تعداد کشته به 100 هزار برسد. 8 روز بعد یعنی در 17 آوریل 2020 نیز 50 هزار نفر دیگر کشته شدند تا تعداد کشته‌ها از مرز 150 هزار بگذرد.
ترامپ: تلاش می‌کنیم طرح بازگشایی اقتصاد را در اسرع وقت آغاز کنیم

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شامگاه یکشنبه 19 آوریل 2020 به وقت محلی آمریکا گفت کشورش در تلاش است تا طرح بازگشایی اقتصاد را در اسرع وقت اجرایی کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها رئیس جمهوری آمریکا با بیان این‌که مردم حق دارند برای مطالبه بازگشایی تظاهرات کنند، گفت او فرمانداران ایالت‌ها را تشویق می‌کند تا طرح بازگشایی اقتصاد را به طور منظم به مورد اجرا بگذارند.

رئیس جمهوری آمریکادر کنفرانس کمیته بحران آمریکا سخن می‌گفت درباره آخرین تحولات شیوع همه‌گیر ویروس COVID-19 گفت کشورش پیشرفت‌هایی در مقابله با ویروس کرونا به دست آورده و در این راستا تاکنون تعداد 4 میلیون و 180 هزار شهروند آمریکایی، که بالاترین تعداد تست‌های کرونای انجام شده در جهان است، تست‌های تشخیص کرونا را انجام داده‌اند.

از سویی رئیس جمهوری آمریکا ضمن اتهام ایران به عدم شفافیت و پنهان‌کاری درباره تعداد حقیقی مبتلایان و قربانیان کرونا در این کشور، مجددا گفت کشورش آمادگی دارد چنانچه تهران درخواست کند، کمک‌های پزشکی به این ایران ارسال کند.

او همچنین با بیان این‌ که ایالات متحده بزرگترین کشور تولید کننده کیت‌های تست تشخیص کرونا است ضمن نمایش ابزار به کار رفته در انجام تست‌های کرونا گفت دولت او در تلاش است تا تست‌های کرونا به تعداد 20 میلیون عدد در ماه انجام دهد.

ترامپ گفت فاصله‌گیری اجتماعی، قرنطینه عمومی و بستن مرزهای کشور میلیون‌ها انسان را از خطر مرگ به علت ابتلا به کرونا مصون کرد.
رئیس جمهوری آمریکا گفت که کشورش در مقابله با بیماری کرونا مازاد تخت بیمارستانی و دستگاههای تنفس مصنوعی دارد.

از سویی مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت که تاکنون 41 هزار آمریکایی در اثر ابتلا به کرونا فوت شدند و تاکنون بیش از 750 هزار نفر نیز به کرونا مبتلا شده‌اند.

معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت امروز دوشنبه کنفرانسی مجازی با حضور فرمانداران ایالت‌ها و برای بررسی طرح بازگشایی اقتصاد کشور برگزاری می‌شود.

از طرفی خبرگزاری رویترز گزارش کرد که تا به امروز تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری ابتلا به ویروس جدید کرونا در ایالات متحده از مرز 40 هزار تن گذشته و تعداد مبتلایان نیز به بیش از 750 هزار نفر افزایش یافته است که این بالاترین آمار کشوری ثبت شده در جهان است.

در ماه گذشته نیز بیش از 22 میلیون شهروند آمریکایی برای دریافت کمک هزینه بیکاری ثبت‌نام کردند، همچنین بستن شرکت‌ها، مدارس و اعمال محدودیت‌های شدید مسافرتی تاثیرات بزرگی را بر اقتصاد آمریکا گذاشته است.