پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » عبور کرونا از ۲ میلیون مبتلا در جهان/ از نرخ مرگ ۲۱ درصدی تا سبقت قریب الوقوع ایران از چین!

عبور کرونا از ۲ میلیون مبتلا در جهان/ از نرخ مرگ ۲۱ درصدی تا سبقت قریب الوقوع ایران از چین!

آن گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد، بیش از ۶۰۰ هزار تن از مبتلایان قطعی را شهروندان ایالات متحده آمریکا شکل می‌دهند و پس از این کشور، اسپانیا و ایتالیا رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند و رتبه کشورمان هشتم است. رتبه‌ای که احتمالا تا چهار پنج روز دیگر با سبقت کشورمان از چین، یک پله ارتقا خواهد یافت!

در شرایطی که کشورمان در مرحله مدیریت بیماری کووید-۱۹ قرار دارد، شیوع ویروس کرونا در جهان به شدت رو به گسترش است تا جایی که دقایقی پیش آمار مبتلایان در جهان از مرز ۲ میلیون تن گذشت.

عبور کرونا از ۲ میلیون مبتلا در جهان/ از نرخ مرگ ۲۱ درصدی تا سبقت قریب الوقوع ایران از چین!به گزارش «تابناک»، بنا بر گزارش‌های منتشر شده از ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ۲۱۰ کشور جهان و ۲ کشتی کروز مسافربری بین المللی، حوالی ساعت ۰۵:۰۰ به وقت گرینویچ (GMT) پانزدهم آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی (۰۹:۳۰ صبح ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ خورشیدی)، آمار مبتلایان به این ویروس در سراسر کره خاکی از مرز ۲ میلیون تن فراتر رفت.

آن گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد، از این جمع بالغ بر ۶۰۰ هزار تن از مبتلایان قطعی را شهروندان ایالات متحده آمریکا شکل می‌دهند و پس از این کشور، اسپانیا و ایتالیا رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند و رتبه کشورمان هشتم است. رتبه‌ای که شاید باور نکنید، اما تا چهار پنج روز دیگر یک پله ارتقا خواهد یافت و تعداد مبتلایان قطعی در کشورمان از چین بیشتر خواهد شد!

البته این دست تغییرات بار‌ها در جدولِ تعداد مبتلایان، جان باختگان و بهبودیافتگان رقم خورده و نمونه آن، جابجایی رتبه آمریکا و ایتالیا در آمار مرگ در روز‌های گذشته است. تغییری که موجب شده آمریکا با بالغ بر ۲۶ هزار جان باخته در رتبه نخست قرار گیرد و ایتالیا با ۲۱ هزار و اسپانیا با ۱۸ هزار جان باخته، رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار داشته باشند.

در این آمار رتبه کشورمان ششم است. رتبه‌ای که چندان نشان دهنده وضعیت کشور‌ها نیست و یکی از دلایل آن، جمعیت متفاوت کشورهاست. بر این اساس از دو شاخص دیگر برای نشان دادن وضعیت کشور‌ها بهره می‌گیرند که یکی میزان مرگ و میر را به نسبت جمعیت نشان می‌دهد و دیگری نرخ مرگ نام دارد.

بر اساس شاخص نخست، به رغم آنکه ایالات متحده بالاترین میزان مرگ را به خود اختصاص داده و یک پنجم جانباختگان کووید-۱۹ در جهان، شهروندان این کشور هستند، اما در میان کشور‌های با جمعیت بالای یک میلیون نفر، بالاترین میزان مرگ به ازای جمعیت را اسپانیا دارد و در رتبه بعد، بلژیک و سپس ایتالیا قرار دارند.

اما بشنوید از نرخ مرگ (Death Rate) که در جهان به طور میانگین ۲۰.۷ درصد است، در آمریکا ۴۰ درصد و در اسپانیا، بلژیک و ایتالیا به ترتیب ۲۱، ۳۸ و ۳۶ درصد. بله؛ نرخ مرگ در اسپانیا که از نظر جان باخته به نسبت جمعیت در رتبه نخست کشور‌های دارای جمعیت میلیونی قرار می‌گیرد، از نظر نرخ مرگ، تقریبا مشابه نرخ میانگین جهانی است. دلیل این مشابهت هم چیزی نیست جز میزان بالای بهبودی‌ها در این کشور.

نکته جالب توجه دیگر در آمار‌های رو به رشد جهانی، افزایش خوشایند آمار بهبودیافتگان است که از ۴۸۰ هزار نفر عبور کرده و در آستانه نیم میلیونی شدن است. آماری که رتبه نخست آن در اختیار چین است و تقریبا تنها حضور چین در رتبه‌های بالای پاندمی کووید ۱۹ محسوب می‌شود و در مقام دوم و سوم و با فاصله کم، آلمان و اسپانیا قرار دارند و ایران در رتبه چهارم قرار گرفته است.

رتبه‌ای که امیدواریم ارتقا بیابد و همه مبتلایان شفا بیابند، به ویژه مبتلایان بد حال (Critical) که شمارشان در کشورمان تا ظهر دیروز ۳۶۹۱ تن اعلام شده و از این حیث هم رتبه نخست به آمریکا اختصاص یافته است. آماری که اسپانیا و فرانسه در آن رتبه‌های دوم و سوم را کسب می‌کنند و رتبه ایران در آن، پنجم است.