چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه: استقبال ‌آمریکا از توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت / تحرکات آمریکا در نوار مرزی عراق با سوریه

آخرین تحولات خاورمیانه: استقبال ‌آمریکا از توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت / تحرکات آمریکا در نوار مرزی عراق با سوریه

آماده‌باش نیرو‌های امنیتی عراق در شمال بغداد، استقبال آمریکا از توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت، تحرکات آمریکا در نوار مرزی عراق با سوریه و افزایش احتمال توافق اشرف غنی و عبدالله عبدالله، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به انتقاد تند وزیر خارجه ترکیه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه طی یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌تایمز» به انتقاد از تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور‌های مختلف در بحبوحه شیوع ویروس «کووید۱۹» پرداخت و نوشت: تحریم ایران نه تنها به مردم آن بلکه به کشور‌های همسایه نیز آسیب می‌زند.

به نوشته وبگاه وزارت خارجه ترکیه، چاووش ‌اوغلو با تاکید بر لزوم تداوم شبکه حمایت بین‌المللی از کشور‌های مختلف در شرایط ویروس کرونا، نوشت: «تحریم‌ها، ابزار سیاسی ناخوشایندی است که باید از منظر مورد ارزیابی شود. بسیاری از تحریم‌ها، شامل آن‌هایی که بر ایران اعمال شده، نه تنها به مردم ایران بلکه به همسایگان آن نیز صدمه می‌زند».

وی خطر این آسیب را در شرایط همه‌گیری بیش از پیش خوانده و توضیح داد: «بذری که اکنون کشت می‌کنیم، در آینده به شکل واقعیت‌های تمام عیار به سراغمان می‌آید؛ واقعیاتی مانند نظام جهانی مبتنی بر قانون، شبکه‌ای از کشور‌های کارآمد که تاب‌آور و مسئولیت‌پذیر هستند؛ اقتصاد‌هایی که هیچ‌کسی را رها نمی‌کند و به همه سود می‌رساند».

وزیر خارجه ترکیه همچنین با تکرار درخواست‌ها برای تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل، تصریح کرد: «ما این دستور کار را جهانی بزرگ‌تر از پنج عضو دائم شورای امنیت می‌نامیم که به ترکیب تاریخ گذشته‌ی شورای امنیت اشاره می‌کند».

پیشتر ۳۲ عضو کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه و «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری این کشور، خواستار کاهش تحریم‌ها علیه ایران به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا شدند.

آماده‌باش نیرو‌های امنیتی عراق در شمال بغداد

«محمد العبیدی» از فرماندهان «الحشد العشائری»، روز دوشنبه، گزارش کرد که داعش فعالیت خود را در حد فاصل دو استان «دیالی» (شمال غرب بغداد) و «صلاح الدین» (شمال بغداد) از سر گرفته است.

این فرمانده الحشد العشائری در گفتگو با وبگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: سازمان داعش تحرکاتی آشکار و فعالیت‌هایی را در چند روستای متروکه در مرز میان دیالی و صلاح الدین آغاز کرده است».

انتقاد تند وزیر خارجه ترکیه به تحریم های آمریکا علیه ایران/آماده‌باش نیروهای امنیتی عراق در شمال بغداد/ استقبال ‌آمریکا از توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت/ تحرکات آمریکا در نوار مرزی عراق با سوریه

محمد العبیدی گزارش کرد که تحرکات عناصر داعشی در روستا‌های «ربیدات»، «سبیعات» و «المیته» تا روستای «المطیبیجه» به شدت افزایش یافته و همین باعث شده نیرو‌های امنیتی، الحشد الشعبی و الحشد العشائری به طول ۴۰ کیلومتر در مرز میان دو استان به حالت آماده‌باش در بیایند.

این فرمانده الحشد العشائری تأکید کرد: فعالیت‌های عناصر داعش به تازگی بیشتر شده و نیرو‌های ارتش به تازگی چهار موضع وابسته به داعش را هدف حمله خمپاره‌ای قرار دادند.

العبیدی خاطرنشان کرد که روستا‌های متروکه مکان مناسبی برای فعالیت‌های داعش هستند.

استقبال آمریکا از توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه تأکید کرد، کشورش از توافق‌های به ‌دست ‌آمده در بین گروه‌های شیعه، سنی و کرد عراق برای تشکیل یک دولت جدید استقبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اعلام این که واشنگتن از توافق‌های به‌ دست ‌آمده در بین گروه‌های شیعه، سنی و کرد عراق برای تشکیل یک دولت جدید استقبال می‌کند، تصریح کرد که این دولت باید بتواند با پاندمی ویروس کرونا مواجه شود، به اقتصاد کمک کند و کنترل تسلیحات را به دست بگیرد

انتقاد تند وزیر خارجه ترکیه به تحریم های آمریکا علیه ایران/آماده‌باش نیروهای امنیتی عراق در شمال بغداد/ استقبال ‌آمریکا از توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت/ تحرکات آمریکا در نوار مرزی عراق با سوریه

وی گفت: ما استقبال می‌کنیم که رهبران سیاسی شیعه، سنی و کرد در خصوص تشکیل دولت به اجماع رسیده‌اند. امیدواریم این دولت جدید، منافع عراق را در اولویت قرار داده و به نیازهای مردم عراق پاسخ دهد و آنها را رفع کند.

تحرکات آمریکا در نوار مرزی عراق با سوریه

شامگاه روز دوشنبه،‌ «قصی الانباری» مسئول دفتر سازمان بدر در استان الانبار (غرب عراق)، گزارش کرد که نیروهای آمریکایی در حال انجام اقداماتی در نوار مرزی عراق با سوریه هستند.

به گزارش وبگاه خبری «المعلومه»، مسئول دفتر بدر در استان الانبار در این خصوص گفت:‌ «چند روزی است که گشتی‌های آمریکایی در نوار مرزی عراق با سوریه در حال حرکت هستند؛‌ این گشتی‌ها میان منطقه “بوکمال” سوریه و “ربیعه” عراق در حرکتند».

قصی الانباری در ادامه گفت:حرکت این گشتی‌ها مداوم است و از پایگاه «عین الاسد» به سمت خاک سوریه صورت می‌گیرد. تحرکات آمریکایی‌ها، امنیت را در مناطق مرزی به خطر می‌اندازد و از سوی دیگر، زمینه را برای تحرکات سازمان تروریستی داعش در الانبار فراهم می‌کنم.

در همین ارتباط،‌ پیشتر برخی رسانه‌ها، از تلاش آمریکا برای تجهیز یک پایگاه نظامی در استان «الحسکه» سوریه خبر دادند.

افزایش احتمال توافق اشرف غنی و عبدالله عبدالله

خبرگزاری ایندیپندنت انگلیس در گزارشی از نهایی شدن توافق میان دو مدعی ریاست جمهوری افغانستان، یعنی اشرف غنی و عبدالله عبدالله خبر داده است.

در این ارتباط گزارش شده است که عصر روز یکشنبه، متنی در رسانه های اجتماعی منتشر شد که چهارچوب توافق میان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی وی عنوان گردید.

انتقاد تند وزیر خارجه ترکیه به تحریم های آمریکا علیه ایران/آماده‌باش نیروهای امنیتی عراق در شمال بغداد/ استقبال ‌آمریکا از توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت/ تحرکات آمریکا در نوار مرزی عراق با سوریه

گفته شده که بر اساس این توافق، عبدالله عبدالله ریاست شورای صلح را که به تازگی ایجاد شده و رهبری روند صلح افغانستان را به دست می‌گیرد. در این شورا اشرف غنی نیز به عنوان عضو حضور دارد. همچنین هر دو معاون دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی تحت ریاست عبدالله عبدالله به عنوان معاونین شورای عالی صلح تعیین شده و نماینده خاص این تیم هم به عنوان نماینده خاص شورا معرفی می‌شود.

بر اساس این توافق، برای عبدالله عبدالله به عنوان رئیس شورای صلح، پروتکل تشریفات به عنوان شخص دوم کشور در نظر گرفته می شود. همچنین وزارت دولت در امور صلح که یک وزارت تازه تاسیس است هم تحت مدیریت عبدالله عبدالله قرار می‌گیرد و تصمیم در مورد استخدام یا برکناری کارمندان این وزارت خانه بر عهده عبدالله عبدالله است.

علاوه بر این، تیم ثبات و همگرایی ۵۰ درصد سهم را در کابینه افغانستان که شامل وزارت خانه ها، ریاست های مستقل، دادستانی و دادگستری، سناتورهای انتصابی و سفیران افغانستان در خارج می شود، به دست می‌آورد.

بر اساس این توافق استانداران در استان‌های افغانستان توسط تیم سیاسی عبدالله عبدالله و یا اشرف غنی تعیین خواهد شد، مشروط به آن که آن تیم در همان استان آرای بیشتری به دست آورده باشد.

وزارت خانه های امنیتی افغانستان نیز به صورت مساوی میان دو تیم تقسیم خواهد شد و اعضای رهبری شورای امنیت افغانستان نیز به صورت مساوی از سوی دو طرف، یعنی عبدالله عبدالله و اشرف غنی انتخاب خواهند شد.

این توافق همچنین تصریح کرده که پس از توافق بلافاصله یک کمیسیون مشترک و خاص جهت اصلاحات انتخاباتی به وجود خواهد آمد. این کمیسیون قرار است عملکرد کمیسیون های انتخاباتی موجود را نیز ارزیابی کرده و در مورد آنان تصمیم گیری کند.

از سوی دیگر، در این توافق آمده است: قانون جدید انتخابات که بر اساس سیستم ( ام دی ار ) که یک سیستم مبتنی بر رویکرد حزبی است به پارلمان جهت تصویب ارجاع خواهد شد.

بر اساس این توافق قانون احزاب نیز جهت اصلاحات سیاسی بازنگری خواهد شد. مهم ترین بخش این توافق، احتمال تغییر و تعدیل در قانون اساسی افغانستان است. در یک ماده این توافق نامه آمده است که کمیسیون طرح تعدیل قانون اساسی ایجاد شده و زمینه تشکیل لویه جرگه که تنها نهاد با صلاحیت جهت تغییر یا تعدیل قانون اساسی است، میسر می شود.

با این حال این توافق نامه مشخص نساخته است که کمیسیون طرح تعدیل قانون اساسی چه مسائلی را تعدیل یا تغییر خواهد داد؟!

با این حال هنوز هیچ یک از طرف های توافق، رسما این توافق را تایید نکرده اند، اما ایندیپندنت گزارش داده است که منابع آگاه در هر دو طرف اعلام کرده‌اند که این طرح مورد تایید عبدالله عبدالله قرار گرفته است.

در گزارش ایندیپندنت همچنین گفته شده است که در تیم ثبات و همگرایی به ریاست عبدالله عبدالله در رابطه با این توافق دو دستگی به وجود آمده است؛ هرچند عبدالله و تعدادی از اعضای ارشد ثبات و همگرایی این طرح را پذیرفته اند.

از جمله مخالفان توافق اعلام شده میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی افرادی همچون صلاح الدین ربانی وزیر خارجه سابق حکومت وحدت ملی و فرزند برهان الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی و احمد ضیا مسعود برادر احمد شاه مسعود اعلام و گفته شده این مخالفان همچنان تاکید بر ایجاد نخست وزیر اجرایی دارند.

در پایان این گزارش گفته شده است که انتظار می‌رود به زودی این توافق نامه رسما از سوی هر دو تیم مورد تایید و اعلام رسمی قرار گیرد.