جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مصطفی الکاظمی کیست؟

مصطفی الکاظمی کیست؟

 

“مصطفی الکاظمی” کیست که میخواهد دولت درعراق تشکیل بدهد؟
چهره ای امنیتی و مطبوعاتی!

پیک نت/ نویسنده سیامک

پس از کنار کشیدن الزرفی برای تشکیل دولت در عراق، حالا الکاظمی از طرف رئیس جمهور عراق مامور تشکیل کابینه شده است. الکاظمی کیست؟ چه سوابقی دارد؟ چه نظرات سیاسی دارد؟ گذشته اش چیست؟ و با دسته بندی های قومی و مذهبی در عراق چگونه می خواهد کنار بیاید؟ با نفوذ ایران و امریکا درعراق چه می خواهد و یا می تواند بکند. البته همه این سئوالات زمانی جدی تر مطرح است که او بتواند تشکیل دولت بدهد. مقاله زیر را “سیامک” از دوبی برای ما در همین ارتباط نوشته که می خوانید:

مصطفی الکاظمی چهره ای امنیتی در عراق است که از سال ۲۰۱۶ ریاست استخبارات (سازمان امنیت) عراق را بعهده دارد و حالا بعنوان سومین نخست وزیر انتقالی معرفی شده است. او یکماه فرصت دارد تا با معرفی کابینه خود از پارلمان عراق رای اعتماد بگیرد و ظرف یکسال کشور را آماده برگزاری انتخابات پارلمان کند.

صحنه سیاسی عراق روزبروز بیشتر با این واقعیت روبرو میشود که ترکیب نیروهای سیاسی و قومی در این کشور پس از سقوط صدام بسمت قطبی شدن با حضور مثلث شیعه، سنی و کردها تبدیل شده است. قطب هایی که به ترتیب مورد حمایت ایران، عربستان و امریکا عمل می کنند. لبنان نیز سالهاست با همین شیوه اداره میشود که باعث فلج شدن سیاست و سقوط پیاپی دولت‌ها شده است و اکثر توافق ها بین گروه‌های مختلف سیاسی مدت زیادی پابرجا نمی ماند.

رسانه ها با گمانه زنی از مذاکرات پشت پرده، الکاظمی را حاصل این رایزنی ها دانسته و از جمله به حضور اسماعیل قاآنی جانشین قاسم سلیمانی در سپاه قدس در این مذاکرات اشاره میکنند که با ترور سلیمانی وظیفه دشوار هماهنگی بین گروه‌های شیعه را عهده دار است. گروه‌های شیعه بیش از بقیه گروه ها گرفتار تشتت آرا هستند. از جمله می‌توان به اختلاف نظر همیشگی گروه صدر با سایر گروه‌های شیعی اشاره کرد.

الکاظمی متولد بغداد با تحصیلات در رشته حقوق است که تا قبل از سال ۲۰۱۶ هیچگونه سابقه کار دولتی نداشته و سابقه مطبوعاتی از جمله ستون نویسی در المانیتور‌ داشته است. او نویسنده چندین کتاب در باره امور انسانی است که از جمله کتاب او بنام دغدغه های انسانی در سال ۲۰۰۰ موفق به دریافت جایزه از اتحادیه اروپا شد. او مدتی هم سردبیر نشریه “الاسبوعیه” بود که صاحب امتیازش “برهم صالح” رییس جمهور فعلی عراق است. او شیعه است و همسرش دختر یکی از سران فعلی حزب الدعوه. حزبی که از نخستین حامیان الکاظمی بوده است.

الکاظمی که در زمان صدام تحت تعقیب بوده توانسته به ایران بگریزد و از آنجا به اروپا و نهایتا به انگلستان پناهنده شود. نام فامیل او قبل از پناهندگی “مشتت” بود. شاید بتواند از توانایی‌های امنیتی اش در مذاکرات با گروه های یاد شده در بالا و مانور میان ایران و امریکا و عربستان استفاده کند و عراق را صاحب یک حکومت یکپارچه کند. او در اولین توییت خود پس از انتخاب به پست نخست وزیری نوشت: سوگند یاد می‌کنم که برای تشکیل دولتی تلاش کنم که آمال و خواسته‌های مردم عراق را اولویت اصلی خود قرار می‌دهد.

او در شرایط بغرنج منطقه، در حالیکه امریکا ظاهرا قصد تعدیل نیروهایش در عراق را دارد، در حالیکه احتمال رشد فعالیت دوباره داعش در عراق داده میشود، در حالیکه قیمت نفت به پایین ترین سطح خود در دهه های اخیر رسیده و اقتصاد تک محصولی عراق را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته، در حالیکه قدرت گیری نیروهای مسلح در عراق روزافزون شده و در حالیکه فساد مالی گسترده ای دامنگیر نیروهای سیاسی فعلی است و در حالیکه عراق صحنه رویارویی کشورهای منطقه است، امیدوار است بتواند عراق را از مسیر صعب العبوری به جلو براند و عراق را یکپارچه کند.

برای صعب العبور بودن مسیرش کافیست به اتهام گروه حزب الله عراق همزمان با انتخاب او به نخست وزیری اشاره کرد که او را متهم به دست داشتن در ترور قاسم سلیمانی از طریق کمک اطلاعاتی به امریکا کرد.

آیا او خواهد توانست بر مشکلات فائق آید و عراق را بسمت آرامش هدایت کند یا باید انتطار داشت که عراق مسیر تجزیه خود و یا روی کار آمدن یک دولت نظامی به رهبری یکی از ژنرال های ارتش را طی کند؟