پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » جنگنده‌های سعودی ۱۰۰ نوبت یمن را بمباران کردند /سناتور مورفی؛ عربستان به دنبال راهی برای خروج از جنگ یمن است؟!

جنگنده‌های سعودی ۱۰۰ نوبت یمن را بمباران کردند /سناتور مورفی؛ عربستان به دنبال راهی برای خروج از جنگ یمن است؟!

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن یکشنبه شب اعلام کرد که در ۷۲ ساعت گذشته جنگنده بمب‌افکن‌های ائتلاف سعودی بیش از ۱۰۰ نوبت مناطق مختلف این کشور را بمباران کردند.در همین پیوند، محمد عبدالسلام سخنگو و رییس هیأت انصارالله در مذاکرات صلح یمن، گفت: آتش بس اعلام شده از سوی عربستان، کلاهبرداری و برای گمراه کردن افکار و اذهان جهانیان است.ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان از ۲۶ مارس۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) به بهانه بازگرداندن منصور هادی به قدرت یمن را هدف حمله‌های خود قرار داده‌اند. این در حالی است که پس از گذشت شش سال از این جنگ، ائتلاف سعودی هیچ دستاوردی در یمن کسب نکرده است.

                                                   جنگنده‌های سعودی ۱۰۰ نوبت یمن را بمباران کردند                                       به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از المسیره یمن، سریع افزود: جنگنده بمب‌افکن های عربستان مناطق مختلف یمن را بمباران کردند؛ اما اغلب این حملات به استان های مأرب و الجوف انجام شد.نیروهای ائتلاف سعودی همچنین در این مدت، ۱۲ حمله زمینی انجام دادند

این حملات در حالی صورت می گیرد که «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی بامداد پنجشنبه گذشته به طور رسمی از اعلام توافق آتش‌بس در یمن خبر داد و گفت که این آتش‌بس ۲ هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز قابل تمدید است؛ اما هنوز از اعلام آتش بس یکجانبه عربستان در جنگ یمن ساعاتی نگذشته بود که سعودی ها و همپیمانان آن بامداد پنجشنبه حملات همه جانبه ای را در شمال یمن آغاز کردند و ائتلاف دوباره نشان داد که حتی برای چند ساعت نیز به قول و وعده های خود پایبند نیست.

عربستان به دنبال راهی برای خروج از جنگ یمن است

یکی ازسناتورهای دموکرات آمریکایی با اشاره به اقدام عربستان سعودی برای برقرای آتش بس در یمن، این کار را راهی برای خروج ریاض از جنگ یمن ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سناتور «کریس مورفی» با انتشار چند پیام در توئیتر، به اقدام جدید ریاض برای برقراری آتش بس در یمن واکنش نشان داد و نوشت: در روز جمعه یمن نخستین مورد کووید -۱۹ را تأیید کرد. این مساله بسیار خطرناک است چرا که نیمی از نظام مراقبت بهداشتی این کشور در اثر جنگ ویران شده است و در هرجایی سوء تغذیه وجود دارد.

وی بدون اشاره به جنایات عربستان سعودی در جنگ یمن طی سالهای گذشته تاکنون افزود: خبر خوب این است که عربستان سعودی آتش بس سراسری اعلام کرد که از روز پنج شنبه اجرایی شد.

مورفی در ادامه نوشت: عربستان پس از آنکه سال‌ها مانع گفتگوهای صلح می‌شد، به نظر می‌رسد سعودی‌ها سرانجام به راهی برای خروج می‌نگرند.

گفتنی است عربستان سعودی این روزها با ارائه یک طرح آتش‌بس موقت به مدت دو هفته تلاش می‌کند تا توپ را در زمین انصارالله یمن انداخته و به بهانه‌های مختلف از جمله ادعای دغدغه‌های بشردوستانه در سایه گسترش ویروس کرونا اهداف دیگری را دنبال کند.

عربستان سعودی و مزدوران ائتلاف متجاوز که این روزها در شرایط ضعف به سر می‌برند تلاش دارند تا با یک آتش بس دو هفته‌ای قوای خود را تجدید کرده و مجدداً حملات خود را از سر بگیرند.