جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » توافق کاهش تولید نفت/ آیا نفت به 40 دلار می رسد؟

توافق کاهش تولید نفت/ آیا نفت به 40 دلار می رسد؟

شامگاه یکشنبه بیست و چهارم فروردین 99، دهمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس از طریق وبینار برای بررسی نهایی توافق جلسه قبل، برگزار شد و خروجی این جلسه، حکایت از توافق همه اعضا بر سر کاهش تولید نفت به میزان 10 میلیون بشکه در روز داشت.

توافق تاریخی با اجماع اوپک پلاس و G20 برای کاهش 15.7 میلیون بشکه نفت/ واکنش ترامپ به توافق کاهش تولید نفت/ آیا نفت به 40 دلار می رسد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پس از نشست عصر پنجشنبه اعضای اوپک پلاس که تا بامداد روز جمعه به وقت تهران به طول انجامید، خبرها حکایت از توافق اعضای اوپک و متحدانش بر سر کاهش روزانه 10 میلیون بشکه نفت داشت. به  گونه ای که زنگنه وزیر نفت کشورمان در بامداد روز جمعه خبر داد: «توافق برای کاهش روزانه ١٠ میلیون بشکه‌ای تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک حاصل و قرار شد دیگر تولیدکنندگان نفت جهان نیز به این توافق بپیوندند.

وی افزود: مشکلاتی کوچک هم در طول مذاکرات ١٠ ساعت و ٣٠ دقیقه‌ای وجود داشت؛ برخی تفاهم‌ها نیاز به زمان دارد. قرار شد بحث‌ها ادامه یابد، ٢٢ کشور توافق داشتند، اما مکزیک نگرانی‌هایی داشت و برای بررسی آنها نیازمند زمان بود، قرار شد دوباره با این کشور مذاکره شود تا این قضیه به نتیجه برسد.»

اشاره مهندس زنگنه به موضع مخالف مکزیک در این نشست، نشان داد هنوز باید منتظر توافق نهایی و قابل اجرا از سوی اوپک پلاس باشیم. هرچند در همان دقایق پایانی نشست اوپک پلاس، خبرگزاری تاس روسیه به نقل از منابع آگاه نوشت: «هرچند مکزیک از گفت‌ وگوها کنار کشید اما توافق برای کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز به قوت خود باقی است و قرار است تلاش‌ها برای متقاعد کردن آن کشور ادامه پیدا کند.»

اشاره این خبرگزاری به مذاکرات گروه ۲۰  در روز جمعه بود. مذاکراتی که با شروع آن، خبرها از پیشنهاد آمریکا به مکزیک حکایت داشت. آنگونه که طبق گزارش خبرگزاری فرانسه؛ رئیس جمهوری مکزیک به گفت‌وگوی تلفنی خود با دونالد ترامپ اشاره کرد و افزود: «وقتی به او گفتم که ۱۰۰ هزار بشکه است و ما کاری بیشتر از این نمی‌توانیم انجام دهیم، بسیار سخاوتمندانه به من گفت که آن‌ها به ما کمک می‌کنند و تولید ۲۵۰ هزار بشکه نفت روزانه را اضافه‌تر کاهش می‌دهند. بنابراین برای این موضوع از او تشکر می‌کنم.»

در نتیجه، قرار شده است تا آمریکا نیز برای جبران سهم مکزیک تا ۲۵۰ هزار بشکه اضافه‌تر از تولیدات خود را به طور روزانه کم کند.

توافق تاریخی با اجماع اوپک پلاس و G20 برای کاهش 15.7 میلیون بشکه نفت/ واکنش ترامپ به توافق کاهش تولید نفت/ آیا نفت به 40 دلار می رسد؟

در نهایت، شامگاه یکشنبه بیست و چهارم فروردین 99، دهمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس از طریق وبینار برای بررسی نهایی توافق جلسه قبل، برگزار شد و خروجی این جلسه، حکایت از توافق همه اعضا بر سر کاهش تولید نفت به میزان 10 میلیون بشکه در روز داشت.

در این خصوص، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران گفت: این نشست در ادامه نشستی که روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ فروردین‌ماه) برگزار شده بود، تشکیل شد که در آن نشست برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت توافق شده بود.

وی افزود: تنها اندکی مشکل با مکزیک وجود داشت که بر اساس تقسیم‌های توافق اولیه قرار بود مکزیک روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود بکاهد که وزیر انرژی این کشور قبول نداشت. در این مدت صحبت‌هایی شد و قرار شد مکزیک در ماه‌های مه و ژوئن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود کم کند و گفتند بقیه آن را آمریکا قول داده است از جانب مکزیک کم کند.

وزیر نفت با بیان اینکه به این ترتیب توافق نهایی شد و این توافق از یکم مه اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: برای ۲ ماه مه و ژوئن ۱۰ میلیون بشکه از عرضه کم می‌شود؛ در ۶ ماه بعد از آن، عرضه روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش می یابد و طی ۱۶ ماه پس از آن، یعنی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ نیز روزانه ۶ میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته خواهد شد. بقیه تصمیم‌ها مربوط به کشورهای تولیدکننده نفت خارج از اوپک پلاس می‌شود.

توافق تاریخی با اجماع اوپک پلاس و G20 برای کاهش 15.7 میلیون بشکه نفت/ واکنش ترامپ به توافق کاهش تولید نفت/ آیا نفت به 40 دلار می رسد؟

زنگنه با بیان اینکه گفته شده است وزیران نفت و انرژی G۲۰ نیز قبول کرده‌اند به مدت یکسال روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت را کاهش دهند، ادامه داد: ترتیبات این توافق نیز با هماهنگی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مشخص می‌شود؛ ضمن اینکه عربستان، کویت و امارات نیز به صورت داوطلبانه افزون بر کاهش‌های اتخاذشده، روزانه حدود ۲ میلیون بشکه دیگر نیز از عرضه خود کم خواهند کرد.

وزیر نفت همچنین در خصوص سهم ایران در کاهش تولید نفت گفت: ایران به دلیل تحریم به همراه لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف است.

بیژن زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توافق کاهش تولید، قیمت نفت به ۴۰ دلار می رسد، اظهار داشت: باید منتظر باز شدن بازار ماند و صبر کنیم ببینیم بازار چکار می کند.

توافق تاریخی با اجماع اوپک پلاس و G20 برای کاهش 15.7 میلیون بشکه نفت/ واکنش ترامپ به توافق کاهش تولید نفت/ آیا نفت به 40 دلار می رسد؟

واکنش ترامپ به توافق کاهش تولید نفت

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از نتیجه نهایی توافق بر سر کاهش تولید نفت تا آوریل ۲۰۲۲، در توئیتی ضمن تشکر از رئیس جمهور روسیه و پادشاه عربستان و تبریک به آن ها، نوشت: معامله بزرگ نفتی توسط اوپک پلاس باعث حفظ صدها هزار شغل در حوزه انرژی ایالات متحده می شود؛ معامله بزرگ برای همه

ادامه تبادل نظر نفتی سران روسیه، آمریکا و عربستان

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: سران روسیه، آمریکا و عربستان در گفت‌وگوی تلفنی درباره بازار نفت تبادل نظر کردند. به گزارش ایرنا، این سومین بار در چند روز اخیر است که سران سه کشور در خصوص وضعیت بازار نفت با هم تلفنی گفت‌وگو می‌کنند.

توافق تاریخی کاهش تولید 15.7 میلیون بشکه نفت با اجماع اوپک پلاس و G20/ واکنش ترامپ به توافق کاهش تولید نفت/ آیا نفت به 40 دلار می رسد؟

براساس گزارش کاخ کرملین، سلمان بن عبدل عزیز آل سعود و ولادیمیر پوتین از توافق حاصل شده در قالب اوپک‌ پلاس مبنی بر محدود کردن داوطلبانه تولید نفت به منظور تثبیت بازار جهانی و پایداری اقتصاد جهان حمایت کردند.

در ادامه گزارش کرملین گفته شده که پوتین گفت‌وگوی جداگانه‌ای هم با رییس جمهوری آمریکا داشت و دو طرف درباره وضعیت بازار نفت گفت‌وگو کردند.

پوتین و ترامپ در ادامه در خصوص موضوعات مرتبط با تضمین امنیت استراتژیک به تبادل نظر پرداختند و رییس جمهوری روسیه عید پاک مسیحیان را به دونالد ترامپ و مسیحیان آمریکا تبریک گفت.