جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اجرای پروتکل‌های بهداشتی رنگ باخت/حضور گسترده مردم در معابر عمومی/

اجرای پروتکل‌های بهداشتی رنگ باخت/حضور گسترده مردم در معابر عمومی/

اجرای پروتکل‌های بهداشتی رنگ باخت/حضور گسترده مردم در معابر عمومی

سنندج – شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کردستان در حالی با سیر صعودی همراه است که اجرای پروتکل‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری هوشمند در این استان رنگ باخته و به نوعی فراموش شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روند رو به رشد شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کردستان که از هفته ابتدایی اسفند ماه سال ۹۸ آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و این در حالی است که طی یکی دو روز اخیر میزان حضور مردم در معابر عمومی افزایش قابل توجهی پیدا کرده و در کنار این مهم اکثر واحدهای صنفی در سطح استان به‌ویژه شهرستان سنندج فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

با پایان رسمی تعطیلات نوروزی انگار که دوران گسترش کرونا نیز در استان کردستان به‌سر آمده و به همین دلیل شمار زیادی از مردم نه تنها از خانه‌های خود بیرون آمده و فعالیت‌های روزمره را نیز از سر گرفته‌اند که حتی عده‌ای پا فراتر گذاشته و در پارک‌ها و مراکز تفریحی حضور پیدا می‌کنند.

در حالی که دولت با اقدامات مختلف و البته تا حدودی غیرقابل اجرا و غیرکارشناسی در تلاش است که همچنان از حضور مردم در معابر عمومی جلوگیری کند ولی انگار تمامی پروتکل‌های بهداشتی در این استان رنگ باخته و در کنار این مهم البته خبری از نظارت بر دستورالعمل‌های تدوین شده در میان نیست.

از روز شنبه و با توجه به آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در سطح کشور و استان کردستان، قرار بود شماری از واحدهای صنفی کم خطر با رعایت مسائل بهداشتی فعالیت‌های کاری خود را از سر بگیرند که این مهم در استان کردستان به‌ویژه شهرستان سنندج رعایت نشده و بیشتر واحدهای صنفی و خدماتی فعالیت خود را آغاز کردند.

بعد از ظهر شنبه و یکشنبه ترافیک سنگین به سنندج بازگشت و همزمان با آن نیز شمار زیادی از مردم راهی مرکز شهر شده و اقدام به خیابان گردی و عده‌ای هم اقدام به خرید کردند تا جایی که شلوغی ایجاد شده در خیابان فردوسی سنندج واقعاً غیرقابل باور بود.

در حالی که هشدارهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی کردستان همچنان ادامه دارد و از مردم می‌خواهند که مسائل بهداشتی را رعایت کنند که متأسفانه آنچه این روزها در شماری از شهرهای استان کردستان مشاهده می‌شود، کاملاً برخلاف این هشدارها است و متأسفانه مردم توجه چندانی به آن ندارند.

در کنار واقعیت امروز در خیابان‌ها و معابر استان کردستان، گویا مدیران و مسئولان استان همچنان به‌جای عمل کردن بیشتر به دنبال سخنرانی کردن و حرف زدن هستند و به همین دلیل است که فاصله‌ای طولانی بین واقعیت و اقدامات عملیاتی وجود دارد.

لزوم اجرای دقیق طرح فاصله گذاری هوشمند در کردستان

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان که مسئولیت کمیته انتظامی و امنیتی ستاد استانی مقابله با کرونا را بر عهده دارد، در آخرین اظهار نظر خود از اجرای دقیق طرح فاصله‌گذاری هوشمند در کردستان خبر داد.

حسین خوش اقبال در جلسه ویدئو کنفرانس روند اجرای فاصله‌گذاری هوشمند با فرمانداران شهرستان‌های استان کردستان، گفت: فاصله‌گذاری هوشمند کماکان تداوم فاصله‌گذاری اجتماعی است و لازم است فرمانداران همچنان دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه فرمانداران در اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند نباید سلیقه‌ای عمل کنند، اظهار کرد: کارهای در دست اجرا باید در همه شهرستان‌ها هماهنگ باشد و در هیچ شهرستانی خلاف دستورالعمل‌ها اقدامی صورت نگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با قدردانی از همراهی مردم و خصوصاً کادر درمانی و اصناف در مبارزه با بیماری کرونا، افزود: بی‌گمان اگر همکاری مردم نبود، نمی‌توانستیم تا این اندازه موفق باشیم.

خوش‌اقبال یادآور شد: مردم باید هوشیار باشند و کماکان با رعایت بهداشت و به‌کارگیری توصیه‌های بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی و مدیران درمانی در مبارزه با کرونا یاری برسانند.

گسترش ویروس کرونا در کردستان ادامه دارد

در حالی که تاکید جدی بر روند اجرای قوانین و مقررات وضع شده در استان کردستان ادامه دارد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی از آنچه در خیابان‌ها و معابر شهر سنندج مشاهده می‌شود، اظهار نگرانی کرد.

فرزین رضاعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کردستان، افزود: متأسفانه در دو روز اخیر روند رو به رشد شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کردستان شیب افزایشی به‌خود گرفته و این نشان دهنده ادامه گسترش این ویروس است.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته شاهد افزایش شدید بستری بیماران مبتلا به کرونا در شهر سنندج بودیم، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و بازگشایی برخی اصناف به معنی بازگشت به شرایط عادی قبل از کرونا نیست و مردم و کسانی که خروج شأن از منزل ضروری نیست، باید همچنان در خانه بمانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به صحنه‌های بسیار شلوغ در بسیاری از شهرهای استان از جمله پارک کودک سنندج، گفت: مشاهده این صحنه‌های به‌شدت نگران کننده است و مردم استان باید توجه داشته باشند کرونا همچنان در کمین است.

رضاعی با بیان اینکه در کنار شستن دست‌ها و سایر توصیه‌های بهداشتی، بهره‌مندی از «تهویه مناسب» بسیار مهم و اساسی است، گفت: صنوفی که کارشان را از امروز آغاز کرده‌اند باید این مسئله را به صورت جدی مد نظر داشته باشند و مسائل بهداشتی را به صورت جدی دنبال و پیگیری کنند.

فعالیت اصناف در کردستان از سر گرفته شد

در کنار نگرانی‌های جدی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، واقعیت‌های این روزهای این استان به‌ویژه در مناطق شهری بسیار نگران کننده است و این مهم را می‌توان در فعالیت جدی بیشتر اصناف و بازاریان به روشنی مشاهده کرد.

هم اکنون در شهر سنندج غیر از بازار سرپوشیده اصلی و چند پاساژ، بقیه اصناف فعالیت‌های روزمره خود را از سر گرفته‌اند و متأسفانه حضور مردم نیز در معابر عمومی به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است و نکته نگران کننده تر هم عدم رعایت مسائل بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک و سایر ملزومان بهداشتی است.

البته در کنار این مهم وضعیت وسایل نقلیه عمومی هم خود داستان عجیبی دارد و در حالی تاکید شده بود تاکسی‌ها باید در صندلی عقب ۲ نفر مسافر سوار کنند که متأسفانه این توصیه به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و در کنار بی تفاوتی برای اجرای آن، سایر مسائل نقلیه عمومی هم ضدعفونی نمی‌شوند.

مدیریت مناسب و به موقع از سوی مدیران و مسئولان ستاد مقابله با کرونا و همچنین همراهی و مشارکت بهتر اقشار مختلف مردم، نیازهای اصلی برای مقابله با ویروس کرونا است و به همین دلیل انتظار می‌رود این مهم مورد توجه بیشتری قرار بگیرد تا زمینه برای عبور از این بحران جدی فراهم شود.