چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی /

بسته ویژه خبری-تحلیلی /

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

چرا نیازی به مناظره قالیباف با حناچی نیست؟

شامگاه چهارشنبه ۲۰ فروردین، پیروز حناچی شهردار اصلاح‌طلب تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالات مجری تلویزیون از بدهی‌های شهرداری سابق به عنوان مشکل اصلی پیش روی شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش جماران، پس از جنجالی شدن اظهارات حناچی،  مجری برنامه تلویزیونی مذکور در حساب توییتری خود از قالیباف و حناچی خواست تا برای برطرف شدن ابهامات با هم مناظره کنند.

حسام الدین آشنا عضو شورای نظارت بر صداوسیما هم در واکنش به این درخواست نوشت: اگر دو طرف بپذیرند یکی از جذاب‌ترین مناظره‌ها خواهد شد به خصوص اگر قبل از انتخابات هیئت رئیسه مجلس جدید باشد.

حساب توییتری محمدباقر قالیباف اما در واکنش به این موضوع، توییتی را بازنشر کرد که در آن نوشته بود: موضوع بدهی شهرداری دوره مدیریت جهادی قبلا توسط آقای قالیباف در برنامه “دست خط” به طور کامل تشریح شده، ویدئوی آن هم در فضای مجازی موجود بود، حالا اینها چه ربطی به گرفتن وام از بانک آینده دارد و دوستان و آشنایان دنبال چه هستند و در زمین چه کسی بازی میکنند الله اعلم! [۱]

* ادعای حناچی درباره بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری در دوره سابق، در حالی است که پیش از این محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز چنین ادعایی را مطرح کرد اما پس از شکایت محمدباقر قالیباف، به جرم توهین و نشر اکاذیب به ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد!

قالیباف در کنار شکایت از میرلوحی، همچنین در یک برنامه تلویزیونی پیرامون رقم صحیح بدهی‌های شهرداری در پایان دوره کاری خود از این گفت که نرخ بدهی شهرداری تهران در زمان اتمام مسئولیت او ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان نیز ۱۴ هزار میلیارد تومان مربوط به طلب شهرداری از دولت است. [۲]

غیر از قالیباف، معاون وقت او نیز در یک مناظره با میرلوحی، ماجرای بدهی‌ها را دقیقا توضیح داد و از میرلوحی درخواست سند ادعای بدهی را کرد که البته میرلوحی قادر به ارائه این سند نبود. [۳]

با خوانش این سوابق، روشن است که اساساً شبهه‌ای در کار نیست که نیاز به مناظره باشد و حناچی هم در صورت اصرار بر سر ادعای خود مبنی بر بدهی ۵۰ میلیاردی شهردار سابق تهران، در صورت پیگری حقوقی قالیباف، مثل اسلاف خود در خطر محکومیت به حبس و شلّاق برای نشر اکاذیب و تشویش اذهان در رسانه ملی قرار خواهد گرفت.

***

اندیشمندی که به الطاف ملوکانه آمریکا می‌اندیشد!

آیت‌ا… سیدمصطفی محقق داماد، فعال اصلاح‌طلب و رییس بخش مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، چندی قبل در نامه‌ای به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به شیوع ویروس کرونا در ایران اشاره کرده و نوشته است: این روزها عموم ملت ایران در این بلای دردناک، اعم از کودکان، سالخوردگان، زنان و مردان در شهرها و روستاها از یکسو با فراگیرشدن این ویروس منحوس مواجهند و هرلحظه جان دادن عزیزی را در کنار خود تجربه می کنند و از سوی دیگر با تحریم های دولت ایالات متحده که درد و رنج آنان را چندان برابر ساخته و باب بسیاری از راه حل مشکلات را به روی آنان مسدود نموده روبرو هستند. تحریم هائی که مستقیم بر آسایش و زندگی مردم ایران اثر نهاده و آنان را از حقوق طبیعی خود محروم نموده است!

به گزارش خبرآنلاین، محقق داماد در این نامه از پاپ درخواست کرده است که برای رفع این تحریم‌ها اقدام کند. [۴]

متعاقباً، نخست وزیر واتیکان نیز در پاسخی به همین نامه اعلام کرده است که واتیکان از دفتر نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل، خواستار توجه به این موضوع شده است. [۵]

*آقای محقق  که با نیت دلسوزی برای مردم ایران، اقدام به انتشار این نامه کرده‌اند حکما باید در جریان باشند که یک جامعه، بیش از ناامیدی و سیاه‌نمایی نیاز به “روحیه بخشی” دارد.

از طرفی عزت ملی نیز ایجاب می‌کرد که آقای محقق به مقاومت ۴۰ ساله مردم ایران و پیروزهای شگرف این مقاومت نیز در نامه خود اشاره می‌کردند…

نامه مذکور همچنین حاوی ایرادات و ناراست‌هایی نیز هست!

آیا واقعا هم‌اکنون مردم ایران در شهرها و روستاها، “هرلحظه جان دادن عزیزی را در کنار خود تجربه می‌کنند”!؟

و یا مثلا تحریم‌های آمریکا “درد و رنج آنان را چندان برابر ساخته و باب بسیاری از راه حل مشکلات را به روی آنان مسدود نموده”!؟

این در حالی است که اولا ایران اسلامی در مبارزه و مدیریت ویروس کرونا یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان است که در آمار تلفات آن نیز بعد از آمریکا و کشورهای اروپایی، در رتبه‌های پایین‌تری قرار داد و ثانیا تحریم‌های ۴۰ ساله آمریکا نیز هرگز بر مقولات غذایی و دارویی کشورمان تأثیر خاص و چشمگیری نداشته است. البته که تحریم‌های ظالمانه آمریکا برخلاف ادعای مقاماتشان، شامل دارو (بویژه داروهای بیماران خاص) شده است اما هم اکنون بیش از ۹۷ درصد از نیازهای دارویی کشور، در داخل تولید می‌شود.

همچنین امروز اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است و جامعه ایران نیز اگرچه با مشکلاتی مواجه است اما این مشکلات اغلب ریشه داخلی دارند نه خارجی!

جالب است که مثلا درباره ویروس کرونا، ایران اسلامی در اکثر داروها و تجهیزات مربوط به استشفای این بیماری خودکفا شده است و امروز حتی با صلاحدید مسئولان و درصورت به ثبات رسیدن مدیریت و مهار کرونا، قادر به صادرات این داروها و تجهیزات به خودِ آمریکا نیز هست.

آقای محقق داماد حکما در جریان هستند که آمریکا از فرط نداری مشغول “جنگ ماسک‌ها” و ماسک‌دزدی است و مردم این کشور نیز برای دریافت غذای رایگان در صف‌های طولانی به سر می‌برند…

کدامیک از این مقولات در ایران رخ داده که آقای محقق داماد دست تظلم به دامن پاپ برده است!؟

اگرچه می‌توان از روی بدبینی، مخاطب این نامه را داخل کشور دانست اما مع‌الوصف بایستی به رجال کشور این نکته مهم را توصیه کرد که در روابط فرامرزی حتما به توصیه مشهور رهبری مبنی بر رعایت “عزت، حکمت و مصلحت” دقت لازم را داشته باشند.

***

یک آمار جالب کرونایی؛

در ۳ مرکز نقاهتی کرونا در تهران فقط ۲ نفر اقامت دارند!

ایلنا گزارش داد: رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، در نشست خبری مجازی که بمنظور تشریح اقدامات شهردای تهران پس از شیوع کرونا برگزار شد، گفته است:

“از ۸ سوله مدیریت بحران که اعلام شد، سه سوله با همکاری سپاه تجهیز شد که از این تعداد سوله نیز تنها دو نفر برای سپری کردن دوران نقاهت خود از ظرفیت سوله‌ها استفاده کردند. “[۶]

*این خبر که می‌گوید از مجموع بهبود یافتگان کرونا در تهران فقط ۲ نفر؛ ایام نقاهت خود را در بیمارستان‌های نقاهتی تجهیز شده در شهرداری تهران گذرانده‌اند؛ از یکسو جای مسرّت زیادی دارد.

زیرا از یک طرف به این معنیست که عمده بهبود یافتگان غیر از ساز و کارهای حکومتی، از محیطی امن برای استراحت و قرنطینه مناسب برخوردار هستند و از سوی دیگر نیز نشان می‌دهد که به فضل الهی امکانات بهداشتی و بهیاری نظام اسلامی برای مقابله با کرونا به حدّ کافی داری وفور است و ما در این زمینه با مازاد نیاز هم مواجه هستیم و با رندی می‌توان گفت که ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی اروپا و آمریکا نیز در کشور وجود دارد تا کمی آمار تلفات در این کشورها نیز مدیریت شود.

این وضعیت مطلوب در حالی است که در بسیاری از کشورهای درگیر کرونا و حتی در برخی کشورهای اروپایی؛ به دلیل کمبود امکانات از مبتلایان سالمند خواسته می‌شود که از درمان انصراف دهند و در منازل خود جان می‌دهند.

اقدامی که حتی مورد تقدیر مصطفی تاجزاده از فعالان اصلاح‌طلب نیز قرار گرفته است!

کمبود تجهیزات در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا همچنین موجب شده است که حاکمیت این کشورها به ماسک‌دزدی و مصادره محموله‌های بهداشتی مربوط به سایر کشورها رو بیاورند.

گفتنیست، علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز به تازگی گزارش داده است که روند مبتلایان شدید به کرونا و مرگ ‌و میر ناشی از آن با شیب کند رو به نزول است و در ۵ استان در حالت ثابت قرار دارد. [۷]

***

۱_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۴۰۴۰۹۵

۲_ mshrgh.ir/۹۶۹۹۱۲

۳_ http://fna.ir/dclbrc

۴_ khabaronline.ir/news/۱۳۶۶۰۴۵

۵_ khabaronline.ir/news/۱۳۷۵۲۷۳

۶_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۸۹۷۳۸۵

۷_ www.irna.ir/news/۸۳۷۴۵۷۹۱/